Pakettiautojen houkuttelevat hinnat

Fiat mainosti Fiorino Cargo -pakettiautoa halvimpana ”oikeana” diesel-pakettiautona. Väittämään sisältyy tietty kompa, mutta toisaalta Fiat olisi pystynyt tiristämään oman hintansa vieläkin alhaisemmaksi, koska hinnaston mukainen alkaen-hinta on vajaat 14 500 euroa ilman messuauton lisävarusteita. Siihen nähden, että Fiorino on pakettiauto, voi alkaen-mallinkin vakiovarustelistaa pitää varsin kattavana. Auton 1.3 Multijet 80 SX -diesel on erittäin taloudellinen, ilmoitettu keskikulutus on 3,8 litaa. Ilman automaattivaihteistoa kulutus olisi hieman suurempi. Toisin kuin ensi alkuun luulisi, Fiorino ei ole italialainen auto, sillä Fiorinot valmistetaan Turkissa. (JL/TR)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Toyota on räätälöinyt henkilöautomallistostaan pakettiautoiksi Corolla Touring Sportsin, RAV4:n ja kuvan Yaris Hybridin. Yariksen pakettiautomuunnos maksaa 483,87 euroa. Lopullinen hinta metallivärin kanssa on veroineen 23 314 euroa. Vuotuinen ajoneuvovero jää pakettiversiossa 170 euron paikkeille. (JL/TR)
Toyota on räätälöinyt henkilöautomallistostaan pakettiautoiksi Corolla Touring Sportsin, RAV4:n ja kuvan Yaris Hybridin. Yariksen pakettiautomuunnos maksaa 483,87 euroa. Lopullinen hinta metallivärin kanssa on veroineen 23 314 euroa. Vuotuinen ajoneuvovero jää pakettiversiossa 170 euron paikkeille. (JL/TR) Kuva: Timo Rintakoski
Citroenin tarjokas pieneksi pakuksi on C3 Puretech 82 Feel. Auton alvillinen hinta on 18 741 euroa. Auton Feel-varustetaso nostaa hintaa hieman verrattuna edullisimpaan tasoon. (JL/TR)
Citroenin tarjokas pieneksi pakuksi on C3 Puretech 82 Feel. Auton alvillinen hinta on 18 741 euroa. Auton Feel-varustetaso nostaa hintaa hieman verrattuna edullisimpaan tasoon. (JL/TR) Kuva: Jussi Laukkanen
Auton varusteleminen kalustetuksi huoltoautoksi nostaa hintaa, vaikka lähtökohta ei olisi mitenkään hinnakas. Tässä Citroen Berlingo Vanissa huoltoautovarustelun hinta on noin 5 700 euroa, josta suurin osuus, 3 700 euroa, tulee Bott-huoltokalusteista. Lisäksi tämän auton tehdasvarusteet tekevät 1 600 euroa lisää hintaa. Verollinen kokonaishinta onkin sitten jo yli 38 700 euroa. (JL/TR)
Auton varusteleminen kalustetuksi huoltoautoksi nostaa hintaa, vaikka lähtökohta ei olisi mitenkään hinnakas. Tässä Citroen Berlingo Vanissa huoltoautovarustelun hinta on noin 5 700 euroa, josta suurin osuus, 3 700 euroa, tulee Bott-huoltokalusteista. Lisäksi tämän auton tehdasvarusteet tekevät 1 600 euroa lisää hintaa. Verollinen kokonaishinta onkin sitten jo yli 38 700 euroa. (JL/TR) Kuva: Jussi Laukkanen
Dacia Dokker Vanista tarjottiin Navi Edition -varustelupaketilla höystettyä versiota. Dokkerin taloudellisin moottori on 90 hv:n 1.5 dCi -diesel. Yhdistetty kulutus tämän koneen kanssa on 4,1 litraa ja CO2-päästöt 108 g/km, mistä seuraa alhainen käyttömaksu. Dokkerin alkaenhinta on noin 18 300 (sis. toimitusmaksu 600 euroa), mutta kuvan yksilössä varusteet lihottavat hintalappua lähes 20 000 euroon. (JL/TR)
Dacia Dokker Vanista tarjottiin Navi Edition -varustelupaketilla höystettyä versiota. Dokkerin taloudellisin moottori on 90 hv:n 1.5 dCi -diesel. Yhdistetty kulutus tämän koneen kanssa on 4,1 litraa ja CO2-päästöt 108 g/km, mistä seuraa alhainen käyttömaksu. Dokkerin alkaenhinta on noin 18 300 (sis. toimitusmaksu 600 euroa), mutta kuvan yksilössä varusteet lihottavat hintalappua lähes 20 000 euroon. (JL/TR) Kuva: Jussi Laukkanen
Ford Fiesta Sport Van palaa markkinoille muutaman välivuoden jälkeen. Tarjolla on 460 kg kantavuus ja noin 1 m3 kuormaustilavuutta. Kätevä ja vähäruokainen auto sopii vaikkapa kuriirille, huolto- ja siivousliikkeelle. Sport-varustetasolla hinnaksi tulee reilut 19 000 euroa. (JL/TR)
Ford Fiesta Sport Van palaa markkinoille muutaman välivuoden jälkeen. Tarjolla on 460 kg kantavuus ja noin 1 m3 kuormaustilavuutta. Kätevä ja vähäruokainen auto sopii vaikkapa kuriirille, huolto- ja siivousliikkeelle. Sport-varustetasolla hinnaksi tulee reilut 19 000 euroa. (JL/TR) Kuva: Timo Rintakoski

Useat maahantuojat ovat lähteneet kisaamaan markkinaosuuksista edullisilla pakettiautomalleilla. Edullisuus syntyy ensisijaisesti pienistä mitoista – autot ovat keveitä, lyhyitä ja niihin on valittu pienikokoinen moottori. Lopputuloksena on kustannustehokasta liikkumista ja kuljetusta, sillä alhaisen hankintahinnan ohella myös käyttömaksut ja polttoainekulut ovat pienet. Trendi ei ole Suomessa vielä yhtä selvästi näkyvissä kuin monissa sellaisissa Euroopan maissa, joissa ajoneuvojen käytön verotus on selvästi kovempaa, kuten esimerkiksi Italiassa ja Hollannissa.