Perkinsin strategia uudistui

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Jarcracin kevyt yhdistelmäkone toimii harvesterina ja ajokoneena huonosti kantavilla metsämailla ja suoalueilla. Koneen paino on noin 4 tonnia. Keveyden ohella koneen ulkomitat ovat pienet; leveyttä on vain 194 cm, jotta kone kävisi myös ensiharvennuksille. Ajohydrauliikassa on Bondiolin kaksipesäinen pumppu, jolloin vetäjälle ja vaunulle on omat piirit. Telamoottorit ovat Poclain Hydraulicsin säteismäntämoottorit. Perkinsin 2,2 litran dieselmoottorin teho on 50 kW.
Jarcracin kevyt yhdistelmäkone toimii harvesterina ja ajokoneena huonosti kantavilla metsämailla ja suoalueilla. Koneen paino on noin 4 tonnia. Keveyden ohella koneen ulkomitat ovat pienet; leveyttä on vain 194 cm, jotta kone kävisi myös ensiharvennuksille. Ajohydrauliikassa on Bondiolin kaksipesäinen pumppu, jolloin vetäjälle ja vaunulle on omat piirit. Telamoottorit ovat Poclain Hydraulicsin säteismäntämoottorit. Perkinsin 2,2 litran dieselmoottorin teho on 50 kW.
Perkinsin taso IIIB -moottorissa on pakokaasujen takaisinkierrätys. Tähän päästötasoon on päästy ilman moottorin ulkopuolelle asennettavia tilaa vieviä laitteita.
Perkinsin taso IIIB -moottorissa on pakokaasujen takaisinkierrätys. Tähän päästötasoon on päästy ilman moottorin ulkopuolelle asennettavia tilaa vieviä laitteita.
Deutzin nelisylinteriset 2,9 litran moottorit ovat tällä hetkellä kiinnostava vaihtaoehto monelle työkonevalmistajalle. Moottorisarjassa on ahtamattoman perusversison lisäksi TD ja TDC vaihtoehdot. Jälkimmäisestä voi valita joko uuden korkeavääntöisen tai korkeatehoisen version. Näiden moottoreiden tehot ovat neljästä kymmenestä sataan hevosvoimaan ja niitä valmistetaan EU:n vaihe IIIB -päästötason ja US EPA Tier 4 -tason vaatimusten mukaisiksi.
Deutzin nelisylinteriset 2,9 litran moottorit ovat tällä hetkellä kiinnostava vaihtaoehto monelle työkonevalmistajalle. Moottorisarjassa on ahtamattoman perusversison lisäksi TD ja TDC vaihtoehdot. Jälkimmäisestä voi valita joko uuden korkeavääntöisen tai korkeatehoisen version. Näiden moottoreiden tehot ovat neljästä kymmenestä sataan hevosvoimaan ja niitä valmistetaan EU:n vaihe IIIB -päästötason ja US EPA Tier 4 -tason vaatimusten mukaisiksi.
Perkins esitteli osastollaan uutta 400-sarjaan kuuluvaa 4-sylinteristä IIIB-päästötason commonrail-moottoria. Perkins 404F-E22TA on varustettu turbolla ja siinä on täysin sähköinen ohjaus. Huipputeho on 50 kW, minkä ansiosta moottori on nyt sarjansa tehokkain malli. 400-sarjassa on 2-, 3- ja 4-sylinterisiä moottoreita, joiden tehot alkavat 10,2 kW:sta. Sarja on tarkoitettu pieniin työkoneisiin ja se on suunniteltu helposti asennettavaksi ja pieneen tilaan sopivaksi. Huoltoväli on 500 tuntia.
Perkins esitteli osastollaan uutta 400-sarjaan kuuluvaa 4-sylinteristä IIIB-päästötason commonrail-moottoria. Perkins 404F-E22TA on varustettu turbolla ja siinä on täysin sähköinen ohjaus. Huipputeho on 50 kW, minkä ansiosta moottori on nyt sarjansa tehokkain malli. 400-sarjassa on 2-, 3- ja 4-sylinterisiä moottoreita, joiden tehot alkavat 10,2 kW:sta. Sarja on tarkoitettu pieniin työkoneisiin ja se on suunniteltu helposti asennettavaksi ja pieneen tilaan sopivaksi. Huoltoväli on 500 tuntia.
Ohjaamossa oleva moottorin toiminnoista kertova näyttöpaneeli tuli Perkinsiltä moottoripaketin mukana ja käyttöönotto vaati ainoastaan johtosarjan liittämisen moottoriin.
Ohjaamossa oleva moottorin toiminnoista kertova näyttöpaneeli tuli Perkinsiltä moottoripaketin mukana ja käyttöönotto vaati ainoastaan johtosarjan liittämisen moottoriin.

Moottoreita valmistavat tehtaat käyvät kovaa kilpailua pääsystä työkonevalmistajien tuotteisiin. Tämä kilpailu näkyi myös Metkossa, jossa Perkins, Deutz ja Agco Power olivat mukana omilla osastoillaan.

Perkins on lähtenyt kilpaan uudistetulla strategialla. Suomessa tämä näkyy maaorganisaation vahvistamisena sekä siinä, että Perkins-moottori löytyy entistä useamman konevalmistajan tuotteissa. Perkins on Caterpillarin omistama yritys, mutta se myy valmistamiaan moottoreita itsenäisesti eri työkonevalmistajille. Suomessa Perkinsiä edustaa Secodi Finland Oy, jonka maajohtajaksi nimitettiin juuri Metkon aikana Jyri Kurki.

Perkins pyrkii siihen, että sen moottoreiden sovittaminen työkoneisiin olisi aikaisempaa vaivattomampaa. Tämä on erityisen tärkeää pienille konevalmistajille, joiden omat tuotekehitysresurssit ovat tavallisesti hyvin rajalliset. Tuotekehityksessä Perkins voi auttaa kahdella tavalla. Perkinsin Petersboroughin tehtaalla on oma osasto, jossa työkonevalmistaja voi tehtaan tuella suunnitella koneensa rakenteita ja järjestelmiä yhteensopiviksi moottorin kanssa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toinen tapa on auttaa pieniä konevalmistajia tarjoamalla moottori pakettina, joka sisältää kaiken tarpeellisen mukaan lukien ohjaamoon asennettavan ohjausyksikön ja ohjainmoduulin. Ratkaisu tekee dieselin sovittamisesta työkoneeseen äärimmäisen yksinkertaisen prosessin ja sopii valmistajille, jotka eivät tavallisesti tee kuin muutaman koneen sarjoja.

Metkossa hyvä esimerkki tästä oli Jarcracin valmistama pienmetsäkone. Tässä vetävällä telavaunulla varustetussa koneessa on moottorina Perkinsin valmistama 2,2 litran 3B-päästöluokan diesel. Jari Konttila Jarcracilta kertoi, että Perkinsiin päätyminen oli osittain hintakysymys, mutta myös muut asiat vaikuttivat. ”Kysyimme tarjouksia useammalta moottorivalmistajalta. Osalta emme saaneet lainkaan vastausta ja osa olisi vaatinut meidän tarpeeseen nähden aivan liian suuren kertatilauksen”, kertoo Jari Konttila.

Moottorivalmistajan tarjoama palvelu ja tuki uutta työkonetta suunniteltaessa on pienelle valmistajalle tärkeä asia mietittäessä moottorivalintaa. Myös huollon ja varaosapalveluiden järjestyminen voi olla kriittinen kysymys, varsinkin silloin, kun konevalmistajan tuotteita on lähdössä kaukaisiin maihin.

Globaali tuotetuki oli tärkeä peruste, kun ruoveteläinen metsäkonevalmistaja Prosilva valitsi moottoritoimittajaa. Prosilva on viimeiset 12 vuotta ollut saksalaisten Deutz-moottoreiden käyttäjä. Tiheästi kiristyneet päästömääräykset ovat aiheuttaneet sen, että tänä aikana on moottorimalli ehtinyt vaihtua jo neljästi ja pian on tulossa viides sukupolvi, kun tason 4 -moottorit tulevat vuoroon. Vielä tällä hetkellä voidaan asentaa siirtymäkauden ansiosta edellisen päästötason moottoreita. Hyppäys 4. päästötasolle merkitsee aikaisempaa suurempaa muutosta, sillä sen yhteydessä tulee käyttöön urearuiskutus.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toimitusjohtaja Lasse Karilainen Prosilvasta on ollut hyvin tyytyväinen suuren moottorivalmistajan palveluun: ”Olemme saaneet kaiken tarvitsemamme tuen. Uuden mallin tyyppihyväksyntää varten tehtaan edustajat ovat tulleet Saksasta tekemään mittaukset ja maahantuoja antaa huoltokoulutuksen meidän väelle. Me olemme pieni tekijä, mutta Deutzin maailman laajuinen verkosto palvelee sekä meitä että asiakkaitamme, vaikka koneet myytäisiin Etelä-Amerikkaan.”

Jussi Laukkanen