Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Ilmakuvantamisen hyödyt realisoitumassa - Drouneja joka lähtöön

Pienoishelikopterit ja -kiinteäsiipiset lentolaitteet ovat olleet jo jonkin aikaa kiinnostuksen kohteena. ”Paljon puhetta – vähän villoja” on nyt muuttumassa arkipäivän työkaluksi, vaikka työ onkin vasta aluillaan.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
RPAS-koptereita on joka lähtöön. Kuvan 8-roottorinen laite on tarkoitettu hieman raskaammille hyötykuormille. Kuvassa on kiinnitettynä väärävärikamera (NDVI-kartat) sekä vakio video/still-kamera. Kolmeen suuntaan vakaava kamerateline voidaan irrottaa ja käyttää myös normaaliin käsivaraiseen videokuvaukseen. Tämän itse kootun laitteen komponenttien hintaluokka ylittää 10 000 euroa, eikä vielä sisällä datakäsittelyohjelmistoa.
RPAS-koptereita on joka lähtöön. Kuvan 8-roottorinen laite on tarkoitettu hieman raskaammille hyötykuormille. Kuvassa on kiinnitettynä väärävärikamera (NDVI-kartat) sekä vakio video/still-kamera. Kolmeen suuntaan vakaava kamerateline voidaan irrottaa ja käyttää myös normaaliin käsivaraiseen videokuvaukseen. Tämän itse kootun laitteen komponenttien hintaluokka ylittää 10 000 euroa, eikä vielä sisällä datakäsittelyohjelmistoa. 
Ilmakuvasta huomataan, että ruuduissa on eroja huolimatta samasta peruslannoituksesta. Lehtiruiskutuksissa on eroja!
Ilmakuvasta huomataan, että ruuduissa on eroja huolimatta samasta peruslannoituksesta. Lehtiruiskutuksissa on eroja! 
GPS-paikannukseen perustuva reittipistelento on nykyään lähes vakiovaruste. Hallittavissa helposti mobiililaitteen tai PC:n avulla.
GPS-paikannukseen perustuva reittipistelento on nykyään lähes vakiovaruste. Hallittavissa helposti mobiililaitteen tai PC:n avulla. 
Laitteiden lentoturvallisuuteen ja luotettavuuteen on kiinnitettävä huomiota. Aurinkotuulesta aiheutuvat häiriöt saattavat sekoittaa RPAS-laitteiden suunnistusjärjestelmät. Tältä NOAA-saitilta voi tarkistaa lentopäivän olosuhteet. Jos laite karkaa, on syy yleensä pilotissa, mutta muutkin haaverit ovat mahdollisia. Vastuullinen RPAS- toiminta on verrattavissa ammattilentämiseen, molemmissa huolellinen ennakointi on varmin tapa välttää ongelmat.
Laitteiden lentoturvallisuuteen ja luotettavuuteen on kiinnitettävä huomiota. Aurinkotuulesta aiheutuvat häiriöt saattavat sekoittaa RPAS-laitteiden suunnistusjärjestelmät. Tältä NOAA-saitilta voi tarkistaa lentopäivän olosuhteet. Jos laite karkaa, on syy yleensä pilotissa, mutta muutkin haaverit ovat mahdollisia. Vastuullinen RPAS- toiminta on verrattavissa ammattilentämiseen, molemmissa huolellinen ennakointi on varmin tapa välttää ongelmat. 
Oikeaan aikaan otettu tavallinen värikuvakin voi olla hyödykäs. Edellisvuoden kasvillisuusraja näkyy viivasuorana lakoontumisviivana.
Oikeaan aikaan otettu tavallinen värikuvakin voi olla hyödykäs. Edellisvuoden kasvillisuusraja näkyy viivasuorana lakoontumisviivana. 

Miehittämättömien pienoislentolaitteiden eli RPAS-laitteiden esiinmarssi on vauhdittumassa, kun Trafi viime vuoden lopulla julkaisi niitä koskevan ohjeistuksen (määräyksen OPS M1-32). Kehitystä tukevaksi ja varsin liberaaliksi koettu ohjeistus asettaa RPAS-piloteille raportointivelvoitteen ja myös ohjaa lentotoimintaa. Perusasiat ovat pysyneet ennallaan. Maksimi lentokorkeus on 150 metriä. Koneen on pääsääntöisesti oltava pilotin nähtävissä. Yleisötapahtumissa ja esimerkiksi lentokenttien läheisyydessä on rajoitteita (ks. lisämateriaali).

Ammatilliseen toimintaan tähtäävien pilottien on rekisteröidyttävä Trafin listoille, ja näin on jo kuuliaisesti tehty. Maaliskuussa rekisteröityneitä RPAS-pilotteja oli noin 350 kpl, joista liki 60 oli ilmoittanut maatalouden toimialakseen. Suurin osa laitteista oli keveitä alle 2 kilon painoisia ”kuluttajalaitteita”. Mukana on myös raskaampia ja arvokkaampia ammattimaiseen toimintaan tarkoitettuja drouneja.

RPAS-laitteiden hintahaarukka saattaa yllättää. Halvimmillaan ihan käypäisen lentolaitteen voi saada suunnilleen 1 500 euron hintaan. Päällisin puolin vain hieman isomman RPAS-kopterin hintaluokka saattaa olla 20 000–30 000, eikä tämä suinkaan ole yläraja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jo halvimmillakin laitteilla saa laadukasta kuva- ja videomateriaalia, mutta rajoitteita saattaa olla edessä, jos esimerkiksi olosuhteet ovat tuuliset. Lentoaika ja kuormankantokyky ovat myös tarkkuutta vaativia ominaisuuksia. Laitteiden välillä on isoja eroja.

Hintaeroja selittää moni tekijä, kuten yksittäisten komponenttien laatu, teholuokka, kameravarustus, hallinta ja mahdollisten datankäsittelyohjelmistojen ominaisuudet sekä koulutus- ja huoltopalvelujen saatavuus. Nimenomaisesti ammattimaiseen käyttöön tarkoitetut datankäsittelyohjelmistot ovat alue, jota ilman RPAS-laitteiden keräämää kuvadataa on vaikea hyödyntää. Toki on mahdollista käyttää myös palveluyritystä ortokarttojen ym. tekoon. Työnkulku saattaa silti olla alkuun vaativa prosessi.

Mutta kuten todettu, tavallinen värikuva oikeaan aikaan otettuna kertoo usein jo paljon. Kaikki eivät tarvitse ortokarttatasoista laajakuvaa, kolmiulotteista maastomallia tai täydellistä lehtivihreän kuntoa kuvaavaa NVDI-karttaa pelloistaan.

kuvat ja grafiikka: Juha Knaapi