Komatsu Forestille uusi asiakaslähtöisempi toimintapa – yhteistyö Komatsun kanssa tiivistyy, Valmet nimi säilyy

Valmet metsäkoneiden siirtyminen Komatsulle kaksi ja puoli vuotta sitten ei juurikaan muuttanut organisaatiota, vaan toimintaa jatkettiin entiseen malliin. Uudet omistajat eivät hötkyilleet uuden strategian kehittämisessä, sillä aika sen julkistamiselle koitti vasta 1.9. FinnMetko 2006 -näyttelyssä.
Komatsu Forestin osastolla oli esillä Valmet-harvestereiden koulutuskäyttöön kolmiulotteinen simulaattori, jossa metsämaisema jatkuu myös sivuikkunoissa. Tämä laajentaa simulaattoriopetuksen mahdollisuuksia työnsuunnitteluun ja kaatotekniikkaan. Poistettavien puiden ja kaatosuunnan valinta on nyt entistä todentuntuisempaa ja haasteellisempaa. Hakkuun jälkeen tiedot kasoista siirtyvät ajokonesimulaattorille, joten oppilas voi jatkaa työskentelyä samalla leimikolla ja arvioida työjälkeään. (MW)
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Komatsu Forestin pääjohtaja Hideki Yamada kertoi Valmetin olevan koko maailmanlaajuisen metsäkonekaupan myyntitilastojen kakkonen, mutta ykkönen voimakkaimmin kasvavilla Venäjän, Itä-Euroopan, Etelä-Amerikan ja Kaakkois-Aasia markkinoilla. Nykyinen organisaatio ei kuitenkaan mahdollista kasvua, joka on ainoa keino aseman säilyttämiseksi, sillä kilpailijat panostavat lujasti samoihin kohteisiin.

Uusi toimintamalli noudattaa tuttua asiakkaan huomioimisen mantraa: Komatsu panostaa koulutukseen, huoltoon ja varaosamyyntiin. Maailma jaetaan kuuteen tulosvastuulliseen myyntipiiriin, sillä operatiivisen toiminnan eli myynnin ja jälkimarkkinoinnin päätöksenteko halutaan viedä lähemmäksi asiakasta. Uumajasta käsin on vaikea ymmärtää etelä-amerikkalaisen asiakkaan ongelmia, Yamada konkretisoi.

Tuotekehitys ja suuria linjoja vetävä pääkonttori jäävät edelleen Uumajaan.

Toimittajassa heräsi maaotteluhenkinen epäilys, että japanilaiset olisivat kyllästyneet ruotsalaiseen "diskuteeraamiseen" ja odottavat nyt tekoja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ensimmäisenä aloittavat Euroopan, Amerikan ja Oseanian jakelukeskukset. Toimintoja tullaan varsinkin uusilla alueilla yhdistämään Komatsun maarakennuskoneiden kanssa. Valmet-nimi tulee kuitenkin säilymään, vakuutti pääjohtaja Yamada.

Jari Alahuhtala keskittyy Venäjän myyntiorganisaation rakentamiseen

 

Komatsu Forestin Venäjän myyntiä on aikaisemmin hoidettu Suomen kautta. Nyt Venäjästä tulee erillinen myyntialue, jonka vetäjäksi siirtyy Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajana ollut Jari Alahuhtala.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Komatsu laskee suurimman myyntipotentiaalin olevan Venäjällä, nyt siellä hakataan puuta vähemmän kuin Neuvostoliiton aikana. Useimpien puunkorjuuyritysten koko nykyinen kalusto vetelee viimeisiään, ja siirtyminen pitkän puun korjuusta tavaralajimenetelmään tulee harkintaan.

"Komatsu tulee Venäjällä tukeutumaan maarakennuskoneiden huolto- ja myyntipisteisiin, jolloin voimme käyttää yhteistä hallintoa ja pystymme kustannustehokkaasti rakentamaan kattavan myyntiverkoston", Yamada kertoi.

Alahuhtala uskoo tiiviin yhteistyön maarakennuspuolen kanssa tukevan kumpaakin sektoria, sillä suurin osa metsistä sijaitsee tiettömien taipaleiden takana. Puunkorjuuyhtiöt tarvitsevat sekä kaivinkoneita että metsäkoneita; asiakas saa kalustolleen lisää työtunteja varustamalla kaivurinsa talveksi hakkuupäillä.

Valmetin juuret ovat Suomessa

Suomi on Valmetille edelleen tärkeä markkina-alue, onhan se kappalemääräisesti toiseksi suurin yksittäinen myyntimaa. Suomessa koneilla ajetaan paljon. Urakoitsijoilta ja kuljettajilta saadaan paljon hyvää palautetta, joka on ensiarvoisen tärkeää tuotekehitykselle, esim. Valmetin Maxi-ohjelmistoperheen tuotekehitystä tehdään Suomessa ja Uumajassa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Baltian myyntiä tullaan edelleen hoitamaan Suomen kautta, sillä koko metsäsektori ja konemarkkinat tulevat noudattamaan Suomen kehitystä.

Uudessa myyntialuejaossa Suomi kuuluu Euroopan myyntipiiriin. Alahuhtala jatkaa toistaiseksi myös Komatsu Forest Oy:n toimitusjohtajana.

Uusi organisaatio harvesteripäiden ja kuormainten myyntiin

Pelkkien harvesteripäiden myynti on edelleen kasvussa, sillä kouraharvesterilla varustettu kaivuri on usein ensimmäinen askel, jolla siirrytään puutavaralajimenetelmään. Komatsu panostaa tälle sektorille luomalla erillisen organisaation ja tuotemerkin Waratahin tapaan. Eri nimellä myytävällä koneella haetaan neutraalimpaa asemaa kilpailevien kaivurikauppiaiden keskuudessa.

Tuotantoa nostetaan

Puutavaralajimenetelmän koneet valmistetaan edelleen Uumajassa. Tehtaan nykyisestä noin 1200 koneen valmistuskapasiteetista on käytössä 75 %. Kaato- ja kasauskoneita valmistetaan Shawanossa USA:ssa. Konevalikoimaa tullaan mahdollisesti kasvattamaan juontotraktorilla eli "skidderillä".

 

Vahva uusille markkinoille panostaminen saattaa hamassa tulevaisuudessa johtaa tehtaiden perustamiseen esim. Venäjälle, mutta konkreettisia suunnitelmia ei vielä ole tehty. Näissä maissa emoyhtiöllä on kuitenkin jo toimivia ja suunnitelmissa olevia maanrakennuskonetehtaita, joten olisi kannattavinta yhdistää mahdollinen valmistus näihin resursseihin, Yamada kertoo.

 

Avaa artikkelin PDF