
Fordson Majorin ohjaussimpukan kunnostus – näin saatiin vanhan traktorin ohjattavuus kohdalleen

Simpukan irrottaminen alkaa irrottamalla ohjauspyörä prikkoineen ja alla olevine rasvanippoineen. Tämän jälkeen puretaan simpukan ympäriltä tankki ja Power- sekä Super Majorissa mittaristo. Edellä mainituissa on huomioitava mittarikoteloa paikaltaan nostettaessa, että lämpömittarin kapillaariputkianturi on irrotettu sylinterikannen etupäästä.
Kapillaariputki kiertää monen mutkan kautta moottoritilaan joten sen irrottamisessa on käytettävä äärimmäistä varovaisuutta, muussa tapauksessa putki murtuu aiheuttaen lämpömittarin toimimattomuuden. Vähennä jäähdytysnesteen määrää joko laturin alapuolella tai jäähdyttimen alapinnassa olevasta tyhjennyshanasta muutama litra ennen lämpömittarin kapillaariputkianturin irrottamista.
Kierroslukumittarin vaijeri on myös irrotettava. Tämä tapahtuu helpoiten irrottamalla vaijeri moottorin päästä, jolloin saadaan riittävästi löysää mittarikopan päähän sekä vaijerin irrottamiseen mittarin päästä. Näiden toimenpiteiden jälkeen mittaristolle tulevat johtimet voidaan irrottaa liittimistään tankin alta, ja mittarikotelo voidaan samanaikaisesti nostaa pois tankin päältä kapillaariputkea ohjaten.
Sulje polttoainehana ja irrota polttoaineputki hanasta. Poista tankkia kiinni pitelevät neljä pulttia tankin alta sekä kaksi akkukoteloa kiinni pitävät pultit simpukan etupuolelta, simpukan rungosta. Irrota polttoaineen paluuputki tankin etupuolelta akkukotelon vasemmasta laidasta ja nosta tankki pois paikoiltaan. Tankin tyhjentäminen helpottaa luonnollisesti sen nostamista. Simpukka on valmis siirrettäväksi työpöydälle, kun viisi simpukkaa vaihteiston kuoressa kiinni pitävää pulttia ja sektoriakselissa booreilla olevan ohjausvarsi on irrotettu.
Simpukan sielunelämä tutuksi
Simpukan purkaminen aloitetaan avaamalla sivuluukkua pitelevät mutterit ja ruuvit. Tämän jälkeen luukkua voidaan varovasti raottaa, kun pidetään samanaikaisesti öljynkeräysastiaa alla. Ota öljyjen laskemisen jälkeen sivuluukun ja simpukkarungon välissä olevat simmilevyt sekä kuulamutterin päässä oleva prikka talteen. Kun sektoriakseli on vedetty pois rungosta, voidaan sektoriakselin tiiviste poistaa.
Irrota rattiputki pystyakselin (puhutaan myös kierukka-akselista) ympäriltä, avaamalla neljä putken ympärillä olevaa mutteria, ja nosta rattiputki pois. Irrottamista voi helpottaa kopauttamalla kevyesti rattiputkeen kumivasaralla, mikäli putki on ns. tekeytynyt simpukkarunkoon. Tässä vaiheessa simpukan on hyvä olla pöydällä lappeellaan, koska muutoin irtokuulat pääsevät valloilleen leviten pitkin lattioita.
Ota simpukkarungon ja rattiputken välissä olleet simmilevyt pois. Irrota pystyakseli simpukasta pyörittäen sitä vastapäivään jolloin kuulamutteriasetelman saa poistettua pystyakselilta. Irtokuulat kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, joten ne voi toimittaa kierrätykseen. Muiden osien kunto tarkastetaan huolellisen pesun jälkeen. Kuluneet osat vaihdetaan tarvittaessa uusiin.
Rattiputki kohdalleen
Kasaaminen alkaa tarkistamalla rattiputken kuparipuslan ja pystyakselin välinen välys. Kuparipusla täytyy vaihtaa, mikäli pystyakselin ja rattiputken välissä tuntuu selkeä väljyys, jolloin akseli ”hölskää” rattiputkessa. Sopivaa puslaa tai vaihtoehtoisesti pusla-aihiota löytyy kotimaasta hyvin varustetuista laakeriliikkeistä. Pusla-aihiota ostaessa kannattaa valita ulkomitoiltaan sopiva aihio ja kaavainta käyttäen ”rotsata” se pystyakselille sopivaksi.
Kun välys on sopiva, aseta pystyakselille ylempi laakerikooli laakeriura kierrettä päin johon ladotaan 10 kappaletta 3/8 tuuman irtokuulia vaseliinin kera. Laita pystyakselin päälle rattiputki. Kasaamista helpottavana konstina kannattaa käyttää pystyakselin yläpäähän kiristettyä sopivankokoista letkuklemmaria. Tämä varmistaa rattiputken pysymisen tiukasti oikeassa paikassa ja sitä kautta kuulien pysymisen koolin ja pystyakselin välissä, joka on tärkeää seuraavan vaiheen aikana.
Laakerikooliin simpukkarungon pohjalle ladotaan niinikään vaseliinin kanssa 10 kappaletta 3/8 tuuman irtokuulia. Tämän jälkeen rattiputkea pystyakseleineen voidaan sovittaa simpukkarunkoon rungon ja rattiputken väliin, tarvittavien simmilevyjen paksuuden mittaamiseksi. Simmilevyjä on monen paksuisia, joten sopiva paksuus saadaan eri paksuisten levyjen määriä yhdistelemällä.
Sovitusjumppa kannattaa
Rungon ja putken väliin laitetaan sopivaksi katsottu määrä simmilevyjä. Rattiputki nostetaan paikoilleen ohjaamalla pystyakselin pää simpukkarungon pohjalla olevien irtokuulien keskelle. Sen jälkeen kiristetään putken kiinnitysmutterit 5/8 tuuman kiintoavaimella, pyörittämällä samanaikaisesti sormin pystyakselia.
Jos akselin pyöriminen alkaa muttereita kiristäessä tahmoa tai menee peräti niin jäykäksi, ettei se pyöri sormin ollenkaan, on putken ja rungon väliin lisättävä simmilevyjä. Jos taas mutterit voi kiristää huoletta tiukalle ja akseli pyörii kevyesti, kokeile, onko akselissa päittäisvälystä. Mikäli pientäkin päittäisvälystä on havaittavissa, ota simmilevy tai useampi pois. Useimmiten tämän vaiheen joutuu toistamaan useampaan kertaan sopivan simmilevyjen paksuuden löytämiseksi. Tähän vaiheeseen kannattaa käyttää aikaa, koska se takaa parhaimman lopputuloksen.
Valmistele tässä vaiheessa kuulamutteri latomalla 14 kappaletta 3/8 tuuman irtokuulia sen sisään vaseliinin kanssa. Irrota rattiputki tykötarpeineen vielä kertaalleen simpukkarungosta, laita tiivisteliima simpukkarungon sekä rattiputken tasopintoihin ja asenna simmilevyt simpukkarunkoon. Nosta rattiputki simpukkarungon sisään siten, että kuulamutterin mahtuu asentamaan pystyakselille. Tämä tapahtuu pyörittämällä pystyakselia myötäpäivään.
Loppusäädöt kohdalleen
Kun pystyakselin pää on huolellisesti simpukkarungon pohjalla olevien irtokuulien keskellä, voidaan rattiputki kiristää muttereillaan lopullisesti kiinni runkoon. Testaa vielä kerran, että pystyakseli pyörii herkästi ja ettei päittäisvälystä ole havaittavissa.
Asenna uusi sektoriakselin tiiviste ja sipaise tiivisteeseen kevyesti vaseliinia. Työnnä sektoriakseli simpukkarunkoon ja aseta sektoriakselin hahlo kuulamutterin kartion keskelle. Tämän jälkeen prikka voidaan laittaa kuulamutterin päähän. Laita sivuluukku paikoilleen varmistaen että kuulamutterin prikka menee sivuluukussa olevaan uraan. Uraan asettumista voi auttaa pyörittelemällä pystyakselia.
Mittaa sivuluukun ja rungon välille tarvittava simmilevyjen paksuus. Laita sopivaksi katsottu määrä simmilevyjä luukun ja rungon väliin. Laita sivuluukku taas huolellisesti paikalleen. Kiristä sivuluukun kiinnitysmutterit ½ tuuman avaimella, pyörittämällä samanaikaisesti pystyakselia. Tässä on sama idea kuin pystyakselin välyksen säätämisessäkin – liian vähän simmilevyjä tahmoo tai jumittaa simpukan, liian paljon simmilevyjä aiheuttaa sektoriakselille välystä, minkä näkee myöhemmin klappina ohjauksessa.
Kun sopiva simmilevypaksuus on löytynyt, aukaise vielä sivuluukku, laita tiivisteliima simpukkarungon sekä sivuluukun tasopintoihin ja asenna sivuluukku simmilevyineen paikoilleen. Testaa, että sektoriakseli reagoi pieneenkin pystyakselin pyöräytykseen välittömästi ja että pystyakseli pyörii edelleen herkästi. Sektoriakselin välys on helppo todeta laittamalla ohjausvarsi sektoriakseliin kiinni ja liikuttamalla vartta.
Öljyä piripintaan
Öljyntäyttö simpukkaan tapahtuu avaamalla simpukkarungon päältä neliskanttisella kannalla oleva proppu. Ota pieni suppilo ja kaada simpukkaan viskositeetiltaan 80W-90 öljyä, kunnes simpukka on piripintaan täynnä. Sulje proppu, irrota simpukka viilapenkistä ja aseta se vaaka-asentoon noin minuutiksi. Avaa proppu ja lisää öljyä simpukkaan, kunnes simpukka on taas täynnä. Tämän jälkeen proppu voidaan sulkea.
Kun öljyä lisätään simpukan ollessa vaakatasossa, nousee öljynpinta simpukan sisällä normaaliasennossa ja varmistaa pystyakselin ylemmän laakerikoolin voitelun. Tämän jälkeen simpukka voidaan asentaa traktoriin paikalleen. Muista lopuksi avata polttoainehana ja lisätä jäähdytysneste ennen koeajoa.















Osaston luetuimmat
- Koneviesti tutustui Case IH -traktorin hydrauliikan keskusventtiiliyksikön toimintaan
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Dieselmoottorin epänormaali savutus kertoo paljon moottorin tilanteesta ja paljastaa alkavia vikoja – jo savun väristä voi päätellä jotain moottorin viasta
- Tieliikennelaki uudistui 1.6.2020 – raskaamman kaluston muutokset tieliikennelain pykäliin
- Tyhnenikö akku yllättäin? – Näin tarkistat latauksen toiminnan ja tarkennat vikapaikan
- Ylläpitolaturit pitävät akun käyttökunnossa, vaikka kone olisi kuukausia käyttämättä — nykyautot voivat tarvita ylläpitolaturia vaikka niillä ajettaisiin päivittäin