Fahr D 12-D 30




Fahr aloitti traktorinvalmistuksen vuonna 1938. Se pystyi ylläpitämään tuotantoa vuoteen 1944 asti. Sodan jälkeen jatkettiin vuonna 1948 mallilla D 28. Moottori oli 2-sylinterinen vesijäähdytteinen Güldner diesel ja vaihteisto oli sama 5+1 kuin sodan aikaisissa puukaasutinmalleissa.
Vuonna 1949 esitettiin kolmen mallin traktorisarja. D 28 sai seuraajakseen D 30:n ja sen alapuolelle tulivat D 15 ja D 22. Pyöreälinjainen konepeitto poikkesi kuuteen ruutuun jaetun maskin osalta aikaisemmista malleista. Pienin malli oli kokonaan uusi malli, näin pientä traktoria Fahr ei ollut aikaisemmin valmistanut. Moottori oli 2-sylinterinen Güldner ja portaalityyppinen taka-akseli ja vaihteisto ZF:n 5+1. Tasauspyörästön lukko oli vakiona. Sähkökäynnistys oli aluksi lisävaruste. Keskimmäisessä mallissa käytettiin Güldnerin sijasta Deutzin dieseliä, kuten edeltävässä T 22 -mallissa. D 30:ssa oli D 28:aan verrattuna uutta 2 lisähevosvoimaa, vaihteensiirto ja nostolaite.
Keväällä 1951 D 15:n korvasi tehokkaampi D 17 ja D 22:n korvasi D 25. Uutta oli myös 12 voltin sähköjärjestelmä. Rinnalle tulivat korkeapyöräiset D 17 H ja D 25 H. Syksyllä 1951 D 30:n korvasi D 30 L, jossa oli Deutzin ilmajäähdytteinen moottori ja uusi, F 15:n kaltainen etukseli.
Syksyllä 1951 esiteltiin D 22 P, joka oli tehokkaampaa moottoria lukuun ottamatta sama kuin D 17.
Vuonna 1952 tuli 1-sylinterinen D 12, joka oli moottoria lukuun ottamatta pääosin sama traktori kuin D 17. Vuoden 1953 uudistetussa D 12 N:ssä sen sijaan oli kevytrakenteisempi vaihdelaatikko.
Fahrin mallimerkinnöissä N tarkoitti uudistettua mallia, H korkeaa versiota, P portaaliakselia, L ilmajäähdytystä ja W vesijäähdytystä.
| Malli | Fahr D 12 | Fahr D 12 N | Fahr D 15 | Fahr D 17 | Fahr D 17 N | Fahr D 22 P | Fahr D 22 | Fahr D 25 | Fahr D 25 N | Fahr D 28 | Fahr D 30 (W) | Fahr D 30 L |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Merkkinimi | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr | Fahr |
| Maahantuotu Suomeen | Ei | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei | Ei |
| Vuodet | 1952-53 | 1953-54 | 1949-51 | 1951-53 | 1953-55 | 1951-53 | 1949-51 | 1951-53 | 1953-55 | 1948-49 | 1949-51 | 1951-53 |
| Moottorin tyyppi | Güldner 1 DA | Güldner 1 DA | Güldner 2 D 15 | Güldner 2 DN | Güldner 2 DN | Güldner 2 DA | Deutz F2M 414 | Deutz F2M 414 | Deutz F2M 414 | Güldner 2 F | Güldner 2 F | Deutz F2L 514 |
| Sylinteriluku/Turbo/välijäähd. | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Iskutilavuus cm3 | 815 | 815 | 1304 | 1304 | 1304 | 1630 | 2198 | 2198 | 2198 | 2598 | 2598 | 2660 |
| Syl. halk. x iskun pituus mm | 95×115 | 95×115 | 85×115 | 85×115 | 85×115 | 95×115 | 100×140 | 100×140 | 100×140 | 105×150 | 105×150 | 110×140 |
| Nimellisteho hv/kierr. DIN | 12/2000 | 12/2000 | 15-16/1800 | 17/1800 | 17/1800 | 22/1800 | 22/1550 | 25/1500 | 25/1500 | 28/1500 | 30/1500 | 30/1600 |
| Vääntö Nm/kierr. DIN | 45/1600 | 45/1600 | 74/1750 | 74/1750 | 69/1610 | 96/1420 | 120/1100 | 120/1100 | 120/1100 | 135/1550 | 135/1550 | 142/1300 |
| Vaihteita | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 | 5+1 |
| Nopeudet nimellisk. | 2,8-18,9 | 2,7-19,8 | 2,9-19,6 | 3,0-19,8 | 3,1-20,0 | 2,7-18,2 | 3,5-19,8 | 3,6-19,7 | 3,4-19,1 | 3,5-19,6 | 3,5-19,6 | 3,5-19,9 |
| Hydrauliikan paine bar | 260 | 260 | - | 260 | 260 | 260 | - | 260 | 260 | - | - | 260 |
| Nostolaitehydrauliikka | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | - | mek. | mek. |
| Nostovoima kg | 690 | 690 | - | 690 | 690 | 690 | - | 690 | 690 | - | - | 690 |
| Voiman ulosotto | 600 | 600 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 |
| Jarrut | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. | rumpuj. |
| Ohjaus | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. | mek. |
| Kääntöymp. halk. m takaveto | 5 | 5 | 4.5 | 5.2 | 5.3 | 5.3 | 7.2 | 7.2 | 7.2 | 6 | 6 | 7.6 |
| Eturenkaat takaveto | 4.50-16 | 4.50-16 | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.00-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 5.50-16 | 6.00-16 | 6.00-16 | 6.00-16 |
| Takarenkaat takaveto | 7-24 | 7-24 | 8-20 | 8-24 | 8-24 | 8-24 | 9-24 | 11-28 | 11-28 | 11.25-24 | 11.25-24 | 11-28 |
| Paino kg takaveto | (1150) | (1100) | (1160) | (1275) | (1230) | (1230) | (1680) | (1880) | (1850) | (1980) | (1980) | (1980) |
| Korkeus cm | (122) | (122) | (123) | (123) | (148) | (153) | (140) | (164) | (164) | (146) | (146) | (178) |
| Pituus cm (takaveto/neliveto) | 247 | 247 | 260 | 257 | 258 | 257 | 285 | 291 | 293 | 292 | 292 | 299 |
| Akseliväli cm (takaveto/neliveto) | 154 | 154 | 164 | 164 | 164 | 164 | 176 | 184 | 184 | 188 | 188 | 184 |
| Polttoainesäiliö l | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 52 | 35 | 52 | 52 | 30 | 30 | 55 |
| Ryömintävaihteisto | - | lisäv. | - | - | - | - | - | lisäv. | lisäv. | - | - | - |
- Valmistajan muita koneita
- Uusimmat artikkelit






