
Auto & Korjaamo 2011 -messut esittelivät niin varusteita, varaosia kuin palvelujakin
Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin tammikuun lopulla neljän vuoden tauon jälkeen perinteinen Auto & Korjaamo -messut. Noin 80 näytteilleasettajan voimin esiteltiin auto- ja erikoiskorjaamoiden työkalu- ja laitetarjontaa sekä varaosia, tarvikkeita ja varusteita alan palveluita unohtamatta.

Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoo, ettei Suomen autokanta vieläkään uudistu. AKL ennustaa, että tänä vuonna Suomessa myydään 122 000 henkilöautoa, mutta kannan iän alenemiseen vaadittaisiin noin 145 000 kappaleen vuosimyynti. Liikenteen päästötavoitteisiin pääseminen edellyttää autokannan uudistumista. Nyt keski-ikä on jo noin 12 vuotta.

Konefutur-ohjelmistoon on päivittynyt mm. Agritek -varaosaluettelot, John Deere Agri -liitäntä sekä Konekesko. Kaikki ohjelmat on nyt myös saatavilla selainpohjaisina versioina. Futursoft Oy on mukana vahvasti moottoriurheilusta, jonka kautta on saatu b to b -tilaisuuksien ansiosta uusia asiakkuuksia.

Kärcherin uusi kuumavesipesuri on mitoiltaan (PxLxK) 620x620x990 mm. kätevän kokoinen. Työpaine on 110 bar ja minuutissa vettä kuluu 7,5 litraa.

Kärcherin uudempaa tuotantoa on myös TACT 2-moottoriset märkä-kuivaimurit. NT-sarjan uutuus on ensimmäinen kaksimoottorinen malli, jossa on vakiona automaattiravistin. Laakasuodattimen puhdistus tapahtuu automaattisesti 15 sekunnin välein, joten pitkäkestoisesti tapahtuva hienojakoisen pölyn imurointi on nyt mahdollista imutehon kärsimättä.

LED-valaisimien valikoimat alkavat olla jo varsin kattavat, ja näin hintataso on pudonnut siedettävälle tasolle. Hintahaarukka liikkuu 80–300 euron välillä. Parhaimmille LED-valaisimille luvataan jopa 3 800 lumenia, kun edullisin ksenon on teholtaan 3 200 lumenia.

Wihuri Oy on vahva tekijä auton- ja työkoneiden lämmittimien saralla. Messuilla oli esillä mm. uusi Hydronic II -mallisto, mikä on tuotu tämän talven markkinoille. Asennus ahtaisiin konetiloihin käy entistä kätevämmin kompaktin kokonsa ansiosta. Lämmittimen teho on 4,8 kilowattia ja sitä on saatavilla joko 12- tai 24-volttisena. Laite voi käyttää jopa 100 prosenttista biodieseliä polttoaineena.

Hydronic M -vesilämmitin on uudistunut. Nyt ohjainlaite on tuotu lämmittimen päältä päätykotelon sisälle, joten lämmittimen kokonaismitat on saatu puristettua pienemmiksi. M10 -mallia käytetään paljon esimerkiksi työkoneissa, ja mm. John Deere käyttää tätä ensiasennuslämmittimenä.

Zeca KB100 LED-työvalaisimessa on säädettävä runko, kaksi magneettia ja kaksi säädettävää ripustuskoukkua. Valaisimessa on 21+5 lediä. Paloaikaa luvataan viiden tunnin verran ja litium-ioni-akun latausaika on 2,5 tuntia. Valaisin maksaa 73 euroa ja se sisältää 12/24 voltin laturin.
Kaikkiaan Auto & Korjaamo -messuilla vieraili noin 10 200 kävijää. Valtaosa näytteilleasettajista oli tyytyväisiä messujen antiin. Arpré Oy:n toimitusjohtaja Mervi Heinon mukaan messut olivat kaupallisesti onnistunut tapahtuma. Korjaamolaitteita ja varusteita maahantuova yritys lähti mukaan tekemään yritystä ja tuotteita tunnetuksi sekä hankkimaan uusia asiakkaita. Tämä myös onnistui. Uusia kontakteja ja konkreettisia kauppoja solmittiin. Myös Tecalemit Oy:n toimitusjohtaja Ari Saarimäki oli tyytyväinen tapahtumaan kokonaisuutena. Tecalemit Oy tavoitti messuilla tärkeitä asiakkaita ja teki hyvin kauppaa. Toki kaikkien ilmeet eivät olleet yhtä kirkkaat. Vaikka tiettyä kasvua onkin näköpiirissä, esittivät muutamat näytteilleasettajat pessimistisiä arvioita tulevasta. Markkinoita vaivaa tietty epävarmuus ja päättämättömyys, mikä osaltaan hankaloittaa varastojen ylläpitoa ja ennakkotilausten tekoa päämieheltä.
Messuilla jaettiin perjantaina 28.1. Suomen Mestarimekaanikko 2011 -palkinnot. Voittajaksi selviy-
tyi Jukka Mankinen Autohuolto Räsänen Oy:stä Kuopiosta. Toiseksi sijoittui Tuomo Pyhäluoto Pörhön Autoliike Oy:stä Raahesta ja kolmanneksi Matti Hautamäki KK-Autoteam Oy:stä Laitilasta.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Seuraavan kerran Auto & Korjaamo -messut järjestetään 23.–25.1.2014.
Päästöt ohjaavat voitelutekniikkaa
Jatkuvasti kiristyvät päästövaatimukset ovat suuri haaste niin moottoreille, moottorinohjaustekniikalle, mekaanisille puhdistusjärjestelmille sekä poltto- ja voiteluaineille. Insinööri Krister Kronqvist ExxonMobil Finland Oy:n teknisestä tuesta kertoo, että voiteluaineiden tuotekehitystä ohjaa tällä hetkellä kolme tekijää: muuttuva ja tiukentuva päästölainsäädäntö, polttoaineen säästövaatimukset ja kestävyys pitkäaikaisessa ja raskaassa käytössä.
Euro 5 päästörajojen täyttäminen edellyttää kaikissa ajoneuvotyypeissä huomattavia päästöjen vähentämistä etenkin hiukkasten osalta, ja tämä on johtanut erilaisten jälkikäsittelylaitteiden, kuten hiukkassuodattimien, käyttöön. Polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi on HTHS –kuumaviskositeettiöljyjen ja kitkanmuuntolisäaineiden – ja teknologioiden käyttö lisääntynyt. Myös uudet moottorikonstruktiot vaativat uudenlaista moottoriöljytekniikkaa. Pidemmät öljynvaihtovälit taas aikaansaavat vaativammat käyttöolosuhteet. Tätä kautta moottorien kestävyys on noussut huolenaiheeksi. Esimerkiksi maarakennuskoneiden moottoreissa on havaittu tavallisuudesta poikkeavia sylinterinkansien halkeamisia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Huolena puhtaus
Jatkossa korkeammat käyntilämpötilat edellyttävät öljyiltä parempaa termistä vakautta ja hapettumiskestävyyttä. Tiukentuneiden päästöjen vaatimissa uusissa moottorikonstruktioissa on keskitytty aiempaa parempaan polttoaineen syöttöön ja palamisen hallintaan. Tämä taas edellyttää myöhäisempää ruiskutusta, jolloin nokea muodostuu enemmän, mikä taas aiheuttaa viskositeetin nousua ja kulumista. Korkeampi ruiskutus- ja sylinteripaine aiheuttaa sen, että palamislämpötilat ovat korkeampia, kampiakseleiden, männänrenkaiden, laakereiden ja sylinterien pintapaineet ovat suurempia. Myös todennäköisyys polttoainelaimentumille on aiempaa suurempi. Ongelmaksi muodostuu riittävä puhtaus.
- Moottoriöljyjen tärkeimmät ominaisuudet jatkossa ovat sakan ja karstan ehkäisy, hapettumiskestävyys, happojen neutralointi, noen liotuskyky ja matala SAPS (sulfiitti-tuhka, fosfori, rikki) ominaisuudet. Jotta näihin päästään, tulee perusöljyjen olla korkealuokkaisempia ja lisäaineiden tuhkattomia. Lisäksi tulee kehittää uudentyyppisiä kulumisenestolisäaineita, Kronqvist luettelee.
Missä likaa, siellä vikaa
Tecalemit Oy:n aluekouluttaja
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Markku Kukkonen esitelmöi moottorin ja polttoainejärjestelmien likaantumisesta, johon Tecalemit Oy:llä on oma ratkaisu, Forte-puhdistustuotteet. Kukkosen mukaan yhtenä likaantumisen aiheuttajana ovat Suomen haastavat olosuhteet. Suuret lämmön ja kosteuden vaihtelut, jolloin palo-olosuhteet eivät ole optimaaliset kuten moottorivalmistaja on ajatellut. Kun moottori likaantuu, aiheutuu siitä mm. öljynkulutuksen kasvua, männänrenkaiden ja sylinterien seinämien
lakkautumista.
- Kun järjestelmiä aletaan puhdistaa, tulee se tehdä aina koulutuksen saaneen henkilön toimesta. Siksi emme myy Forte-tuotteita kuin valtuutetuille korjaamoille, Kukkonen painottaa.
Kukkonen suosittelee, että ensiksi kannattaa aloittaa polttoainejärjestelmän puhdistamisella, se on hyvä ensiapu. Moottoripuolen puhdistaminen on kevyttä, edullista ja nopeaa. Se ennaltaehkäisee mekaanisten vaurioiden syntyä ja on oiva apu diagnosoinnissa Kukkonen listaa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
”Autokaupan tuotto on vajonnut metsäteollisuuden tasolle”
Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa koosti autovuotta 2010 ja kertoi alan näkymistä kuluvalle vuodelle AKL:n tiedotustilaisuudessa. Rissan viesti autokaupan tuloskunnosta oli korutonta kertomaa. Sijoitetun pääoman tuotolla vain kolmasosa autoliikkeistä tekee enää hyvää tai erinomaista tulosta. Kaupan tuotto on laskenut samalle tasolle kuin metsäteol-
lisuudessa, linja-autoliikenteessä tai urheiluseuroissa. Oman pääoman tuottoprosentti on tätä nykyä noin kolme, kun esimerkiksi rautakaupassa vastaava luku on noin 12.
Hyvää hän näkee mm. vaihtoautokaupassa sekä erityisesti jälkimarkkinoilla. Siellä tilauskanta on hyvä, etenkin kolarikorjauksen ja maalaamoiden puolella. Haasteena onkin nyt peltikorjaamoiden ja maalaamoiden kapasiteetti. Huoltojonot ovat pitkän ja vaikean talven takia pidentyneet huomattavasti. Hyvistä vaihtoautoista on paikoin ollut pulaa, joten jopa maahantuojien jälleenmyyntiliikkeet ovat tuoneet sopivia vaihdokkeja ulkomailta.
Futursoft panostaa nettiratkaisuihin ja raskaskonealaan
Auto- ja teknisen alan ohjelmistoratkaisuja tuottava Futursoft Oy esitteli selainkäyttöiset ohjelmistoversiot. Nyt kaikki tarjolla olevat ohjelmistot ovat saatavilla myös nettiversioina. Futursoft Oy:n toimitusjohtaja Mikko Pohjanharju kertoo, että prosessi kesti ideasta tuotantoon viitisen vuotta.
- Nyt työkalut ovat sellaiset että tämä kannatti toteuttaa. Järjestelmä toimii aina 3G-yhteyden ollessa päällä ja esimerkiksi metsäkoneita korjaava huoltoyrittäjä pystyy myös keikalla käyttämään ohjelmistoja ja tehdä vaikkapa varaosatilauksen jo maastossa, Pohjanharju sanoo.
Merkittävän uudistuksena hän pitää myös Huoltovaraus.fi -palvelua, jossa rekisteröity asiakas pystyy itse varaamaan hänelle sopivan huoltoajan korjaamon työkalenterista 24/7-tyyliin. Uusi sovellus vähentää painetta korjaamon varauspäästä.
Mikko Pohjanharju sanoo, että tällä hetkellä teknisen alan ohjelmistoilla suurin kasvupotentiaali löytyy raskaskone- ja maarakennuspuolelta. Esimerkiksi metsäkonepuolella on viime aikoina ollut havaittavissa selkeää elpymistä.
- Raskaskoneet teknistyvät jatkuvasti ja se asettaa myös huoltoliikkeille omat vaatimuksensa. Työkalut pitää olla kaikilta osin kunnossa, Pohjanharju alleviivaa.
Kärcheriltä kompakti kuumavesipesuri
Saksalainen pesurivalmistaja esitteli kompaktin kokoisen kuumavesipesurin mallimerkinnältään HDS 5/11U. Uutuuspesuri on tarkoitettu esimerkiksi pienempään korjaamokäyttöön sekä ammattiautoilijoille. Pesurin mainitaan soveltuvan hyvin vaikkapa sulatukseen. Pesuvesi lämpiää polttoöljyllä/dieselillä 80-asteiseksi. Lämmitin on myös biodiesel-yhteensopiva. Pesuria on myös saatavana letkukelalla varustettuna.
Pienemmällä virrankulutuksella suurempi valoteho
LED-valaisutekniikka valtaa hiljalleen markkinoita perinteisiltä valoilta. Oikeastaan ainoa este kunnon läpilyönnille on ollut hinta. Tekniikan kehittyessä ja tarjonnan kasvaessa myös LED-valojen hinnat ovat laskeneet järkevälle tasolle, ja parhaimmat LED-valaisimet alkavat olla valoteholtaan jo lähellä ksenon-valaisimia. Halogeenivalaisimeen verrattuna LED on noin 30 prosenttia kirkkaampi.
Tamperelainen Ja-Tools Ja-Elektro Oy:n osastolla oli esillä runsaasti erilaisia työkoneiden LED-valaisimia. LED-valaisimen etuina mainittiin mm. pitkä käyttöikä, 10 000–15 000 tuntia, kun xenonille luvataan noin 3 000 tuntia. Lisäksi LED kuluttaa noin kolme kertaa vähemmän sähköä kuin xenon. LED-valaisin ei tarvitse uutta johdotusta, vaan sille riittää halogeenivalaisimen johdot. Asennus on muutoinkin helppoa, sillä mitoitukset ovat samat kuin halogeenivalaisimilla.
Ebersbächeriltä uusi vesilämmitin LED-työvalaisimet rynnivät markkinoille
LED-valaisimet ovat tulleet jäädäkseen. Messuilla esiteltiin lukuisa valikoima erilaisia LED-ratkaisuja. Helsinkiläinen TT-Tools Oy on tuonut markkinoille Zeca LED-työvalaisimet. Timo Tiilikka TT-Toolsilta kertoo, että LED-työvalaisimien kysyntä on lähtenyt kasvuun ja kauppa käy hyvin. Asiakkaina ovat pääasiassa erilaiset keikkakorjaajat sekä auto- ja konekorjaamot.
Osaston luetuimmat
- Powerliftillä työskentelevän Anu Virtasen intohimona on nostaminen – ”Jos voittaisin lotossa, kotipihani olisi täynnä kurottajia”
- Stihl kehittää lähivuosina uusia akkulaitteita ja latausinfraa – myöskään polttomoottorilaitteita ei ole unohdettu
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- Maxpossa oli laitteita moneen tarkoitukseen – lisää Maxpo-uutuuksia esittelyssä
- Herlevi Pulling Team: Uutta vetovoimaa radalle
- Vuorenmaa Yhtiöt Oy 60 vuotta – laakereista teollisuuden komponentteihin
- Koneurakointi Karvola on urakoinnin monialayritys – ELY:n teitä ajetaan Haapavedelle saakka