Toimiva öljynsuodatin on moottorin elinehto – on melkein suurempi riski jättää suodatin kuin moottoriöljy vaihtamatta

Öljyllä monta tehtävää:
- Moottorissa kiertäessään öljy ensisijaisesti poistaa kitkaa, mutta sen tehtävänä on myös kerätä ja kuljettaa liika lämpö pois kriittisistä kohdista. Hydrauliikassa öljyn päätehtävä on siirtää tehoa.
- Edellä mainittujen asioiden lisäksi öljyn oleellinen tehtävä on kerätä haitallisia likahiukkasia ja kuljettaa ne mukanaan niin, että ne saadaan poistettua kierrosta mahdollisimman nopeasti.
Hyvin toimiva öljynsuodatin on moottorin elinehto. Paraskaan öljy ei voi estää moottorin osien kulumista ilman öljynsuodattimen apua.
Ehkä suodattimen vaatimaton hinta saa ajattelemaan, ettei sillä ole kovin kriittistä merkitystä. Se on kuitenkin täysin virheellinen luulo. Öljynsuodattimen merkitystä kuvaa hyvin se, että on luultavasti paljon suurempi riski jättää öljynsuodatin vaihtamatta kuin jättää moottoriöljy vaihtamatta.
Öljyn tehtävänä moottoreissa on toimia kitkan poistajana ja samalla torjua kulumista muodostamalla ohut kalvo liikkuvien osien väliin. Mutta öljy ei ole ainoastaan voiteluaine.
Sekä hydrauliikassa että moottoreissa eräs öljyn oleellinen tehtävä on kerätä haitallisia likahiukkasia ja kuljettaa ne mukanaan niin, että ne saadaan poistettua kierrosta mahdollisimman nopeasti. Öljyn toiminta kulumisen ehkäisijänä vaarantuu, jos siitä ei poisteta haitallisia hiukkasia. Itsestään ne poistuvat liian hitaasti, jos ollenkaan.
Suodattimen tärkein tehtävä
Hydrauliikassa suodatin pyritään asettamaan öljynkiertoon sellaiseen kohtaa, että se nappaa koneistosta irtoavat hiukkaset ennen öljyn päätymistä säiliöön ja uudestaan pumppuun. Moottorissa sijoittaminen ennen öljypohjaa ja pumppua ei onnistu, joten suodatin on laitettu kierron alkuun heti pumpun jälkeen.
Suodattimen tärkein tehtävä on kerätä kulumista aiheuttavat hiukkaset. Onnistuakseen tässä on suodattimessa käytetyn huokoisen paperin tai muun suodatinmateriaalin kuitujen väliin jäävien rakojen oltava pienempiä kuin pienimpien pois kerättävien hiukkasten läpimitta.
Hyvin tiheä suodatin aiheuttaisi luonnollisesti esteen öljyn virtaukselle ja siten haittaa voitelulle. Onneksi ongelmaa voi vähentää kahdella tavalla. Suurentamalla suodattimen pinta-alaa sen pystyy läpäisemään suurempi öljyvirtaus. Toinen vaihtoehto – joka oli aikaisemmin yleinen – on ohjata vain pieni osa öljyvirtauksesta tiheän suodattimen kautta muun virtauksen jatkaessa suodattimen ohi voitelukohteisiin. Tällaisesta suodattimesta käytetään nimeä sivuvirtaussuodatin.
Eräissä moottoreissa suodatus on järjestetty kahden suodattimen avulla. Pääsuodatin, joka on suurikokoisempi, mutta harvempi, ottaa pääosan virtauksesta. Moottorissa on sen lisäksi pienikokoisempi tiheä sivuvirtasuodatin, jonka läpi menee enintään 10 % virtauksesta. Kakkossuodatin saatetaan sijoittaa esimerkiksi turbolle johtavaan öljykanavaan, jolloin se antaa hyvän suojan turbon vierintälaakereille.
Scania on pitkään käyttänyt moottoreissaan kahta suodatinta, joista pääsuodatin on paperisuodatin ja sivuvirtasuodattimena on suuren erottelukyvyn omaava keskipako- eli sentrifugisuodatin. Vanhemmissa Scania-moottoreissa erillinen paperisuodatin oli turbon yhteydessä.
Suodattimen ikä on rajallinen
Suodatin toimii moottorissa öljyn uudistajana, jotta öljy pysyisi käyttökelpoisena pidempään. Moottoriöljyyn tulee likahiukkasia kolmella tapaa: imuilman mukana pääsee aina hieman likaa ilmansuodattimesta huolimatta, polttoaineen palaessa syntyy epäpuhtauksia ja nokihiukkasia ja moottorin osien kuluminen tuottaa oman osuutensa. Suodatin kerää jatkuvasti näitä likahiukkasia kuitujensa väliin.
Jossain vaiheessa suodattimen paperi tulee kuitenkin niin täyteen likaa, ettei se pysty enää päästämään lävitseen sille tulevaa öljyvirtausta. Seurauksena voisi tällöin olla moottorin kiinnileikkaaminen voitelun loppuessa. Tästä johtuen suodattimeen on rakennettu jousikuormitteinen ohitusventtiili, jonka kautta öljy pääsee ohittamaan suodatinelementin vastapaineen ylittäessä venttiilin jousen voiman – tosin tämän jälkeen moottorissa kiertävä öljy ei enää puhdistu.
Suodattimille määritellyt vaihtovälit perustuvat moottorivalmistajien kokeisiin. Vaihtoväliä määriteltäessä on otettu huomioon, että moottorin käyttöolosuhteet saattavat olla keskimääräistä rankemmat. Joko niin, että kiinteä vaihtoväli on määritelty sen verran lyhyeksi, että raskaissakin olosuhteissa suodatuskapasiteetti riittää, tai sitten valmistaja on päätynyt käyttämään moottorin datan perusteella muuttuvaa huoltoväliä.
Suodattimen vaihdon laiminlyöminen johtaa aina siihen, että haitalliset likahiukkaset eivät poistu öljynkierrosta. Pelkkä öljynvaihto ilman suodattimen vaihtoa pelastaa tilanteen vain hyvin lyhyeksi hetkeksi, sillä uusi öljy likaantuu nopeasti ilman suodatusta.
Osaston luetuimmat
- Åkerman H9 B -kaivinkoneen runkoremontti – näin murtumat korjattiin hitsaamalla
- Autojen ja sekalaisten koneiden osista kuormaaja – näin syntyi itse tehty kuormain omalle pihalle
- Raskaskonehuoltaja Pekka Leppäkorpi pitää itseään ongelmien ratkaisijana – "Tänä päivänä koneita korjataan liikaa testeri kädessä."
- Yleisimmät pulttien kierrejärjestelmät – huomioi nämä seikat pultin valinnassa
- Älä säädä turhaan moottorisahaa
- Väri ei paljasta jäähdytysnesteen tyyppiä
- Tieliikennelaki uudistui 1.6.2020 – raskaamman kaluston muutokset tieliikennelain pykäliin