
Kim Sulin on pitkän linjan turbomies – ”Turboahdin on polttomoottorin elintärkeä osa”
Kun Kim Sulin aloitti työt turbojen parissa, hän ei omien sanojensa mukaan tiennyt, miltä turbo näyttää. Sitä huolta ei enää ole.
”Oikeastaan ainoa asia, johon Turbotekniikka maahantuojana pystyy vaikuttamaan, on hinta”, sanoo Sulin Kuva: Paula Linna-SoininenKim Sulin
- Turbotekniikka Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä.
- Aloitti työt yrityksessä täysipäiväisesti vuonna 2003.
- Harrastuksena lasten kuskaaminen harrastuksiin
Turbotekniikka Oy on vuonna 1995 perustettu turboahtimiin erikoistunut maahantuoja-, myynti- ja huoltoliike. Kim Sulin on yrityksen toimitusjohtaja ja yrittäjä. Toimipiste sijaitsee Helsingissä ja jälleenmyyjiä on ympäri maata.
Sulin aloitti työt yrityksessä täysipäiväisesti vuonna 2003. Alkuun huollon puolella toiminut Sulin oivalsi nopeasti, että turboahtimien määrä kalustossa oli räjähtämässä – Suomi tarvitsi niitä lisää.
Pian Sulinin taloon saapumisen jälkeen yhtiön omistuksessa tapahtui isoja muutoksia. Sulinin vastuu yrityksessä kasvoi. Toiminnan painotus siirtyi turbojen myyntiin ja maahantuontiin.
Merkkituotteesta toimintavarmuutta
Turbotekniikka Oy edustaa valtamerkkejä, kuten Garrettia, Holsetia ja Borg Warneria. Aikoinaan valikoimassa oli hetken myös tarvikeahtimia, mutta se oli Sulinin mukaan “yksi virheistä”.
Merkkituotteiden myynnissä on omat juttunsa. Tuote on helppo: laadusta ei tarvitse valehdella. Yhteys valmistajaan on tiivis, eivätkä vastuuasiat aiheuta harmia. Toisaalta se kaventaa mahdollisuuksia markkinointiin.
Kurkistus Mitsubishin valmistaman turboahtimen sisälle kompressoripuolesta käsin. Kyseinen malli on siitä erityinen, että se on täysin sama ahdin, jonka Mitsubishi myy autonvalmistajalle, ja Turbotekniikka Mitsubishin edustajana asiakkailleen. Kuvassa näkyvä MFS-siipi on tämän kokoluokan turbossa erittäin huomionarvoinen. Se kertoo valmistajien tarpeesta muuttaa perinteisiä ahtimen rakenteita halutun hyötysuhteen ja käyttöiän saavuttamiseksi. Tässä tapauksessa kyse on pyörimisnopeuden muutoksesta 160 000 → 170 000 rpm – kuulostaa ehkä vähältä, mutta on vaatinut paljon insinöörityötä ja koko rakenteen uudelleen suunnittelun. Kuva: Paula Linna-Soininen”Oikeastaan ainoa asia, johon Turbotekniikka maahantuojana pystyy vaikuttamaan, on hinta”, sanoo Sulin, ja siihen pyritään vaikuttamaan niin, että merkkituotteen ostaminen on kannattavaa myös iäkkäämpään kalustoon.
Toinen tärkeä valttikortti on nopea reagointi kentän tarpeisiin. Kun matkanteko keskeytyy ahdinvian takia, voi esimerkiksi kuljetusyrittäjälle olla elintärkeää saada uusi osa heti. Siksi Helsingin varastolta merkkiturbot liikkuvat parhaimmillaan tunneissa.
Varastossa riittää tavaraa toimitettavaksi. Yksi Turbotekniikan valttikorteista on nopea toimitus – rikkoutuneen ahtimen tilalle saadaan juuri oikeanlainen alkuperäisosa usein nopeasti näiltä hyllyiltä Kuva: Paula Linna-SoininenTulevaisuus ei pelota
Maailma muuttuu. Digitalisaatio, auto- ja konekannan kehitys ja sähköistyminen toki välillä mietityttää alalla, joka kietoutuu polttomoottoreiden ympärille. Sulin ei kuitenkaan näe syytä paniikille. Hänen näkemyksensä mukaan tällä hetkellä on kaksi vaihtoehtoa liikkua: sähköllä tai turboahdetulla autolla.
Turbo on polttomoottorin elintärkeä osa ja olennaisessa roolissa hyötysuhteen ja päästöjen kannalta aikana, jolloin matka esimerkiksi raskaan kaluston täyteen sähköistymiseen on vielä pitkä. Töitä siis riittää.
Muuttuvageometrisen ahtimen johdinsiivikko on käytännössä koneen ainoa osa, joka työskentelee voitelemattomana kovassa lämpötiloissa ja jatkuvassa mekaanisessa liikkeessä sen mukaan, minkä verran kaasua koneelle annetaan. Voitelun puute ja jopa 600 asteen lämpötilaerot muodostavat melkoiset työolot metalliosille. Kuva: Paula Linna-SoininenTurbokysymyksiä Kimille
K: Mitkä käyttäjän virheet voivat lyhentää turbon käyttöikää?
V: Sellaisia ei juuri ole. Enemmän vaurioita aiheuttaa moottorin kuluminen, jolloin turbon toimintaympäristö muuttuu. Öljynvaihdoista kannattaa huolehtia.
K: Mitkä merkit kertovat ahtimen huollon tarpeesta?
V: Poikkeavat öljyiset käryt, ääntäminen ja savutus. Jos reipasta sinistä savutusta esiintyy, pitää reagoida välittömästi.
K: Totta vai tarua: muuttuvageometristen ahtimien kääntyvien siipien säätimet hajoilevat, eikä muuta ratkaisua ole, kuin vaihtaa turbo uuteen.
V: Tarua ja totta. Säätimen ja sen vivuston rajut työolosuhteet huomioiden niitä ei rikkoudu odotettua enempää. Valmistajat eivät säätimiä toimita erikseen, eli alkuperäisvaraosaa ei ole.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

