GaLaBau 2010: Hybridikäyttö yhä useam massa ajoleikkurissa

Ajoleikkurit kehittyvät sähkökäytön suuntaan. Stiga esitteli syyskuisessa Nürnbergin GaLaBau-näyttelyssä kaksi täyssähköistä ajoleikkuria, John Deere viheriö- ja väyläleikkureiden hyb- ridiversiot. Näyttelyyn tutustui yli 60 000 kävijää neljän päivän aikana.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Toro on lähtenyt uusille urille: 0-kääntösäde on toteutettu nelipyöräohjauksella. Uuden mallin valmistus käynnistyi elokuussa ja sen myynti Euroopassa alkaa ensi vuoden alusta.
Toro on lähtenyt uusille urille: 0-kääntösäde on toteutettu nelipyöräohjauksella. Uuden mallin valmistus käynnistyi elokuussa ja sen myynti Euroopassa alkaa ensi vuoden alusta.
Akku- käyttöinen Stiga Park Mirage 5 tulee Euroopassa myyntiin ensi vuoden huhtikuussa. Akkukapasiteetti riittää noin 80 minuutin mittaiseen työrupeamaan.
Akku- käyttöinen Stiga Park Mirage 5 tulee Euroopassa myyntiin ensi vuoden huhtikuussa. Akkukapasiteetti riittää noin 80 minuutin mittaiseen työrupeamaan.
Iseki Vitran kokonaisleveys on reilun metrin verran, joten sillä mahtuu ahtaillekin väylille.
Iseki Vitran kokonaisleveys on reilun metrin verran, joten sillä mahtuu ahtaillekin väylille.
John Deere 1400- ja 1500-sarjan etuleikkureiden keruujärjestelmä on uudistettu. Sille on erillinen hydraulikäyttö, säiliön tilavuus on entisen 600:n asemesta 900 litraa. 1400-sarjan voimansiirrossa on yksi nopeusalue, 1500-sarjassa niitä on kaksi. Kolmisylinteriset dieselmoottorit ovat Yanmarin valmistamia iskutilavuudeltaan 1,1–1,6 litraa ja tehoiltaan 18–27 kW (ECE-R24).
John Deere 1400- ja 1500-sarjan etuleikkureiden keruujärjestelmä on uudistettu. Sille on erillinen hydraulikäyttö, säiliön tilavuus on entisen 600:n asemesta 900 litraa. 1400-sarjan voimansiirrossa on yksi nopeusalue, 1500-sarjassa niitä on kaksi. Kolmisylinteriset dieselmoottorit ovat Yanmarin valmistamia iskutilavuudeltaan 1,1–1,6 litraa ja tehoiltaan 18–27 kW (ECE-R24).
John Deeren E-Cut sarjan hybridikäyttöisissä viheriö- ja väyläleikkureissa akkuvirtaa käytetään leikkuukelojen pyöritykseen, minkä sanotaan pienentävän polttoaineenkulutusta noin 30 prosenttia. Sähkömoottorit pitävät kelojen pyörimisnopeuden vakiona 2 200 kierroksessa moottorin käyntinopeudesta riippumatta.
John Deeren E-Cut sarjan hybridikäyttöisissä viheriö- ja väyläleikkureissa akkuvirtaa käytetään leikkuukelojen pyöritykseen, minkä sanotaan pienentävän polttoaineenkulutusta noin 30 prosenttia. Sähkömoottorit pitävät kelojen pyörimisnopeuden vakiona 2 200 kierroksessa moottorin käyntinopeudesta riippumatta.
Takapyöräohjauksiseen Amazone Profihopper -kelamurskaimeen on nyt saatavilla 4-veto, joka on  toteutettu erillisin pyörämoottorein. Ajovoimansiirron ”äly” piilee siinä, että etupyörien pyörimisnopeus riippuu ohjaavien takapyörien nopeudesta. Jyrkissä käännöksissä veto on toisella etupyörällä, jolloin kääntösäde on mahdollisimman pieni. Keruusäiliön tilavuus on 730 litraa ja tyhjennyskorkeus 2,1 metriä. Sen täyttöön on poikittais- ja pitkittäisruuvi.
Takapyöräohjauksiseen Amazone Profihopper -kelamurskaimeen on nyt saatavilla 4-veto, joka on toteutettu erillisin pyörämoottorein. Ajovoimansiirron ”äly” piilee siinä, että etupyörien pyörimisnopeus riippuu ohjaavien takapyörien nopeudesta. Jyrkissä käännöksissä veto on toisella etupyörällä, jolloin kääntösäde on mahdollisimman pieni. Keruusäiliön tilavuus on 730 litraa ja tyhjennyskorkeus 2,1 metriä. Sen täyttöön on poikittais- ja pitkittäisruuvi.
Antonio Carraron SP 4400 HST:n parannuksia ovat taka-akselin alennusvaihteisto parantamaan koneen vakautta ja hydraulitoimiset jarrut. Huollon helpottamiseksi ohjaamo voidaan kipata eteen.
Antonio Carraron SP 4400 HST:n parannuksia ovat taka-akselin alennusvaihteisto parantamaan koneen vakautta ja hydraulitoimiset jarrut. Huollon helpottamiseksi ohjaamo voidaan kipata eteen.
Gianni Ferrari Turbo 6 on saanut uuden ohjaamon.
Gianni Ferrari Turbo 6 on saanut uuden ohjaamon.
Kubota esitteli uutuutenaan B2420-kiinteistötraktorin. 3-sylinterisen moottorin teho on 17,9 kW. Etuvedolle on erillinen kytkin, etuakselistossa on tasauspyörästön lukko. Vaihteistossa on 9 nopeutta eteen ja 3 taakse. Voimanottoakselinopeudet ovat 540 ja 1000 r/min. Hydraulipumpun tuotto on 26,4 l/min.
Kubota esitteli uutuutenaan B2420-kiinteistötraktorin. 3-sylinterisen moottorin teho on 17,9 kW. Etuvedolle on erillinen kytkin, etuakselistossa on tasauspyörästön lukko. Vaihteistossa on 9 nopeutta eteen ja 3 taakse. Voimanottoakselinopeudet ovat 540 ja 1000 r/min. Hydraulipumpun tuotto on 26,4 l/min.
Deeren 855 P XUV-Gatorin lavarakenne on uusittu, taka-akseliston jousitusta on parannettu, samoin alustan suojausta ja jarruja. Sähköinen ohjaustehostin keventää ja jäykistää ohjausta ajonopeuden mukaan. Ohjaamo on muotoiltu uudelleen.
Deeren 855 P XUV-Gatorin lavarakenne on uusittu, taka-akseliston jousitusta on parannettu, samoin alustan suojausta ja jarruja. Sähköinen ohjaustehostin keventää ja jäykistää ohjausta ajonopeuden mukaan. Ohjaamo on muotoiltu uudelleen.
Dieselkäyttöinen Etesia Hydro 100 saa rin- nalleen bensiinikäyttöisen – kaksisylinterinen 16,9 kW:n  B&S Vanguard – Hydro 124P:n. Kone on takavetoinen, painosta 67 prosenttia on taka- akselilla. Keskileikkurin työleveys on 124 senttiä. Maan tasalle tyhjentyvää keruusäiliötä hallitaan hydraulisesti istuimelta poistumatta, HVHP-mallissa säiliön tyhjennyskorkeus on 1,8 metriä.
Dieselkäyttöinen Etesia Hydro 100 saa rin- nalleen bensiinikäyttöisen – kaksisylinterinen 16,9 kW:n B&S Vanguard – Hydro 124P:n. Kone on takavetoinen, painosta 67 prosenttia on taka- akselilla. Keskileikkurin työleveys on 124 senttiä. Maan tasalle tyhjentyvää keruusäiliötä hallitaan hydraulisesti istuimelta poistumatta, HVHP-mallissa säiliön tyhjennyskorkeus on 1,8 metriä.
Kumitela-alustainen Rayco RG 1635 Super Trac Jr sopii paremman vakautensa ansiosta käytettäväksi myös kaltevilla pinnoilla. Jyrsimen leikkuuleveys on 120 senttiä ja syvyys 30,5. Ajovoimansiirtoon on kaksi nopeusaluetta. B&S Vanguard-bensiinimoottorin teho on 25,7 kW. Koneen omapaino on 749 kiloa.
Kumitela-alustainen Rayco RG 1635 Super Trac Jr sopii paremman vakautensa ansiosta käytettäväksi myös kaltevilla pinnoilla. Jyrsimen leikkuuleveys on 120 senttiä ja syvyys 30,5. Ajovoimansiirtoon on kaksi nopeusaluetta. B&S Vanguard-bensiinimoottorin teho on 25,7 kW. Koneen omapaino on 749 kiloa.

Akkukäyttöinen Stiga Park Mirage 5 tulee Euroopassa myyntiin ensi vuoden huhtikuussa. Ajovoimansiirto ja 95-senttinen Multiclip-vaakatasoleikkuri saavat sähköä 48-volttisista lyijyakuista, joiden kapasiteetti riittää noin 80 minuutin mittaiseen työrupeamaan. Akkujen syväpurkaukseen estoon on elektroniikka, joka kytkee leikkurin päältä varauksen laskiessa kriittiselle rajalle.

Leikkurin akkujen lataaminen täyteen kestää 12 tuntia. Leikkuri lataa akkuja myös alamäkeen ajettaessa. Park Miragen veroton noin-hinta Saksassa on 7 500 euroa.

Stigan toinen sähkökäyttöinen uutuus on Estate Mirage 5.0 -keskileikkuri, jonka leikkuuleveydeksi kerrotaan 92 senttiä. Sen ajo- ja leikkuuvoimansiirto ovat samat kuin Park Miragessa. Estate Miragessa on vakiona taakse purkava leikkuri, vaihtoehtona keruuvarustus. Sen veroton myyntihinta tulee olemaan noin 6 000 euroa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

John Deeren E-Cut sarjan viheriö- ja väyläleikkureissa akkuvirtaa käytetään leikkuukelojen pyöritykseen, minkä sanotaan pienentävän polttoaineenkulutusta noin 30 prosenttia. Sähkökäyttö pitää kelojen pyörimisnopeuden vakiona 2 200 kierroksessa moottorin käyntinopeudesta riippumatta. Kelojen ohjaukseen käytetään CAN-BUS -teknologiaa. 8500 E-cut -väyläleikkurissa on 32,1 kW:n tehoinen välijäähdytetty turbodiesel.

Amerikkalaisvalmistaja sai näyttelyn keksintökomission mitalin väyläleikkurin kelojen leikkuukorkeuden helposta säädöstä (Quick-Adjust -kelat). Siihen tarvitaan vain akkuruuvinväännin. Yksi kierros vastaa 0,025 milliä. Leikkuuyksiköiden korkeudensäätöön on kelan sivulla vain yksi ruuvi.

Leikkuuyksiköiden keruusäiliöiden täyttyessä niiden paino siirtyy peruskoneelle, jolloin leikkuukorkeus pysyy samana.

– Komissio myönsi innovaatiomitalin kaikkiaan 12 yritykselle. Ehdolla oli kaikkiaan 125 keksintöä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toro siirtyi 4-pyöräohjaukseen

Toro Groundsmaster 360 on kokonaan uusi, nelipyöräohjauksinen ja nelivetoinen keskileikkuri. Tarjolla on myös pelkästään takavetoinen malli. Sauvat on korvattu ohjauspyörällä. Taakse purkavan keskileikkurin työleveys on 180 senttiä. Moottorina on Kubotan 4-sylinterinen, 26,5 kW:n tehoinen dieselmoottori. Koneen työpaino on noin 900 kiloa. Uuden mallin valmistus käynnistyi elokuussa ja sen myynti Euroopassa alkaa ensi vuoden alusta.

Torollakin on tarjolla hybridiversio Triplex-viheriöleikkurista, mutta sitä en osastolla havainnut.

Isekiltä ”citytraktoreita”

Iseki Vitra 2030 ja 2040 ovat ”city-

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

traktoreita”. Koneen kokonaisle-

veys on vain 1 metri, joten mittansa

puolesta se sopii kapeiden väylien

ja ahtaiden pihojen kunnossapitoon. Runko-ohjaus pienentää kääntösäteen 180 senttiin. Kone on varustettavissa ajoleikkuriksi, imulakaisukoneeksi ja talvikunnossapitoon. Keruusäiliön tilavuus on 500 litraa ja tyhjennyskorkeus 1,3 metriä.

Harjalaitteen työleveys kahdella harjalla on 1 metri, neljällä 2 metriä. Pölynsidontaan on käytettävissä 70 litran vesisäiliö. Vesisuuttimet ovat etuharjoissa. Imuvarustukseen kuuluu erillinen imuletku, jolla roskat voidaan ottaa kaikkein ahtaimmista väleistä. Talvikäyttövarustuksena on puskulevy ja hiekoitin.

Moottorina on 3-sylinterinen 1,1-/1,5-litrainen Cat-diesel. Nimellistehot ovat 21 ja 28 kW (ECR R24). Ajopumppu on muuttuvatilavuuksinen, neliveto on kiinteä. Valmistajan ilmoittama huippunopeus on 24 km/h. Työhydrauliikan puolella on kaksi hammaspyöräpumppua, joiden tuotot ovat 45 ja 13 litraa minuutissa.

Perusteellisesti uudistunut Antonio Carraron SP 4400 HST on luokkaa järeämpi kuin Iseki: 3-sylinterisen Yanmar-dieselin nimellisteho on 28 kW/3000 r/min.

Päämuutokset on kohdistettu oh-

jaamoergonomian parantamiseen. Suurien lasipintojen ansiosta myös näkyvyys työlaitteisiin on kohentu-

nut. Ilmastointi on vakiona. Työlaitteille on joystick-hallinta. Mekaanisia parannuksia ovat taka-akselin alennusvaihteisto parantamaan koneen vakautta ja hydraulitoimiset jarrut. Huollon helpottamiseksi ohjaamo voidaan kipata eteen.

Hydrostaattisessa ajovoimansiirrossa on kolme nopeusaluetta sekä vakionopeuden säädin. Hidas alue on 0–6 km/h, keskinopea 0–12,5 ja tienopeusalue 0–27 km/h. n

Avaa artikkelin PDF