Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Keltaiset Valmetit koolla Kerimäellä

Kesä on kokoontumisajojen luvattua aikaa.
Valmet 502 on tärkeä osa suomalaista traktori- ja maaseutuhistoriaa. Lukemattomat pikkupojat aloittivat traktorimiehen uransa aikoinaan juuri tällä legendaksi muodostuneella traktorilla.
Valmet 502 on tärkeä osa suomalaista traktori- ja maaseutuhistoriaa. Lukemattomat pikkupojat aloittivat traktorimiehen uransa aikoinaan juuri tällä legendaksi muodostuneella traktorilla. 
Jarmo Mielonen oli puuhaamassa keltaisten Valmettien kokoontumista Kerimäelle. Miehen oma keltainen Valmet on 702S, tunnettu voimanpesä. Sopiva työkone tähän traktoriin on omaa valmistetta oleva kannonnostolaite.
Jarmo Mielonen oli puuhaamassa keltaisten Valmettien kokoontumista Kerimäelle. Miehen oma keltainen Valmet on 702S, tunnettu voimanpesä. Sopiva työkone tähän traktoriin on omaa valmistetta oleva kannonnostolaite. 
Visa Behm on tehnyt metsäkoneurakoinnin lomassa varsinaisen kulttuuriteon entisöimällä viisnollakakkosensa alkuperäiseen kuosiin. Hehkeänruskea 70-luvun väritys nostattaa lämmön tunteen monessa rintapielessä.
Visa Behm on tehnyt metsäkoneurakoinnin lomassa varsinaisen kulttuuriteon entisöimällä viisnollakakkosensa alkuperäiseen kuosiin. Hehkeänruskea 70-luvun väritys nostattaa lämmön tunteen monessa rintapielessä. 

Suomen suvi on pullollaan kesätapahtumia ja erilaisia kokoontumisajoja. Erityisesti vanhat traktorit ovat innoittaneet omistajiaan järjestämään heimotapahtumia. Kerimäellä Itä-Suomessa oli alkukesän viikonloppuna koolla paikallisia keltaisten Valmet-traktoreiden omistajia.

”Ei tässä sen kummempaa syytä ollut kuin että on mukava saada porukkaa koolle”, naureskeli Jarmo Mielonen. Hän organisoi kokoontumisajon yhdessä Jukka Heiskasen kanssa.

”Toiveena olisi, että tästä tulisi vuosittainen tapahtuma ja että lähiseudulta tulisi keltaisia Valmetteja enemmänkin koolle.”

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Keltaiset Valmetit ovat niitä traktoreita, joiden kanssa nuoremmat – tosin nyt jo hyvää vauhtia keski-ikäistyvät – 1960- ja 1970-luvuilla syntyneet traktorimiehet ovat kasvaneet. Ensimmäinen keltainen oli Valmet 500, mutta varsinainen keltainen vallankumous lähti jo legendaksi muodostuneesta ”viisnollakakkosesta” (kts. sivu 92). Aikanaan traktoreiden ohjaamoergonomian mullistanut 502 on toiminut harjoittelupaikkana monelle nykyisin ammatti- tai harrastusmielessä traktoreita kuljettavalle.

Kerimäen kokoontumisajoissakin pääosassa olivat 502:t, mutta paikalla oli myös järeämpää keltaista kalustoa. Yhteistä kaikille oli kuitenkin tällä kertaa takavetoisuus. n

Avaa artikkelin PDF