Katsaus Agritechnica 2019 rengasvalmistajien tarjontaan - esillä teloja, paineensäätöä ja antureita

Agritechnica tarjosi jälleen runsaasti uutuuksia myös rengaspuolelle. Rengasuutuuksissa pääpaino oli erilaisissa oheistuotteissa, kuten renkaiden anturoinneissa ja aktiivisissa rengaspaineensäätöjärjestelmissä. Näyttelyosastoilla oli helppo havaita myös erilaisten jälkiasenteisten telojen tarjonnan lisääntyminen.
Trelleborgin TM1000 Progressive traction on ensimmäinen täysin hiilivapaa valkoinen rengasseos. Kyseiset renkaat oli asennettu Massey Ferguson NEXT -konseptitraktorin alle. Kyseisten renkaiden käyttö edellyttää Trelleborgin itse kehittämien kevytrakenteisten vanteiden käyttöä. (UO)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Soucyn jälkiasenteisten telojen avulla traktoria voisi käyttää talvisin latukoneena. Telojen asennuksen yhteydessä traktorin runkoa vahvistetaan erillisellä apurungolla. Soucyä edustaa Suomessa Heftway Oy. (JP)
Soucyn jälkiasenteisten telojen avulla traktoria voisi käyttää talvisin latukoneena. Telojen asennuksen yhteydessä traktorin runkoa vahvistetaan erillisellä apurungolla. Soucyä edustaa Suomessa Heftway Oy. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Camso CTS High Speed on puimureille suunnitetu suurinopeuksinen tela (40 km/h). Camson-telojen lämpötilaa tarkkaillaan, minkä ansiosta voidaan hetkellisesti ajaa suurempia nopeuksia ilman telojen vaurioitumisen vaaraa. (JP)
Camso CTS High Speed on puimureille suunnitetu suurinopeuksinen tela (40 km/h). Camson-telojen lämpötilaa tarkkaillaan, minkä ansiosta voidaan hetkellisesti ajaa suurempia nopeuksia ilman telojen vaurioitumisen vaaraa. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Bobcat esitteli konseptia, jossa liukuohjatun pyöräkuormaajan renkaiden tilalle voidaan vaihtaa pienet telat. Paras hyöty saavutetaan erittäin pehmeillä mailla. Yksinkertaisen kiinnityksen ansiosta käyttäjä pystyy vaihtamaan telat renkaisiin ja takaisin eri urakoiden välillä suhteellisen nopeasti. (JP)
Bobcat esitteli konseptia, jossa liukuohjatun pyöräkuormaajan renkaiden tilalle voidaan vaihtaa pienet telat. Paras hyöty saavutetaan erittäin pehmeillä mailla. Yksinkertaisen kiinnityksen ansiosta käyttäjä pystyy vaihtamaan telat renkaisiin ja takaisin eri urakoiden välillä suhteellisen nopeasti. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Zuidbergin traktoreihin ja puimureihin jälkiasennettavia teloja saa eri kokoja. Yhdessä telassa on viisi telapyörää, joista kukin kantaa kaksi tonnia. Yhden telan kantavuus on siis jopa 10 tonnia. (JP)
Zuidbergin traktoreihin ja puimureihin jälkiasennettavia teloja saa eri kokoja. Yhdessä telassa on viisi telapyörää, joista kukin kantaa kaksi tonnia. Yhden telan kantavuus on siis jopa 10 tonnia. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Michelinin osastolla esiteltiin Camso TTS 110 -tela, joka on tarkoitettu käytettäväksi pellolla ajettaviin raskaisiin perävaunuihin. (JP)
Michelinin osastolla esiteltiin Camso TTS 110 -tela, joka on tarkoitettu käytettäväksi pellolla ajettaviin raskaisiin perävaunuihin. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Kumitelojen pintapaine on kumipyöriä pienempi. Kumitelojen telapyörästöjen jousitus nielee helposti pienet epätasaisuudet. (JP)
Kumitelojen pintapaine on kumipyöriä pienempi. Kumitelojen telapyörästöjen jousitus nielee helposti pienet epätasaisuudet. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Prinorth esitteli Agritechnicassa rinnekoneden osalta erilaisia uusia sovelluksia metsä- ja maatalouden tehtäviin (kts. kaksi seuraavaa kuvaa). (JP)
Prinorth esitteli Agritechnicassa rinnekoneden osalta erilaisia uusia sovelluksia metsä- ja maatalouden tehtäviin (kts. kaksi seuraavaa kuvaa). (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Prinorth-tela sopii muillekin pinnoille kuin vain lumelle ja jäälle (kts. edellinen ja seuraava kuva). (JP)
Prinorth-tela sopii muillekin pinnoille kuin vain lumelle ja jäälle (kts. edellinen ja seuraava kuva). (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Rinnekoneiden telat kasataan pulttaamalla useasta elementistä. Näin rikkoutuneen telan osan pystyy vaihtamaan helposti (kts. kaksi edellistä kuvaa). (JP)
Rinnekoneiden telat kasataan pulttaamalla useasta elementistä. Näin rikkoutuneen telan osan pystyy vaihtamaan helposti (kts. kaksi edellistä kuvaa). (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Grasdorfin vanteeseen oli asennettu renkaan painumisen mittaamiseksi etäisyysmittausanturi. Anturin mittaus perustuu ultraääneen. Tuote oli vielä konseptitasolla. Grasdorfilta löytyy useita erilaisia vanneratkaisuja, joista yksi on maataloustraktoreissa käytettävä kolmiosainen vanne. (JP)
Grasdorfin vanteeseen oli asennettu renkaan painumisen mittaamiseksi etäisyysmittausanturi. Anturin mittaus perustuu ultraääneen. Tuote oli vielä konseptitasolla. Grasdorfilta löytyy useita erilaisia vanneratkaisuja, joista yksi on maataloustraktoreissa käytettävä kolmiosainen vanne. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Vredestein esitteli maailman korkeimman perävaunuille suunnitellun renkaan. Flotation Trac 900/65r38 on 2,15 m korkea. Suuri halkaisija pienentää vierintävastusta sekä kasvattaa renkaan kosketuspinta-alaa. Vastaavan pinta-alan saavuttamiseksi on aikaisemmin tarvittu 1050 mm leveä rengas. (JP)
Vredestein esitteli maailman korkeimman perävaunuille suunnitellun renkaan. Flotation Trac 900/65r38 on 2,15 m korkea. Suuri halkaisija pienentää vierintävastusta sekä kasvattaa renkaan kosketuspinta-alaa. Vastaavan pinta-alan saavuttamiseksi on aikaisemmin tarvittu 1050 mm leveä rengas. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
BKT:n FL 633 Performa on pellolla ajettavien kuorma-autojen rengas.  Renkaan suurin ajonopeus on 100 km/h.  BKT on investoinut kotimaassaan Intiassa uusiin tehtaisiin, joista yksi aloittaa myös rautapyörien valmistuksen. Tehtaissa hyödynnetään aurinko- ja tuulienergiaa.  (JP)
BKT:n FL 633 Performa on pellolla ajettavien kuorma-autojen rengas. Renkaan suurin ajonopeus on 100 km/h. BKT on investoinut kotimaassaan Intiassa uusiin tehtaisiin, joista yksi aloittaa myös rautapyörien valmistuksen. Tehtaissa hyödynnetään aurinko- ja tuulienergiaa. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Trelleborg ja akselinvalmistaja Dana ovat kehittäneet yhdessä eturenkaiden paineensäätöjärjestelmän, joka on tarkoitettu ensiasennukseen. Tarvittavien letkujen ja muiden komponenttien sijoitus kääntyvään pyörään onnistuu parhaiten valmistuslinjalla. (UO)
Trelleborg ja akselinvalmistaja Dana ovat kehittäneet yhdessä eturenkaiden paineensäätöjärjestelmän, joka on tarkoitettu ensiasennukseen. Tarvittavien letkujen ja muiden komponenttien sijoitus kääntyvään pyörään onnistuu parhaiten valmistuslinjalla. (UO) Kuva: Uolevi Oristo
Nokian Ground King -renkaan esittelytraktori oli varustettu Levypyörä Oy:n vanteilla. Kyseisen yrityksen osto on lisännyt entisestään Nokian Renkaiden monipuolisuutta (kts. myös edellinen kuva). (JP)
Nokian Ground King -renkaan esittelytraktori oli varustettu Levypyörä Oy:n vanteilla. Kyseisen yrityksen osto on lisännyt entisestään Nokian Renkaiden monipuolisuutta (kts. myös edellinen kuva). (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Nokian Ground King -renkaan uudella kuviolla on ollut tarkoitus saada tielle ja pellolle yhtä hyvät ajo-ominaisuudet (kts. myös seuraava kuva). (JP)
Nokian Ground King -renkaan uudella kuviolla on ollut tarkoitus saada tielle ja pellolle yhtä hyvät ajo-ominaisuudet (kts. myös seuraava kuva). (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Alliancen Forestar 644 Elite on ensimmäinen matalapaineinen metsärengas. Paine on voitu laskea vastaavien renkaiden 5 baarin paineesta arvoon 2,5 bar. Saksassa metsäkoneilta vaaditaan monissa urakoissa vähintään 800 mm leveitä renkaita maanpinnan vaurioiden vähentämiseksi. Routa on tavallisesti pienentänyt Suomessa metsäkoneiden maahan aiheuttamia vaurioita, mutta etelässä sulana pysyvät maat voivat lisätä tarvetta erilaiselle kalustolle.  (JP)
Alliancen Forestar 644 Elite on ensimmäinen matalapaineinen metsärengas. Paine on voitu laskea vastaavien renkaiden 5 baarin paineesta arvoon 2,5 bar. Saksassa metsäkoneilta vaaditaan monissa urakoissa vähintään 800 mm leveitä renkaita maanpinnan vaurioiden vähentämiseksi. Routa on tavallisesti pienentänyt Suomessa metsäkoneiden maahan aiheuttamia vaurioita, mutta etelässä sulana pysyvät maat voivat lisätä tarvetta erilaiselle kalustolle. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Renkaiden erilaista kulumista havainnollistettiin vertailemalla Vredesteinin Traxxion XXL:ää (vas) ja toisen valmistajan perinteisempää rengasta. Kahdella samanlaisella traktorilla oli ajettu saman verran eri työtehtävissä. Tulosten perusteella eniten renkaan kulumiseen tiellä vaikuttaa renkaan keskellä olevan kumin määrä ja kuvion jatkuvuus. Ripojen kulma on Traxxionissa jyrkempi keskellä, mikä vähensi renkaan kulumista. Perinteisemmän renkaan ripojen suurempi väli aiheuttaa ripojen taipumista ja ylimääräistä luistoa tiekosketuksessa. (JP)
Renkaiden erilaista kulumista havainnollistettiin vertailemalla Vredesteinin Traxxion XXL:ää (vas) ja toisen valmistajan perinteisempää rengasta. Kahdella samanlaisella traktorilla oli ajettu saman verran eri työtehtävissä. Tulosten perusteella eniten renkaan kulumiseen tiellä vaikuttaa renkaan keskellä olevan kumin määrä ja kuvion jatkuvuus. Ripojen kulma on Traxxionissa jyrkempi keskellä, mikä vähensi renkaan kulumista. Perinteisemmän renkaan ripojen suurempi väli aiheuttaa ripojen taipumista ja ylimääräistä luistoa tiekosketuksessa. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Continentalin ostettua ajoneuvoelekroniikkaa ja -järjestelmiä valmistavan Siemensin VDO Automotiven, on yrityksen teknologinen osaaminen kasvanut erilaisiin smart-Farming-tuotteisiin. Yritys on investoinut 25 miljoonaa euroa maatalouden teknologian tutkimukseen. Pitkän tauon jälkeen Continental aloitti 2 vuotta sitten maatalousrenkaiden valmistamisen. Mallistosta löytyy esimerkiksi kuvassa oleva VF TractorMaster, jonka palojen reunoja on pyöristetty reunoilta, tavoitteena vähentää maan pinnan leikkautumista. (JP)
Continentalin ostettua ajoneuvoelekroniikkaa ja -järjestelmiä valmistavan Siemensin VDO Automotiven, on yrityksen teknologinen osaaminen kasvanut erilaisiin smart-Farming-tuotteisiin. Yritys on investoinut 25 miljoonaa euroa maatalouden teknologian tutkimukseen. Pitkän tauon jälkeen Continental aloitti 2 vuotta sitten maatalousrenkaiden valmistamisen. Mallistosta löytyy esimerkiksi kuvassa oleva VF TractorMaster, jonka palojen reunoja on pyöristetty reunoilta, tavoitteena vähentää maan pinnan leikkautumista. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Ridemaxx on BKT:n suuremmille kantavuuksille ja nopeuksille suunniteltu raskaan kaluston rengas. Teräskudoksista rengasta käytettiin JCB:n Fastrac TWO -nopeusennätystraktorissakin. (JP)
Ridemaxx on BKT:n suuremmille kantavuuksille ja nopeuksille suunniteltu raskaan kaluston rengas. Teräskudoksista rengasta käytettiin JCB:n Fastrac TWO -nopeusennätystraktorissakin. (JP) Kuva: Julius Pietarinen
Michelinin Roadbib on tehokkaille traktoreille suunniteltu rengas. Renkaan valintaa suositellaan, kun traktorin käyttötunneista vähintään 80 % kertyy tieajossa. (JP)
Michelinin Roadbib on tehokkaille traktoreille suunniteltu rengas. Renkaan valintaa suositellaan, kun traktorin käyttötunneista vähintään 80 % kertyy tieajossa. (JP) Kuva: Uolevi Oristo

Pintapaineiden pienentäminen ja maan säästäminen tiivistymiseltä jatkuvasti suurenevan konekannan osalta on edelleen keskeinen ongelma. Renkaiden ja telojen kautta välitetään maahan suuria voimia. Rengas- ja vannevalmistajat kilpailevat valmistustoleranssien kanssa, pyrkien saamaan renkaan asettumaan entistä tiukemmin paikoilleen.

Tarjonta laajenee oheistuotteisiin

Yleinen kehityssuunta näyttää olevan, että rengasvalmistajat laajentavat tarjontaansa oheistarvikkeisiin, kuten rengaspaineen säätöjärjestelmiin ja anturointeihin – renkaiden suorituskykyä pyritään parantamaan erilaisilla anturitekniikoilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nokian Renkaat esitteli renkaaseen liimattavan sirun, jota käytetään puhelimeen asennettavalla sovelluksella. Nokian Intuitu -anturi yhdistää itsensä älypuhelimeen bluetoothin välityksellä. Anturilla seurataan renkaan lämpötilaa sekä painetta, ja anturi on mahdollista liimata renkaaseen jälkiasennuksena. Tuote on tulossa kaupallisesti saataville piakkoin.

Continentalin uusiin renkaisiin on tulossa vastaavanlainen puhelimella luettavia paine- ja lämpötila-anturointi. Järjestelmää kutsutaan Continental ContiConnec- tiksi.

Vredesteinilla puolestaan rengaspaineen seurantaan käytettävä anturi asennetaan venttiilin yhteyteen. Vannevalmistaja oli varustanut vanteen ultraäänianturilla, joka mittasi renkaan painumaa renkaan sisäpuolelta.

Jälkiasennusteloja

Telojen valmistajien määrä ja jälkiasennussarjojen tarjonta on kasvanut. Markkinoille on tullut erilaisia telarakenteita, jotka on suunniteltu eri käyttötarkoituksiin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Teloja käytetään Keski-Euroopassa myös siksi, että suuren korjuukoneen leveys säilyy alle kolmessa metrissä, jolloin konetta voidaan siirtää maantiellä ilman etuautoa tms.

Teloja ei ole vielä standardoitu sisäpintojen pala- ja vetoratkaisujen osalta, vaan telat ovat usein valmistajakohtaisia, eivätkä sovi ristiin muiden valmistajien tuotteiden kanssa. Telojen valmistustekniikat eroavat toisistaan. Telan sisäpinnalla olevat vetopalat voidaan kiinnittää telaan joko samalla, kun koko tela vulkanoidaan tai liimata erikseen ennalta vulkanoituun telaan.

Oikeat rengaspaineet

Trelleborg on valmistanut Dana- akselivalmistajan kanssa CTIS+ -rengaspaineensäätöjärjestelmän.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Michelinin ZenTerra Isobus -ohjattava rengaspainejärjestelmä on puolestaan PTG:n valmistama.

Joskus oman kaluston akselimassojen ja rengaspaineiden arviointi on haastavaa – maksuttomassa 365FARMNET palvelussa on Michelinin ja Terranimon laatima AgroPressure-palvelu, joka pystyy määrittämään oikeat rengaspaineet eri työkoneille ja maalajeille. 365Farmnetissä on suuri tietokanta erilaisista traktoreista ja niiden työkoneista. Kyseiseen projektiin on jo lähtenyt mukaan suuria laitevalmistajia ja konserneja.

Rengaspaineen säätöjärjestelmässä on mitä erilaisimpia pyöriviä paineliittimiä koneen rungon ja vanteen välillä, mikä johtuu paljolti liittimen sijoituspaikasta.

Järjestelmissä olevat vanteeseen sijoitettavien letkurikko- ja täyttöventtiilien ratkaisut eroavat myös huomattavasti toisistaan. Yhdessä PTG:n ratkaisussa venttiilin ohjaus tapahtuu erillisellä ohuemmalla painelinjalla itse täyttölinjan rinnalla. Trelleborgin järjestelmässä on vain yksi järeämpi painelinja ja monimutkaisempi venttiili.

Nailon yleistynyt maatalousrenkaissa

Maatalousrenkaissa monet valmistajat ovat jo usein luopuneet teräskudosten käytöstä puhtaasti maatalouskäyttöön suunnitelluissa renkaissa. Nailonin käyttöä maatalousrenkaiden runkorakenteissa puoltaa sen joustavuus ja keveys.

Muutamat valmistajat suosivat teräskudoksia edelleen niiden hyvien pistosuojausominaisuuksien vuoksi, sillä vastaavan jäykkyyden ja suojauksen saavuttamiseksi nailonkudoksilla vaaditaan huomattavasti terästä useampia kerroksia. Metsäkoneiden renkaissa teräskudokset ovat edelleen vahvasti käytössä.

Kuorma-autolla pellolle

Tehokkuusvaatimukset ovat lisänneet kuorma-autojen käyttöä maatalouden kuljetuksissa. Tämä näkyy kuorma-autojen maatalouskäyttöön soveltuvien renkaiden tarjonnassa. Agritechnican hopeamitalilla palkittu Alliance 398 MPT on maatalouskäyttöön, ja jopa 100 km/h nopeuksille suunniteltu rengas.

Kuorma-autojen käytöllä pyritään vähentämään työketjun vaiheita, kun esimerkiksi puimurin säiliö voidaan tyhjentää suoraan sen rinnalla ajavaan kuorma-autoon. Kuorma-autolla hoituu myös rehun kuljetus suoraan ajosilppurin alta siilolle asti. Kuorma-autoissa nopeaan ajoon suunniteltuihin renkaisiin liittyy lähes poikkeuksetta ajonaikaiset rengaspaineen säätöjärjestelmät. Pelto-olosuhteissa vaaditaan poikkeuksetta huomattavasti alhaisempia rengaspaineita kuin nopeassa maantieajossa.

Telarenkaat ensiasennusrenkaiksi

Näyttelyssä nähtiin ensimmäistä kertaa PneuTrac-telarenkaat ensiasennusrenkaina New Hollandin T4N viininviljelytraktorin alla, joka voitti TOTY Best of Specialized 2020 -sarjan. Telarenkaan suunnittelu ja tuotekehitys kulutuskestävyyden parantamiseksi tieajossa jatkuu ja suurempia kokoja on tulossa.