
IAA 2024: Konealan voimanlähteet ovat vedenjakajalla – tulevaisuuden ratkaisuihin vaikuttavat pitkälti myös valtiovallan valinnat
Kuljetusalan suurnäyttely keräsi yhteen alan toimijat ja näytti suuntaa tulevaisuudelle. Sähkö ja vety tekevät kovasti tuloaan, mutta isossa kuvassa perinteisemmät ratkaisut viitoittavat vielä pitkään toimintaa.Kuljetusalan IAA-näyttely
- Lähes 1700 näytteilleasettajaa 41 eri maasta.
- Ensiesittelyssä 145 uutta tuotetta tai innovaatiota
- Vierailijoita 145 eri maasta kuuden messupäivän aikana noin 145 000.
- Seuraava IAA Transportation -näyttely järjestetään Hannoverissa 14.–20.9.2026
Joka toinen vuosi järjestettävä kuljetusalan suurnäyttely IAA Transportation Saksan Hannoverissa oli kaikilla mittareille mitattuna aiempaa suurempi. Näytteilleasettajia, hallipinta-alaa ja kävijöitä oli edelliskertaa enemmän. Tätä merkittävämpänä alan trendejä sekä tulevia kehityskulkuja kuvaava lukema on esiteltyjen uutuuksien ja innovaatioiden määrä, joita esiteltiin reilu 145 kappaletta.
Tulevaisuuden kehityskulkujen kannalta merkittävää oli se, että erilaiset vaihtoehtoiset käyttövoimat, sähkö ja vety kärjessä, sekä niihin liittyvät voimansiirtoratkaisut sekä tarvittava infrastruktuuri olivat uutuusesittelyiden keskiössä.
”Teollisuus on valmiina”
Näytteilleasettajien keskuudessa herätti paljon keskustelua säädösmääräysten jatkuva kiristyminen ja sen vaikutukset teknisiin ratkaisuihin ja tuotantoon. Vaikka teollisuus alkaa olla yhä valmiimpi ja kykenevämpi tuottamaan sähköistä kalustoa reaalimaailman tarpeisiin, saivat myös aivan uusien teknisten ratkaisujen kehittäminen ja kehityspanostusten jakaminen useampaan suuntaan yhä enemmän kannatusta. Myös dieseltekniikalle haetaan mm. uusien voimansiirtoratkaisuiden myötä isompaa roolia päästöjen vähentämisessä.
Alan teollisuus kaipaa sekä EU:lta että maiden hallituksilta konkreettisia toimia liikenteen sähköistämisen edistämiseksi. Kylmä tosiasia on se, että raskaan kaluston käyttövoiman muutos ei merkittävästi edisty, mikäli riittävän tehokasta ja kattavaa latausverkkoa sekä vedyn tankkausasemia ei saada rakennettua. Ilman niitä ei myöskään saada aikaan riittäviä volyymeja, mikä näkyisi raskaan kaluston hinnoittelussa ja saatavuudessa.
Tähän otti kantaa voimakkaasti mm. Daimler Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström. ”Meillä on tuotteet valmiina, kyky laajentaa sähköisen tuotevalikoiman tarjontaa ja tuoda uusia tuotteita markkinoille. Nyt tarvitaan EU:n sekä eri maiden hallitusten päätöksiä latausverkkojen rakentamisesta sekä hankintatuista. Sanoista pitää edetä tekoihin. Me olemme valmiina”, Rådström painotti puheenvuorossaan.
Tapahtuman järjestäneen VDA:n johtaja Hildegard Müller muistutti, että toimiala ajaa aktiivisesti muutosta kohti ilmastoneutraaleja ratkaisuja investoinneilla ja innovaatioilla. Mullerin mukaan ala on jo kehittänyt ilmastoneutraaleja ja digitaalisia ratkaisuja vastaamaan alan erilaisiin haasteisiin.
”Suurin este ilmastoneutraalien ajokäytön nopealle, menestyksekkäälle ja laajalle leviämiselle on tarvittava infrastruktuuri – erityisesti latausasemien ja tulevaisuuteen suuntautuneen verkon laajentamisen sekä vedyn tankkausasemien puute”, Mûller alleviivaa heittäen palloa Brysselin ja Berliinin suuntaan.
Teknisten innovaatioiden lisäksi näyttelyyn kuuluivat perinteiset uutuusmallien ja päivitysten esittelyt. Suomen kannalta mielenkiintoisia uutuuksia olivat mm. korealaisen autonvalmistajan KIAn mukaantulo hyötyajoneuvomarkkinoille. Lisäksi huomioitavaa on Volkswagenin ja Fordin yhteistyön syveneminen. Tämän myötä uusi seitsemännen sukupolven Transporter perustuu Ford Transitiin. Eikä unohtaa sovi Hyundain ja Ivecon päänavausta. Ylipäätään yhteistyö eri valmistajien kesken tulee olemaan jatkossa yhä tiiviimpää.
Tulevaisuudessa käytettävät voimanlähderatkaisut vaikuttavatkin olevan yhä enemmän valtiovallan valintojen varassa. Pelkästään sähköisille kuorma-autoille tarvitaan omia latausasemia eikä vedyn tankkausasemia ole vielä saatavilla. Ilman yhteistä linjanvetoa asiaa ei pystytä yksityisellä rahoituksella hoitamaan, sillä alkuvaiheessa markkinatalouden mekanismit ja tulorahoitus eivät vielä tuo riittävästi katetta uuden tekniikan käyttäjille ja infrastruktuurin rakentajille. Ensi kevään Bauma-näyttely tulee antamaan tilanteesta lisätietoja.
Toyota ei laita kaikkia munia samaan koriin. Hybridien ja sähköautojen lisäksi valikoimassa on nyt myös vetykäyttöiset polttokennoautot. Hiluxista tehdyllä prototyypillä on jo ajettu testejä niin paljon, että sen markkinoille tulo on määritetty vuodelle 2027. Autossa on kolme vetysäiliötä à 2,6 kg (700 bar) ja toimintamatkaa luvataan 600 km. Erikoisuutena on, että jäykkä taka-akseli on vaihdettu De Dion -jousitukseen. Kuva: Timo Rintakoski
ZF CeTrax 2 Dual on erikoisautoihin suunniteltu sähköinen voimansiirtoratkaisu. Jatkuvaksi tehoksi ilmoitetaan 380 kW ja hetkelliseksi väännöksi 24 700 Nm. Sisuksiin on sijoitettu kaksi 800 voltin invertteriä. Vaihteita on kolme kappaletta. Uutuus toimitetaan CAN-väylä -valmiudella.
Michelin esitteli uudet X Multi Energy -renkaansa. Polttoainesäästöt ovat valmistajan mukaan 1,1 litraa sataa kilometriä kohden. Rengasrungon valmistuksessa käytetään uuden sukupolven vahvempia teräskaapeleita. Pinnoitteessa on piioksidia, minkä kerrotaan vähentävän vierintävastusta.
IAA palkitsi 11 tuotetta ”world innovation” palkinnolla, joista peräti neljä meni SuperPantherille. Yksi näistä on eAxle -järjestelmä. SuperPantherin eAxle-malleissa on keskitetty kaksimoottorinen käyttöjärjestelmä mekaanisella tasauspyörästöllä, joka mukautuu erilaisiin käyttöolosuhteisiin. Jokainen sähköinen eAxle on varustettu kaksinopeuksisella vetomoduulilla edessä ja yhden nopeuden vetomoduulilla takana. Järjestelmä sisältää hidaskäyntisen, suuren vääntömomentin moottorin, öljy-vesijäähdytysjärjestelmän, aktiivisen voitelujärjestelmän ja siltakotelon, joka parantaa lämmönpoistoa ja kuormituskykyä. Tehoa on 394 kW verran ja vääntöä 872 Nm. Kuva: Timo Rintakoski
Myös KIAn tuloa hyötyajoneuvomarkkinoille voidaan pitää eräänlaisena ”game changer” -ilmiönä, koska uusia merkittävän potentiaalin omaavia valmistajia tulee mukaan hyvin harvoin. KIAn esittelemä PBV-malliston ohjaamo on muokattavissa ja se muuntautuu myös työtilaksi auton ollessa paikoillaan. Käyttöliittymä on varustettu tekoalyllä. PBV tarjoaa 22 kW:n AC-latauksen sekä DC-latauksen 150 kW huipputeholla. Takuu 7 vuotta 150 000 km. Suomeen vuoden 2025 lopulla. Kuva: Timo Rintakoski
Sähköistyminen kiihtyy joka sektorilla, joten myös erilaisia latausratkaisuja tarjoavien valmistajien määrä kasvaa huimaa tahtia. Nyt pinnalla ovat megawattiluokan latausjärjestelmät. Tällaisen esitteli puolalainen Ekoenergetyka. SAT 1500 MCS lataussatellitti pystyy toimittamaan 1 500 A ja yli yhden megawatin teholla virtaa akkuihin. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 35 minuutin latausaikaa. Lataussatelliitti on yhteensopiva sekä MCS- että CCS-pistokkeille. Kuva: Timo Rintakoski
Ranskalainen nelivetojärjestelmiä valmistava Dangel on tuottanut aiemmin mekaanisia nelivetojärjestelmiä Stellantiksen pakettiautoihin. IAA:ssa esiteltiin elektronisen nelivetojärjestelmän konsepti. Tämä mahdollistaa tuotteiden yhteensovittamisen helpottamisen myös muiden valmistajien autoihin sekä sähköautoihin. Kuva: Timo Rintakoski
Kiinalaisbrändi Maxus esitteli nelivetoisen e Terron 9:n. Siinä on kaksi sähkömoottoria, yksi kummallakin akselilla, tarjoten yhteensä 325 kW tehoa. Ajoakkuna on 102 kWh suurjänniteakku. Toimintamatkaa luvataan 430 kilometriä.Kantavuus on 620 kg ja vetokyky 3 500 kg. Suomeen e Terron 9 saapuu kevään 2025 tienoilla. Kuva: Timo Rintakoski
Myös Ford oli aktiivinen ja esitteli ensimmäistä kertaa muun muassa Transit Connect PHEV:n. Voimalinjassa on 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori sekä kuuden nopeuden Powershift-automaattivaihteisto. Sähköistä toimintamatkaa luvataan noin 110 km verran. Vakiona 11 kW AC-lataus, vaihtoehtona 50 kW DC-pikalataus. Ensimmäiset autot ovat Suomessa marraskuussa. Kuva: Timo Rintakoski
Kiinalaisten esiinmarssi jatkuu vahvana. JAC Motorsin autoja myydään jo Norjassa ja Ruotsissa. Vuonna 2026 merkki tulee saataville myös Suomeen. IAA:ssa esiteltiin kolme täyssähköistä mallia: N75 EV ja N42 EV -kevyet kuorma-autot sekä kuvan T9 EV -pick-up. Siinä on 88 kWh:n akku, jolla saavutetaan 330 kilometrin toimintamatka. Kantavuus on 910 kg ja vetomassaa tasan kaksi tonnia. Kuva: Timo Rintakoski
Vetykäyttöinen MAN hTGX -polttomoottorikuorma-auto palkittiin Truck Innovation Award 2025 -palkinnolla. Sen sydämenä on 16,8-litrainen H4576 vetypolttomoottori. Tehoa on 383 kW ja vääntöä 2 500 Nm. Autossa on 700 barin ja 56 kg vetoinen vetysäiliö, jolla saavutetaan noin 600 kilometrin toimintamatka. Autosta tehdään alkuun 200 kappaleen pienerä valikoiduille markkinoille vuoden 2025 aikana. Kuva: Timo Rintakoski
Vuoden 2025 pakettiautoksi valitun Renault Masterin kohokohdiksi raati määritteli mm. uuden muotoilun, innovaatiot ja tekniset ratkaisut. Yksi tärkeä kriteeri oli modulaarinen alustarakenne, joka mahdollistaa niin diesel-, sähkö- kuin vetyvoimalinjojen käytön. Kuvan Master H2-Tech -prototyypissä käytetään ns. dual-power -tekniikkaa. Siinä on vetytankin lisäksi 20 kWh:n akku. Tämä yhdistelmä tuo 700 km:n toimintamatkan. Markkinoille uutuus luvataan vuoden 2025 kuluessa. Kuva: Timo Rintakoski
Hiukan yllättävä kumppanuus esiteltiin Ivecon osastolta. Siellä julkistettiin eMoovy täyssähköinen alustapakettiauto 2,5–3,5 tonnin kokoluokkaan. Se on pääosin Hyundain käsialaa. Ainoastaan päälirakenne tulee Italiasta, samoin merkit ja tarrat. Akkupaketti on 76 kWh kokoinen ja sillä saavutetaan 320 km toimintamatka. Kuva: Timo Rintakoski
Voith valmistautuu vetyvoimaan valmistamalla erilaisia tankkeja, jotka asennetaan rekan hytin taakse. Ratkaisu on suunniteltu etenkin pitkille matkoille. Vedyn kerrotaan riittävän 1000 kilometrin matkalle. Valmistajan mukaan vedyn käyttö mahdollistaa viisi tonnia suuremman hyötykuorman verrattuna akkukäyttöisiin autoihin.
”Game changer” näin kansainvälinen raati kuvasi vuoden 2025 valittua täyssähköistä Mercedes-Benz eActros 600. Kaukokuljetuksiin tarkoitetussa kuorma-autossa on yhteensä 621 kWh:n LFP-akut jaettuna kolmeen erilliseen 207 kWh:n akkuyksikköön. Megawattilatauksen ansiosta akut täyttyvät 30 minuutissa 20:stä 80 prosentin varaustasolle. Kuva: Timo Rintakoski
Opel Movano Hydrogen -vetypakettiauto on eräänlainen hybridi. Siinä on polttokennon lisäksi pieni ladattava 11 kWh akku ja autolle luvataan näiden yhdistelmänä noin 500 km toimintamatka. Vedyn tankkausaika on noin viisi minuuttia. Hyötykuormaa saa lastata enimmillään 1 370 kg. Kuva: Timo RintakoskiJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



