Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • IAA 2024, osa II: Hyötyajoneuvojen osalta kilpailu kiristyy uusien merkkien ja tuotteiden myötä

    Saksan Hannoverissa järjestetyssä IAA-näyttelyn toisessa osassa esitellään lisää uutuuksia. Vaikka tapahtuma onkin nimetty hyötyajoneuvonäyttelyksi, niin esillä oli runsaasti uutta teknologiaa, joita tullaan näkemään myös muilla sektoreilla.
    IAA-näyttely järjestettiin Hannoverissa 17.–22.9.2024.
    IAA-näyttely järjestettiin Hannoverissa 17.–22.9.2024. Kuva: Arto Turpeinen

    Kuljetusalan IAA-näyttely

    • Lähes 1700 näytteilleasettajaa 41 eri maasta.
    • Ensiesittelyssä 145 uutta tuotetta tai innovaatiota
    • Vierailijoita 145 eri maasta kuuden messupäivän aikana noin 145 000.
    • Seuraava IAA Transportation -näyttely järjestetään Hannoverissa 14.–20.9.2026

    IAA-näyttely tarjosi näkökulmaa tulevaisuuden teknologioihin. Esillä oli runsaasti eri merkkejä komponenttivalmistajista kokonaan uusiin ajoneuvoihin. Selvää on, että hyötyajoneuvoala on murrosvaiheessa, jossa pohditaan tulevaisuuden ratkaisuja. Tämä tuo haasteita myös komponenttivalmistajille, sillä selkeästi voittavaa trendiä ei ole.

    Esillä oli runsaasti uusia kiinalaismerkkejä myös avolava-autojen osalta. Niiden päätyminen laajemmin Euroopan markkinoille riippuu suuresti uusista tuontitulleista, jotka voivat nostaa hankintahintaa huomattavasti. Jos nyt aikanaan saamme näitä autoja Suomen markkinoille, niin maahantuojan jälkimarkkinoinnin toimivuus on käyttäjien kannalta oleellisessa osassa.

    Näyttelyssä oli mielenkiintoista havaita, että laajavolyymisten hyötyajoneuvojen tekniset ratkaisut vaikuttavat merkittävästi myös muihin toimialoihin. Esimerkiksi komponenttien valmistus on keskittymässä yhä enemmän tiettyihin yrityksiin, mikä mahdollistaa kyseisten komponenttien laajamittaisen käytön koko konealalla.

    Seuraava IAA-näyttely järjestetään Hannoverissa vuonna 2026.

    Maxus e-Deliver 5 sai Euroopan ensiesittelynsä Hannoverissa. Ajoneuvossa käytetään uutta modulaarista Mila-alustaa, jonka avulla pyritään energiatehokkuuteen sekä keveyteen. Alusta mahdollistaa jopa 1 190 kg kuorman ja 1 500 kg vetopainon. Malli on varustettu 120 kW:n sähkömoottorilla ja 64 kWh:n akulla, joka tarjoaa 335 km toimintamatkan. Suomeen malli on tulossa vuoden 2025 alkupuolella. Jatkossa Maxus tulee keskittymään hyötyajoneuvoihin. Myös dieselversiot tulevat mukaan valikoimiin.
    Maxus e-Deliver 5 sai Euroopan ensiesittelynsä Hannoverissa. Ajoneuvossa käytetään uutta modulaarista Mila-alustaa, jonka avulla pyritään energiatehokkuuteen sekä keveyteen. Alusta mahdollistaa jopa 1 190 kg kuorman ja 1 500 kg vetopainon. Malli on varustettu 120 kW:n sähkömoottorilla ja 64 kWh:n akulla, joka tarjoaa 335 km toimintamatkan. Suomeen malli on tulossa vuoden 2025 alkupuolella. Jatkossa Maxus tulee keskittymään hyötyajoneuvoihin. Myös dieselversiot tulevat mukaan valikoimiin.  Kuva: Timo Rintakoski
    Kanadalainen teknologiayhtiö Ballard esitteli skaalautuvan FCmode-XD polttokennomoottorin. XD-moduuli on skaalattavissa 120–360 kW haarukkaan esimerkiksi kuorma-autojen voimanlähteeksi. Kolme 120 kW:n polttokennomoduulia voi toimia yhtenä moottorina yhdellä liitännällä. Integroitu tehonohjain sisältää DC/DC-muuntimen, ilmakompressori-invertterin ja virranjakeluyksikön.
    Kanadalainen teknologiayhtiö Ballard esitteli skaalautuvan FCmode-XD polttokennomoottorin. XD-moduuli on skaalattavissa 120–360 kW haarukkaan esimerkiksi kuorma-autojen voimanlähteeksi. Kolme 120 kW:n polttokennomoduulia voi toimia yhtenä moottorina yhdellä liitännällä. Integroitu tehonohjain sisältää DC/DC-muuntimen, ilmakompressori-invertterin ja virranjakeluyksikön.  Kuva: Timo Rintakoski
    MAN eTGL sai maailman ensi-iltansa IAA-näyttelyssä. Sähkökäyttöinen 12 tonnin kuorma-auto täydentää merkin tarjontaa kevyeen jakelukuljetukseen. Uutuus perustuu 12 tonnin dieselmalliin, ja siinä käytetään samoja teknisiä komponentteja kuin raskaammissa eTGS:ssä ja eTGX:ssä. 160 kWh akut (2 kpl) on sijoitettu molemmille puolin autoa. Toimintamatka on 235 kilometriä. Lataus tapahtuu CCS-liitännän kautta jopa 250 kW:n teholla. Akseliväli 4500 mm voidaan yhdistää 6200–7300 mm:n koripituuksiin. Kantavuutta on enimmillään 6,6 tonnia. Myynti alkaa huhtikuussa 2025.
    MAN eTGL sai maailman ensi-iltansa IAA-näyttelyssä. Sähkökäyttöinen 12 tonnin kuorma-auto täydentää merkin tarjontaa kevyeen jakelukuljetukseen. Uutuus perustuu 12 tonnin dieselmalliin, ja siinä käytetään samoja teknisiä komponentteja kuin raskaammissa eTGS:ssä ja eTGX:ssä. 160 kWh akut (2 kpl) on sijoitettu molemmille puolin autoa. Toimintamatka on 235 kilometriä. Lataus tapahtuu CCS-liitännän kautta jopa 250 kW:n teholla. Akseliväli 4500 mm voidaan yhdistää 6200–7300 mm:n koripituuksiin. Kantavuutta on enimmillään 6,6 tonnia. Myynti alkaa huhtikuussa 2025.  Kuva: Timo Rintakoski
    Polttokennot käyttävät sähkökemiallista reaktiota vedyn (H₂) ja hapen (O₂) muuntamiseksi sähköenergiaksi. Ydinkomponentit ovat erittäin herkkiä imuilmassa oleville hiukkasille, haitallisille kaasuille ja vedelle. Kuvassa Mann+Hummelin kehittämä polttokennojärjestelmän moniosainen suodatinjärjestelmä, joka käsittää seitsemän erillistä komponenttia.
    Polttokennot käyttävät sähkökemiallista reaktiota vedyn (H₂) ja hapen (O₂) muuntamiseksi sähköenergiaksi. Ydinkomponentit ovat erittäin herkkiä imuilmassa oleville hiukkasille, haitallisille kaasuille ja vedelle. Kuvassa Mann+Hummelin kehittämä polttokennojärjestelmän moniosainen suodatinjärjestelmä, joka käsittää seitsemän erillistä komponenttia.  Kuva: Timo Rintakoski
    MAN on tuonut MAN TGX- ja TGS-vetoautoihin uuden Power Lion -voimalinjajärjestelmän, jonka yksi tärkeä osa on TipMatic 12 -vaihteiston korvaava uusi TipMatic 14 -vaihteisto. Vaihteita on 14 eteen ja 2+6 taakse. Painoa on saatu alennettua 60 kg. Vaihteistossa on lukuisia muita uudistuksia, kuten ohjelmisto kuorman- ja kallistuksentunnistuksella, ryömintätoiminto ja uudet 75W öljyt. SmartShifting-toiminto mahdollistaa erityisen nopeat vaihdot. Toinen suuri muutos on siirtyminen suoravedosta ylivaihdelaatikkoon.
    MAN on tuonut MAN TGX- ja TGS-vetoautoihin uuden Power Lion -voimalinjajärjestelmän, jonka yksi tärkeä osa on TipMatic 12 -vaihteiston korvaava uusi TipMatic 14 -vaihteisto. Vaihteita on 14 eteen ja 2+6 taakse. Painoa on saatu alennettua 60 kg. Vaihteistossa on lukuisia muita uudistuksia, kuten ohjelmisto kuorman- ja kallistuksentunnistuksella, ryömintätoiminto ja uudet 75W öljyt. SmartShifting-toiminto mahdollistaa erityisen nopeat vaihdot. Toinen suuri muutos on siirtyminen suoravedosta ylivaihdelaatikkoon.  Kuva: Timo Rintakoski
    Apollo Tyres esitteli kuorma-autoihin niin maastoon että maantielle tarkoitetun MPT1-renkaan, jota on saatavana kolmessa koossa: 365/80 R20 MPT, 365/85 R20 ja 405/70 R20 MPT. Kaikissa renkaissa on Apollo Terra Pro 1045 -mallista peräisin oleva itsepuhdistuva urakuviointi.
    Apollo Tyres esitteli kuorma-autoihin niin maastoon että maantielle tarkoitetun MPT1-renkaan, jota on saatavana kolmessa koossa: 365/80 R20 MPT, 365/85 R20 ja 405/70 R20 MPT. Kaikissa renkaissa on Apollo Terra Pro 1045 -mallista peräisin oleva itsepuhdistuva urakuviointi.  Kuva: Timo Rintakoski
    Itävaltalainen Steyr Automotive ja Saksalainen SuperPanther ovat solmineet strategisen sopimuksen sähköisten kuorma-autojen valmistamiseksi. Yhteistyön ensihedelmä on IAA:ssa esitelty eTopas 600, jonka sarjatuotannon on määrä alkaa vuoden 2025 lopulla. Autossa on 600 kWh LFP-akkupaketti, jolla saavutetaan noin 500 km toimintamatka. Lataus CCS2 (MCS optiona) enintään 400 kW teholla. 197 kW:n tehoisia sähkömoottoreita on kaksi.
    Itävaltalainen Steyr Automotive ja Saksalainen SuperPanther ovat solmineet strategisen sopimuksen sähköisten kuorma-autojen valmistamiseksi. Yhteistyön ensihedelmä on IAA:ssa esitelty eTopas 600, jonka sarjatuotannon on määrä alkaa vuoden 2025 lopulla. Autossa on 600 kWh LFP-akkupaketti, jolla saavutetaan noin 500 km toimintamatka. Lataus CCS2 (MCS optiona) enintään 400 kW teholla. 197 kW:n tehoisia sähkömoottoreita on kaksi.  Kuva: Timo Rintakoski
    Saksalainen ajoneuvokalusteiden valmistaja Sortimo esitteli Vision Van -konseptin. Sen perustana on uusi SRS – Sortimo Rail System. Konsepti tarjoaa vapaasti konfiguroitavia eri moduuleista koostuvia ratkaisuja. Moduulit voidaan asentaa ja poistaa nopeasti ja helposti vaihtotoiminnon ansiosta.
    Saksalainen ajoneuvokalusteiden valmistaja Sortimo esitteli Vision Van -konseptin. Sen perustana on uusi SRS – Sortimo Rail System. Konsepti tarjoaa vapaasti konfiguroitavia eri moduuleista koostuvia ratkaisuja. Moduulit voidaan asentaa ja poistaa nopeasti ja helposti vaihtotoiminnon ansiosta.  Kuva: Timo Rintakoski
    Belgialainen Prime Desing Europe on erikoistunut erilaisiin paketti- ja pelastusautojen kattokuljetusjärjestelmiin. Kuvan PDE ErgoBack on muokattavissa 2,8–4,4 metrin pituiseksi sekä erilaisen tavaran tai tikkaiden kuljettamista varten. Kantavuutta on aina 150 kiloa. Järjestelmän voi tilata joko sähkö- tai käsikäyttöisenä.
    Belgialainen Prime Desing Europe on erikoistunut erilaisiin paketti- ja pelastusautojen kattokuljetusjärjestelmiin. Kuvan PDE ErgoBack on muokattavissa 2,8–4,4 metrin pituiseksi sekä erilaisen tavaran tai tikkaiden kuljettamista varten. Kantavuutta on aina 150 kiloa. Järjestelmän voi tilata joko sähkö- tai käsikäyttöisenä.  Kuva: Timo Rintakoski
    Turkkilaisen Andolu Isuzun rakentama AOS Big-e on sähköinen kunnossapitotöihin ja kuljetukseen tarkoitettu sähköinen ajoneuvo. Kokonaispituus on 3 680 mm. Käytettävissä oleva rungon pituus on 2 163 mm ja sen päälle voidaan asentaa umpikori tai kippilava. Kantavuutta on tasan tonni ja vetopaino 300 kg. 21 kWh akulla saavutetaan 170 km toimintamatka. AOS on palkittu vuonna 2023 saksalaisella muotoilupalkinnolla.
    Turkkilaisen Andolu Isuzun rakentama AOS Big-e on sähköinen kunnossapitotöihin ja kuljetukseen tarkoitettu sähköinen ajoneuvo. Kokonaispituus on 3 680 mm. Käytettävissä oleva rungon pituus on 2 163 mm ja sen päälle voidaan asentaa umpikori tai kippilava. Kantavuutta on tasan tonni ja vetopaino 300 kg. 21 kWh akulla saavutetaan 170 km toimintamatka. AOS on palkittu vuonna 2023 saksalaisella muotoilupalkinnolla.  Kuva: Timo Rintakoski
    Uudet vaihtoehtoiset voimanlähteet tuovat markkinarakoa myös uusille komponenttivalmistajille. Espanjalainen BeGas-valmistaa esimerkiksi erityisesti kaasumoottoreihin suunniteltuja sylinterikansia, sekä muutossarjoja dieselmoottorin vaihtamiseksi kaasukäyttöiseksi. Erityistä huomiota on kiinnitetty venttiilien ohjaimien riittävään voiteluun.
    Uudet vaihtoehtoiset voimanlähteet tuovat markkinarakoa myös uusille komponenttivalmistajille. Espanjalainen BeGas-valmistaa esimerkiksi erityisesti kaasumoottoreihin suunniteltuja sylinterikansia, sekä muutossarjoja dieselmoottorin vaihtamiseksi kaasukäyttöiseksi. Erityistä huomiota on kiinnitetty venttiilien ohjaimien riittävään voiteluun.  Kuva: Arto Turpeinen
    Güris Group esitteli oman versionsa sähköisestä akselista. Kantavuus on 13-tonnia, jatkuva teho on 400 kW ja hetkellinen piikki 540 kW. Uutuus on suunniteltu etenkin pitkän matkan rekkoihin. Valmistajan mukaan akseli mahdollistaa innovatiivisen vaihteiden vaihdon ilman vääntömomentin muuttumista. Useat eri ajoalueet pienentävät energiahävikkiä.
    Güris Group esitteli oman versionsa sähköisestä akselista. Kantavuus on 13-tonnia, jatkuva teho on 400 kW ja hetkellinen piikki 540 kW. Uutuus on suunniteltu etenkin pitkän matkan rekkoihin. Valmistajan mukaan akseli mahdollistaa innovatiivisen vaihteiden vaihdon ilman vääntömomentin muuttumista. Useat eri ajoalueet pienentävät energiahävikkiä.  Kuva: Arto Turpeinen
    Sinotruck esitteli ensimmäistä kertaa myös lava-autoja. Ensiesittelynsä sai Bolden S7, jolla on myös kaksi eri käyttötarkoituksiin tarkoitettua sisarmallia. Moottori on kuitenkin kaikissa sama: Weichai WP2H 2.0T diesel, jonka teho on 140 kW ja vääntö 420 Nm. Vaikka Bolden on aluksi suunnattu lähinnä paikallisille markkinoille, niin vientikin kiinnostaa.
    Sinotruck esitteli ensimmäistä kertaa myös lava-autoja. Ensiesittelynsä sai Bolden S7, jolla on myös kaksi eri käyttötarkoituksiin tarkoitettua sisarmallia. Moottori on kuitenkin kaikissa sama: Weichai WP2H 2.0T diesel, jonka teho on 140 kW ja vääntö 420 Nm. Vaikka Bolden on aluksi suunnattu lähinnä paikallisille markkinoille, niin vientikin kiinnostaa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Kiinalainen BYD laajentaa valikoimaansa busseista myös pakettiautoihin. ETP3:n omapaino on 2420 kiloa ja kantavuus 780 kiloa. Kaupunkiajoon suunnitellun ajoneuvon huippunopeus on 100 km/h ja toimintasäde 275 kilometriä. Moottorin teho on 100 kW. Akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 44,9 kWh. Kontin tilavuus on 4,460/1,720/1,875 mm.
    Kiinalainen BYD laajentaa valikoimaansa busseista myös pakettiautoihin. ETP3:n omapaino on 2420 kiloa ja kantavuus 780 kiloa. Kaupunkiajoon suunnitellun ajoneuvon huippunopeus on 100 km/h ja toimintasäde 275 kilometriä. Moottorin teho on 100 kW. Akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 44,9 kWh. Kontin tilavuus on 4,460/1,720/1,875 mm.  Kuva: Arto Turpeinen
    OnSpot on erikoistunut erilaisiin automaattisiin lumiketjuratkaisuihin, joita käytetään esimerkiksi rekoissa ja pelastusajoneuvoissa. Nappia painamalla ketjut viedään automaattisesti renkaan alle. Tämä on mahdollista tehdä lennosta aina 50 km/h etenemisnopeuteen saakka. Räätälöinti tapahtuu ajoneuvokohtaisesti.
    OnSpot on erikoistunut erilaisiin automaattisiin lumiketjuratkaisuihin, joita käytetään esimerkiksi rekoissa ja pelastusajoneuvoissa. Nappia painamalla ketjut viedään automaattisesti renkaan alle. Tämä on mahdollista tehdä lennosta aina 50 km/h etenemisnopeuteen saakka. Räätälöinti tapahtuu ajoneuvokohtaisesti.  Kuva: Arto Turpeinen
    Guernet valmistaa mobiileja rengashuoltoja erilaisille alustoille. Lithium-ion akusta voimaa saavan järjestelmän kerrotaan pystyvän tekemään vaihtotyön 35:n renkaaseen yhdellä latauksella. Esittelyautossa kokonaisuus oli pakattu palkittuun Renault Master pakettiautoon. Toiminta-ajan maksimoiseksi järjestelmään voi yhdistää myös aurinkokennopaneelit. Suurimmaksi renkaan halkaisijaksi kerrotaan 1450 mm.
    Guernet valmistaa mobiileja rengashuoltoja erilaisille alustoille. Lithium-ion akusta voimaa saavan järjestelmän kerrotaan pystyvän tekemään vaihtotyön 35:n renkaaseen yhdellä latauksella. Esittelyautossa kokonaisuus oli pakattu palkittuun Renault Master pakettiautoon. Toiminta-ajan maksimoiseksi järjestelmään voi yhdistää myös aurinkokennopaneelit. Suurimmaksi renkaan halkaisijaksi kerrotaan 1450 mm.  Kuva: Arto Turpeinen
    Polttoainesäästöjä tavoitellaan monilla eri tavoilla. Alcoa Wheelsin vanteilla kerrotaan saavutettavan 1,29 %:n vähemmän kulutusta. Valmistajan mukaan säästö perustuu mm. monikerroksiseen rakenteeseen, johon ei lika tartu. Peseminenkin onnistuu pelkällä saippuavedellä. Alumiinivanteiden päällä on erillinen siirtymäkerros, jonka päälle on ruiskutettu Dura-Bright pinnoite.
    Polttoainesäästöjä tavoitellaan monilla eri tavoilla. Alcoa Wheelsin vanteilla kerrotaan saavutettavan 1,29 %:n vähemmän kulutusta. Valmistajan mukaan säästö perustuu mm. monikerroksiseen rakenteeseen, johon ei lika tartu. Peseminenkin onnistuu pelkällä saippuavedellä. Alumiinivanteiden päällä on erillinen siirtymäkerros, jonka päälle on ruiskutettu Dura-Bright pinnoite.  Kuva: Arto Turpeinen

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje