FinnMetko 2018 -metsäalan näyttely 30.8.–1.9.2018, Jämsä - Laaja konekirjo

Metko-näyttelystä on muodostunut toinen suuri suomalainen raskaskonenäyttely Hyvinkään maanrakennukseen keskittyneen Maxpon rinnalle. Tapahtuma on hyvin suosittu kävijöiden ja näytteilleasettajien parissa, varsinkin toimivan alueensa vuoksi.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Metsäalan näyttely FinnMetko 2018 järjestetään tänä vuonna Jämsässä 30.8.–1.9.2018. Tässä tunnelmia vuoden 2016 tapahtumasta.
Metsäalan näyttely FinnMetko 2018 järjestetään tänä vuonna Jämsässä 30.8.–1.9.2018. Tässä tunnelmia vuoden 2016 tapahtumasta.
Maanrakennuspuolelle aiemmin pyhitetyllä soramonttualueella on nyt myös metsäisiä yrityksiä, sillä Ponsse on varannut alueelta peräti kolme eri esittelytonttia.
Maanrakennuspuolelle aiemmin pyhitetyllä soramonttualueella on nyt myös metsäisiä yrityksiä, sillä Ponsse on varannut alueelta peräti kolme eri esittelytonttia.
Hitachin suosittu metsäalustainen ZX135USL-6 päivittyy FinnMetkossa uuteen mallisarjaan. Lyhytperäisen koneen maavara on 56 cm. Ominaisuuksiin kuuluvat myös 900 mm leveät telalaput ja pidempi alavaunu. Uutuus täyttää tason 4 -päästömääräykset.
Hitachin suosittu metsäalustainen ZX135USL-6 päivittyy FinnMetkossa uuteen mallisarjaan. Lyhytperäisen koneen maavara on 56 cm. Ominaisuuksiin kuuluvat myös 900 mm leveät telalaput ja pidempi alavaunu. Uutuus täyttää tason 4 -päästömääräykset.
Metsäkonevalmistajat Ponsse ja Kesla ovat sosiaalisessa mediassa raottaneet salaisuuden verhoa tulevista uutuuksista.
Metsäkonevalmistajat Ponsse ja Kesla ovat sosiaalisessa mediassa raottaneet salaisuuden verhoa tulevista uutuuksista.

Joka toinen vuosi järjestettävä FinnMetko-näyttely on aina ollut kävijöiden ja näytteilleasettajien suosiossa. Edelliseen näyttelyyn vuonna 2016 tutustui yli 36 000 kävijää, näytteilleasettajia oli 400 ja alueen laajuus 200 hehtaaria. Metkon suosiota lisäävät sijainti lähes keskellä vahvinta metsäsuomea ja hyvät tieyhteydet eri suuntiin. Näyttelyn taustaorganisaatiot ovat Koneyrittäjien liitto ry ja Keski-Suomen Koneyrittäjät ry.

Tänä vuonna näyttelyalue on edellisen vuoden tavoin entistä monipuolisempi. Osa maanrakennusalan näytteilleasettajista oli aiemmin sijoitettu pääportin läheiselle alueelle, joka on nyt laajempi. Kokonaisuutena näyttelyalueen kiertäminen vaatii nyt hieman vähemmän patikointia – edelliskerralla käytössä ollut Mäntäntien eteläpuoleinen työnäytösalue on lepotilassa ja kierrettävä alue siten napakampi.

Metsäoppilaitoksen alue on viimeistä kertaa tässä muodossa käytössä, sillä alueen kehitystyö muuttaa radikaalisti näyttelyaluettakin. Nykyisen Puistometsän ja Asfalttikenttä 1 alueille tullaan rakentamaan oppilaitoksen uusi suurempi konehalli, vanhan hallin tilalle tulee pysäköintialuetta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perjantaina 31.8. näyttelyn yhteydessä järjestetään metsäkoneenkuljettajien SM-kilpailu. 1.9. järjestetään myös maarakennuskoneenkuljettajien SM-kilpailu. Sen ohessa on alle 15-vuotiaille käynnissä koko tapahtuman ajan oma kilpailunsa. Lisäksi FinnMetkossa huipentuu Puunkuormaajamestari 2018 -kiertue, kun finaaliin selvinneet testaavat 31.8. taitonsa.

Metsästä tarjolla enemmän asiatekstiä kuin lentävää lastua

Metsäalan osalta Metkossa on viimeisten vuosien aikana tapahtunut selvä muutos. Näytteilleasettajat panostavat entistä enemmän paikoillaan oleviin esittelykoneisiin, eivät niinkään työnäytöksiin. Tänä vuonna suurimmat työnäytöskuviot ovat Ponssella ja Nisula Forestilla, sekä ruotsalaisella metsäkonevalmistaja Malwalla. Pienemmän kokoluokan koneita valmistavalla Malwalla ei aiemmin ole ollut osastoa suomalaisissa näyttelyissä.

Edellä mainitut työnäytökset pidetään uudessa kohdassa näyttelyaluetta, eli maanrakennuskoneille aikaisemmin pyhitetyn Kaakkolammintien soranottoalueen ja sinne päänäyttelyalueelta johtavan polun yhteydessä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Metsäpuolen uutuuksista ovat ennakkoon kertoneet salamyhkäisesti Ponsse ja Kesla, myös Nisula Forest tuo uutta esille. Sampo Rosenlew on ilmoittanut esittelevänsä näyttelyssä uuden mallistonsa osan, järeämmät harvesterit ja kuormatraktorit. Logset tuo paikalle pehmeille maille suunnitellun version 5F-kuormatraktoristaan, sekä itse kehittämänsä ohjaamojousituksen. John Deere Forestryn osastolla voi tutustua viimeisimpään Timbermatic-versioon, joka muun muassa kertoo reaaliaikaisen puutavaran valmistumisen sijaintitiedon suoraan kuljettajille. Paikalla on myös suurin osa traktoreiden metsävarusteiden valmistajista, sekä rengasvalmistajat uutuuksineen. Alalla yleistyneiden huoltopalveluiden osalta voi tutustua esimerkiksi Fomatecin uuteen kokonaisvaltaiseen Green Line -palvelukonseptiin.

Maanrakennus ja kuljetustekniikka myötätuulessa

Maarakennusalan noususuhdanteen myötä myös tämä sektori on elpymässä FinnMetkossa. Paikalla on useita koneiden maahantuojia omine osastoineen. Kaivukonerintamalla esimerkiksi Hitachi esittelee uuden metsävarustelun. Lisäksi tarjolla on myös kattava tarjonta erilaisten lisälaitteiden valmistajia.

Hyötyajoneuvojen osalta paikalla ovat kuorma-autovalmistajat sekä päällirakenteiden valmistajat. Pääpanostus on aikaisempina vuosina ollut vahvasti koneenkuljetusautojen osalle, etenkin viimeisten vuosien 5-akselisten alustojen yleistymisen myötä. Bioenergian kysynnän nousu näkyy hakkureiden ja murskainten esittelyjen lisääntymisenä. Myös erilaiset komponenttivalmistajat esittelevät tuotteitaan.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Bussikuljetuksella rennommin paikalle

Pysäköintialueita on sijoitettu Mäntäntien molemmin puolin ja Kaakkolammintien soramontun lähelle. Lisäksi on etäparkki Jämsän Raviradan alueelle (Kilpakorventie 120). Etäparkista ja Mäntäntien varrella olevilta erillisiltä pysäköintialueilta on bussikuljetus suoraan näyttelyalueelle. Erillisten pysäköintialueiden ja niiden bussikuljetuksien hyödyntämisellä voi välttää aamupäivällä helposti ruuhkautuvan pääpysäköintialueen ruuhkissa seisomista. Bussikuljetuksilla pääsee liikkumaan myös näyttelyalueen eri osioiden välillä.

Koneviestin oma rekka on keskeisellä paikalla Kangasmetsän alueella. Tervetuloa osastollemme kahville ja tutustumaan lehden ja nettisivujen tarjontaan.

Teksti: Tommi Hakala, Arto Turpeinen

Kuvat: Tommi Hakala, Arto Turpeinen, valmistajat