7 vinkkiä rasvaprässin käyttöön – näistä syistä rasvaprässissä esiintyy toimintahäiriöitä

Hankaluudet rasvaprässin kanssa ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Tässä seitsemän vinkkiä, kuinka eräitä tavallisia toimintahäiriöitä pystyy välttämään.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kopauta rasva liikkeelle.
Kopauta rasva liikkeelle. Kuva: Jussi Laukkanen

Rasvaprässin ongelmat liittyvät lähes aina joko pumpun tai suukappaleen toimintaan: pumppu ei pumppaa tai suukappale päästää rasvan nipan ohi. Suukappale tai nippa saattaa olla kulunut liian väljäksi – mikä on tavallisin syy ohivuodolle ja sille, että suukappale irtoaa liian helposti nipasta.

Joskus saattaa suukappaleen päätyosa kiertyä hieman auki päin, mistä seuraa samat ongelmat kuin kulumisesta. Suukappaleen laadun merkityksestä rasvaprässin toimintaan kerrottiin Koneviestissä 6/2021.

Pumppauksen hankaluudet lähtevät lähes aina siitä, että rasva ei pääse pumpun männän taakse, koska prässiin jäänyt ilma on tiellä. Toimintahäiriöt ovat kiusallisia, mutta pienillä tempuilla niistä selviää kohtuullisella vaivalla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kopauta rasva liikkeelle

Kun pumppu pumppaa tyhjää, on syynä usein se, että rasvaa pumppua kohti työntävä jousi ei saa rasvaa liikkeelle, koska jousi tai mäntä jumittavat. Syynä voi olla myös kylmästä kangistunut rasva. Tämä on valitettavan yleinen vaiva talvella ja siksi prässi kannattaa verstaalla säilyttää lämpimässä ja maastoon mentäessä se tulisi autossa laittaa mahdollisimman lämpimään paikkaan. Kopauta prässin etupäätä esimerkiksi sopivaa puista alustaa vasten muutaman kerran. Se saattaa auttaa

2. Ilmalukko pois.
2. Ilmalukko pois. Kuva: Jussi Laukkanen

Ilmalukko pois

Patruunan vaihdon yhteydessä prässiin jää aina hieman ilmaa. Kun se päätyy pumppuun, pysähtyy rasvan tulo. Jos prässin päätykappaleessa on ilmausnippa, muista painaa sitä, kun uusi patruuna on paikoillaan. Joissain malleissa päätykappaleen kierteisiin on jätetty ilmaurat. silloin auttaa, kun päätyä kiertää pari kierrosta aukipäin, mutta ei yhtään enempää.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
3. Vaihda huono mäntä.
3. Vaihda huono mäntä. Kuva: Jussi Laukkanen

Vaihda huono mäntä

Jos rasvaa pursuaa ulos männän tangon reiästä, kun mäntä kiskaistaan kokonaan taakse uutta patruunaa laitettaessa, kertoo se siitä, että rasvaa pääsee vuotamaan männän ohi. Joihinkin prässeihin myydään vaihtomäntiä ja niitä voi usein asentaa myös toisen merkkisiin prässeihin.

4. Tarkista jousen toiminta
4. Tarkista jousen toiminta Kuva: Jussi Laukkanen

Tarkista jousen toiminta

Prässin jousi saattaa joskus sotkeutua kierteiden mennessä päällekkäin, ja silloin puristuksen puute lopettaa rasvan tulon, vaikka patruuna olisi vasta enintään puolessa välissä. Tarkista, että jousi on vapautettuna säännöllisen näköinen ja kun männän vetää taaksepäin putkessa, jousi kiristyy ja vapautuu tasaisesti ilman takertelua.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Irrota suutin kallistamalla
Irrota suutin kallistamalla Kuva: Jussi Laukkanen

Irrota suutin kallistamalla

Jotta suukappale säilyisi pitkään käyttökelpoisena, ei irrottamisessa pidä käyttää liikaa voimaa. Älä vedä suukappaletta irti liian suoraa, vaan kallista suukappaletta sopivasti sivullepäin.

Käytä kulmasuutinta.
Käytä kulmasuutinta. Kuva: Arto Turpeinen

Käytä kulmasuutinta

Ahtaassa paikassa sijaitseva rasvanippa saattaa houkutella huonoon työtapaan: suukappaleen letkua pidetään kädellä jyrkällä mutkalla, jotta suukappaleen saisi kiinni nippaan ja pysymään siinä rasvauksen ajan. Parempi tapa on hankkia kulmasuutin. Niitä on saatavana joko tavallisen suukappaleen paikalle ruuvattavana tai kulma on rakennettu letkuun tehtyyn kädensijaan.

Hanki Tasonippa-suutin
Hanki Tasonippa-suutin Kuva: Jussi Laukkanen

Hanki Tasonippa-suutin

Kaivinkoneen omistajille tarpeellinen hankinta on tasonippasuutin, sillä sellaista tarvitaan hyvin usein kaivinkoneen huollossa. Esimerkiksi telankiristyksen sylinteriin syötetään rasva tavallisesti tasonipan kautta.