Takeuchi TB370: Vakaa kaivettava

Tekninen osio siivitti Takeuchin kolmossijalle.
Tekninen osio siivitti Takeuchin kolmossijalle. Kuva: Arto Turpeinen
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Hallintalaitteiden käyttö vaati kuskeilta perehtymistä.
Hallintalaitteiden käyttö vaati kuskeilta perehtymistä. Kuva: Arto Turpeinen
Takeuchin kosketusnäytön voi kääntää vaaka- tai pystysuuntaan.
Takeuchin kosketusnäytön voi kääntää vaaka- tai pystysuuntaan. Kuva: Arto Turpeinen
Takeuchin mitat.
Takeuchin mitat. Kuva: Arto Turpeinen

Takeuchi ylsi kärkikolmikkoon vahvan teknisen osion suorituksen siivittämänä. Työkuntoon varusteltuna koneen painoksi punnittiin peräti 7310 kiloa, mikä oli selvästi vertailun suurin massa. Tämä heijastui etenkin kaatokuormamittauksiin, joissa Takeuchin tulokset olivat parhaat.

Testikuljettajat kokivat sisäänkäynnin ohjaamoon olevan varsin kapean. Hytti on melko pelkistetty, ja ajomelu vertailun toiseksi suurin. Äänimaisemaa kuvattiin kumisevaksi. Vaikka kaivuasennon saakin säädettyä varsin mukavaksi, niin kokonaisarviota laski ajopolkimien huono sijoitus: etenkin eteenpäin ajaessa nilkat kääntyvät epämukavasti, ja kengät saattavat ottaa jopa alalasiin.

Takeuchissa oli muutamia muista poikkeavia ominaisuuksia, kuten kosketusnäyttö, jota tosin voi hallita myös ohjausrullan avulla. Näytön voi lisäksi kääntää mieltymyksien mukaan vaaka- tai pystysuuntaan. Kuvakulma vaihtuu automaattisesti. Lisäksi ominaisuuksiin kuuluu 270-asteen näkymä koneen yläpuolelta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaikkien toimintojen integroiminen kosketusnäyttöön jakoi hieman mielipiteitä, sillä osa kuljettajista halusi esim. radion olevan erillään näytöstä. Kaikki kuitenkin totesivat järjestelmän käytön vaativan hieman opettelua. Sama pätee myös kauhan pikaliittimen käyttöön, sillä toiminto vaatii hytin lattialla olevan katkaisimen painamista jalalla.

Takeuchin hydrauliikkaa kuvailtiin hyväksi ja tasaisen rauhalliseksi. Tela-ajokaan ei juuri vaikuttanut puomin liikkeisiin. Koneeseen oli ryhmästä ainoana asennettu sähkötön rototiltti, joka toimi varsin täsmällisesti. Plussapuolelle voi lisäksi laskea pienemmän vaurioherkkyyden, sillä puomissa ei ole esim. risuihin takertuvia johtoja.

Venttiilipöytä on poikkeuksellisesti sijoitettu ohjaamon alle. Huoltotoimenpiteet kuitenkin onnistuvat eteenpäin kippaavan ohjaamon ansiosta. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös hytin alle automaattisesti kelalle rullautuva tankkausletku.

Yhteensä 653 pistettä

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

KIITÄMME & MOITIMME:

  • Kaatokuormat
  • Tasaisen rauhallinen hydrauliikka
  • Uudentyyppiset yksityiskohdat
  • Ajomelu
  • Hallintalaitteet vaativat perehtymistä
  • Kehnot ajopolkimet

Lue lisää