Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Fahr D 66 – D 177

Valmistaja
Mallit
Fahr D 66, Fahr D 88, Fahr D 88 E, Fahr D 131 W, Fahr D 131 L, Fahr D 132 W, Fahr D 132 L, Fahr D 133 N, Fahr D 177, Fahr D 177 S
Vuodet
1956-61
Esittely

Viimeiseksi jääneen traktorimallistonsa Fahr kehitti yhdessä Güldnerin kanssa ja ne edustivat ns. Europa-sarjaa. Malliston alapäähän tulivat aiempia Fahreja pienemmät mallit Güldnerin valmistamat D 66 ja D 88, jotka vastasivat Güldnerin AX- ja Spessart-malleja. Vaihteisto oli ZP:n 6+2. Pienin vaihde oli kaikissa uusissa malleissa entistä hitaampi eikä erillistä ryömintävaihdetta enää tarjottu. Tasauspyörästön lukko oli vakiona ja ajovoimanoton sai lisävarusteena. Painonsiirtojärjestelmä oli myös vakiona kaikissa uusissa malleissa.

D 130 A:n korvasi D 131, jonka sai sekä ilma- että vesijäähdytteisenä versiona. Malli oli Güldnerin kehittämä ja valmistama, ja vastasi sen Tessin-mallia. Vaihteisto oli ZP:n 8+4. 1000 r/min voimanotto ja ajovoimanotto olivat vakiona.

Suurin uusista malleista oli D 177 (Güldner Toledo). Siinä oli muista poiketen rungon päälle asennettu Daimler Benzin alkujaan autokäyttöön suunniteltu nopeakäyntinen etukammiodiesel. Vaihteisto ja taka-akseli oli ostettu ZF:ltä. Suomeen tuotiin nopeampaa versiota D 177 S, ja meillä vakiona oli 1000 r/min voimanoton lisäksi kaksoiskytkin.

D 180:n seuraaja oli D 133 N vuonna 1959. Se vastasi Güldner Burgundia, mutta oli moottoria ja vaihteistoa lukuun ottamatta Fahrin tekniikkaan perustuva traktori. Moottori oli vain 1,3-litrainen 3-sylinterinen, jonka vääntö jäi kauas edeltäjästä.

Vuonna 1960 D 131 -mallit korvattiin D 132 -malleilla. Niissä oli pitempi ja matalampi rakenne, jossa oli luovuttu portaaliakselista.

Etenkin D 133 ja D 177 myivät hyvin, mutta Deutzin tultua Fahrin osakkaaksi Fahr-traktorien valmistus lopetettiin vuonna 1961.

Tekniset tiedot
MalliFahr D 66Fahr D 88Fahr D 88 EFahr D 131 WFahr D 131 LFahr D 132 WFahr D 132 LFahr D 133 NFahr D 177Fahr D 177 S
MerkkinimiFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahrFahr
Maahantuotu SuomeenEiEiEiEiEiEiEiEiEiKyllä
Vuodet1956-581956-591959-611959-601959-601960-611960-611959-611958-611959-61
Moottorin tyyppiGüldner LXGüldner LKNGüldner LKNGüldner 2 DNSGüldner 2 LDGüldner 2 DNSGüldner 2 LDGüldner 3 LKNDB OM636 VI-EDB OM636 VI-E
Sylinteriluku/Turbo/välijäähd.1222222344
Iskutilavuus cm36368838831305130513051305132017671767
Syl. halk. x iskun pituus mm90×10075×10075×10085×11585×11585×11585×11575×10075×10075×100
Nimellisteho hv/kierr. DIN11/250013-14/230015/259020/220020/220020/220020/220025/260034/300034/3000
Vääntö Nm/kierr. DIN33/160041/180041/180073/140073/140074/140073/140072/180093/200093/2000
Vaihteita6+26+26+28+48+48+48+48+48+48+4
Nopeudet nimellisk.1,5-19,41,5-19,41,5-19,41,2-19,91,2-19,91,2-19,61,2-19,61,1-18,61,2-19,61,7-27,3
Hydrauliikan paine bar160160160190190190190290255255
Nostolaitehydrauliikkamek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.
Nostovoima kg34034034070070070070090013001300
Voiman ulosotto575568568538/1076/ajo538/1076/ajo538/1076/ajo538/1076/ajo546/1092/ajo540/1120/ajo540/1120/ajo
Jarrutrumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.rumpuj.
Ohjausmek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek.mek./teh.
Kääntöymp. halk. m takaveto5.45.655.46.86.85.625.625.5466
Eturenkaat takaveto4.00-164.00-164.00-164.50-164.50-164.50-164.50-165.00-165.50-166.00-16
Takarenkaat takaveto8-247-307-308-328-328-328-3210-2811-2811-28
Paino kg takaveto(790)(865)(865)(1220)(1180)(1360)(1340)(1370)(1650)(1650)
Korkeus cm(147)(147)(147)(143)(143)(139)(139)(139)(143)(143)
Pituus cm (takaveto/neliveto)254266266291291308308292320320
Akseliväli cm (takaveto/neliveto)165165165180180185185187195195
Polttoainesäiliö l19191935353535354444
Hydrauliikan tuotto l/min--------1414