Dieselistä sähköön

Agritechnicassa esiteltiin joitakin uusia traktoreiden ja työkoneiden voimanlähteitä. Dieselin päästöjä on parinkymmenen vuoden aikana onnistuttu pudottamaan huikeat 97 prosenttia. Moottoreiden lisäksi voimansiirron ja hydrauliikan hyötysuhdetta on pystyttävä parantamaan, jotta energian kulutusta voidaan vähentää.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Merlo Turbofarmer 40.7 Hybrid on varustettu 30 kW:n litiumakulla ja dieselmoottorilla. Koneella voidaan työskennellä rajoitetusti sisätiloissa pelkällä sähköenergialla. Akku voidaan ladata myös sähköpistokkeesta, jolloin työskentely on myös edullista. Sähkömoottori pyörittää sekä toista hydraulipumppua että mekaanisen voimansiirron jakolaatikkoa. Dieselmoottori käy hybridiajossa koko ajan taloudellisella vakiokierrosluvulla, koska akku tasoittaa tehohuiput ja odotteluvaiheen tyhjäkäynnin. (UO)
Merlo Turbofarmer 40.7 Hybrid on varustettu 30 kW:n litiumakulla ja dieselmoottorilla. Koneella voidaan työskennellä rajoitetusti sisätiloissa pelkällä sähköenergialla. Akku voidaan ladata myös sähköpistokkeesta, jolloin työskentely on myös edullista. Sähkömoottori pyörittää sekä toista hydraulipumppua että mekaanisen voimansiirron jakolaatikkoa. Dieselmoottori käy hybridiajossa koko ajan taloudellisella vakiokierrosluvulla, koska akku tasoittaa tehohuiput ja odotteluvaiheen tyhjäkäynnin. (UO)
New Hollandin  valmistama metaanitraktori on toimiva prototyyppi, joka on käytössä biokaasua tuottavassa yrityksessä lähellä Torinoa. Traktorissa on FPT:n kolmelitrainen moottori, jonka suurin teho on 135 hv ja vääntömomentti 620 Nm. Paineistettuun säiliöön mahtuu 50 kg metaania, mikä riittää keskimäärin puolen päivän ajoon, lisäksi varalla on 15 litran dieseltankki. Traktorissa on katalysaattori, jonka avulla se täyttää päästötaso 4B-vaatimukset. (UO)
New Hollandin valmistama metaanitraktori on toimiva prototyyppi, joka on käytössä biokaasua tuottavassa yrityksessä lähellä Torinoa. Traktorissa on FPT:n kolmelitrainen moottori, jonka suurin teho on 135 hv ja vääntömomentti 620 Nm. Paineistettuun säiliöön mahtuu 50 kg metaania, mikä riittää keskimäärin puolen päivän ajoon, lisäksi varalla on 15 litran dieseltankki. Traktorissa on katalysaattori, jonka avulla se täyttää päästötaso 4B-vaatimukset. (UO)
Agritechnica-näyttelyn yhteyteen oli Rudolf Dieselin muistoksi kerätty vanhoja dieselkäyttöisiä autoja ja traktoreita teemalla ”100 vuotta tehokkuutta”. Kuvassa on yksi maailman vanhimmista dieselmoottoreista. (JL)
Agritechnica-näyttelyn yhteyteen oli Rudolf Dieselin muistoksi kerätty vanhoja dieselkäyttöisiä autoja ja traktoreita teemalla ”100 vuotta tehokkuutta”. Kuvassa on yksi maailman vanhimmista dieselmoottoreista. (JL)
Agco Fendt aloitti sähköisen voimansiirron tutkimus- ja kehitystyön jo vuonna 2001. Fendt X -koetraktori valmistui vuonna 2012 ja on siitä lähtien ollut käytännön kokeilussa. Traktorissa on 147 kW:n nelisylinterinen moottori, joka pystyy tuottamaan sähköä 130 kW:n teholla. Traktorissa on Vario-voimansiirto, sähköteho käytetään traktorin omia apulaitteille sekä sähköllä toimiville työkoneille. Testejä on ajettu mm. Grimme-perunannostokoneen kanssa, jossa on 50 kW:n sähkömoottoreilla toteutettu veto. (UO)
Agco Fendt aloitti sähköisen voimansiirron tutkimus- ja kehitystyön jo vuonna 2001. Fendt X -koetraktori valmistui vuonna 2012 ja on siitä lähtien ollut käytännön kokeilussa. Traktorissa on 147 kW:n nelisylinterinen moottori, joka pystyy tuottamaan sähköä 130 kW:n teholla. Traktorissa on Vario-voimansiirto, sähköteho käytetään traktorin omia apulaitteille sekä sähköllä toimiville työkoneille. Testejä on ajettu mm. Grimme-perunannostokoneen kanssa, jossa on 50 kW:n sähkömoottoreilla toteutettu veto. (UO)

Dieselmoottoreiden käyttö traktoreissa alkoi hitaasti, yleistymisestä voidaan puhua vasta 30-luvulla. Esimerkiksi Fendtin veljesten ensimmäinen traktori oli bensiinikäyttöinen, mutta ”sarjavalmisteisessa” Fendt Dieselross -traktorissa oli jo vuonna 1930 dieselmoottori.

 

 

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Dieselin valtakausi alkoi kuitenkin vasta sodan jälkeen, kun valmistajat vakuuttuivat, että se ei ole liian hienoa tekniikkaa maanviljelijöille. Yhdysvalloissa ja myös entisen itäblokin puolella valmistettiin vielä 60-luvulla kaasukäyttöisiä traktoreita. Ympyrä sulkeutuu, sillä tällä hetkellä ainakin Valtra, New Holland sekä Steyr kehittävät biokaasutraktoreitaan.

Merlon pistokehybridi-kurottaja avaa uuden aikakauden, sillä sähkön voimalla eteneminen sopii erinomaisesti kotieläinsuojiin ja rakennustyömaille.

 

Avaa artikkelin PDF