Bolognassa järjestetyssä Eima 2022 -näyttelyssä suurten konevalmistajien osuus kasvoi – koneiden sähköistäminen näkyi useilla osastoilla

Eima-näyttely järjestettiin Italiassa 45:ttä kertaa. Edelliskertaan verrattuna mukana oli tänä vuonna selvästi enemmän suuria eurooppalaisia valmistajia.
Eimassa näkee paljon suomalaisittain erikoisen näköistä kalustoa. Dondi Olea Pro on eräänlainen työlaitteen kantajatyökone. Puomin molempiin päihin voidaan kiinnittää esimerkiksi viiniköynnösrivien rikkojen torjuntaan käytetyt laitteet.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Eima 2022 -näyttely

  • Näyttely järjestettiin 45:ttä kertaa
  • Paikalla noin 1 500 valmistajaa, joista 480 Italian ulkopuolella
  • Näyttelyssä vieraili 327 100 kävijää

Bolognassa 9.−13. marraskuuta järjestetty Eima-näyttely kokosi yhteen yli 327 000 näyttelykävijää, joista yli 57 000 oli ulkomailta. Näyttelyjärjestäjät muistivat erikseen mainita, että Eima oli ainut näyttely, joka pystyttiin pitämään myös koronapandemian aikana. Kuten Saksan Agritechnicassakin, myös Italian Eimassa näyttelyn kunniamaininnat ja innovaatiopalkinnot tuppaavat menemään pääosin kotimaisille valmistajille.

Case IH Puma 260 CVXDrive on Puma-malliston uusi lippulaiva. Nimellisteho on mallimerkinnän mukaiset 260 hv, maksimiteho 280 hv ja lisäteholla 302 hv. Vaihteistona on aina portaaton voimansiirto. Ohjaamo on aiempaa tilavampi ja hiljaisempi, myös  kyynärnoja ja terminaali perusteellisesti uudistuneet.
Case IH Puma 260 CVXDrive on Puma-malliston uusi lippulaiva. Nimellisteho on mallimerkinnän mukaiset 260 hv, maksimiteho 280 hv ja lisäteholla 302 hv. Vaihteistona on aina portaaton voimansiirto. Ohjaamo on aiempaa tilavampi ja hiljaisempi, myös kyynärnoja ja terminaali perusteellisesti uudistuneet. Kuva: Tapio Vesterinen
Deutz-Fahr esitteli näyttelyssä uudet 6.4-mallit. 136-, 147- ja 156-hevosvoimaiset mallit voidaan varustaa joko talon omalla portaattomalla TTV- tai RVShift-powershiftvaihteistolla. Moottorina on niin ikään SDF-konsernin omavalmisteinen 3,8-litrainen FARMotion-moottori.
Deutz-Fahr esitteli näyttelyssä uudet 6.4-mallit. 136-, 147- ja 156-hevosvoimaiset mallit voidaan varustaa joko talon omalla portaattomalla TTV- tai RVShift-powershiftvaihteistolla. Moottorina on niin ikään SDF-konsernin omavalmisteinen 3,8-litrainen FARMotion-moottori. Kuva: Tapio Vesterinen
Moottorivalmistaja Cummins on tekemässä paluuta Euroopan maatalouskonemoottorimarkkinoille muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen. Kuvan F4.5-moottori on 4,5-litrainen nelosmoottori, joka toimii kantavana osana traktorin runkoa. Siitä voidaan ottaa irti 130−160 hevosvoiman maksimiteho.
Moottorivalmistaja Cummins on tekemässä paluuta Euroopan maatalouskonemoottorimarkkinoille muutaman vuoden hiljaiselon jälkeen. Kuvan F4.5-moottori on 4,5-litrainen nelosmoottori, joka toimii kantavana osana traktorin runkoa. Siitä voidaan ottaa irti 130−160 hevosvoiman maksimiteho. Kuva: Tapio Vesterinen

Pienikin tila elättää Italiassa

Näyttelyn aloitustilaisuudessa puhunut FederUnacoman, eli Italian maatalouskonevalmistajien yhdistyksen puheenjohtaja Alessandro Malavolti kertoi italialaisen maatilan keskipinta-alan olevan vain 12 hehtaaria. ”12 hehtaarin viljatila ei elätä ketään, mutta mikäli valmistat hyvää viiniä tai tuotat hyviä hedelmiä, voi 12 hehtaaristakin saada hyvän elannon. Siksi erikoistuminen kannattaa ja tästä syystä Italiassa on paljon viini- ja hedelmätiloille sopivien koneiden valmistusta”, Malavolti kertoi.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Erikoistraktorit näkyvät traktoriosastoilla keskimäärin huomattavasti suuremmassa roolissa kuin muissa näyttelyissä. Valtrankin osastolla esiteltiin F75 N -erikoistraktoria, jonka 2,8-litrainen FPT-moottori tuottaa 75 hevosvoimaa. Mekaanisia vaihteita on 24x12. Traktori on italialaisen Carraro Agritalian valmistama.
Erikoistraktorit näkyvät traktoriosastoilla keskimäärin huomattavasti suuremmassa roolissa kuin muissa näyttelyissä. Valtrankin osastolla esiteltiin F75 N -erikoistraktoria, jonka 2,8-litrainen FPT-moottori tuottaa 75 hevosvoimaa. Mekaanisia vaihteita on 24x12. Traktori on italialaisen Carraro Agritalian valmistama. Kuva: Tapio Vesterinen

Pienten italialaisten konevalmistajien lisäksi Eimassa on näytillä valtava määrä erilaisia komponentteja − näyttely toimiikin paikalliselle konevalmistukselle väylänä löytää mitä erilaisimpia komponentteja ja alihankkijoita. Äkkinäinen voisi kuvitella halleja kiertäessään, että kaikki maailman hydrauliikkapumput on tuotu osastoille.

Sähköistymistä ilmassa

Koneiden sähköistymisen havaitsi myös Eimassa. Lukuisilla osastoilla esiteltiin sähkökäyttöisiä uutuusmalleja aina traktoreista kurottajiin ja lava-ajoneuvoihin. Sähkön tulo ajoneuvovalmistukseen näkyi myös komponenttihalleissa, kun esimerkiksi perinteisen dieselmoottorivalmistajat Deutz ja FPT esittelivät kehittämiään akkupaketteja ja sähköisiä voimansiirtoratkaisuja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Deutz tarjoaa konevalmistajille valmista sähkövoimansiirtoa, joka sisältää kaiken akuista moottoriin ja tarvittavaan elektroniikkaan ja johdotuksiin. Tämän akun kapasiteetti on 41,2 kWh, joka vastaa esimerkiksi pienehköä sähköauton akkua. Sarjan moottori tuottaa jatkuvaa tehoa 64 hevosvoimaa.
Deutz tarjoaa konevalmistajille valmista sähkövoimansiirtoa, joka sisältää kaiken akuista moottoriin ja tarvittavaan elektroniikkaan ja johdotuksiin. Tämän akun kapasiteetti on 41,2 kWh, joka vastaa esimerkiksi pienehköä sähköauton akkua. Sarjan moottori tuottaa jatkuvaa tehoa 64 hevosvoimaa. Kuva: Tapio Vesterinen
Dieci on ottanut hybriditeknologian mukaan kurottajiinsa. Uutuusmallissa 79 kW Kubotan dieselmoottori saatiin korvattua saman valmistajan 55 kW dieselillä, jota avustaa 10 kW hybridiyksikkö. Pykälää pienempi moottori ei tarvitse ureaa, suorituskyvyn kerrotaan olevan samalla tasolla kuitenkin pienemmällä kulutuksella.
Dieci on ottanut hybriditeknologian mukaan kurottajiinsa. Uutuusmallissa 79 kW Kubotan dieselmoottori saatiin korvattua saman valmistajan 55 kW dieselillä, jota avustaa 10 kW hybridiyksikkö. Pykälää pienempi moottori ei tarvitse ureaa, suorituskyvyn kerrotaan olevan samalla tasolla kuitenkin pienemmällä kulutuksella. Kuva: Tapio Vesterinen
New Holland laajentaa kaivukonemallistoaan. Tuore tulokas on tämä sähkökäyttöinen minikaivuri E15X Electric Power, jonka 21,5 kWh akusta riittää energiaa kevyemmissä töissä koko työpäivän ajaksi. Kolmivaihelaturilla akku saadaan täyteen työmaallakin 1,5 tunnissa.
New Holland laajentaa kaivukonemallistoaan. Tuore tulokas on tämä sähkökäyttöinen minikaivuri E15X Electric Power, jonka 21,5 kWh akusta riittää energiaa kevyemmissä töissä koko työpäivän ajaksi. Kolmivaihelaturilla akku saadaan täyteen työmaallakin 1,5 tunnissa. Kuva: Tapio Vesterinen

Sähköisten ratkaisujen lisäksi yleistymässä ovat myös pienemmän pään peltorobotit, joita näkyi näyttelyssä useammallakin osastolla. Lisäksi dronet ovat vakiinnuttaneet paikkansa viljelysten tarkkailukäytössä, Italiassa niitä käytetään ruiskutusten kohdentamisen apuna. Näyttely järjestetään seuraavan kerran syksyllä 2024.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Teksti ja kuvat Tapio Vesterinen

Italialaisen Arvatecin MoonDino-robotti soveltuu maissipellon mekaaniseen rikkojen torjuntaan. Sekä akuista että aurinkopaneeleista käyttövoimansa saava robotti on GPS+RTK-ohjattu ja se kulkee maissirivien välissä ennalta määriteltyä reittiä. Hinnaksi kerrottiin noin 25 000 euroa.
Italialaisen Arvatecin MoonDino-robotti soveltuu maissipellon mekaaniseen rikkojen torjuntaan. Sekä akuista että aurinkopaneeleista käyttövoimansa saava robotti on GPS+RTK-ohjattu ja se kulkee maissirivien välissä ennalta määriteltyä reittiä. Hinnaksi kerrottiin noin 25 000 euroa. Kuva: Tapio Vesterinen
Green Climber LV500 Pro on kauko-ohjattava tela-alustainen ajoneuvo, jonka nelisylinterinen Yanmar-diesel tuottaa 48 hevosvoimaa ja työpaino on 1 280 kg. Kone kykenee työskentelemään 60 asteen rinteessä ja sen hydrauliikkapumppu tuottaa 70 l/min. Työlaite kiinnitetään etunostolaitteeseen.
Green Climber LV500 Pro on kauko-ohjattava tela-alustainen ajoneuvo, jonka nelisylinterinen Yanmar-diesel tuottaa 48 hevosvoimaa ja työpaino on 1 280 kg. Kone kykenee työskentelemään 60 asteen rinteessä ja sen hydrauliikkapumppu tuottaa 70 l/min. Työlaite kiinnitetään etunostolaitteeseen.  Kuva: Tapio Vesterinen