Sähköä seosrehuruokintaan

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Peeconin Biga Volt on mielenkiintoinen uutuus. Akku- ja sähkömoottorikäyttöistä apevaunua ei ennen tätä ole ollut markkinoilla. Akusto on sijoitettu vaunun runkoon.
Peeconin Biga Volt on mielenkiintoinen uutuus. Akku- ja sähkömoottorikäyttöistä apevaunua ei ennen tätä ole ollut markkinoilla. Akusto on sijoitettu vaunun runkoon.
Peeconin ruuvin ja kulmavaihteen halkileikkaus kertoo oleellisen nykyaikaisen seosrehuvaunun voimansiirrosta. Varta vasten tarkoitukseensa suunniteltu planeettavaihteisto on jo melkoisen kaukana vanhasta kuorma-auton perästä, joita niitäkin on joskus nähty tässä käyttötarkoituksessa.
Peeconin ruuvin ja kulmavaihteen halkileikkaus kertoo oleellisen nykyaikaisen seosrehuvaunun voimansiirrosta. Varta vasten tarkoitukseensa suunniteltu planeettavaihteisto on jo melkoisen kaukana vanhasta kuorma-auton perästä, joita niitäkin on joskus nähty tässä käyttötarkoituksessa.
Peeconin Multilift on lisävaruste Biga-sarjan vaunuihin. Hydraulitoimisella lastauslaitteella voidaan lastata esimerkiksi pyöröpaaleja suoraan vaunun säiliöön. Sarjasta löytyy myös rehuleikkuri vaunun perään asennettavaksi. Multiliftiä käytetään ohjaamosta sähköisellä hallintalaitteella.
Peeconin Multilift on lisävaruste Biga-sarjan vaunuihin. Hydraulitoimisella lastauslaitteella voidaan lastata esimerkiksi pyöröpaaleja suoraan vaunun säiliöön. Sarjasta löytyy myös rehuleikkuri vaunun perään asennettavaksi. Multiliftiä käytetään ohjaamosta sähköisellä hallintalaitteella.
Jeantil MVV12 on uusi puhaltimella varustettu pikkuvaunu. 12 kuution säiliötilavuus ja ainoastaan 2,40 metrin leveys tekee siitä soveltuvan ahtaisiin tiloihin.
Jeantil MVV12 on uusi puhaltimella varustettu pikkuvaunu. 12 kuution säiliötilavuus ja ainoastaan 2,40 metrin leveys tekee siitä soveltuvan ahtaisiin tiloihin.
JF Feeder VM 21 on valmistajan pienin, 21-kuutioinen, kolmiruuvinen apevaunu. Vaunu on erityisen matala, ainoastaan 2,59 metriä. Purkuluukkuja voidaan laittaa tarvittaessa vaunun sivulle kolme kappaletta, jolloin vaunun tyhjennys käy erityisen nopeasti. Valmistajalla on mallilla aikeita erityisesti Itä-Euroopan suurten tilojen tehoruokintatyökaluksi.
JF Feeder VM 21 on valmistajan pienin, 21-kuutioinen, kolmiruuvinen apevaunu. Vaunu on erityisen matala, ainoastaan 2,59 metriä. Purkuluukkuja voidaan laittaa tarvittaessa vaunun sivulle kolme kappaletta, jolloin vaunun tyhjennys käy erityisen nopeasti. Valmistajalla on mallilla aikeita erityisesti Itä-Euroopan suurten tilojen tehoruokintatyökaluksi.
Trioliet Solomix 2 Stat on kiinteästi asennettava sähkömoottorikäyttöinen apesekoitin. Malleja on viisi, säiliötilavuuksia löytyy 12–32 kuutiota. Solomixin satsin purku tapahtuu mattokuljettimella. Kaksiruuvista sekoitinta ohjataan älykkäällä taajuusmuuttajaan pohjautuvalla järjestelmällä, joka tunnistaa vaaka-anturien kautta kuorman ja säätää sopivan sekoitustehon sen mukaisesti, esittelee Triolietin myyntipäällikkö Robin Hansen.
Trioliet Solomix 2 Stat on kiinteästi asennettava sähkömoottorikäyttöinen apesekoitin. Malleja on viisi, säiliötilavuuksia löytyy 12–32 kuutiota. Solomixin satsin purku tapahtuu mattokuljettimella. Kaksiruuvista sekoitinta ohjataan älykkäällä taajuusmuuttajaan pohjautuvalla järjestelmällä, joka tunnistaa vaaka-anturien kautta kuorman ja säätää sopivan sekoitustehon sen mukaisesti, esittelee Triolietin myyntipäällikkö Robin Hansen.
Siloking Duo 1814 on kaksiruuvinen puhaltimella varustettu apevaunu. Telialustainen 16-kuutioinen vaunu on varustettu uudella purkumatolla, jossa on hydraulimoottorit maton kummallakin puolella tasaisen vedon varmistamiseksi. Vaihteisto on kaksinopeuksinen.
Siloking Duo 1814 on kaksiruuvinen puhaltimella varustettu apevaunu. Telialustainen 16-kuutioinen vaunu on varustettu uudella purkumatolla, jossa on hydraulimoottorit maton kummallakin puolella tasaisen vedon varmistamiseksi. Vaihteisto on kaksinopeuksinen.
Siloking tarjoaa muiden valmistajien tapaan langatonta terminaalia apevaunun täytön hallintaan. Siloking Wireless-nimellä tunnettavaa hallintayksikköä voi käyttää paitsi kätevästi mukana kulkevana vaakanäyttönä, myös vaunun hydraulitoimintojen hallintaan purkuvaiheessa.
Siloking tarjoaa muiden valmistajien tapaan langatonta terminaalia apevaunun täytön hallintaan. Siloking Wireless-nimellä tunnettavaa hallintayksikköä voi käyttää paitsi kätevästi mukana kulkevana vaakanäyttönä, myös vaunun hydraulitoimintojen hallintaan purkuvaiheessa.
Siloking on suunnannut seosrehuvaunujaan paitsi nautojen ruokinnan myös biokaasureaktoreiden tarpeisiin. Järeät ajettavat vaunut kuuluvat Keski-Euroopassa biokaasuvoimaloiden vakiokalustoon. Purku vaunun säiliöstä käy kätevimmin järeän ja pitkän purkuruuvin kautta.
Siloking on suunnannut seosrehuvaunujaan paitsi nautojen ruokinnan myös biokaasureaktoreiden tarpeisiin. Järeät ajettavat vaunut kuuluvat Keski-Euroopassa biokaasuvoimaloiden vakiokalustoon. Purku vaunun säiliöstä käy kätevimmin järeän ja pitkän purkuruuvin kautta.
Siloking esitteli pienen, 5 kuution säiliöllä varustetun ajettavan apevaunun. Hyvin ilmastoidusta ohjaamosta voi jo päätellä, että valmistaja havittelee markkinoita lämpimämmän ilmanalan maista, kuten Intiasta ja Aasiasta.
Siloking esitteli pienen, 5 kuution säiliöllä varustetun ajettavan apevaunun. Hyvin ilmastoidusta ohjaamosta voi jo päätellä, että valmistaja havittelee markkinoita lämpimämmän ilmanalan maista, kuten Intiasta ja Aasiasta.
Magneetti Silokingin sekoitusruuvin helmassa estää metalliesineiden joutumisen rehun sekaan. Metalliesineet eivät tee hyvää biokaasureaktoreissakaan, joiden syötemateriaali nykyisin ajetaan reaktorisiiloon yhä useammin sekoittimen kautta.
Magneetti Silokingin sekoitusruuvin helmassa estää metalliesineiden joutumisen rehun sekaan. Metalliesineet eivät tee hyvää biokaasureaktoreissakaan, joiden syötemateriaali nykyisin ajetaan reaktorisiiloon yhä useammin sekoittimen kautta.
Storti Dobermann SW 200 on ajettaviin apevaunuihin erikoistuneen italialaisvalmistajan 20-kuutioinen malli. Virtaviivaisen näköinen komeus pitää sisällään 2 pystyruuvia ja Deutzin 6-sylinterisen Stage 3B -moottorin (139 kW/190 hv), joka kyydittää ”rotukoiraa” siirtoajossa jopa 40 km/h.
Storti Dobermann SW 200 on ajettaviin apevaunuihin erikoistuneen italialaisvalmistajan 20-kuutioinen malli. Virtaviivaisen näköinen komeus pitää sisällään 2 pystyruuvia ja Deutzin 6-sylinterisen Stage 3B -moottorin (139 kW/190 hv), joka kyydittää ”rotukoiraa” siirtoajossa jopa 40 km/h.
Faresin Leader Ecomode 2800 on varustettu uudella, Tier4i/Stage3-luokan moottorilla, josta löytyy 210 hv:n teho. Myös ohjaamoa on uudistettu. Tilavuutta kaksiruuvisen vaunun säiliössä on 28 kuutiota.
Faresin Leader Ecomode 2800 on varustettu uudella, Tier4i/Stage3-luokan moottorilla, josta löytyy 210 hv:n teho. Myös ohjaamoa on uudistettu. Tilavuutta kaksiruuvisen vaunun säiliössä on 28 kuutiota.
Lucas G:n uusi C-Kator-olkisilppuri on varsinainen monitoimikone. Säädettävällä vastaterällä varustettu silppuri pienii oljesta halutun mittaista silppua, joka kelpaa niin nautakarjan kuin siipikarjankin kuivikkeeksi, valmistaja vakuuttaa.
Lucas G:n uusi C-Kator-olkisilppuri on varsinainen monitoimikone. Säädettävällä vastaterällä varustettu silppuri pienii oljesta halutun mittaista silppua, joka kelpaa niin nautakarjan kuin siipikarjankin kuivikkeeksi, valmistaja vakuuttaa.
Seko Buffalo VMS70 on pienempiin karjoihin soveltuva uutuusvaunu italialaisvalmistajalta. 7-kuutioinen vaunu on ainoastaan 1,99 metriä korkea ja 2,4 metriä leveä, joten se mahtuu sisään pienestäkin oviaukosta. Pikkujättiläisen luvataan pyörivän jo 37 kW:n (50 hv) traktorilla.
Seko Buffalo VMS70 on pienempiin karjoihin soveltuva uutuusvaunu italialaisvalmistajalta. 7-kuutioinen vaunu on ainoastaan 1,99 metriä korkea ja 2,4 metriä leveä, joten se mahtuu sisään pienestäkin oviaukosta. Pikkujättiläisen luvataan pyörivän jo 37 kW:n (50 hv) traktorilla.
Dinamica Generalen valmistama apevaunun säiliöön tai kuormaajan kauhaan sijoitettava NIR-analysaattori on uusinta uutta seosrehutekniikassa. Reaaliaikainen rehukomponenttien analysointi tuo seosrehuruokintaan kauan kaivattua tarkkuutta.
Dinamica Generalen valmistama apevaunun säiliöön tai kuormaajan kauhaan sijoitettava NIR-analysaattori on uusinta uutta seosrehutekniikassa. Reaaliaikainen rehukomponenttien analysointi tuo seosrehuruokintaan kauan kaivattua tarkkuutta.
AgriNIR on Dinamica Generalen valmistama kannettava NIR-analysaattori. Analysoitava rehunäyte asetetaan analysaattorin mittauskammioon ja tulokset on luettavissa ja tulostettavissa muutaman minuutin kuluttua.
AgriNIR on Dinamica Generalen valmistama kannettava NIR-analysaattori. Analysoitava rehunäyte asetetaan analysaattorin mittauskammioon ja tulokset on luettavissa ja tulostettavissa muutaman minuutin kuluttua.

Matti Turtiainen

Vaikka Agritechnica-näyttelyssä ei ruokintatekniikkaa tällä kertaa mitaleilla palkittukaan, löytyi siitä huolimatta seosrehuruokinnasta kiinnostuneille mainio kattaus alan uusista tuulista. Sähkö, äly ja reaaliaikainen mittaus tekevät tuloaan nautojenkin ruokintaan.

Apevaunuvalmistajat ovat perinteisesti olleet hyvin edustettuina Agritechnica-näyttelyssä. Lähes kaikki merkittävät eurooppalaiset valmistajat esittelevät mallistonsa Hannoverissa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Uutuuksia löytyi tälläkin kertaa mukavasti, vaikkakaan ne eivät sijoittuneet mitalitaistossa. Yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista oli Peeconin sähkökäyttöinen apevaunu. Hollantilaisyhtiön Biga Volt -vaunusarja yllätti varsin valmiilla konseptillaan, ja se onkin jo sarjatuotannossa.

Esillä ollut 16-kuutioinen, 1-ruuvinen vaunu oli varustettu 30 kW:n sähkömoottorilla, jota ohjataan taajuusmuuttajalla. Akusto oli asennettu vaunun runkoon.

Latausaika täyteen kapasiteettiin on valmistajan mukaan kahdeksan tuntia, ja virtaa riittää kahden tunnin työskentelyyn. Lataus- ja työskentelyrytmi sopii siis mainiosti normaaliin kahden ruokintakerran systeemiin.

Ajettavan korvike

Ideana vaunun kehittämisessä on ollut se, että täyttöön ja vaunun vetämiseen rehunjaon aikana riittää yksi traktori tai kurottaja. Koska vaunussa on oma käyttömoottori, voidaan se jättää seisomaan ja sekoittamaan rehusatsia lastauksen ajaksi. Kun satsi on valmis, otetaan vaunu hinaukseen, ja rehun jako voidaan tehdä samalla traktorilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Vaunu voidaan varustaa joko yläpuolisella tai perinteisellä, alapuolisella kytkennällä vetokoneeseen. Koska voimanottoakselia ei tarvitse kiinnittää lainkaan, on kytkentä nopeaa eikä kuljettajan tarvitse hypätä sitä varten ulos ohjaamosta. Lähinnä työskentelyä Biga Voltilla voikin verrata ajettavaan seosrehuvaunuun.

Tarkkuutta ruokintaan

Italialainen, vaakalaitteistaan tunnettu Dinamica Generale esitteli NIR-tekniikkaan (Near Infra-Red) perustuvia, seosrehuruokintajärjestelmiin sopivia analyysilaitteistojaan.

Rehukomponenttien analysoinnissa jo perinteisesti käytetty NIR-tekniikka on kehittynyt, keventynyt ja halventunut jo niin, että analysaattoreita voidaan asentaa seosrehuvaunun säiliöön tai jopa kuormaimen kauhaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Apesatsi voidaan koota entistä tarkemmin, kun täytön aikana voidaan mitata painon lisäksi eri komponenttien kosteus ja esimerkiksi valkuaispitoisuus. Resepti muunnetaan automaattisesti mitattujen kuiva-ainearvojen perusteella sopivaksi.

Valmistaja lupailee kahden prosentin säästöä rehukustannuksissa reaaliaikaista NIR-analyysitekniikkaa käytettäessä. n

Avaa artikkelin PDF