Koneklassikot

Pennasen veljesten tilalla Belarus on ollut valitseva traktorimerkki jo 40 vuotta – kiuruveteläistä Belarus-viljelyä

Pennasen veljesten tilalle ostettiin ensimmäinen Belarus liki 40 vuotta sitten, eikä merkki ole sen jälkeen vaihtunut. Vajaan 100 hehtaarin viljelytyöt ja parhaimmillaan 1 500 motin puusavotat ovat hoituneet ajallaan ilman mainittavia ongelmia.
Kimmo Kotta
Kiuruveteläisellä Juha Pennasella (vas.) on käytössään kuusi 800-sarjan Belarusta, joista viisi on Agroman Iisalmen yksikköä 20 vuoden ajan hoitaneen Eero Korhosen myymiä. Kaupat ovat olleet ilmeisen onnistuneita, koska miehet ovat edelleen hyvissä puheväleissä. Metsäajoihin pyhitetyllä MTZ-820:llä liikkuu vuosittain puuta 500–1 500 mottia omissa ja naapureiden metsissä.

Kiuruveden Aittojärvellä aiemmin lypsykarjaan, mutta viime vuosina kasvinviljelyyn keskittynyttä tilaa hoitavat Pennasen veljekset Matti ja Juha päätyivät 1980-luvun alussa Belaruksen omistajiksi pelkästään taloudellisista syistä. Käytettynä ostettu 4-vetoinen Belarus 820 oli reilusti puolta halvempi kuin vastaavat länsimerkit. Heikkona pidetyn itätraktorin epämääräinen maine ei veljeksiä pelottanut. Kokemukset ovat olleet ilmeisen hyviä, koska 800-sarjalaisia on tällä hetkellä 6 kappaletta, joista 5 on myynyt Iisalmen Agroman myyntipistettä hoitanut Eero Korhonen.

Juha Pennasen mielestä Belaruksessa ei ole vakavia tyyppivikoja, vaikka muuta väitetään. Vanhimmasta traktorista katkesi valmistusvirheen takia kampiakseli ja toisessa yksilössä oli liiallisen kuormituksen aiheuttamia taka-akseliongelmia, mutta ne olivat yksittäistapauksia. Vähäisempiä vaurioita ja normaaliksi katsottavaa kulumista on toki ollut, niin kuin on kaikissa merkeissä, mutta osat ovat edullisia, saatavuus varmaa ja remontit onnistuvat omatoimisesti.

Belaruksella ajamisessa on omat kommervenkkinsä, jotka on huomioitava, oikeanlaisella käytöllä traktori on varma ja uskollinen palvelija. Pennasten ensimmäisen Belaruksen mittarissa on nyt yli 10 000 tuntia, mutta koska mittaritunti ja kellotunti ovat samaa tasoa vasta moottorin täydellä 2 200 minuuttikierroksella, saattaa oikea käyntimäärä olla jo lähempänä 20 000 tuntia.

Käyttövirheiden välttäminen ja ennakoiva huolto ovat Juha Pennasen mukaan ratkaisevia tekijöitä. Nelivetoisessa Belaruksessa on 10 erillistä öljytilaa, joiden tasoja on jatkuvassa käytössä seurattava mielellään vaikka päivittäin. Etuakselin alennusvaihteet pakkaavat tyhjentymään varsinkin kesäkelissä, koska omaperäinen jousitussysteemi tekee niihin painetta.

Belaruksella onnistuvat kaikki työt, mutta omimmillaan se on lumilingon edessä. Toinen vahva laji ovat kuljetukset. Suorahampainen kova laatikko ei ole kaikkein helppokäyttöisin varsinkaan aloittelevalle kuskille, eikä vaihteiden porrastus suuremmilla nopeuksilla paras mahdollinen, mutta supersitkeä moottori vähentää vaihtamisen tarvetta.

Metsäajossa on huomioitava, että maavara on matalimmillaan vetokoukun alla. Kannon tai kiven taakse jäänyttä etupyörää on syytä varoa, rajulla riuhtomisella on hajotettu monet ohjauslaitteet, etuakselissa kun ei ole varsinaisia rajoittimia.

Pennaset ovat 38 vuoden takaiseen valintaansa tyytyväisiä. Mikään työ ei ole jäänyt tekemättä sen takia, että traktorina on Belarus. Jollakin uljaalla länsitraktorilla hommat olisivat saattaneet hoitua loistokkaammin, mutta eivät yhtään nopeammin, eikä varsinkaan halvemmalla.

Lue myös Koneklassikoiden juttu Belaruksen myydyimmästä mallista:

Belarus Progress 825 oli eniten myyty Belarus-malli – traktori tarjosi pelloille ronskia neuvostovoimaa

Lue lisää