Viides päästömääräysten kiristys voimaan – haitallisten yhdisteiden määrä pakokaasuissa on laskenut

Teholuokan 57–130 kW traktoreiden ja työkoneiden päästömääräykset kiristyivät tämän vuoden alussa. Haitallisten yhdisteiden määrä pakokaasuissa on laskenut 15 vuoden aikana 97 %. Valmistajat ovat onneksi onnistuneet samanaikaisesti alentamaan kulutusta, mikä korvaa osittain monimutkaisemman tekniikan aiheuttaman hinnannousun.
Kahtena kesänä tractor pulling -kilpailuja kiertänyt Uusitalo Green Teamin Witni-traktori päästää pakoputkestaan huomattavan vähän mustaa savua. Moottorissa on keskitytty kaiken syötettävän polttoaineen polttamiseen ja palotapahtuman tarkkaan hallintaan uutta tekniikkaa hyödyntäen.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Päästömääräykset ovat kiristyneet vaiheittain. Ensimmäiset maatalous-, metsä- ja maarakennus- eli ns. off road -koneita koskevat määräykset astuivat voimaan vuonna 1999. Vaatimukset kiristyvät aina ensin suuremmissa luokissa, josta ne ”valuivat” asteittain pienempiin kokoluokkiin.

Käytännössä uusi tekniikka otetaan vaiheittain käyttöön, sillä siirtymäaikasäännökset mahdollistavat vanhojen määräysten mukaisten koneiden myynnin vielä uuden päästöluokan astuttua voimaan. Asiakkaan kannalta tilanne on sekava, sillä samasta konetyypistä ja kokoluokasta voi markkinoilla olla samaan aikaan eri päästötekniikalla olevia koneita.

Päästöt pudonneet 97 %

Tämän vuoden puolella myytävissä, yli 57 KW:n traktoreissa ja työkoneissa tulee olla päästötaso 4:n mukaiset moottorit. Pakokaasussa olevien haitallisten yhdisteiden määrä on 15 vuoden aikana vähentynyt 97 %.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Euroopassa voimassa olevasta päästöluokasta käytetään nimeä Stage 4, USA:ssa vastaava, mutta ei täysin sama määräys tunnetaan nimellä Tier 4 Final. Kahden näin lähellä olevan määräysten käyttö on lähinnä kauppapoliittista taktikointia.

Teholuokan 37–56 kW:n moottoreilta vaadittava päästötaso ei toistaiseksi muutu. Tässä kokoluokassa vaatimukset ovat lievemmät, koska pienet moottorit käyttävät vähemmän polttoainetta ja tuottavat siten vähemmän ympäristölle haitallisia typen oksideja tai nokihiukkasia.

Määräykset kiristynevät tulevaisuudessa vielä lisää, sillä Stage 5 -tason valmistelu on käynnissä. Uuden päästöluokan myötä mm. palotapahtumassa syntyvien hiukkasten määrää rajoitetaan aiemmasta.

Tavoitteena on vähentää eritoten ultrapienten nokihiukkasten osuutta, sillä ne ovat asbestin tavoin erittäin haitallisia hengityselimille.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mantereilla on eri tahti

Hiljalleen tiukentuneet päästömääräykset koskettavat suuressa mittakaavassa pientä osaa maailman off road -koneiden markkinoista.

Venäjällä tai Etelä-Amerikassa päästöjen rajoittaminen on vielä alkutekijöissään, mistä aiheutuu konevalmistajille ja myyjille ongelmia.

Käytettyjä koneita on perinteisesti myyty kehittyviin maihin, mutta puhtaammilla moottoreilla varustetut koneet kuitenkin vaativat vähärikkistä ja tasalaatuista polttoainetta, jollaista ei kehittyvillä markkinoilla yleensä ole saatavilla. Toisaalta uudetkin koneet joudutaan räätälöimään eri markkinoille sopiviksi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Teknisiltä vaatimuksiltaan ja kustannustasoltaan erilaiset epätasaiset määräykset ovat kansainvälisen kilpailun kannalta haitallisia. Aasian, Australian, Etelä-Amerikan ja rajanaapurimme Venäjän maa- ja metsätalous hyötyvät selkeästi siitä, että alueen tuottajat ja urakoitsijat voivat käyttää halvempaa tekniikkaa kuin me.

Avaa artikkelin PDF