Huolto ja Työkalut

Peräkärryn kolhiintunut kuomu kuntoon – kuomun materiaali vaikuttaa korjattavuuteen

Kevyiden peräkärryjen kovamuoviset kuomut suojaavat lastia ja pitävät kuorman luotettavasti kyydissä. Lujuudestaan huolimatta ne saattavat vaurioitua törmäyksen, lumikuorman tai mekaanisen rasituksen vaikutuksesta.
Marko Taavila
Peräkärrykuomujen muovilaaduilla on vaikutusta korjausmenetelmiin ja materiaalivalintoihin.

Muovisten peräkärrykuomujen etuina ovat ajoneuvoyhdistelmän nettopainoon ja lastattavuuteen vaikuttava keveys sekä kestävyys vaihtelevissa sääolosuhteissa. Suotuisien ominaisuuksien vastapainona vaurioiden korjaaminen on hankalaa ilman asianmukaisia välineitä ja materiaalien tuntemusta.

”Peräkärrykuomuja on valmistettu kauan ABS-muovista, mutta nykyisin yhä enemmän kierrätyslaaduista sekoittamalla tuotetuista korkeatiheyksisistä polyeteeneistä ja polypropeeneista. Toisistaan poikkeavan kemiallisen koostumuksen takia näitä paikataan erilaisilla työvälineillä ja -menetelmillä”, kertoo Janglas Oy:n toimitusjohtaja Jan-Peter Rekola.

Hänen luotsaamansa yritys on erikoistunut ajoneuvojen kolarikorjauksiin mukaan lukien tuulilasit sekä korien ulko- ja sisäpuoliset muoviosat. Tampereen Lakalaivassa sijaitsevissa toimitiloissa kunnostetaan muiden tehtävien ohessa peräkärryjen kolhiintuneita kuomuja. Niihin liittyviä toimeksiantoja on vuosittain kymmenkunta kappaletta. Muihin töihin verrattuna vähäinen määrä selittyy sekä kovien muovien hyvällä iskunkestävyydellä että kevytperäkärryjen käyttäjäkunnalla.

”Monet käyttäjät ovat tee se itse -henkilöitä, joilta luonnistuu pienet remontit. Kuomujen kylkiä paikataankin paljon omatoimisesti pop-niiteillä ja alumiinilevyillä sekä muilla vaihtelevilla konsteilla.”

Janglasin pajalla lähes kaikki lommot saadaan oiottua sekä naarmut ja reiät paikattua. Saranakohtien tai kulmien lohkeaminen isoiksi irtopaloiksi ovat ainoita tapauksia, joiden kohdalla Rekola kehottaa harkitsemaan uuden kuomun hankintaa.

”Niitä on vaikea saada luotettavasti ja järkevin kustannuksin kuntoon. Etenkin pienimpien mallien kohdalla korjaustyön hinnalla maksaa hyvän osuuden uudesta kuomusta.”

Markkinoilla myytävien kuomumerkkien laadullisiin eroihin Rekola suhtautuu neutraalin diplomaattisesti. Enemmistö Suomen tieliikenteen kevytperäkärryistä kantaa kotimaista valmistetta, mutta runsaslukuiseen joukkoon mahtuu ulkomaisiakin tuotteita.

”Suomalaisissa on hieman paksummat seinämät, mutta korjattavuuden suhteen kaikki sijoittuvat samalle viivalle. Valtaosa vaurioista johtuu kolareista, törmäyksistä ja huolimattomasta säilytyksestä, joista on turha syyttää valmistajaa tai kuomumallia.”

Autotalliremonteissa epäonnistumisen riskiä kasvattaa erilaisten liimojen, massojen ja muiden muovikorjaustuotteiden runsaat valikoimat. Ne soveltuvat kuomujen korjaamiseen huonosti ja vaativat usein rinnalleen esikäsittelyaineita tai oheiskomponentteja.

Varoittavaksi esimerkiksi kelpaa lasikuitu, joka tarttuu huonosti kiinni kuomujen muovipintaan ilman vauriokohtaan levitettävää kiinnitysainetta. Lisävaikeuksia tuottaa muovilaatujen vaikea tunnistettavuus.

”Materiaalimerkinnän puuttuessa me varmistamme asian pienellä polttotestillä, josta aiheutuva haju ja pintamuutokset paljastavat mistä muovista on kyse.”

Marko Taavila
Ammattilaiskäyttöön suunniteltu Ryobi-kuumailmapuhallin. Laitteen tuottama lämpö on digitaalisesti säädettävissä ihanteelliseen 350 celsiusasteeseen.

Yhtäläisyyksiä ja eroja

Kuomujen valmistuksessa edelleen suosittu ABS-muovi eli akryylinitriilibutadieenistyreeni on lujaa ja helposti työstettävää. PE-HD -muoveinakin tunnetut korkeatiheyksiset polyeteenit sekä polypropeeni eli PP-muovi ovat niin ikään kovia, mutta joustavia ja iskunkestävyytensä kylmissäkin lämpötiloissa säilyttäviä.

Polyeteenit ja polypropeenit sietävät ABS-muoveja paremmin UV-säteilyä, vaikka ne kaikki pehmenevätkin suorassa auringonvalossa. Eroa kaventaa kuomuissa käytettävät ABS-laadut, joiden harmaa värisävy vahvistaa niiden UV-kestävyyttä.

Vaurioiden korjaaminen alkaa kaikkien muovilaatujen kohdalla työstettävien kohtien huolellisella puhdistamisella. Työ tehdään sekä seinämän sisä- että ulkopuoliselta alueelta ja siinä käytetään mietoja liuottimia, harjaa ja rasvanpoistoainetta. Yhteen liitettävät pinnat karhennetaan kiinnittymisen varmistamiseksi.

Seuraavassa vaiheessa toimenpiteet ja työkaluvalinnat haarautuvat materiaalikohtaisesti.

ABS-pintaan tulleiden reikien ja halkeamien paikkaaminen muistuttaa hyvin paljon kolvausta. Juotostinan sijasta saumakohtiin sulatetaan muovilankaa, joka on nimenomaisesti tarkoitettu kyseiselle materiaalille.

”Kaikkia kovia muoveja voidaan juottaa kiinni. Käytännössä hitsaamme vain valkoisilla ABS-langoilla, vaikka muitakin värejä laadulle on saatavilla. PC-pohjaisten muovisten autonosien juotoslangat ovat kirkkaita ja täysin kelpaamattomia ABS-hitsaukseen”, Rekola selvittää.

Sameiden PE-HD- ja PP-muovien hitsaamista varten Janglasilla on ammattilaiskäyttöön tarkoitettu erikoistyökalu. Lähes kaikille koville muovilaaduille soveltuva laite puhaltaa tarkasti juuri oikean lämpöistä kuumaa ilmaa, joka sulattaa juotoslankaa tasaisesti halkeamiin ja liitospinnoille.

”Kuumailmapuhallin on huono väline ABS-muoville, jonka rakenne vetäytyy ja repeilee lämpölaajenemisen takia. Siksi käytämme sen korjaamisessa kolvia kuumailmapuhaltimen sijasta.”

Kolvaamisessa tuotettava pistemäinen kuumuus on vastaavasti liian korkea polyeteeneille. Niiden sisältämä rasva syttyy herkästi palamaan ja jättää sammuttuaan epätasaisen pinnan, johon juotos tarttuu huonosti.

Sekä kolvin että kuumailmapuhaltimen avulla yhteen juotetut saumat hiotaan jäähtymisen jälkeen tasaisiksi. Korjatun kohdan erottaa vanhasta muovista ainoastaan värin perusteella. Haitta on pelkästään kosmeettinen ja häivytettävissä maalaamalla.

Auringon pehmentävän vaikutuksen takia kuomuja pitäisi säilyttää alassuin ja vaakatasossa huolimatta siitä ovatko ne irrallaan vai kiinni peräkärryssä. Stabiililla asennolla estetään seinämien painuminen ja likaantuminen sisäpuolelta. Ulkopuolikin kannattaa pitää puhtaana puista putoavista lehdistä ja muista roskista, joiden maatuminen heikentää muovipintaa.

UV-säteilyn lisäksi lumen paino saattaa vääntää kuomuja pahasti mutkalle, vaikka niissä on metalliset tukirakenteet. Alkuperäinen muoto pystytään palauttamaan lämmön avulla takaisin. Ilmiö perustuu eräänlaiseen muistiin, jonka ansiosta tietyistä muovilaaduista valmistetut kappaleet oikenevat kuumennettaessa.

”Toimenpidettä varten kuomu kannattaa tuoda lämpimiin sisätiloihin. Painautumien kuumentaminen tulisi tehdä mahdollisimman tasaisesti ja yhdellä rupeamalla, jotta saavutettaisiin paras mahdollinen lopputulos”, Rekola neuvoo.

Lue lisää