Näin ehkäiset ja hoidat selkäkipuja – asiantuntijan ohjeilla ruoto kuntoon

Selkäkivut ovat valitettavasti osa monen konemiehen arkea. Asiantuntijat neuvovat, miten selän terveyttä voi parantaa.
Selälle ovat kohtalokkaita pitkä, yhtäjaksoinen istuminen sekä kylmiltään tehdyt äkkinäiset liikkeet.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Koneiden ergonomia on parantunut viime vuosikymmenten aikana huimasti. Istuimet ovat säädettävissä monenkokoisille kuljettajille ja tärinätasot ovat laskeneet traktoreista metsäkoneisiin lähes olemattomiin. Siitä huolimatta ohjaamossa istuminen verottaa selkää ehkä enemmän kuin monet uskovat.

Fysioterapeutti, selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Suomen Selkäliitosta arvioi, että selkävaivat koskevat jopa miljoonaa suomalaista.

”Kun selkäkipu kerran iskee, niin se todennäköisesti myös toistuu”, hän sanoo.

Koneilla työkseen ajavien kannalta kohtalokasta on kaksi asiaa: pitkä, yhtäjaksoinen istuminen sekä kylmiltään tehdyt äkkinäiset liikkeet. Jälkimmäisistä esimerkkeinä ovat monet työvaiheet, joita koneiden kanssa työskennellessä joutuu väkisinkin tekemään: pultteja kiristellään, letkuja irrotellaan ja tukkeutumisia poistellaan pitkän paikallaanolon jälkeen, jolloin venähdykset ja muut lihasvauriot sattuvat helposti.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pahimmillaan selkäkivut voivat viedä työkyvyn, kertoo maatalous- ja koneyrittäjien työterveyteen erikoistunut naprapaatti ja agrologi Ari Toropainen Kouvolan Lääkärikeskus Oy:stä.

”Ei päästä enää kiipeämään koneen ohjaamoon eikä sieltä ulos. Seisaaltaan monet pystyvät elämään aivan normaalia elämää, mutta heti istuessa iskevät kivut”, hän kuvailee.

Mitä sitten voidaan tehdä selkäkipujen estämiseksi? Sekä Selkäliiton asiantuntija että työterveyteen erikoistunut naprapaatti ovat aiheesta yhtä mieltä: tärkeintä olisi riittävät tauot työpäivän aikana.

”Kerralla saisi istua paikoillaan vain 45 minuuttia. Riittää että kiertää koneen kaksi kertaa ympäri ja jatkaa töitä. Silloin verenkierto tekee työnsä ja poistaa maitohapon lihaksista. Tauot voi ajastaa esimerkiksi puhelimen herätyskellon avulla”, Ari Toropainen neuvoo.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Pirjo Ailanto muistuttaa, että istuminen aiheuttaa painetta erityisesti selkärangan alimpiin nikamiin, joita suojaavien välilevyjen aineenvaihdunta voidaan pitää kunnossa pitämällä säännöllisesti lyhyitä taukoja.

”Venyttely kielletty!”

Suomalaisia on vuosikymmenten saatossa neuvottu erilaisiin venytyksiin selän pitämiseksi kunnossa. Venytysten suhteen Ari Toropaisella on yllättäväkin kanta: ne pitäisi kieltää kokonaan, ennen kuin ammattilainen on opastanut, mitä ja miten tehdään.

”Kylmien lihasten venyttely saattaa olla jopa vahingollista”, hän sanoo. ”Esimerkiksi monessa paikassa edelleen neuvottava venytys, jossa niskaa painetaan sivulle käden avulla, on haitallinen. Niskan jokaisen nikaman välistä lähtee hermo, joiden juuriaukkoihin alkaa 25 ikävuoden jälkeen muodostua kalkkia. Kädellä autetulla venytyksellä on sama efekti kuin jos hermoa nipistettäisiin. Seurauksena saattaa olla äkillisiä vihlaisuja, jolloin pää ei enää käänny toiseen suuntaan.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toropaisen mukaan nykyisin pitäisikin puhua liikkuvuusharjoittelusta ja lihashuollosta. Ne räätälöidään ihmisten tarpeiden mukaan, mutta perusperiaatteena on, että lihasten pituutta lisääviä venytyksiä tehdään vasta 45 minuutin lämmittelevän ja 30 minuutin jäähdyttelevän vaiheen jälkeen.

”Oikein ajoitettu ja suunniteltu, yksilöllisesti mietitty liikkuvuusharjoitteluohjelma on tätä päivää”, Toropainen sanoo. ”Missä päin Suomea sitten vaikuttaakaan, kannattaisi tarkistaa ammattilaisen kanssa, onko oma lihashuolto ajan tasalla.”

Ohjaamon lämpötilallakin merkitystä

Nykyaikaisissa koneissa alkaa ilmastointi olla enemmän sääntö kuin poikkeus, mikä on työmukavuuden kannalta ehdottoman hyvä juttu. Väärin käytettynä ilmastoinnissakin piilee vaaransa.

”Ilmastoinnin tavoitelämpötila on 21 astetta. Jos ohjaamon lämpötila säädetään kesäkuumalla 18 asteeseen, on se kuin viettäisi päivän jääkaapissa. Lihakset jäykistyvät ilmastoinnin viimassa”, Ari Toropainen sanoo.

Hän muistuttaa, että jos työ vaatii poistumista ohjaamosta useasti päivän aikana, on kerrospukeutuminen ehdottoman tärkeää. Toropaisen mukaan puuvillaiset vaatteet pitäisi ehdottomasti jättää kotiin, sillä ne jättävät kosteuden iholle.

Nykyaikaisen koneen istuin mahdollistaa monipuoliset säädöt, joita on syytä opetella käyttämään. Vanhemman koneen istuimessa voi kuitenkin olla vaikeuksia saada tarpeeksi tukea esimerkiksi ristiselälle, joka väsyy helposti istuessa.

”Silloin voi kokeilla erillisen ristiseläntuen ostamista tai väliaikaisena ratkaisuna kääriä esimerkiksi pyyhe rullalle ja käyttää sitä tukena”, Suomen Selkäliiton asiantuntija Pirjo Ailanto vinkkaa.

Hänen mukaansa kipulääkkeitäkin voi käyttää, jos selkä vihoittelee kaikista yllä luetelluista keinoista huolimatta.

”Etenkin miehet kuvittelevat, että on jotenkin parempi kärsiä kipua, mutta se on ihan turhaa. Kun kipua kärsii tarpeeksi kauan, aivot tottuvat kipuun, jolloin syntyy niin kutsuttuja kroonisia kiputiloja. Aivot kuvittelevat, että kipu on edelleen olemassa, vaikka sen aiheuttaja saataisiinkin hoidettua.”

Apua selkäkipuihin työterveyshuollosta

Jos yrityksessä on yksikin työntekijä, on yrittäjä lain mukaan velvollinen järjestämään työterveyshuollon. Yrittäjälle itselleen työterveyshuollon järjestäminen on kuitenkin vapaaehtoista.

Halutessaan työterveyssopimuksen voi tehdä kunnallisen terveyskeskuksen tai yksityisen lääkäriaseman kanssa. Yrittäjän kannalta sopimuksen tekemistä puoltavat paitsi joustava terveydenhuolto, myös verotukselliset seikat.

Kela korvaa 60 % yrittäjän ennalta ehkäisevän työterveyshuollon kustannuksista ja 50 % työterveyshuoltoon sisältyvän sairaanhoidon kustannuksista, kun kustannukset eivät ylitä Kelan asettamaa yrittäjäkohtaista enimmäismäärää.

Yrittäjän kannalta on olennaista, että Kela-korvausten jälkeen maksettavaksi jäävät kustannukset ovat yrityksen verotuksessa vähennyskelpoisia, kunhan yrityksellä on sopimus työterveyshuollosta.

”Tilanne on ihan sama huolletaanko ukkoa vai Hiacea”, summaa Ari Toropainen Kouvolan Lääkärikeskus Oy:stä.

Kouvolan Lääkärikeskus on yksityinen lääkäriasema, joka järjestää työterveyshuollon lähes parille sadalle maatalous- ja konealan yritykselle. Palveluvalikoimaan kuuluu hoitava fysioterapia, joka on hyvin usein tarpeen konemiesten oireilevien lihasten kanssa.

”Oikeastaan kaikki koneyrittäjät käyttävät fysioterapiapalveluita”, Toropainen sanoo.

Fysioterapian aluksi asiantuntija kartoittaa työolosuhteet paikan päällä kentällä. Ulkopuolinen silmäpari saattaa nähdä asiat uudella tavalla ja huomata vaarapaikkoja, jotka yrittäjälle ovat jo muodostuneet osaksi arkipäiväisiä rutiineja.

Kartoituksen jälkeen luodaan liikkuvuusharjoituksista koostuva hoitoohjelma, jonka avulla vuosien väsyttämä selkä saadaan taas ruotuun.

Liikeharjoituksilla veri kiertämään

Kone- ja maatilayrittäjien työterveyshuoltoon erikoistunut naprapaatti ja agrologi Ari Toropainen näytti Koneviestille viisi selän ja keskivartalon harjoitetta, jotka on turvallisia kaikkien tehdä kotona. Olennaista on, että maitohappopitoinen veri saadaan lihaksista liikkeelle.

Kaikkia ohessa esiteltyjä harjoituksia tehdään 15 kappaletta per puoli, eli yhteensä 30 toistoa per liike, 3 kertaa päivässä. Liikkeet pitää tehdä aina kivuttomalla alueella. ”Senttikin on jo liike”, Ari Toropainen sanoo.

Ari Toropainen esittelee liikeharjoituksia verenkierron vilkastuttamiseksi.
Ari Toropainen esittelee liikeharjoituksia verenkierron vilkastuttamiseksi. Kuva: Tero Ikäheimonen
Ohessa liikeharjoitussarja jaloille.
Ohessa liikeharjoitussarja jaloille. Kuva: Tero Ikäheimonen

Muista ainakin nämä!

– Istu kerrallaan korkeintaan 45 minuuttia. Kierrä kaksi kertaa koneen ympäri ja jatka töitä.

– Opettele säätämään istuin oikein, siten että se tukee ristiselkää ja mahdollistaa rennon asennon hartioille.

– Pidä ohjaamon lämpötila 21 asteessa. Tavallinen lämpömittari auttaa oikean lämpötilan löytämisessä, jos käytössä ei ole automaatti-ilmastointia.

– Noudata kerrospukeutumista. Lisää vaatetta ulos mennessä varsinkin talvipakkasilla ja riisu turhat vaatteet taas koneeseen tullessa.

Avaa artikkelin PDF