Agritechnica 2009 -näyttelyn apevaunut; Monikäyttöisyyttä ja pikkuparannuksia
Apevaunurintamalla edetään pienin harppauksin eteenpäin. Suhteellisen yksinkertainen ja varmatoiminen perustekniikka ei ole viime aikoina kokenut suuria mullistuksia, mutta sen sijaan pienet parannukset vievät vaunujen teknistä kehitystä eteenpäin.
Italialainen Mutti esitteli uuden ajettavan apevaununsa prototyyppiä ja haki komeudelle nimeä kilpailulla. Nimikilpailun päättyminen kuluvan vuoden lokakuun loppuun ennakoinee ensiesittelyä ensi marraskuun Eurotier-näyttelyssä.
Faresinin 1600 Twinner on uusi apevaunumalli. Tehon tarvetta on pyritty vähentämään uudella sekoitusruuvien muotoilulla. Kuvan 16 kuution vaunu tarvitsee valmistajan mukaan 65–85 hevosvoimaisen traktorin.
Trioliet Solomix-vaunussa on uusi kahdelle puolelle purkava jakomatto. Purkukorkeus on säädettävissä portaattomasti myös jaon aikana. Maksimikorkeus on 1,50 metriä.
Trioliet Gigant on pienempiin tarpeisiin suunniteltu yksiruuvinen apevaunu, jossa on säilörehun täyttölaite. Säiliökokoja löytyy 5, 7 ja 9 kuutiometriä.
Trioliet on tuttu näky ulkomaisissa näyttelyissä, mutta Suomessa myyntiverkostoa ei toistaiseksi ole. Osastolla käytyjen keskustelujen perusteella voi kuitenkin päätellä, että maahantuojaa etsitään. Trioliet valmistaa apevaunujen lisäksi myös automaattisia ruokintajärjestelmiä, kuten kuvan suurkanttipaalien käsittelyyn tarkoitetun laitteiston pienoismalli havainnollistaa. Triomatic-järjestelmän kiskoilla liikkuva sekoitus- ja jakovaunu täytetään automaattisilta linjoilta.
Trioliet TU 180 XL-rehuleikkuri on suunniteltu suurten tilojen tarkkaan karkearehuruokintaan. Leikkuriin mahtuu jopa 3,4 kuution kokoinen rehukakku. Järeämmällä hydrauliikalla on saatu leikkausaikaa lyhennettyä. Leikkuri voidaan kytkeä joko nosto- laitteeseen tai kuormaimiin. Rehu- kakku työnnetään leikkurista irti hydraulisesti.
Trioliet on lähtenyt myös kisaamaan apevaunu-paalisilppuri -sarjaan. Solomix P-Turbo1-malli pohjautuu yksiruuviseen apevaunuun. Myös kaksiruuvisesta apevaunusta on puhallinmalli.
Trioliet esitteli uuden Disc Stream -sekoitusruuvin, jossa on pyörivä lautanen pyyhkimässä rehua sekoitussäiliön pohjalta. Tehontarve ja polttoaineen kulutus vähenee valmistajan mukaan jopa viidenneksellä. Disc Stream toimii erityisesti kuivemmissa rehuseoksissa paremmin kuin perinteinen sekoitusruuvi, osastolla kerrottiin.
Scariboldi on markkinoinut jo parin vuoden ajan ajettavaa seosrehuvaunua, jossa on kela- eli haspelisekoitin. Gulliver-mallisarjasta löytyy 11 ja 14 kuution vetoiset mallit. Sekoituskelassa ei ole lainkaan leikkaavia teriä, ainoastaan täyttöjyrsimessä on terät. Vaunumalleja on kaksi, Farm ja Trak, joista Trak on varusteltu myös maantieajoon. Moottorina on 125-hevosvoimainen John Deere. Lisävarusteena mm. nelipyöräohjaus.
Scariboldi Gulliverin sekoituskela on muotoiltu siten, että se siirtää rehumassaa säiliön pituussuunnassa.
Stortin ajettavat kahdella pystyruuvilla varustetut apevaunut tottelevat nimeä Dobermann. Malleja on 16, 20, 24 sekä 28 kuution säiliöillä. Vaunuja kyydittää Deutzin 190 hv:n diesel.
Stortin hinattava Husky-apevaunu on varustettu hydraulitoimisella täyttöjyrsimellä.
DigiStar valmistaa jälkiasennettavia ja ohjelmoitavia vaakalaitteita apevaunuihin. Malleja löytyy useita tarpeen mukaan. Tiedonsiirto vaunun vaakalaitteen ja varsinaisen ruokinnansuunnittelu- ja tiedonhallintaohjelman välillä toimii joko langattomasti tai siirrettävän muistin avulla.
Kuhn Pirimor on uusi paalisilppuri. Vaunussa on hydraulinen pohjakuljetin ja kaksi päällekkäin asetettua repijäkelaa. Puhallustehoa pitäisi riittää 18 metriin saakka.
Kuhnin uusi Euromix Profile-apevaunu mahtuu ahtaammallekin ruokintapöydälle. Leveys on 2,38 metriä ja korkeus 2,47 metriä. Tilavuusvaihtoehtoja on kaksi, 14 ja 18 kuutiota. Kuhninkin varustukseen kuuluu kahteen suuntaan purkava matto.
Kuhn Pirimor sisältä.
Strautmannin versio apevaunun monitoimijakomatosta tottelee nimeä C-Band. Matto siirtyy hydraulisesti puolelta toiselle ja ulottuu 40 sentin etäisyydelle vaunun ulkoreunasta. Vaihtoehtoisesti matolla voidaan purkaa maksimissaan 60 sentin korkuiseen ruokintakaukaloon.
Siloking esitteli Agritechnicassa kolmiakselisen, kolmella sekoitusruuvilla varustetun ja 30 kuution tilavuuksisen ajettavan apevaunun. Etu- ja taka-akselit ovat ohjaavia ja komeuden kääntöympyrän ulkohalkaisija on 8,5 metriä. Voimanlähteenä on 200 kilowatin turbodiesel. Maksiminopeus on 40 km/h. Arvattavasti päämarkkinat ovat jossain muualla kuin Euroopassa.
Siloking esitteli Agritechnicassa uuden apevaunun purkumaton. TwinLift -matolla rehua voidaan purkaa molemmille puolille vaunua, sillä hydraulitoiminen matto siirtyy vaunun kummalle reunalle tahansa. Kuljetusasennossa matto ei kasvata vaunun leveyttä, mikä on etu ahtaissa rakennuksissa. TwinLiftillä purku onnistuu kahdelta eri korkeudelta, sillä mattoa voi säätää korkeussuunnassa kahteen eri asentoon.
Silokingin Duo Avant Straw Blower on kaksiruuvinen apevaunu, joka on nykysuuntauksen mukaisesti varustettu silppuavalla puhaltimella. Vaunua voidaan näin ollen käyttää myös kuivittamiseen. Puhaltimen roottorin halkaisija on 1,53 metriä ja sillä pitäisi valmistajan mukaan onnistua myös pitkän oljen puhallus. Vaunun säiliötilavuudet ovat 14, 16 ja 18 kuutiota.
Matti Turtiainen
Päivän sana näyttää olevan monikäyttöisyys, mitä haetaan erilaisilla purkumattoratkaisuilla ja silppuavien puhaltimien yhdistämisellä apevaunuun. Näin samalla yksiköllä voidaan tehdä niin ruokinta kuin kuivituskin. Myös vaatimukset energian säästämisestä vaikuttavat apevaunujen tuotekehityksessä. Seosrehun teko on raakaa työtä, joka vaatii voimaa ja polttoainetta.
Seuraavassa katsaus Agritechnica-näyttelyn apevaunuantiin.