Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Mansen Mörinät seitsemännen kerran Tampereella

Uutena konemerkkinä Rotatorille tulee maahantuontiohjelmaan ja myyntiin Bell-dumpperit. Kokoluokkia on viisi, työpainot 17,5-36 tonnia. Bell tekee yhteistyötä Hitachin kanssa Kaukoidässä ja Australiassa, jossa Bellin valmistamat dumpperit markkinoidaan oranssin värisinä ja Hitachi-tuotemerkillä. Tampereella oli esittelyssä malliston keskimmäinen Bell B35D, joka painaa 28 tonnia ja ottaa kuormaa 32,5 tonnia.
Uutena konemerkkinä Rotatorille tulee maahantuontiohjelmaan ja myyntiin Bell-dumpperit. Kokoluokkia on viisi, työpainot 17,5-36 tonnia. Bell tekee yhteistyötä Hitachin kanssa Kaukoidässä ja Australiassa, jossa Bellin valmistamat dumpperit markkinoidaan oranssin värisinä ja Hitachi-tuotemerkillä. Tampereella oli esittelyssä malliston keskimmäinen Bell B35D, joka painaa 28 tonnia ja ottaa kuormaa 32,5 tonnia. 
Honkajoella kauhoja valmistava PH-Works esitteli tuotteitaan Fintractorin pihamaalla. Kuvassa etualalla oleva yksinkertainen laikkumätästykseen soveltuvan työvälineen hinnaksi kerrottiin 2310 euroa, alv 0.
Honkajoella kauhoja valmistava PH-Works esitteli tuotteitaan Fintractorin pihamaalla. Kuvassa etualalla oleva yksinkertainen laikkumätästykseen soveltuvan työvälineen hinnaksi kerrottiin 2310 euroa, alv 0. 
Odotettu koneuutuus oli Konekeskolla esittelyssä ollut New Holland E150 Blade Runner. Yli 16 tonnia painavaan kaivukoneeseen on asennettu puskulevy, jota pystyy myös kääntämään vinoon ja kallistamaan. Koneella voidaan tehdä kaivamisen lisäksi myös pääosin perinteisen puskukoneen työt. Alavaunu on järeää tekoa ja puskutehoksi ilmoitetaan noin 14,5 tonnia.
Odotettu koneuutuus oli Konekeskolla esittelyssä ollut New Holland E150 Blade Runner. Yli 16 tonnia painavaan kaivukoneeseen on asennettu puskulevy, jota pystyy myös kääntämään vinoon ja kallistamaan. Koneella voidaan tehdä kaivamisen lisäksi myös pääosin perinteisen puskukoneen työt. Alavaunu on järeää tekoa ja puskutehoksi ilmoitetaan noin 14,5 tonnia. 
Kubota L5740 HST on uusi Konekeskon markkinoima kiinteistötraktori. Moottoritehoksi ilmoitetaan 41,5 kilowattia ja painoksi 1920 kiloa. Hydrostaattisen voimansiirrolla varustetun traktorin ajon hallinnasta voi valita eri toimintoja työtehtävien tarpeen mukaan. Ohjaamo on myös uudistettu ja esimerkiksi ilmastointi on vakiona.
Kubota L5740 HST on uusi Konekeskon markkinoima kiinteistötraktori. Moottoritehoksi ilmoitetaan 41,5 kilowattia ja painoksi 1920 kiloa. Hydrostaattisen voimansiirrolla varustetun traktorin ajon hallinnasta voi valita eri toimintoja työtehtävien tarpeen mukaan. Ohjaamo on myös uudistettu ja esimerkiksi ilmastointi on vakiona. 
ALLUn demokiertue starttasi Mansen Mörinöiltä. Maaliskuun aikana kiertue kävi Tampereen lisäksi viidessä suuremmassa kaupungissa ja viimeisenä paikkana oli Oikiat Konepäivät Oulussa kuun lopulla. Esittelyssä oli useita ALLU-tuotteita, joista uutuutena etualalla näkyvä ALLU PG putkien asennuskoura.
ALLUn demokiertue starttasi Mansen Mörinöiltä. Maaliskuun aikana kiertue kävi Tampereen lisäksi viidessä suuremmassa kaupungissa ja viimeisenä paikkana oli Oikiat Konepäivät Oulussa kuun lopulla. Esittelyssä oli useita ALLU-tuotteita, joista uutuutena etualalla näkyvä ALLU PG putkien asennuskoura. 
Volvon kaivukonemallisto on laajentunut. Perinteisten pitkäperäisten mallien rinnalle on esitelty ensimmäiset lyhytperäiset mallit. Tampereella koeajettavana oli 24-tonninen ECR 235 CL. Kone kiinnosti konemiehiä, kuskeja oli välillä jonoksi asti. ECR 235 CL:n suurin ulottuvaisuus on 9,72 metriä ja kaivusyvyys 6,75 metriä. Kauhan irrotusvoimaksi ilmoitetaan 141,2 kN.
Volvon kaivukonemallisto on laajentunut. Perinteisten pitkäperäisten mallien rinnalle on esitelty ensimmäiset lyhytperäiset mallit. Tampereella koeajettavana oli 24-tonninen ECR 235 CL. Kone kiinnosti konemiehiä, kuskeja oli välillä jonoksi asti. ECR 235 CL:n suurin ulottuvaisuus on 9,72 metriä ja kaivusyvyys 6,75 metriä. Kauhan irrotusvoimaksi ilmoitetaan 141,2 kN. 
Konemyynti Niemelän pihalla esiteltiin toistakymmentä uutta konetta. Doosan-mallisarja on täydentynyt kolmella kokonaan uudella DX-sarjan kaivukoneella. DX55:n työpaino on 5,5 tonnia. Ohjaamo on aiempaa tilavampi ja ilmastointi on vakiona. DX140LC ja DX160LC ovat 14 ja 16 tonnin koneita. Moottoreina ovat Doosanin vähäpäästöiset 71-kilowattiset Common Rail kuutoset. Suurin teho saavutetaan jo 1850 kierroksella minuutissa. Alavaunujen komponentit ovat myös aiempaa järeämmät. Esimerkiksi perusketjut ovat D60 mitoituksella.
Konemyynti Niemelän pihalla esiteltiin toistakymmentä uutta konetta. Doosan-mallisarja on täydentynyt kolmella kokonaan uudella DX-sarjan kaivukoneella. DX55:n työpaino on 5,5 tonnia. Ohjaamo on aiempaa tilavampi ja ilmastointi on vakiona. DX140LC ja DX160LC ovat 14 ja 16 tonnin koneita. Moottoreina ovat Doosanin vähäpäästöiset 71-kilowattiset Common Rail kuutoset. Suurin teho saavutetaan jo 1850 kierroksella minuutissa. Alavaunujen komponentit ovat myös aiempaa järeämmät. Esimerkiksi perusketjut ovat D60 mitoituksella. 
Huddigin kaivurikuormaimeen saa tehdasvarustetun henkilö- ja pylväsnostimen. Malleja on kaksi. Pienempi Lift 1420 ulottuu 14,2 metrin korkeuteen ja järeämpi Lift 2000 20,1 metrin korkeuteen. Molemmissa nostimissa on sähköhydraulisella vakaimella varustettu henkilökori. Nostimia hallitaan korista tai koneen ohjaamosta käsin. Nostovoima kuvan suuremmassa mallissa on 200 kiloa. Nostovoima rajautuu automaattisesti, kun koria liikutetaan koneesta poispäin, joten kaatuminen ei ole mahdollista.
Huddigin kaivurikuormaimeen saa tehdasvarustetun henkilö- ja pylväsnostimen. Malleja on kaksi. Pienempi Lift 1420 ulottuu 14,2 metrin korkeuteen ja järeämpi Lift 2000 20,1 metrin korkeuteen. Molemmissa nostimissa on sähköhydraulisella vakaimella varustettu henkilökori. Nostimia hallitaan korista tai koneen ohjaamosta käsin. Nostovoima kuvan suuremmassa mallissa on 200 kiloa. Nostovoima rajautuu automaattisesti, kun koria liikutetaan koneesta poispäin, joten kaatuminen ei ole mahdollista. 

Ismo Sairanen

Konemiehet pääsivät tutustumaan maarakennusalan kalustoon maaliskuun puolivälissä hiukan sohjoisissa olosuhteissa. Maarakennuspuolelta mukana olivat viime vuodesta tutut yritykset, jotka olivat varanneet esille kattavasti kalustoa mallistoistaan.

Mukana olivat CE Rental Oy, Aweko Ky, Fintractor Oy, KH-Koneet Oy, Konekesko Oy, Konemyynti Niemelä Oy, Mateko Oy, Rautionmaan Kone Oy, Volvo CE Finland, Rotator Oy, Suomen Rakennuskone Oy ja Wihuri Oy Witraktor ja Honka Trading Oy.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toimipaikkojen sijainnissa oli tapahtunut muutoksia edellisen kerran jälkeen. Pirkkalasta näyttää tulevan uusi konekaupan keskittymä Tampereen seudulle. Alueelle on muuttanut uusiin toimitiloihin Komatsu Forest Oy, Suomen Rakennuskone Oy ja Rotator Oy. Viimeksi mainittu on aloittanut kokonaan uuden konemerkin edustuksen Suomessa. Saksassa valmistettavat Bell-dumpperit kuuluvat nyt maahantuontiohjelmaan.

Bell alkuaan Etelä-Afrikasta

Irvine Bell perusti muutama vuosi toisen maailman sodan jälkeen konepajan Zululandiin, Etelä- Afrikkaan. Vuonna 1964 valmistui kolmepyöräinen kuormain, jota käytettiin sokeriruokojen lastaamiseen. Uusi tehdas rakennettiin Richards Bayhin vuonna 1983 ja ensimmäinen 25 tonnin dumpperi valmistui seuraavana vuonna. Afrikassa kaivostoiminta oli tuolloin jo suurimittaista, joten dumppereille oli kysyntää. Nykyään Afrikan tehtailla on 2300 henkeä töissä ja siellä valmistetaan melkein kaiken tyyppisiä maarakennuskoneita: kaivukoneita, kaivureita, kuormaimia, dumppereita, traktoreita ja myös alkuperäisen kuormaimen tyyppisiä kolmepyöräisiä koneita.

Vuonna 1999 John Deere osti jo pörssissä olleesta yhtiöstä 32 prosenttia. Nykyisen kaltaiset D-sarjan dumpperit tuotiin markkinoille vuonna 2001. Pari vuotta myöhemmin perustettiin tehdas Saksaan Eisenachiin tyydyttämään Euroopan markkinoita. Ensimmäisinä neljänä vuotena tehtaalla valmistettiin 1800 dumpperia, tänä vuonna ennakoidaan tehtävän noin 500 konetta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Runkojen ja lavojen ym. teräsosia Eurooppaan tuodaan Afrikasta, mutta esimerkiksi moottorit, hydrauliikkakomponentit ja vaihteistot ovat länsivalmisteisia. Moottorimerkkinä on Mercedes-Benz, vaihteistoina käytetään Allisonia ja ZF:ää. Eurooppalaisuusasteen kerrotaan olevan tällä hetkellä noin 60 prosenttia.

Amerikassa dumpperit tehdään John Deeren tehtailla ja myydään JD-tuotemerkillä. Bell-merkkisinä dumpperit myydään Afrikassa ja Euroopassa. Kaukoidässä ja Australiassa tehdään yhteistyötä Hitachin kanssa, joten koneet ovat oransseja ja myydään Hitacheina. Tätä taustaa ajatellen Bell-dumpperit sopivat luontevasti suomalaisen Hitachi-maahantuojan, Rotator Oy:n tuoteohjelmaan.

Avaa artikkelin PDF