Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Kulutuskestävyys moninkertaiseksi

Silppurien kulutuspintojen karu vertailu meneillään. Vasemmalla käsittelemätön, keskellä kilpaileva pinnoitus ja BusaDUR-pinnoitus. Grammoina ilmaistut kulutuslukemat kertoivat selvästi, mistä on kyse.
Silppurien kulutuspintojen karu vertailu meneillään. Vasemmalla käsittelemätön, keskellä kilpaileva pinnoitus ja BusaDUR-pinnoitus. Grammoina ilmaistut kulutuslukemat kertoivat selvästi, mistä on kyse. 

Busatiksen osastolla oli näytillä verranneparit, jotka havainnollistivat kulutuskestävyyden muutoksia. Tarkkuussilppurien kammion kuluma oli mitattu usean tuhannen tunnin ajon jälkeen. Tavanomaisesti lämpökarkaistu kulutuspinta oli menettänyt painostaan 4 340 grammaa, kun ajohehtaareja oli kertynyt 1 403.

BusaDur-pinnoitettu kulutuspinta oli menettänyt 1 415 grammaa, kun ajohehtaareja oli kertynyt jo 2 831 kappaletta. Kulumien ero oli selvästi havaittavissa, koska pinnoille oli muodostunut selviä kuoppia. Käsitelty pinta oli sen sijaan edelleen tasainen. Kokeessa oli korjattu säilörehumaissia.

Eurooppalaisena valmistajana Busatiksen kulutuspinnoitteita löytyy monista tunnetuista silppurimerkeistä. Sama pätee myös silppureiden teriin. Kaikki laatumerkit käyttävät hyvin samantyyppisiä tungsten-karbidi pinnoitteita.

Tilanteeseen sovitettu pinnoitustekniikka antaa siis monia etuja kuten, moninkertaisen kestoiän, silppurikäytössä alhaisemman polttoaineen kulutuksen ja koneen tasaisemman toiminnan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jussi Knaapi

Avaa artikkelin PDF