Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Kolarissa vaurioituneen Toyota Land Cruiserin perusteellinen paluu – ruostumisesta ei ole enää pelkoa

    Vuosimallin 2005 Toyota Land Cruiser koki kovia noin seitsemän vuotta sitten. Hirvikolarin seurauksena vakuutusyhtiö lunasti maasturin ja se siirtyi Autovahinkokeskuksen huutokaupattavien autojen rivistöön.
    Land Cruiserilla on jo noin 470 000 kilometriä takanaan, ja uusia tulee. Ruostumisesta ei ole enää pelkoa. Kuvassa runko on hiekkapuhallettu ja maalattu, moottoria sovitetaan takaisin paikoilleen.
    Land Cruiserilla on jo noin 470 000 kilometriä takanaan, ja uusia tulee. Ruostumisesta ei ole enää pelkoa. Kuvassa runko on hiekkapuhallettu ja maalattu, moottoria sovitetaan takaisin paikoilleen. Kuva: Antti Savolainen

    Toyota Land Cruiser -korjausprojekti

    • Toyota Land Cruiserista korjattiin ruostevauriot.
    • Työ edellytti korin irrottamista rungosta.
    • Kaikki ruostuneet kohdat hiekkapuhallettiin.

    Keiteleläinen Antti Savolainen etsi kolaroitua Toyota Land Cruiseria ja löysi huutokaupattavien listalta kohtuullisen vähän vaurioituneen Toyotan. Niinpä auto siirtyi Savolaiselle 6 000 eurolla kuutisen vuotta sitten. Autolla oli ajettu silloin vain 350 000 kilometriä, mikä Savolaisen arvion mukaan on melko vähän kyseiselle automallille.

    Ennen katsastukseen viemistä muutamia peltiosia piti vaihtaa. Puskuri, maski, airbag ja etuvalo piti myös uusia. Toyotan merkkiliikkeessä Suomessa nokkapelti olisi maksanut 1200 euroa, mutta Thaimaasta vastaavan pellin 400 eurolla Savolaisen kotipihaan saakka.

    Kolmen litran neloskoneella ja automaattilaatikolla varustettu auto muutoskatsastettiin huomautuksitta vuoden 2021 alkupuolella pakettiautoksi.

    Hyvälle vaunulle kunnon kohtelu

    Auto osoittautui sen verran mieluisaksi, että viime kesänä tuli ajatus sen perusteellisemmasta kunnostuksesta. Tämä tarkoitti auton korin irrottamista rungoltaan, jotta mahdolliset ruostevauriot saataisiin korjattua myös ulospäin näkymättömistä kohdin ja asianmukaisesti.

    Auton perusteellista kunnostusta varten kori piti nostaa pois rungon päältä. Näin kaikki normaalisti piiloon jäävät kohdat voitiin korjata helposti.
    Auton perusteellista kunnostusta varten kori piti nostaa pois rungon päältä. Näin kaikki normaalisti piiloon jäävät kohdat voitiin korjata helposti. Kuva: Antti Savolainen

    Kahdeksalla pultilla rungossa kiinni oleva kori nostettiin neljällä ketjutaljalla korjaamon kattoon. Savolainen muistuttaa, että ketjujen kiinnitysten kanssa on oltava tarkkana, jotta kori taatusti pysyy paikoillaan eivätkä nostotaljan ketjut pääse vioittamaan koripeltejä.

    Ennen pulttien avaamista ja nostotyön aloittamista on varmistettava, että kaikki sähköjohdot ja muut yhteyden rungon ja korin välillä ovat taatusti irti toisistaan. Sähköjen liitoksia on useammassa paikassa. Savolainen havaitsi, että Toyotassa nokkelin liittimien irrotuspaikka on hansikaslokeron takana, jossa johtonipuilla on isot yhteiset liittimet.

    Liittimet, joiden sekoittumiseen on pieninkin mahdollisuus, on merkattava joko värikoodein tai esimerkiksi kirjoitetuin maalarinteipein. Kännykkäkuvilla voi myös auttaa tilannetta. (Oma kokemukseni on, että kuulakärkikynän jälki tuppaa häviämään maalarinteipin pinnasta ajan saatossa!). Myös ilmastointilaitteen kennon kanssa toimiminen vaatii varovaisuutta.

    Siinäpä se oli Land Cruiserin korin hyvä odotella verstaan katossa, kun runko kävi puhdistuksessa ja suojauksessa.
    Siinäpä se oli Land Cruiserin korin hyvä odotella verstaan katossa, kun runko kävi puhdistuksessa ja suojauksessa. Kuva: Antti Savolainen

    Kolmeen osaan

    Kun runko oli paljaana, moottori nostettiin pois rungolta. Savolaisen mukaan Land Cruiserin ruostumiselle alttiit taka-akselin tuennan korvakkeet oli näin helppo uusia. Korin ollessa paikoillaan tämä korjaus on erittäin hankala tehdä hyvin. Kierrejousien pohjatuet olivat myös ruostuneet, ja paikallinen kyläseppä teki uudet tuennat jousille.

    Kun hitsaukset oli tehty, runko hiekkapuhallettiin ja samalla kertaa pohjamaalattiin. Runkonumero on muuten muistettava suojata ennen hiekkapuhallusta.

    Vuosien aikana kosteus ja suolasumutus oli päässyt tekemään tuhojaan auton alustassa.
    Vuosien aikana kosteus ja suolasumutus oli päässyt tekemään tuhojaan auton alustassa.  Kuva: Antti Savolainen

    ”Hiekkapuhalluksen jälkeen maaliruiskun pitää olla lähellä, sillä paljas teräs ottaa herkästi ruostetta pintaansa. Pohjamaalin kuivuttua päälle vedettiin vielä ruostesuojamassa”, Savolainen kertoo.

    Hiekkapuhalluksen jälkeen jarruputkissa näkyi epäilyttävää kulumista, joten putket ja letkut uusittiin myös.

    Seuraavana oli vuorossa korin alapinnan varovainen hiekkapuhallus. Vaikka pohja näytti ruosteiselle, kyseessä oli onneksi vain pintaruoste. Pohjan hitsaamiselta näin ollen vältyttiin ja puhalletulle pinnalle tehtiin sama pintakäsittely kuin rungollekin.

    Rungon ruosteet näyttivät pahemmilta kuin mitä tilanne todellisuudessa oli.
    Rungon ruosteet näyttivät pahemmilta kuin mitä tilanne todellisuudessa oli. Kuva: Antti Savolainen
    Hiekkapuhallus paljasti ruosteen alta hyvänä säilyneen rungon.
    Hiekkapuhallus paljasti ruosteen alta hyvänä säilyneen rungon. Kuva: Antti Savolainen

    ”Minulla kävi ennen työn aloittamista sinkityskin mielessä, mutta siitä oli kuitenkin likimain mahdottomana luovuttava. Uskon, että hiekkapuhallus, pohjamaali ja rehti massaus suojaavat autoa riittävän hyvin”, Savolainen puntaroi.

    Hiekkapuhalluksella pystyy puhdistamaan monimutkaisetkin kokonaisuudet. Se tosin pitää muistaa, että hiekkaa lentää sitten todellakin joka paikkaan.
    Hiekkapuhalluksella pystyy puhdistamaan monimutkaisetkin kokonaisuudet. Se tosin pitää muistaa, että hiekkaa lentää sitten todellakin joka paikkaan.  Kuva: Antti Savolainen
    Hiekkapuhalluksen jälkeen ei kannata viivytellä, vaan maaliruisku on otettava oitis käyttöön.
    Hiekkapuhalluksen jälkeen ei kannata viivytellä, vaan maaliruisku on otettava oitis käyttöön. Kuva: Antti Savolainen

    Kunnostus kannatti

    Moottorin asentamisen jälkeen oli vuorossa korin laskeminen takaisin rungolle. Korin ja rungon väliset vaimennustyynyt vaikuttivat virheettömiltä, joten niitä ei uusittu. Purku- ja kasaustyöhön meni edelliskesänä muutama lämmin viikko. Savolainen muistuttaa naurussa suin, että eläkeläisen työtunnin hintahan on melko matala.

    Korin pohjan ruoste osoittautui pintaruosteeksi, joka ei ollut tehnyt tuhojaan pohjapeltiin. Kuvassa näkyy yksi korin kiinnityskohdista.
    Korin pohjan ruoste osoittautui pintaruosteeksi, joka ei ollut tehnyt tuhojaan pohjapeltiin. Kuvassa näkyy yksi korin kiinnityskohdista. Kuva: Antti Savolainen
    Pohja puhdistettuna, maalattuna ja massattuna kestää taas pitkään hyvänä.
    Pohja puhdistettuna, maalattuna ja massattuna kestää taas pitkään hyvänä.  Kuva: Antti Savolainen

    ”Ihan tarkkaan en muista aiemmin tehdyn kolarikorjauksen ja nyt tehtyyn kunnostukseen ostettujen osien hintaa, mutta alle 4000 euron ostokulut jäivät. Airbagin uusinta oli luonnollisesti kallein. Mutta nyt minulla on erinomainen auto niin hirvimetsälle kuin maanteillekin. Minä olen pyöräyttänyt Land Cruiserin mittariin muutoskatsastuksen jälkeen jo yli 100 000 kilometriä lisää”, Savolainen kertoilee.

    Runko on hiekkapuhallettu, maalattu ja massattu. Seuraavaksi moottorin voi nostaa paikoilleen.
    Runko on hiekkapuhallettu, maalattu ja massattu. Seuraavaksi moottorin voi nostaa paikoilleen. Kuva: Antti Savolainen
    Maalauksen jälkeen irrotettujen osien asentaminen takaisin oli helppoa ja antoisaa työtä.
    Maalauksen jälkeen irrotettujen osien asentaminen takaisin oli helppoa ja antoisaa työtä.  Kuva: Antti Savolainen
    Kori siirtyi naapuriin hiekkapuhallukseen, maalaukseen ja massaukseen traktorin avustuksella.
    Kori siirtyi naapuriin hiekkapuhallukseen, maalaukseen ja massaukseen traktorin avustuksella. Kuva: Antti Savolainen
    Auton perusteellisesti kunnostanut Antti Savolainen on varsin tyytyväinen autoonsa.
    Auton perusteellisesti kunnostanut Antti Savolainen on varsin tyytyväinen autoonsa. Kuva: Visa Vilkuna
    Land Cruiserilla on jo noin 470 000 kilometriä takanaan ja uusia tulee omistajan mukaan noin 20 000 kilometrin vuositahtia.
    Land Cruiserilla on jo noin 470 000 kilometriä takanaan ja uusia tulee omistajan mukaan noin 20 000 kilometrin vuositahtia. Kuva: Visa Vilkuna

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje