Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Intermat 2018 - Uuden ajan kynnyksellä

Pariisissa järjestettävä Intermat-näyttely on Bauman jälkeen Euroopan toiseksi tärkein maarakennusalan näyttely. Positiivisten markkinasignaalien siivittämä näyttely saavutti tavoitteensa ainakin kävijämäärän osalta, mutta toisaalta muutamien suurien toimijoiden poisjättäytyminen sävytti tunnelmaa.
Valmistajien ilmoituksen mukaan Pariisissa järjestettyyn Intermat-näyttelyyn osallistui yli 173 000 kävijää, mikä on yli 40 000 henkeä enemmän kuin edellisellä kerralla.
Valmistajien ilmoituksen mukaan Pariisissa järjestettyyn Intermat-näyttelyyn osallistui yli 173 000 kävijää, mikä on yli 40 000 henkeä enemmän kuin edellisellä kerralla. 
Hidromek astuu uudella 145LC-mallillaan suosittuun kokoluokkaan. Ulkomuodoltaan tyylikkäässä uutuudessa on kyseessä työpainoltaan noin 16,7 tonninen lyhytperäinen kone. Tarkempia tietoja oli vielä niukasti saatavilla. Kone kuitenkin sijoittuu nelospäästötasolle ja tulee saataville loppuvuodesta. Samalla esiteltiin myös kuuden tonnin kokoluokkaan sijoittuva kone, mutta sen tulo markkinoille vie vielä hetken. (AT)
Hidromek astuu uudella 145LC-mallillaan suosittuun kokoluokkaan. Ulkomuodoltaan tyylikkäässä uutuudessa on kyseessä työpainoltaan noin 16,7 tonninen lyhytperäinen kone. Tarkempia tietoja oli vielä niukasti saatavilla. Kone kuitenkin sijoittuu nelospäästötasolle ja tulee saataville loppuvuodesta. Samalla esiteltiin myös kuuden tonnin kokoluokkaan sijoittuva kone, mutta sen tulo markkinoille vie vielä hetken. (AT) 
Goodyear esitteli työkoneiden renkaiden paineenvalvontajärjestelmän (TPMS) sekä EMTrack-seurantajärjestelmän. Renkaisiin asennetut sensorit mittaavat ilmanpainetta sekä lämpötilaa ja lähettävät tietoa Goodyearille, jonka järjestelmä analysoi tiedon ja lähettää välittömästi varoitukset joko sähköpostiin tai suoran koneeseen. Tällä voidaan välttää jopa 85 % rengasvaurioista aiheutuvista seisokeista. (TR)
Goodyear esitteli työkoneiden renkaiden paineenvalvontajärjestelmän (TPMS) sekä EMTrack-seurantajärjestelmän. Renkaisiin asennetut sensorit mittaavat ilmanpainetta sekä lämpötilaa ja lähettävät tietoa Goodyearille, jonka järjestelmä analysoi tiedon ja lähettää välittömästi varoitukset joko sähköpostiin tai suoran koneeseen. Tällä voidaan välttää jopa 85 % rengasvaurioista aiheutuvista seisokeista. (TR) 
ATG-konserniin kuuluva Galaxy lanseerasi pyöräkuormaajiin sekä louhosautoihin ja dumppereihin tarkoitetut LSDR ja HTSR -sarjojen renkaat. Renkaiden suunnittelussa on painotettu raskaiden kuormien ja viiltojen kestoa. Haasteena on ollut sovittaa eri konetyyppien tarpeet pitoon irtosoralla ja kovalla alustalla sekä toimivuus siirtoajossa. (TR)
ATG-konserniin kuuluva Galaxy lanseerasi pyöräkuormaajiin sekä louhosautoihin ja dumppereihin tarkoitetut LSDR ja HTSR -sarjojen renkaat. Renkaiden suunnittelussa on painotettu raskaiden kuormien ja viiltojen kestoa. Haasteena on ollut sovittaa eri konetyyppien tarpeet pitoon irtosoralla ja kovalla alustalla sekä toimivuus siirtoajossa. (TR) 
Trelleborg esitteli uudet maansiirtokoneisiin tarkoitetun EMR-sarjan renkaat. Rengas on suunniteltu niin kovallille kuin pehmeille alustoille sekä vaativaan louhessa ajoon. Mallisto käsittää 22 eri versiota 2433 tuuman kokoluokkiin. (TR)
Trelleborg esitteli uudet maansiirtokoneisiin tarkoitetun EMR-sarjan renkaat. Rengas on suunniteltu niin kovallille kuin pehmeille alustoille sekä vaativaan louhessa ajoon. Mallisto käsittää 22 eri versiota 2433 tuuman kokoluokkiin. (TR) 
Husqvarna osti muutamia kuukausia sitten Atlas Copcon kevyen maantiivistyskaluston ja betonilaitteiden liiketoiminnan, jonka lisäksi merkiltä on tullut markkinoille tärylätkiä ja betoninhiertimiä. Tärkeitä tuoteryhmiä ovat myös erilaiset timanttityökalut ja purkurobotit. (AT)
Husqvarna osti muutamia kuukausia sitten Atlas Copcon kevyen maantiivistyskaluston ja betonilaitteiden liiketoiminnan, jonka lisäksi merkiltä on tullut markkinoille tärylätkiä ja betoninhiertimiä. Tärkeitä tuoteryhmiä ovat myös erilaiset timanttityökalut ja purkurobotit. (AT) 
Worklite on kotimainen työmaavalaisin, jonka valokupu on erittäin kestävä. led-lamppu valaisee 360 asteen sektorin. Valoista on sekä 48 että 230 voltin versio. Kuljetuksen ajaksi valoketju voidaan pakata häkkirullakkoon. Tuotenimellä MBerg oli esillä myös toinen vastaavantyyppinen kotimainen valaisin, joka voitti vuonna 2016 vuoden vuokratuote -palkinnon. (AT)
Worklite on kotimainen työmaavalaisin, jonka valokupu on erittäin kestävä. led-lamppu valaisee 360 asteen sektorin. Valoista on sekä 48 että 230 voltin versio. Kuljetuksen ajaksi valoketju voidaan pakata häkkirullakkoon. Tuotenimellä MBerg oli esillä myös toinen vastaavantyyppinen kotimainen valaisin, joka voitti vuonna 2016 vuoden vuokratuote -palkinnon. (AT) 
Rototilttien yleistyessä myös uusia valmistajia tulee markkinoille. Ranskalainen Arden Equipment on tähän saakka erikoistunut erilaisiin purkutyökaluihin ja kauhoihin, mutta Intermatissa esiteltiin myös rototiltit.  Mallistoon kuuluu kahdeksan eri laitetta, jotka on tarkoitettu kaivukoneiden kokoluokkiin 330 tonnia. Kallistuskulma on 40 astetta. Suomessa merkkiä edustaa Hansa Machines Oy. (AT)
Rototilttien yleistyessä myös uusia valmistajia tulee markkinoille. Ranskalainen Arden Equipment on tähän saakka erikoistunut erilaisiin purkutyökaluihin ja kauhoihin, mutta Intermatissa esiteltiin myös rototiltit. Mallistoon kuuluu kahdeksan eri laitetta, jotka on tarkoitettu kaivukoneiden kokoluokkiin 330 tonnia. Kallistuskulma on 40 astetta. Suomessa merkkiä edustaa Hansa Machines Oy. (AT) 
Maxi Cargo varustelee Iveco Dailyn tai Renault Masterin työmaakäyttöön. Umpikonttien lisäksi ohjaamon taakse on mahdollista asentaa nosturi tai tila työkaluille. Kuvan tapauksessa säilytystilassa kulkevat tärylätkät ja muut tarvikkeet  kippilavalla mini-kaivuri. Myös suuremmat avolavaratkaisut ovat mahdollisia. (AT)
Maxi Cargo varustelee Iveco Dailyn tai Renault Masterin työmaakäyttöön. Umpikonttien lisäksi ohjaamon taakse on mahdollista asentaa nosturi tai tila työkaluille. Kuvan tapauksessa säilytystilassa kulkevat tärylätkät ja muut tarvikkeet kippilavalla mini-kaivuri. Myös suuremmat avolavaratkaisut ovat mahdollisia. (AT) 
Wacker Neuson avasi Kiinaan tehtaan, jonka avulla pyritään saamaan jalansijaa Aasiassa. Kiinassa pienten kaivukoneiden myynti lisääntyy huimaavalla tahdilla. Yritys panostaa vahvasti sähkökäyttöisiin koneiisin. Akkukuormainen seuraksi esiteltiin EZ17e-kaivukone ja tärylätkä. Suorituskykyjen kerrotaan vastaavan dieselkoneita. (AT)
Wacker Neuson avasi Kiinaan tehtaan, jonka avulla pyritään saamaan jalansijaa Aasiassa. Kiinassa pienten kaivukoneiden myynti lisääntyy huimaavalla tahdilla. Yritys panostaa vahvasti sähkökäyttöisiin koneiisin. Akkukuormainen seuraksi esiteltiin EZ17e-kaivukone ja tärylätkä. Suorituskykyjen kerrotaan vastaavan dieselkoneita. (AT) 
Manitou MRT 2470:n nostokyky on 6,9 tonnia ja suurin ulottuma 24 metriä, mikä vaatii koneelta vakautta ja tasapainoa. Manitoun vakausjärjestelmä palkittiin nosto- ja materiaalinkäsittelyn varustepalkinnolla. (TR)
Manitou MRT 2470:n nostokyky on 6,9 tonnia ja suurin ulottuma 24 metriä, mikä vaatii koneelta vakautta ja tasapainoa. Manitoun vakausjärjestelmä palkittiin nosto- ja materiaalinkäsittelyn varustepalkinnolla. (TR) 
Ausa esitteli täyssähköisen minidumpperin. Hyötykuormaa mahtuu 1 000 kg ja lavan tilavuus on 565 litraa. Kippauskorkeus on 955 mm. Käyttöajan luvataan olevan täydellä latauksella kuusi tuntia. Akkujen lataaminen täyteen 240 voltin verkkovirralla kestää kahdeksan tuntia. (TR)
Ausa esitteli täyssähköisen minidumpperin. Hyötykuormaa mahtuu 1 000 kg ja lavan tilavuus on 565 litraa. Kippauskorkeus on 955 mm. Käyttöajan luvataan olevan täydellä latauksella kuusi tuntia. Akkujen lataaminen täyteen 240 voltin verkkovirralla kestää kahdeksan tuntia. (TR) 
Five Watts Oy:n Ilkka Lahtinen (vas.) ja John Morelius olivat esittelemässä suomalaista valaistusosaamista. ”Valaisimia myydään kovilla teholukemilla, mutta todellisuudessa tehon nosto ei ole ratkaisu. Tehokkaassa valaisimessa tulee keston takia miettiä myös jäähdytystä. Oleellisin ja haastavin seikka on optiikka, johon erityisesti panostamme,” Lahtinen sanoo. 5Watts on tuomassa markkinoille myös lisäpitkät työvalojen rinnalle. (TR)
Five Watts Oy:n Ilkka Lahtinen (vas.) ja John Morelius olivat esittelemässä suomalaista valaistusosaamista. ”Valaisimia myydään kovilla teholukemilla, mutta todellisuudessa tehon nosto ei ole ratkaisu. Tehokkaassa valaisimessa tulee keston takia miettiä myös jäähdytystä. Oleellisin ja haastavin seikka on optiikka, johon erityisesti panostamme,” Lahtinen sanoo. 5Watts on tuomassa markkinoille myös lisäpitkät työvalojen rinnalle. (TR) 
Maarakennus- ja purkukoneluokan innovaatiopalkinnon voitti täyssähköinen Volvo EX2 -minikaivukoneen prototyyppi. 0-päästöinen kaivuri on  paljon hiljaisempi kuin vastaava dieselmalli. Sähkömoottoria ruokkii kaksi litium-akkua, joiden kapasiteetti on yhteensä 38 kWh. Tämä takaa 8 h työajan. (AT)
Maarakennus- ja purkukoneluokan innovaatiopalkinnon voitti täyssähköinen Volvo EX2 -minikaivukoneen prototyyppi. 0-päästöinen kaivuri on paljon hiljaisempi kuin vastaava dieselmalli. Sähkömoottoria ruokkii kaksi litium-akkua, joiden kapasiteetti on yhteensä 38 kWh. Tämä takaa 8 h työajan. (AT) 
Eurocomachin näkemys sähkökaivukoneesta on varsin tyylikäs. 1,2-tonnisen ES12X:n voimanlähteenä hyrrittää 10,2 kilowattinen sähkömoottori. Vielä konseptiasteella olevasta koneesta oli vielä niukasti tietoja saatavilla. Suurin kaivusyvyys on kuitenkin hieman yli kaksi metriä ja maksimi ajonopeus 3,8km/h. (AT)
Eurocomachin näkemys sähkökaivukoneesta on varsin tyylikäs. 1,2-tonnisen ES12X:n voimanlähteenä hyrrittää 10,2 kilowattinen sähkömoottori. Vielä konseptiasteella olevasta koneesta oli vielä niukasti tietoja saatavilla. Suurin kaivusyvyys on kuitenkin hieman yli kaksi metriä ja maksimi ajonopeus 3,8km/h. (AT) 
Eräs innovaatiopalkinnon saajista oli sähkökäyttöinen Mecalac e12. Virtalähteenä käytetään Litium-rauta­fosfaatti-akkua, jonka kerrotaan tarjoavan 8 tunnin työskentelyajan. Latausaika on 6–7 tuntia, mutta työskentelyn aikana lataamiseen käytetään myös jarrutusenergiaa. Tehoksi ilmoitetaan 146 kilowattia. Voimansiirrolle ja hydrauliikalle on omat sähkömoottorinsa. (AT)
Eräs innovaatiopalkinnon saajista oli sähkökäyttöinen Mecalac e12. Virtalähteenä käytetään Litium-rauta­fosfaatti-akkua, jonka kerrotaan tarjoavan 8 tunnin työskentelyajan. Latausaika on 6–7 tuntia, mutta työskentelyn aikana lataamiseen käytetään myös jarrutusenergiaa. Tehoksi ilmoitetaan 146 kilowattia. Voimansiirrolle ja hydrauliikalle on omat sähkömoottorinsa. (AT) 
Rototilttien tehdasasennukset ja sähköhydrauliikka yleistyvät jatkuvasti. Ruotsalainen kahvavalmistaja varautui tulevaan esittelemällä ensimmäisen puhtaasti sähköiseen esiohjaukseen suunnitellun kahvamallin. Perustana toimii suosittu L8-kahva. Ulkoisesti uutuus vastaa tuttua ja turvallista malia. (AT)
Rototilttien tehdasasennukset ja sähköhydrauliikka yleistyvät jatkuvasti. Ruotsalainen kahvavalmistaja varautui tulevaan esittelemällä ensimmäisen puhtaasti sähköiseen esiohjaukseen suunnitellun kahvamallin. Perustana toimii suosittu L8-kahva. Ulkoisesti uutuus vastaa tuttua ja turvallista malia. (AT) 
Iveco esitteli maansiirtoon ja rakennusteollisuuden palvelukseen tarkoitetun Stralis X-Way NP kaasuversion. Kuvan autoon on asennettu Cifan sähkökäyttöinen 8 m3:n vetoinen säiliö. Yhdistelmällä saadaan alennettua polttoaineenkulutusta 10 % ja partikkeli-, typenoksidi sekä hiilidioksipäästöjä peräti 95 % Euro VI -tason dieseliin verrattuna. Lisäksi melutaso sekä autossa että säiliössä on merkittävästi perinteistä ratkaisua hiljaisempi. (TR)
Iveco esitteli maansiirtoon ja rakennusteollisuuden palvelukseen tarkoitetun Stralis X-Way NP kaasuversion. Kuvan autoon on asennettu Cifan sähkökäyttöinen 8 m3:n vetoinen säiliö. Yhdistelmällä saadaan alennettua polttoaineenkulutusta 10 % ja partikkeli-, typenoksidi sekä hiilidioksipäästöjä peräti 95 % Euro VI -tason dieseliin verrattuna. Lisäksi melutaso sekä autossa että säiliössä on merkittävästi perinteistä ratkaisua hiljaisempi. (TR) 
Italialainen Pris Mag esitteli patentoimansa pika-vaihtojärjestelmän. Siinä päälirakenteen runko on vaihdettavissa muutamassa minuutissa, kun sen nostaa ja irrottaa tukijalkojen päälle. Perinteisten kippilavojen lisäksi alustalla voidaan käyttää mm. jätepakkaajaa, koukkulavaa, betonisäiliötä ja lavetteja. (TR)
Italialainen Pris Mag esitteli patentoimansa pika-vaihtojärjestelmän. Siinä päälirakenteen runko on vaihdettavissa muutamassa minuutissa, kun sen nostaa ja irrottaa tukijalkojen päälle. Perinteisten kippilavojen lisäksi alustalla voidaan käyttää mm. jätepakkaajaa, koukkulavaa, betonisäiliötä ja lavetteja. (TR) 
Ranskalaisen 20 tonnin ja 15m3 Gourdon ATP20 -maansiirtoperävaunussa on hydraulinen neliveto. Järjestelmä on toteutettu Poclainin napamoottoreilla. Hydraulimoottorin käyttövoima otetaan traktorin voimanulosoton kautta. Lavarakenteet ovat kartiomaista HARDOX 450 -terästä, pohja 5 mm ja kyljet 4 mm vahvuisena. (TR)
Ranskalaisen 20 tonnin ja 15m3 Gourdon ATP20 -maansiirtoperävaunussa on hydraulinen neliveto. Järjestelmä on toteutettu Poclainin napamoottoreilla. Hydraulimoottorin käyttövoima otetaan traktorin voimanulosoton kautta. Lavarakenteet ovat kartiomaista HARDOX 450 -terästä, pohja 5 mm ja kyljet 4 mm vahvuisena. (TR) 
Yanmar valmisti ensimmäisen minikaivukoneensa jo 50 vuotta sitten. Juhlan kunniaksi julkaistiin SV60-malli, jonka kerrotaan vievän työmukavuuden bisnesluokkaan. Koneen työpaino 5 635 kiloa. Moottori on Yanmarin TNV-voimanlähteen viimeisin kehitysversio. Hydrauliikan hallittavuuden kerrotaan olevan huippuluokkaa. Esitteessä myös nostovoimat ja työskentelyvakauden ennakoidaan olevan huipputasoa. (AT)
Yanmar valmisti ensimmäisen minikaivukoneensa jo 50 vuotta sitten. Juhlan kunniaksi julkaistiin SV60-malli, jonka kerrotaan vievän työmukavuuden bisnesluokkaan. Koneen työpaino 5 635 kiloa. Moottori on Yanmarin TNV-voimanlähteen viimeisin kehitysversio. Hydrauliikan hallittavuuden kerrotaan olevan huippuluokkaa. Esitteessä myös nostovoimat ja työskentelyvakauden ennakoidaan olevan huipputasoa. (AT) 
Kramer julkaisi 8115-pyöräkuormaimen, joka on valmistajan uusi lippulaivamalli. Yhdeksän tonnin kokoluokkaan sijoittuva kone luottaa kramermaisesti nelipyöräohjaukseen ja Deutzin moottoriin. Aisavaihtoehtoja on kaksi. Valinnaisilla korkean noston aisoilla saavutetaan 4,2 metrin nostokorkeus. Traktoriksi rekisteröidyn kuormaimen hydrauliikan kerrotaan olevan erittäin tehokas. (AT)
Kramer julkaisi 8115-pyöräkuormaimen, joka on valmistajan uusi lippulaivamalli. Yhdeksän tonnin kokoluokkaan sijoittuva kone luottaa kramermaisesti nelipyöräohjaukseen ja Deutzin moottoriin. Aisavaihtoehtoja on kaksi. Valinnaisilla korkean noston aisoilla saavutetaan 4,2 metrin nostokorkeus. Traktoriksi rekisteröidyn kuormaimen hydrauliikan kerrotaan olevan erittäin tehokas. (AT) 
Liebherr panostaa myös pienempiin pyöräkuormaimiin. Ensiesittelynsä saivat mm. mallit L507 (5,55 t) ja L509 (6,39 t). Ohjaamoiden kerrotaan olevan luokkansa tilavimmat. Molemmissa koneissa on käytössä Liebherrin ainutlaatuinen stereo steering -ohjausratkaisu, jossa runkonivelen ohella myös taka-akseli kääntyy. Valmistajan mukaan mallit soveltuvat kaikkiin kokoluokan normaaleihin työtehtäviin. (AT)
Liebherr panostaa myös pienempiin pyöräkuormaimiin. Ensiesittelynsä saivat mm. mallit L507 (5,55 t) ja L509 (6,39 t). Ohjaamoiden kerrotaan olevan luokkansa tilavimmat. Molemmissa koneissa on käytössä Liebherrin ainutlaatuinen stereo steering -ohjausratkaisu, jossa runkonivelen ohella myös taka-akseli kääntyy. Valmistajan mukaan mallit soveltuvat kaikkiin kokoluokan normaaleihin työtehtäviin. (AT) 
Bobcat on myös vahva kurottajavalmistaja. Uuden TL30.70-mallin kerrotaan soveltuvan niin maatalous- kuin rakennuskäyttöönkin. Bobcatin oma D34-moottori on saatavana 75 ja 100 hevosvoimaisena versiona. Myös ohjaamon voi valita kahdesta korkeusvaihtoehdosta. Suurin nostokorkeus on 7 metriä ja nostokyky 3 000 kiloa. Voimansiirto on hydrostaattinen. (AT)
Bobcat on myös vahva kurottajavalmistaja. Uuden TL30.70-mallin kerrotaan soveltuvan niin maatalous- kuin rakennuskäyttöönkin. Bobcatin oma D34-moottori on saatavana 75 ja 100 hevosvoimaisena versiona. Myös ohjaamon voi valita kahdesta korkeusvaihtoehdosta. Suurin nostokorkeus on 7 metriä ja nostokyky 3 000 kiloa. Voimansiirto on hydrostaattinen. (AT) 
Merlo uudistaa mallistoaan niin työvälineiden kuin koneidensakin osalta. 34 esitellystä laitteesta peräti 15 sisälsi uusia innovaatioita. Merlo P120.10HM sisälsi mm. uuden CVTronic-vaihteiston ja FPT:n 170 hevosvoimaisen moottorin. Myös akselistoa ja tukitassuja on uudistettu. Täysin uusi työlaite on suurien renkaiden käsittelyyn tarkoitettu pyöränkäsittelykoura. (AT)
Merlo uudistaa mallistoaan niin työvälineiden kuin koneidensakin osalta. 34 esitellystä laitteesta peräti 15 sisälsi uusia innovaatioita. Merlo P120.10HM sisälsi mm. uuden CVTronic-vaihteiston ja FPT:n 170 hevosvoimaisen moottorin. Myös akselistoa ja tukitassuja on uudistettu. Täysin uusi työlaite on suurien renkaiden käsittelyyn tarkoitettu pyöränkäsittelykoura. (AT) 
Case valmisti ensimmäiset pyöräkuormaimensa jo 60 vuotta sitten. Intermatissa G-sarjan valikoimaa laajennettiin kahdella uudella jätteenkäsittelyyn suunnatulla mallilla. Mallimerkinnät ovat 821G ja 921G. Koneet eroavat vakiomalleista esim. normaalia paremman suojauksen ja ilmansuodatuksen osalta. Niin sanotin Hi-eSCR- järjestelmän ansiosta viimeisin päästötaso saavutetaan ilman DPF-suodatinta ja EGR-venttiiliä. (AT)
Case valmisti ensimmäiset pyöräkuormaimensa jo 60 vuotta sitten. Intermatissa G-sarjan valikoimaa laajennettiin kahdella uudella jätteenkäsittelyyn suunnatulla mallilla. Mallimerkinnät ovat 821G ja 921G. Koneet eroavat vakiomalleista esim. normaalia paremman suojauksen ja ilmansuodatuksen osalta. Niin sanotin Hi-eSCR- järjestelmän ansiosta viimeisin päästötaso saavutetaan ilman DPF-suodatinta ja EGR-venttiiliä. (AT) 
Venieri VF1.63C, eli lempinimeltään Venierina, on malliston pienin runko-ohjattu kuormain. Työpainoa on kertynyt noin 3 600 kiloa. Työskentelyn sydämenä toimii Yanmarin 50 hevosvoimainen moottori. Puomiston kerrotaan yhdistävän suuren murtovoiman ja nostokyvyn. Venieri juhlistaa tänä vuonna jo 70 vuotista taivaltaan. Kuormainten lisäksi valikoimaan kuuluvat kaivurikuormaimet, jotka ovat suosittuja etenkin itä-Euroopassa. (AT)
Venieri VF1.63C, eli lempinimeltään Venierina, on malliston pienin runko-ohjattu kuormain. Työpainoa on kertynyt noin 3 600 kiloa. Työskentelyn sydämenä toimii Yanmarin 50 hevosvoimainen moottori. Puomiston kerrotaan yhdistävän suuren murtovoiman ja nostokyvyn. Venieri juhlistaa tänä vuonna jo 70 vuotista taivaltaan. Kuormainten lisäksi valikoimaan kuuluvat kaivurikuormaimet, jotka ovat suosittuja etenkin itä-Euroopassa. (AT) 
Doosan juhlisti 40 vuotista taivaltaan ja jo 400 000 myytyä konetta. Doosan DX530LC-5 on kaivukonemalliston suurin kone. Moottori on Scanian 283 kilowattinen. Jatkossa koneeseen on saatavilla Doosanin innovatiivinen D-Ecopower-järjestelmä, joka parantaa polttoainetehokkuutta ja hallittavuutta. Jatkossa valmistajan tela-alustaisiin on saatavana tehdasasenteinen Trimblen-koneohjausjärjestelmä tehdasasennettuna. (AT)
Doosan juhlisti 40 vuotista taivaltaan ja jo 400 000 myytyä konetta. Doosan DX530LC-5 on kaivukonemalliston suurin kone. Moottori on Scanian 283 kilowattinen. Jatkossa koneeseen on saatavilla Doosanin innovatiivinen D-Ecopower-järjestelmä, joka parantaa polttoainetehokkuutta ja hallittavuutta. Jatkossa valmistajan tela-alustaisiin on saatavana tehdasasenteinen Trimblen-koneohjausjärjestelmä tehdasasennettuna. (AT) 
Kobelco ED160BR-5 Blade Runnerin kerrotaan vastaavan työntövoimaltaan 9 tonnista puskutraktoria. Työpaino on 16,3 tonnia ja moottori Isuzun 78,5 kilowattinen. Uudistetun puskulevyn ominaisuuksiin kuuluu niin kallistus kuin kääntökin. Kobelco esitteli myös mielenkiintoisen K-Dive konseptin, jonka avulla konetta voitaisiin ohjata etänä mistä tahansa. Tämän arveltiin helpottavan myös työvoimapulaa. (AT)
Kobelco ED160BR-5 Blade Runnerin kerrotaan vastaavan työntövoimaltaan 9 tonnista puskutraktoria. Työpaino on 16,3 tonnia ja moottori Isuzun 78,5 kilowattinen. Uudistetun puskulevyn ominaisuuksiin kuuluu niin kallistus kuin kääntökin. Kobelco esitteli myös mielenkiintoisen K-Dive konseptin, jonka avulla konetta voitaisiin ohjata etänä mistä tahansa. Tämän arveltiin helpottavan myös työvoimapulaa. (AT) 
Komatsu yllätti esittelemällä jo kuolleeksi julistetun yhdistelmäkaivurin prototyypin. Perusteena konetyypin suosio Itä- ja Kaakkois-Euroopassa. WB93R on mitoiltaan hiukan aiempaa suurempi. Konepeiton alle tulee 75 kW tehoinen 4-päästötason moottori. Jäähdytystä on parannettu ja 7” lcd-värinäyttö tulee vakiovarusteeksi. Tuloillaan on myös toinen uusi yhdistelmäkaivuri myöhemmin tänä vuonna. (TR)
Komatsu yllätti esittelemällä jo kuolleeksi julistetun yhdistelmäkaivurin prototyypin. Perusteena konetyypin suosio Itä- ja Kaakkois-Euroopassa. WB93R on mitoiltaan hiukan aiempaa suurempi. Konepeiton alle tulee 75 kW tehoinen 4-päästötason moottori. Jäähdytystä on parannettu ja 7” lcd-värinäyttö tulee vakiovarusteeksi. Tuloillaan on myös toinen uusi yhdistelmäkaivuri myöhemmin tänä vuonna. (TR) 
Hitachi esitteli uusia liukupuomeja. Puomit on tarkoitettu ahtaisiin kohteisiin, joissa kuitenkin on tarpeen suuri kaivusyvyys ja ulottuvuus. Ratkaisun ansiosta esim. ZX135US-6:lla voidaan kaivaa syvemmälle kuin 30 tonnisella koneella. Kaivusyvyydeksi ilmoitetaan 7 790 mm. Sovellus helpottaa myös pitkien luiskien muotoilua ja tasausta. (AT)
Hitachi esitteli uusia liukupuomeja. Puomit on tarkoitettu ahtaisiin kohteisiin, joissa kuitenkin on tarpeen suuri kaivusyvyys ja ulottuvuus. Ratkaisun ansiosta esim. ZX135US-6:lla voidaan kaivaa syvemmälle kuin 30 tonnisella koneella. Kaivusyvyydeksi ilmoitetaan 7 790 mm. Sovellus helpottaa myös pitkien luiskien muotoilua ja tasausta. (AT) 
Eurocomach marssitti näyttämölle uuden 5–6 tonnin kokoluokkaan sijoittuvan konseptimallin. Koneesta tulee olemaan saatavilla niin nolla- kuin pitkäperäinenkin versio. Voimalähteenä toimii 47,3 kilowattinen Kubotan V2607-moottori. Suunnittelun kerrotaan olevan kuljettajakeskeistä. Suomessa Eurocomachia myy Minikone Oy  ECM-merkkisenä. (AT)
Eurocomach marssitti näyttämölle uuden 5–6 tonnin kokoluokkaan sijoittuvan konseptimallin. Koneesta tulee olemaan saatavilla niin nolla- kuin pitkäperäinenkin versio. Voimalähteenä toimii 47,3 kilowattinen Kubotan V2607-moottori. Suunnittelun kerrotaan olevan kuljettajakeskeistä. Suomessa Eurocomachia myy Minikone Oy ECM-merkkisenä. (AT) 

Joka kolmas vuosi järjestettävä Intermat-näyttely pidettiin jälleen Pariisissa. Ensimmäisen kerran yhdeksi Euroopan merkittävimmistä maarakennusalan näyttelyistä kohonnut tapahtuman pidettiin vuonna 1988. Valmistajien ilmoituksen mukaan näyttelyyn osallistui yli 173 000 kävijää, mikä on yli 40 000 henkeä enemmän kuin edellisellä kerralla. Ulkomaisia kävijöitä oli 30 %, jotka edustivat 160 eri kansallisuutta.

Noin 1 400 näytteilleasettajaan määrä oli suurin piirtein samalla tasolla edelliseen kertaan verrattuna. Merkillepantavaa kuitenkin oli useiden suurien valmistajien puuttuminen. Esimerkiksi Caterpillar, Hyundai ja Liugong keskittyvät ilmeisesti ensi vuoden Bauma-näyttelyyn. Kubota ja JCB osallistuivat ainoastaan moottoreidensa osalta. Edelliskerroista poiketen osa halleista ei ollut täynnä, vaan tyhjää tilaa oli rajattu aidoin. Myös ulkoalueen pieniä nyrkkipajoja oli aiempaa vähemmän. Muutoin ilmapiiri oli kuitenkin hyvin positiivinen, sillä myynnillisesti alkuvuosi on sujunut varsin menestyksekkäästi.

Sähköaika saapuu

Maarakennusala on etenkin keskisessä Euroopassa ollut varsin konservatiivista. Tällä kertaa oli kuitenkin selvästi havaittavissa, että sähkökoneet ja digilisaatio saapuu myös uusille markkinoille. Erilaisia akkukäyttöisiä koneita oli esillä huomiota herättävän paljon.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Myös voimansiirtojen osalta ollaan siirtymässä ainakin jossain määrin sähköisiin ratkaisuihin. Suurempien dieselmoottoreiden polttoainetehokkuutta on enää vaikea parantaa, joten kokonaispäästöjä ja tehokkuutta on haettava muualta, tämän vuoksi voimansiirto on seuraava luonteva kehityskohde. Tämä kiinnostaa myös perinteisiä moottorivalmistajia, sillä Deutz ja Cummins esittelivät omat ratkaisunsa.

Kokonaisuutena Intermat 2018 oli etenkin yleisömääränsä osalta varsin onnistunut kokonaisuus, vaikka muutamat poisjäännit latistivatkin tunnelmaa. Järjestäjien mukaan esim. uusia liiketoimintakontakteja oli tehty runsaasti. Lähivuosina kuitenkin nähdään, panostavatko suuret valmistajat enää kansainvälisiin näyttelyihin, vai haetaanko julkisuutta esim. laajemmilla ennakkoon järjestettävillä lehdistötilaisuuksilla.

 

i

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY