Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Turvallisuuskortti 5: Turvallisesti perävaunuilla

Perävaunu on työväline, jonka käytössä sattuu maatiloilla traktorien jälkeen eniten tapaturmia. Tämä selittyy osin sillä, että perävaunut ovat myös eniten käytettyjä laitteita. Tavallisin tapaturmatyyppi on putoaminen, mikä johtuu osittain siitä, että laidallisten perävaunujen portaat ovat huonot tai puuttuvat kokonaan. Tämä taas johtuu pitkälti siitä, että perävaunut ovat yleensä käytössä pitkään, ja merkittävä osa vaunukannasta on ajalta ennen EU-vaatimuksia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Rullapeite, jollaisia saa jo moneen vaunumalliin, on suositeltava varuste paitsi mukavuuden myös turvallisuuden kannalta. Rullapeite poistaa perinteisiin peitteisiin liittyvän kiipeilytarpeen ja putoamisvaaran, sillä se levitetään ja avataan maasta käsin. Kuvapiirros: Antti Törmälä
Rullapeite, jollaisia saa jo moneen vaunumalliin, on suositeltava varuste paitsi mukavuuden myös turvallisuuden kannalta. Rullapeite poistaa perinteisiin peitteisiin liittyvän kiipeilytarpeen ja putoamisvaaran, sillä se levitetään ja avataan maasta käsin. Kuvapiirros: Antti Törmälä 
Myös korkean laidan sisäpuolella pitää olla riittävän monta askelmaa.
Myös korkean laidan sisäpuolella pitää olla riittävän monta askelmaa. 
Huono kulkutie on tyypillisesti vanhojen  perävaunujen ongelma. Kuvan vaunussa on vain yksi askelma ja tanko on askelmapintana liian pieni ja liukas. Öljyletku ja valokaapeli roikkuvat ripustuspaikkojen puuttuessa askelmassa aiheuttaen kompastusvaaran.
Huono kulkutie on tyypillisesti vanhojen perävaunujen ongelma. Kuvan vaunussa on vain yksi askelma ja tanko on askelmapintana liian pieni ja liukas. Öljyletku ja valokaapeli roikkuvat ripustuspaikkojen puuttuessa askelmassa aiheuttaen kompastusvaaran. 
Aseta pysäköintikiilat käsijarruttomien vaunujen pyörien eteen ja taakse.
Aseta pysäköintikiilat käsijarruttomien vaunujen pyörien eteen ja taakse. 

Tärkeimmät vaarojen ehkäisykeinot:

• Nouse ja laskeudu vaunuun vain siihen tarkoitettua kulkutietä käyttäen – älä hyppää!

• Pidä askelmat ja kädensijat kunnossa. Jos ne ovat huonot tai puuttuvat, paremmat voi tehdä tai teettää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

• Ole varovainen laitojen kiinnityksessä ja irrotuksessa. Käytä käsineitä ja varvassuojallisia turvajalkineita Etukuormaimella laitaa käsiteltäessä kuljettajan ja apumiehen on sovittava merkeistä ja pelisäännöistä.

• Jos on tarve työskennellä nostetun kippilavan alla, lukitse se huoltotuella.

Muita huomioitavia asioita:

• Vältä työskentelyä traktorin ja vaunun välissä kytkentätilanteessa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

• Käytä rullapeitettä perinteisen peitteen tilalla (ks. kuva).

• Kaatumisvaaran välttämiseksi varmistu kipattaessa, että vaunun

pyörät ovat riittävän kantavalla ja tasaisella maalla.

• Käytä kippiä ja muita traktorista hallittaviksi tarkoitettuja toimintoja vain kuljettajan paikalla istuen, ei kurkottamalla ovesta tai takaikkunasta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

• Sido kappaletavara (paalit, puutavara ym.) turvallisesti.

• Kytkettäessä vaunu tuorerehusilppurin välirunkoon, hakkuriin tai muihin laitteisiin jotka siirtävät kytkentäpistettä taaksepäin, varmista että traktorin etupyörillä säilyy riittävä ohjauskyky eli paino – käytä etupainoja tai rajoita kuormakokoa.

• Varmista tukijalan kunto, aisan tuenta ja käytä pyörien pysäköintikiiloja.

Suurimmat riskitekijät

Tavallisin tapaturmatyyppi on putoaminen kiivetessä vaunuun tai vaunusta sekä kaatuminen ja putoaminen liikkuttaessa vaunun tai kuorman päällä.

Ylivoimaisesti yleisin turvallisuuspuute onkin huono kulkutie laitojen yli kuormatilaan. Se aiheuttaa usein toistuvan putoamisriskin, sillä kuormatilaan on asiaa melko usein. On siis syytä huolehtia kulkuteiden kunnosta (askelmat ja kädensijat) ja kiinnittää huomiota siihen, miten kiipeää ylös, alas sekä liikkuu vaunun päällä. Myös hyppääminen vaunusta maahan – johon huonot tikkaat houkuttavat – aiheuttaa vammoja.

Toinen tavallinen riski on vaunun osien putoaminen käyttäjän päälle. Vetoaisa, vetoaisan tukijalka, ja laidat saattavat pudota kiinnitys- ja irrotustilanteissa. Siksi laitojen käsittely ja vaunun kytkentä ja irrotus vaativat erityistä varovaisuutta.

Vakavia tapaturmia on sattunut myös liikkuessa ylösnostetun kippilavan alla,

esimerkiksi vaunun huolto- ja korjaustöissä. Kippilava on syystä tai toisesta laskeutunut ja henkilö on jäänyt puristukseen. Määräysten mukaan vaunussa pitää olla mekaaninen huoltotuki tai muu mahdollisuus lukita kippilava turvallisesti yläasentoon tilanteissa, kun pitää oleskella nostetun lavan alla.