Nivelakselin kuluvin osa on ristikko – näin vaihdat ristinivelen helposti itse

Ristinivelen uusiminen on periaatteessa yksinkertainen työ. Kun sen kerran opettelee, se sujuu sen jälkeen joka kerta. Tässä artikkelissa käydään vaihe vaiheelta läpi nivelen vaihtotyö.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Ristikon vaihto alkaa ristikon kokoluokan selvittämisellä. Siinä on kaksi oleellista mittaa: laakerikupin halkaisija ja kuppien ulkopintojen väli. Jälkimmäistä mitatessa voi apuna käyttää esimerkiksi kahta hylsyä, joiden mitta vähennetään työntömitan näyttämästä.
Ristikon vaihto alkaa ristikon kokoluokan selvittämisellä. Siinä on kaksi oleellista mittaa: laakerikupin halkaisija ja kuppien ulkopintojen väli. Jälkimmäistä mitatessa voi apuna käyttää esimerkiksi kahta hylsyä, joiden mitta vähennetään työntömitan näyttämästä.
Ristikon vaihto alkaa ristikon kokoluokan selvittämisellä. Siinä on kaksi oleellista mittaa: laakerikupin halkaisija ja kuppien ulkopintojen väli. Jälkimmäistä mitatessa voi apuna käyttää esimerkiksi kahta hylsyä, joiden mitta vähennetään työntömitan näyttämästä.
Ristikon vaihto alkaa ristikon kokoluokan selvittämisellä. Siinä on kaksi oleellista mittaa: laakerikupin halkaisija ja kuppien ulkopintojen väli. Jälkimmäistä mitatessa voi apuna käyttää esimerkiksi kahta hylsyä, joiden mitta vähennetään työntömitan näyttämästä.
1. Poista suojusputki ja -kartio: Suojusputken kiinnitystekniikka vaihtelee eri valmistajilla. Tässä tapauksessa kiinnitys oli toteutettu T-nappuloilla, jotka aukeavat, kun lukkonappulaa kääntää 90 astetta.
1. Poista suojusputki ja -kartio: Suojusputken kiinnitystekniikka vaihtelee eri valmistajilla. Tässä tapauksessa kiinnitys oli toteutettu T-nappuloilla, jotka aukeavat, kun lukkonappulaa kääntää 90 astetta.
2. Ylimääräisen lian poisto:Nivel kannattaa puhdistaa mahdollisimman hyvin esimerkiksi teräsharjalla. Ylimääräinen törky haittaa työtä asennusvaiheessa ja lyhentää laakerin ikää.
2. Ylimääräisen lian poisto:Nivel kannattaa puhdistaa mahdollisimman hyvin esimerkiksi teräsharjalla. Ylimääräinen törky haittaa työtä asennusvaiheessa ja lyhentää laakerin ikää.
3. Lukkorenkaiden irrotus:Lukkorenkaiden irrotus sujuu yleensä helposti tarkoitukseen sopivilla pihdeillä. Ristikkosarjan mukana tulee uudet lukkorenkaat, joten vanhoja ei tarvitse irrotettaessa sääliä.
3. Lukkorenkaiden irrotus:Lukkorenkaiden irrotus sujuu yleensä helposti tarkoitukseen sopivilla pihdeillä. Ristikkosarjan mukana tulee uudet lukkorenkaat, joten vanhoja ei tarvitse irrotettaessa sääliä.
4. Laakerin irrotus lyömällä: Laakerikupit saadaan irrotettua tukemalla vaakatasossa olevat laakerit nivelhaarukastaan ja vasaroimalla pystysuuntaisten laakerien haarukkaosaan. Alustaksi käy ruuvipenkki. Tässä työssä on varottava lyömästä loppuvaiheessa liian voimakkaasti, sillä laakerikupin lähtiessä irti lenkistä saattaa ristikappale osua voimalla nivelhaarukan reunaan ja vaurioittaa sitä.
4. Laakerin irrotus lyömällä: Laakerikupit saadaan irrotettua tukemalla vaakatasossa olevat laakerit nivelhaarukastaan ja vasaroimalla pystysuuntaisten laakerien haarukkaosaan. Alustaksi käy ruuvipenkki. Tässä työssä on varottava lyömästä loppuvaiheessa liian voimakkaasti, sillä laakerikupin lähtiessä irti lenkistä saattaa ristikappale osua voimalla nivelhaarukan reunaan ja vaurioittaa sitä.
5. Laakerikuppien irrotus vasaralla: Kaksi jäljellä olevaa laakerikuppia voidaan irrottaa ruuvipenkissä samaan tyyliin kuin kaksi ensimmäistäkin. Ristikon vaakatason laakerit asetetaan ruuvipenkin leukojen päälle.
5. Laakerikuppien irrotus vasaralla: Kaksi jäljellä olevaa laakerikuppia voidaan irrottaa ruuvipenkissä samaan tyyliin kuin kaksi ensimmäistäkin. Ristikon vaakatason laakerit asetetaan ruuvipenkin leukojen päälle.
6. Kupin loppuirrotus:Kuten äsken tuli todettua, laakerikupin vasaroiminen aivan loppuun saakka on hieman riskialtis toimi. On hyvä menettely lyödä laakerikuppi lähes ulos ja vetää viimeiset millit ulos ruuvipenkissä.
6. Kupin loppuirrotus:Kuten äsken tuli todettua, laakerikupin vasaroiminen aivan loppuun saakka on hieman riskialtis toimi. On hyvä menettely lyödä laakerikuppi lähes ulos ja vetää viimeiset millit ulos ruuvipenkissä.
7. Tarkasta uusi ristikko:Ennen uuden ristikon asennusta katsotaan, että laakeri on hyvin voideltu ja neulat pysyvät näin ollen hyvin paikoillaan asennuksen aikana. Raota laakerikupin varoen pöydän päällä, sillä neulat voivat pudota.
7. Tarkasta uusi ristikko:Ennen uuden ristikon asennusta katsotaan, että laakeri on hyvin voideltu ja neulat pysyvät näin ollen hyvin paikoillaan asennuksen aikana. Raota laakerikupin varoen pöydän päällä, sillä neulat voivat pudota.
8. Ristikon asentaminen  oikein päin: Ristikon rasvanipan tulee tulla nivelessä ulospäin, eli nivelakselin päitä kohden, jotta rasvaus on mahdollista suorittaa. Rasvanippaa jätetään tässä asennuksen vaiheessa asentamatta, sillä nippa estäisi rasvaa puristumasta ulospäin laakereista kokoonpanon aikana. Ristikko ujutetaan nivelhaarukkaan ja ristikon pää asetetaan ensin paikoilleen puristettavaan laakerikuppiin.
8. Ristikon asentaminen oikein päin: Ristikon rasvanipan tulee tulla nivelessä ulospäin, eli nivelakselin päitä kohden, jotta rasvaus on mahdollista suorittaa. Rasvanippaa jätetään tässä asennuksen vaiheessa asentamatta, sillä nippa estäisi rasvaa puristumasta ulospäin laakereista kokoonpanon aikana. Ristikko ujutetaan nivelhaarukkaan ja ristikon pää asetetaan ensin paikoilleen puristettavaan laakerikuppiin.
Vanhassa ristikossa näkyviä kulumisen merkkejä tarkastelemalla voi saada vihjeitä kulumisen tai vaurion syystä. Tässä ristikossa näkyy selvät laakerineulojen jättämät jäljet alimmaisessa laakerissa ja voitelun puutteesta syntyneitä jälkiä ylimmässä laakerissa. Laakerineuloista syntyvät raidat kertovat siitä, että nivel on kiertynyt niin vähän, että laakerineulat eivät ole päässeet tekemään täyttä kierrosta.
Vanhassa ristikossa näkyviä kulumisen merkkejä tarkastelemalla voi saada vihjeitä kulumisen tai vaurion syystä. Tässä ristikossa näkyy selvät laakerineulojen jättämät jäljet alimmaisessa laakerissa ja voitelun puutteesta syntyneitä jälkiä ylimmässä laakerissa. Laakerineuloista syntyvät raidat kertovat siitä, että nivel on kiertynyt niin vähän, että laakerineulat eivät ole päässeet tekemään täyttä kierrosta.
9. Laakerikupit puristetaan paikoilleen: Ensimmäisessä vaiheessa nivelen kaksi vastakkaista laakerikuppia puristetaan yksi kerrallaan ruuvipenkissä nivelkappaleen pinnan tasoon saakka. Puristus tehdään varoen ja samalla varmistuen siitä, että neulat ovat pysyneet paikoillaan.
9. Laakerikupit puristetaan paikoilleen: Ensimmäisessä vaiheessa nivelen kaksi vastakkaista laakerikuppia puristetaan yksi kerrallaan ruuvipenkissä nivelkappaleen pinnan tasoon saakka. Puristus tehdään varoen ja samalla varmistuen siitä, että neulat ovat pysyneet paikoillaan.
10. Loppupuristus hylsyn avulla: Laakerikuppi saadaan painettua nivelhaarukan lenkin reunapintaa syvemmäs käyttämällä apuna puristusholkkia. Tähän tarkoitukseen voi käyttää esimerkiksi hylsysarjasta otettua sopivan kokoista hylsyä.
10. Loppupuristus hylsyn avulla: Laakerikuppi saadaan painettua nivelhaarukan lenkin reunapintaa syvemmäs käyttämällä apuna puristusholkkia. Tähän tarkoitukseen voi käyttää esimerkiksi hylsysarjasta otettua sopivan kokoista hylsyä.
11. Lukkorenkaan oikea asento: Lukkorenkaassa on kaksi puolta, joista toinen on teräväreunainen ja toinen pyöreäreunainen. Jälkimmäinen asetetaan kuppia vasten. Näin lukkorenkaan paras pitopuoli on siihen suuntaan, mihin kuppi pyrkisi irtoamaan.
11. Lukkorenkaan oikea asento: Lukkorenkaassa on kaksi puolta, joista toinen on teräväreunainen ja toinen pyöreäreunainen. Jälkimmäinen asetetaan kuppia vasten. Näin lukkorenkaan paras pitopuoli on siihen suuntaan, mihin kuppi pyrkisi irtoamaan.
12. Lukkorengas paikoilleen: Lukkorengas asetetaan pihtien avulla uraan.
12. Lukkorengas paikoilleen: Lukkorengas asetetaan pihtien avulla uraan.
13. Lukkorenkaan asettumisen tarkastus: Kun lukkorengas on urassaan, asetetaan pihdin toinen kärki renkaan reikään ja pyöräytetään rengasta kappaleen matkaa. Renkaan pitäisi pyörähtää vaivattomasti, mikäli se on asettunut oikealla tavalla uran pohjalle.
13. Lukkorenkaan asettumisen tarkastus: Kun lukkorengas on urassaan, asetetaan pihdin toinen kärki renkaan reikään ja pyöräytetään rengasta kappaleen matkaa. Renkaan pitäisi pyörähtää vaivattomasti, mikäli se on asettunut oikealla tavalla uran pohjalle.
14. Laakerikupin jännityksen poisto: Mitä kookkaampi laakeri on kysymyksessä, sitä tärkeämpää on varmistaa laakerikupin tasainen asettuminen napauttamalla nivelhaarukan lenkin kylkeen vasaralla. Lyönti laukaisee jännityksen, joka on saattanut syntyä puristettaessa laakerikuppia paikoilleen. Nivelen asettuminen tarkastetaan lopuksi kääntelemällä ristikkoa ja varmistamalla, että se liikkuu vapaasti.
14. Laakerikupin jännityksen poisto: Mitä kookkaampi laakeri on kysymyksessä, sitä tärkeämpää on varmistaa laakerikupin tasainen asettuminen napauttamalla nivelhaarukan lenkin kylkeen vasaralla. Lyönti laukaisee jännityksen, joka on saattanut syntyä puristettaessa laakerikuppia paikoilleen. Nivelen asettuminen tarkastetaan lopuksi kääntelemällä ristikkoa ja varmistamalla, että se liikkuu vapaasti.
15. Rasvanipan asennus:Rasvanipan asennuksessa huomioidaan nipan suunta. Se kohdistetaan yleensä 45 asteen kulmaan ristikon kahden laakerin keskiväliin.
15. Rasvanipan asennus:Rasvanipan asennuksessa huomioidaan nipan suunta. Se kohdistetaan yleensä 45 asteen kulmaan ristikon kahden laakerin keskiväliin.
16. Suojaputken laakerikauluksen asennus:Ennen laakerikauluksen asennusta harjataan nivelen rungon ura puhtaaksi ruosteesta ja voidellaan kevyesti.
16. Suojaputken laakerikauluksen asennus:Ennen laakerikauluksen asennusta harjataan nivelen rungon ura puhtaaksi ruosteesta ja voidellaan kevyesti.
Joskus putki on niin pahasti kiinnittynyt yhteen nivelhaarukan kanssa, että vaarana on haarukan särkyminen, jos irrotusta yritetään voimaa käyttämällä. Hyvä kikka on hitsata kaksi tai kolme palkoa putken sisälle ja putken suuntaisesti. Palot kannattaa hitsata putken harjanteiden syvänteisiin.
Joskus putki on niin pahasti kiinnittynyt yhteen nivelhaarukan kanssa, että vaarana on haarukan särkyminen, jos irrotusta yritetään voimaa käyttämällä. Hyvä kikka on hitsata kaksi tai kolme palkoa putken sisälle ja putken suuntaisesti. Palot kannattaa hitsata putken harjanteiden syvänteisiin.
Putken pakottaminen nivelhaarukasta onnistuu esimerkiksi pienen ulosvetäjän ruuviosaa hyödyntämällä.
Putken pakottaminen nivelhaarukasta onnistuu esimerkiksi pienen ulosvetäjän ruuviosaa hyödyntämällä.
Hydraulinen prässi on hyvä työväline nivellaakereiden vaihtotyössä, vaikka työ toki onnistuu ruuvipenkissäkin. Myös tiukassa istuvan akselin irrottamiseen prässi on hyvä työkalu. Mitä kookkaampi nivel on kysymyksessä, sitä parempi työ on tehdä prässillä.
Hydraulinen prässi on hyvä työväline nivellaakereiden vaihtotyössä, vaikka työ toki onnistuu ruuvipenkissäkin. Myös tiukassa istuvan akselin irrottamiseen prässi on hyvä työkalu. Mitä kookkaampi nivel on kysymyksessä, sitä parempi työ on tehdä prässillä.
Hydraulinen prässi on hyvä työväline nivellaakereiden vaihtotyössä, vaikka työ toki onnistuu ruuvipenkissäkin. Myös tiukassa istuvan akselin irrottamiseen prässi on hyvä työkalu. Mitä kookkaampi nivel on kysymyksessä, sitä parempi työ on tehdä prässillä.
Hydraulinen prässi on hyvä työväline nivellaakereiden vaihtotyössä, vaikka työ toki onnistuu ruuvipenkissäkin. Myös tiukassa istuvan akselin irrottamiseen prässi on hyvä työkalu. Mitä kookkaampi nivel on kysymyksessä, sitä parempi työ on tehdä prässillä.
Lopuksi asetetaan putket päittäin ja katsotaan, että molempien päiden ristikot ovat asennettaessa saman suuntaisesti. Muussa tapauksessa on seurauksena ylimääräistä täristystä.
Lopuksi asetetaan putket päittäin ja katsotaan, että molempien päiden ristikot ovat asennettaessa saman suuntaisesti. Muussa tapauksessa on seurauksena ylimääräistä täristystä.
Tarkasta myös putken pinta sisemmästä putkesta. Pitkään käytetyissä putkissa saattaa esiintyä melko voimakasta kulumista. Tässä akselissa näkyy voimakasta pinnan rosoutumista putken harjanteissa. Nivelakseleiden putket altistuvat kulumiselle, jos akselissa esiintyy jatkuvaa tärinää. Tämä voi olla seurausta joko epäsymmetrisistä nivelkulmista tai väljyyksistä nivelakselissa tai käyttävän tai käytettävän akselin päissä. Kuvassa näkyy epäsäännöllisen liikkeen aiheuttamaa metallin pinnan uudelleen muotoutumista akseliputken harjanteessa. Akselin huono voitelu voi kiihdyttää tätä kulumista huomattavasti.
Tarkasta myös putken pinta sisemmästä putkesta. Pitkään käytetyissä putkissa saattaa esiintyä melko voimakasta kulumista. Tässä akselissa näkyy voimakasta pinnan rosoutumista putken harjanteissa. Nivelakseleiden putket altistuvat kulumiselle, jos akselissa esiintyy jatkuvaa tärinää. Tämä voi olla seurausta joko epäsymmetrisistä nivelkulmista tai väljyyksistä nivelakselissa tai käyttävän tai käytettävän akselin päissä. Kuvassa näkyy epäsäännöllisen liikkeen aiheuttamaa metallin pinnan uudelleen muotoutumista akseliputken harjanteessa. Akselin huono voitelu voi kiihdyttää tätä kulumista huomattavasti.

Ristinivelen vaihtotyö ei ole mutkikas eikä vaadi kovin erikoisia työkaluja, joten työ onnistuu helposti kotiverstaassa. Tärkein työväline on ruuvipenkki, jonka tulee olla kooltaan sellainen, että nivelhaarukka mahtuu tavallisen räikkäavaimen hylsyn kanssa leukojen väliin.

Jos verstaassa on käytettävissä hydraulinen prässi, työn voi tehdä sen avulla, mutta varsinkin pienten nivelten vaihdon monet tekevät mieluiten ruuvipenkissä.

Tässä artikkelissa keskitytään traktorityölaitteiden kanssa käytettäviin nivelakseleihin, mutta oheiset työmenetelmät soveltuvat myös muihinkin vastaaviin nivelakseleihin. Ristinivelen rakenne on samanlainen lähes kaikissa kardaaniakseleissa, joita on niin autoissa kuin työkoneissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Rakenne-eroja saattaa olla laakerikuppien kiinnityksen varmistamisessa. Pienessä kokoluokassa yleisin tapa on käyttää lukkorengasta, joka tulee laakerikupin ulkopäätyä vasten ja asettuu kuppia ympäröivän lenkin uraan.

Toinen vaihtoehto on nivelhaarukan lenkin sisäpuolelle kuppiin jyrsittyyn uraan kiinnittyvä levitettävä lukkorengas. Järeissä kokoluokissa laakerien lukitus tapahtuu yleensä ruuvien ja lukituslevyjen avulla.

Akselille on suositeltavaa tehdä perusteellinen tarkastus aina korjauksen yhteydessä. Oleellista on löytää syy akselin rikkoutumiselle. Tämä on tärkeää varsinkin silloin, kun akseli on rikkoontunut ennenaikaisesti.

Ensimmäiseksi puhdistus

Ennen vaihtotyöhön ryhtymistä akseli on puhdistettava niin hyvin, että kaikkien oleellisten osien kunto voidaan päällisin puolin selvittää. On turha ostaa pelkkää ristiniveltä, jos nivelhaarukka on vaurioitunut.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Rikkoontuneesta nivelestä on tärkeintä selvittää, miten pahoin laakerikupit ovat vaurioituneet. Jos ristikko on ennättänyt syödä jonkin kupeista puhki, jolloin nivelhaarukkaan on tullut koloa, pitää koko nivel vaihtaa.

Nivelhaarukkaan on lisäksi voinut tulla vaurioita laakerineulojen päästyä pois laakereista, jolloin nivelhaarukat ovat päässeet kosketuksiin toistensa kanssa.

Samalla tarkastetaan akseliputkien kunto. Putkien tulee liukua vaivattomasti ja niiden tulee olla täysin suoria. Lievästi vääntynyt putki saattaa paljastua siinä, että putket takertuvat jossain kohtaa.

Pitkään käytetyissä putkissa saattaa esiintyä melko voimakasta kulumista. Sisempää putkea tarkastelemalla voi havaita putken harjanteissa pinnan rosoutumista.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mittaerot ovat pieniä

Vaihtotyö alkaa yleensä varaosien hankkimisella. Mikäli akselin tyyppi ei ole tarkasti tiedossa ja se ei edusta sellaista tuotemerkkiä, johon olisi saatavissa alkuperäisosa varaosanumeron avulla, täytyy nivel mitata tarkasti sopivan varaosan saamiseksi.

Tässä kohtaa täytyy painottaa huolellisuutta ja tarkkuutta, sillä joissain kokoluokissa erot ristikon mitoissa ovat parin kymmenesosamillin luokkaa.

Nivelen vaihtotyön ohessa kannattaa tutkia vaurioitunutta osaa tarkemmin ja miettiä, mikä on ollut vaurion syynä. Näin on syytä tehdä varsinkin silloin, kun nivel on rikkoontunut ennenaikaisesti.

Tavanomaisia havaintoja

Ristikon laakeripinnoissa näkyvät sinistymät tai tummat läikät kertovat voitelun puutteesta johtuneesta kuumenemisesta. Laakerin neuloista syntyneet urat ristikon päässä ovat etupäässä luonnollista kulumaa, mutta sitä edistää laakerin vähäinen kiertoliike nivelkulman ollessa lähellä nollaa.

Silloin laakerin neulojen lyhyt edestakainen liike kuluttaa voitelurasvan neulojen ja laakeripinnan välistä. Samoin suuri kuormitus kiihdyttää tämän tapaista kulumista.

Nivelhaarukoiden vääntyminen tai niissä olevat selvät murtumat voivat johtua voimansiirtoon kohdistuvista iskuista. Suojakytkimen puuttuminen johtaa tavallisesti tämän tyyppisiin vaurioihin, jos työkoneen pyörintä seisahtuu äkisti.

Edellä mainituista äkillisistä iskurasituksista sekä ylisuuresta kuormasta voi seurata myös akseliputken kiertyminen. Sen huomaa tavallisesti siitä, että putket eivät liiku sisäkkäin.

Iskukuormien ohella aiheutuu putkiin ja nivelhaarukoihin vääntymiä myös muista syistä. Ne johtuvat putken väärästä pituudesta sekä siitä, että työkoneen käydessä ääriasennossa akseli on ottanut kiinni työkoneeseen tai traktoriin.

Voiteluun litiumpohjainen rasva

Nivelakseleiden voiteluväli on tavallisesti hyvin tiheä. Se on tarpeen, koska akseleiden käyttöolosuhteet ovat usein pölyisiä ja kosteita. Tämän lisäksi suuret nivelkulmat rasittavat laakereita.

Esimerkiksi ristikonlaakerit ja putkien liukupinta tulee voidella pienehköissä akseleissa tiheimmillään 8 tunnin välein. Toisaalta kevyessä käytössä jopa 250 tunnin väli on mahdollinen joissain akselityypeissä.

Nivelakseleiden voiteluun sopii litiumpohjainen rasva, koska se kestää kylmää eikä liukene veteen.

Verrattuna autojen vetoakseleihin huoltovälit tuntuvat lyhyiltä. Ristinivelen laakerien rakenne ei mahdollista samanlaista tehokasta voitelua kuin autojen etuvetoakseleiden murrosnivelissä on käytössä. Ajoneuvojen kardaaniakseleissa nivelkulmat ovat yleensä optimaaliset, mikä vähentää huollon tarvetta ja pidentää kestoikää.

Traktorikäytössä nivelten ikä jää melko alhaiseksi. Tämä johtuu nimenomaan suurista nivelkulmista ja samaan aikaan esiintyvistä suurista kuormista.

Pitääkö olla vapaakytkin

Joka kerta muodostettaessa uusi traktorin, työkoneen ja nivelakselin yhdistelmä täytyy miettiä, onko yhdistelmä järkevä. Tärkeää on vastata kysymykseen, mitä tapahtuu ylikuormitustilanteessa.

Suojakytkimen käyttäminen on paikallaan silloin, kun työkonetta ei ole varustettu sellaisella. Suojakytkimen oikea toiminta pitää myös varmistaa riittävän usein.

Vapaakytkimen käyttäminen on suositeltavaa kaikissa niissä traktoreissa, jotka on varustettu VOA-jarrulla. Vapaakytkin suojaa jarrua niissä tilanteissa, joissa voimanoton pyörintä pysähtyy, mutta työkoneen raskaat pyörivät osat pyrkivät jatkamaan pyörimistä.

Tämä koskee esimerkiksi lumilinkoja. Paalaimen kanssa työskenneltäessä massavoima voi aiheuttaa sen, että traktorin kaasun vähentäminen ei hetkeen laske kierroksia, koska paalaimen massa jatkaa pyörintäliikettä, jos voimansiirrossa ei ole vapaakytkintä.

Teksti ja kuvat: Jussi Laukkanen, tekninen avustaja: Juha Auvinen