Same Deutz-Fahrin tehdas – Treviglion neloset

Pohjois-Italiassa Milanon itäpuolella olevassa Same Deutz-Fahrin Treviglion tehtaassa tehdään neljää erimerkkistä traktoria. Itse kullakin merkillä on useita malleja, joten valikoimaa riittää. Tehtaan tuotantolinja työntää tasaiseen tahtiin 50 - 150 hevosvoimaista Samea, Deutz-Fahria, Lamborghinia ja Hürlimannia maailman markkinoille.
SDF:n Treviglion tehtaan pihalla kaikki merkit olivat sulassa sovussa odottamassa kuljetusta jälleenmyyjille.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Kokoonpanolinjan molemmin puolin on kunnolla tilaa tehdä asennuksia.
Kokoonpanolinjan molemmin puolin on kunnolla tilaa tehdä asennuksia.
Kaikki ohjaamot tehdään pitkälle käsityönä, koska neljän merkin ja kymmenien mallien vaatimat robottiasetukset olisivat ylivoimaisia.
Kaikki ohjaamot tehdään pitkälle käsityönä, koska neljän merkin ja kymmenien mallien vaatimat robottiasetukset olisivat ylivoimaisia.
Tehtaalla oltiin työstöpuolen FMS järjestelmään tyytyväisiä: tasaisen korkeaa latua ilman lakonuhkaa.
Tehtaalla oltiin työstöpuolen FMS järjestelmään tyytyväisiä: tasaisen korkeaa latua ilman lakonuhkaa.

Pieni kertaus uraauurtavan Same Deutz-Fahrin menneisyyteen on lienee paikallaan. SDF:n historia on melkoisen kunniakas, ulottuuhan se 1920-luvun alkuun. Tällöin Francesco Cassani ja hänen veljensä Eugenio sepittivät maailman ensimmäisen dieselkäyttöisen traktorin, Cassanin. Liki 13 litran kaksisylinterisestä koneesta puristettiin 40 hevosvoimaa ja huippuja luvattiin 15 kilometriä tunnissa. Tämä nopeus piikkipyöräkoneelle tuntuu melko huimalta. Traktori oli kömpelö, mutta polttoainetaloudessa se oli omaa luokkaansa, sillä bensavehkeisiin verrattuna työt tulivat tehdyksi alle puolella polttoainelaskulla.

Same perustetaan

Vuonna 1942 yhtiö otti käyttöön nimen SAME (Società Accomandita Motori Endotermici). Sotimisesta johtuen traktoreita päästiin tekemään tositoimin vasta vuosikymmenen taitteessa. Nelivetoisten traktorien valmistus aloitettiin

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

vuonna 1951. Kuusikymmentäluvulla päivänvalon näki muun muassa koaksiaalinen nelivetojärjestelmä ja vetovarsitunnustelu.

Kun vuosikymmen vaihtui, Samella alettiin tähyillä ympärille ja kasvua haettiin yritysostoin. Ensimmäinen iso kauppa oli tänä päivänä ripeäkulkuisista superautoista tunnetun Lamborghinin traktorituotannon osto vuonna 1972. Puolenkymmentä vuotta eteenpäin eli vuonna 1977 Same osti sveitsiläisen Hürlimannin tuoteperheeseensä.

Liki pari vuosikymmentä vierähti kolmen traktorimerkin varassa. Viimeisimpänä isona kauppana oli saksalaisen Deutz-Fahrin osto vuonna 1995, jolloin samalla lausuttiin SDF:n eli Same Deutz-Fahr -groupin syntysanat. SDF jatkaa edelleen neljällä tuotemerkillä. Valmistettavissa traktoreissa on paljon yhteistä, mutta myös omaa filosofiaansa. Merkeistä kenties Lamborghini ja Hürlimann räätälöidään etupäässä maalilla, nokkapelleillä ja muulla rekvisiitalla.

Traktoritalo

SDF:n noin 1,22 miljardin euron liikevaihdosta yli 80 prosenttia tulee traktoreista. Varaosat tuovat lähemmäksi 13 prosenttia ja puimurit ainoastaan reilun kolme prosenttia liikevaihdosta. Konsernilla on Treviglion lisäksi traktoritehdas Saksan Lauingenissa, joka on keskittynyt isoimpien traktoreiden tekoon. Intian Ranipetissä ruuvataan kasaan 50- 70 -hevosvoimaisia koneita ja Kiinan Dalianissa aloitetaan vuonna 2010 noin satahevosvoimaisten traktoreiden kokoaminen. Puimureista valtaosa tehdään Kroatian Zupanjassa, mutta reilu 20 prosenttia Deutz-Fahrin puimureista tehdään Suomen Porissa eli Sampo Rosenlewillä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Moottoreina SDF käyttää Samen omaa Trevigliossa tehtävää dieseliä sekä Deutz AG:n konetta. Jatkossa konsernin traktoreissa tullaan entistä enemmän käyttämään nimenomaan Deutz AG:n dieselmoottoreita. AG:llä on yhdeksän tuotantolaitosta ympäri maailman, jotka pukkaavat markkinoille pyöreät 250.000 moottoria vuodessa. Liikevaihtoa Deutz AG:n moottoritehtaat pyöräyttävät noin 1,5 miljardia euroa vuodessa. SDF on ylivoimaisesti suurin AG:n yksittäinen omistaja lähes 50 prosentin omistusosuudellaan.

Konsernin traktoreiden lippulaiva on Deutz-Fahr, joka kerää liikevaihdosta noin 60 prosenttia. Kappaleissa D-F ei pääse aivan näin suureen prosenttilukuun, sillä yrityksen strategia on käyttää lähes yksinomaan Deutz-Fahria suurtehotraktoreiden markkinoinnissa.

SDF:n vuosittaisesta yli 32 000 traktorin valmistusmäärästä alle sata hevosvoimaisia on lähemmäksi 70 prosenttia. Liikevaihtoa pikkukoneet tuovat selkeästi alle 50 prosenttia. Vastaavasti yli 200-heppaisten kappalemääräinen osuus on 1,8 prosenttia, mutta liikevaihdosta näiden osuus on kuitenkin yli viisi prosenttia. SDF:n tuotteet päätyvät pääosin EU:n alueelle, sillä vain vajaa 15 prosenttia tuotannosta menee muualle.

Konsernin traktorikaupan liikevaihto on ollut viime vuodet hienoisessa kasvussa, mutta se on johtunut yksinomaan Deutz-Fahrin menestyksestä. Kaikki kolme muuta merkkiä ovat hitusen hiipumaan päin. Samen osuus liikevaihdosta on 24 prosenttia, Lamborghinin reilu 12 ja Hürlimannin vaatimattomat kaksi prosenttia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kuhinaa tehtaassa

Treviglion tehdas on poikkeuksellisen siisti ja valoisa tuotantolaitos. Kokoonpanolinjan molemmin puolin on kunnolla tilaa tehdä asennuksia. Pitkä tuotantolinja mahdollistaa matalat komponenttihyllyt, jolloin tehdasvierailulla olevat näkevät paremmin kokoonpanon jokaisen vaiheen.

Vierasryhmiä varten oli omat ammattilaiset oppaat, jotka pitivät yllättävän tiukkaa kuria. Lattiaan maalatulta reitiltä ei saanut poiketa kokoonpanolinjalle käpälöimään traktoreita. Kaikki ohjaamot tehtiin itse ja pitkälle käsityönä. Selitys käsityövaltaisuudelle löytyi neljästä merkistä ja jokaisen merkin laajasta mallikirjosta. n

Avaa artikkelin PDF