
Agco Power: Lisää moottoreita Linnavuoresta


Agco-konsernin oma työkonemoottoreiden tarve on 100 000 kappaleen luokkaa vuodessa. Agcon omasta moottorivalmistuksesta vastaavien Linnavuoren moottoritehtaan tähänastinen 38 000 moottorin sekä Brasilian moottoritehtaan 20 000 moottorin vuosituotanto ei riittänyt kattamaan kysyntää.
Agcon Kiinaan perustama uusi moottoritehdas on aloittamassa tuotantoaan. Kiinalaiset moottorit ovat kuitenkin markkina-alueen mukaisia, rakenteeltaan yksinkertaisia ”kehitysmaamalleja”, joissa esim. päästörajoista ei juuri tarvitse välittää. Kehittyneiden maiden kasvavaa moottoritarvetta Kiina ei siis tyydytä.
Uusi tehdas Linnavuoreen
Linnavuoren vuonna 1976 valmistunut moottoritehdas mitoitettiin alun perin 10 000 moottorin vuosituotantoon. Laajennusten ja tuotannon tehostamistoimien seurauksena valmistus kasvatettiin nykyiseen noin 38 000 moottoriin, mikä on suurin mahdollinen määrä kyseisissä tiloissa.
Koska Linnavuoressa vanhat seinät estivät kasvun, Agco päätyi ratkaisemaan moottoripuutteen uudella tehtaalla. Linnavuori oli luonnollisesti tehtaan sijaintipaikkasuunnittelussa mukana yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa. Linnavuoreen vuosien myötä kehittynyt moottoriosaaminen painoi lopulta sen verran, että uusi tehdas päätettiin perustaa vanhan yhteyteen.
Tehdas tuotantoon nopeasti
Rakentamisaikataulu oli tiukka, investointipäätös tehtiin viime vuoden huhtikuussa ja lattiapinta-alaltaan 6 600 neliömetrin rakennus valmistui kuluvan vuoden tammikuussa Nokian kaupungilta vuokratulle tontille. Ensimmäinen moottori valmistui helmikuun lopulla. Tehtaan rakennuskustannus laitehankintoineen oli 25 miljoonaa euroa.
Nokian kaupungin notkeasti hoitama lapabyrokratia ja Linnavuoren henkilöstön projektiosaaminen mahdollistivat nopean rakentamisen. Myös työntekijät osallistuivat tehdasratkaisujen suunnitteluun.
Uudessa tehtaassa hyödynnetään luonnollisesti alan tuoreimpia menetelmiä. Moottoriaihiot liikkuvat linjalla vihivaunujen varassa, valmistusprosessista kertyvä jäte kierrätetään ja moottorit koekäytettään sähköjarruissa, joiden tuottama sähkö johdetaan verkkoon.
Valmistus jakautuu
Uuden tehtaan myötä moottorivalmistus jakautuu kahtia. Vanhassa tehtaassa jatketaan alle 300-hevosvoimaisten moottoreiden (3,3-litraiset kolmoset, 4,4- ja 4,9-litraiset neloset sekä 6,6- ja 7,4-litraiset kuutoset) valmistusta ja 300–700-hevosvoimaisten moottoreiden (8,4-litraiset kuutoset, 9,8-litraiset seiskat ja 16,8-litraiset V12-moottorit) valmistus alkaa uusissa tiloissa. V12-moottorit saadaan tuotantoon loppuvuodesta, niitä varten perustetaan oma valmistuslinja
Tehdas toimii kahdessa vuorossa, vuorokohtainen työntekijämäärä on 25 henkilöä ja vuorokausituotanto 35 moottoria, eli
8 000 kappaletta vuodessa.
Valmistuksen jaon seurauksena vanhalta tehtaalta vapautuva kapasiteetti käytetään alle 300-hevosvoimaisten moottoreiden valmistusmäärän nostoon, jolloin tehtaiden yhteen laskettu moottorivalmistus nousee 50 000 kappaleeseen vuodessa.
Moottorivalmistuksen kasvun seurauksena Linnavuoreen syntyy alkuvaiheessa 50–70 uutta työpaikkaa ja jatkossa mahdollisesti vielä lisää.
Tehdastontilla riittää tilaa tulevaisuudessa mahdollisesti tarvittaville laajennuksille. n
Osaston luetuimmat
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Video: Antti Linna kertoo, miten moottoritekniikka on kehittynyt turboahtimen ja päästörajoitusten myötä – ”Dieselmoottoria tullaan hyödyntämään vielä pitkään tulevaisuudessa”
- Seinäjoella toimiva HC Petersen Finland Oy toimittaa Zetor- ja Deutz-traktoreiden varaosa Pohjoismaihin – varaosavarastossa osia myös yli 70-vuotiaisiin traktoreihin
- Kymen Linjaraivauksella on raivauskäytössään monipuolista konekalustoa – yrityksen omistaman välineistön merkitys korostuu haasteellisissa kohteissa
- Sleipner Finland Oy – 500 tonnia kumipyörille
- Huonon kesän hyviä koneita - Masinistikesä 2017