Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Versioita joka tarpeeseen - Volkswagen-hyötyajoneuvojen varustelu laajenee

Volkswagenin hyötyajoneuvo-osaston jo perinteeksi muodostunut talviajokoulu järjestettiin jo 16. kerran. Aina ajankohtaisten ajovinkkien sekä maastoajoharjoittelun lisäksi näytillä ja koeajettavana oli mielenkiintoisia erikoisvarusteltuja hyötyajoneuvouutuuksia.
Vetopöytävarustuksella varustetun Amarokin vetopainon määrittely on vielä kesken hollantilaisen vetopöytävalmistajan ja VW:n kesken. Todennäköinen maksimivetopaino tullee asettumaan 3 800– 4 200 kilon välille. Silloin BE-ajokortti riittäisi, koska tulkinnan mukaan osa painosta jakautuu vetoauton kantavuuteen. Vetopöydän veroton hinta asennettuna ja muutoskatsastettuna on noin 6 700 euroa.
Vetopöytävarustuksella varustetun Amarokin vetopainon määrittely on vielä kesken hollantilaisen vetopöytävalmistajan ja VW:n kesken. Todennäköinen maksimivetopaino tullee asettumaan 3 800– 4 200 kilon välille. Silloin BE-ajokortti riittäisi, koska tulkinnan mukaan osa painosta jakautuu vetoauton kantavuuteen. Vetopöydän veroton hinta asennettuna ja muutoskatsastettuna on noin 6 700 euroa. 
Amarokin off–road-asetuksilla auton ESP-järjestelmä tunnistaa nopeuden ja mäen jyrkkyyden säädellen auton nopeutta automaattisesti jarrujen avulla. Kuljettajalle jää vain ohjaaminen. Parhaiten järjestelmä toimi testiradalla ilman ketjuja varustetulla autolla.
Amarokin off–road-asetuksilla auton ESP-järjestelmä tunnistaa nopeuden ja mäen jyrkkyyden säädellen auton nopeutta automaattisesti jarrujen avulla. Kuljettajalle jää vain ohjaaminen. Parhaiten järjestelmä toimi testiradalla ilman ketjuja varustetulla autolla. 
Sno-Way-aura painaa vain noin 130 kiloa. Keveyden ansiosta painonjakauma säilyy sopivana ja takapyörien pito säilyy paremmin. Myös etuakselistoon kohdistuu vähemmän rasituksia.
Sno-Way-aura painaa vain noin 130 kiloa. Keveyden ansiosta painonjakauma säilyy sopivana ja takapyörien pito säilyy paremmin. Myös etuakselistoon kohdistuu vähemmän rasituksia. 
Talvella myyntiin tulleeseen Transporter Doppeliin on saatavana kattava valikoima maastokelpoistuutta parantavia lisävarusteita.
Talvella myyntiin tulleeseen Transporter Doppeliin on saatavana kattava valikoima maastokelpoistuutta parantavia lisävarusteita. 
VW:n hyötyajoneuvoihin on tarjolla useita maastokelpoisuutta lisääviä ratkaisuja, joissa keskiössä on saksalaisvalmisteiset Seikel-alustasarjat. Tapahtumassa oli koeajettavissa yli 40 erilaista VW hyötyajoneuvoa, joista osa oli monipuolisesti varusteltuja erikoisautoja. Amarokin Seikel-alustasarjojen hinnat lähtevät 1 430 eurosta alkaen.
VW:n hyötyajoneuvoihin on tarjolla useita maastokelpoisuutta lisääviä ratkaisuja, joissa keskiössä on saksalaisvalmisteiset Seikel-alustasarjat. Tapahtumassa oli koeajettavissa yli 40 erilaista VW hyötyajoneuvoa, joista osa oli monipuolisesti varusteltuja erikoisautoja. Amarokin Seikel-alustasarjojen hinnat lähtevät 1 430 eurosta alkaen. 
Belgialaisen Prime Desing Europen tuotevalikoima käsittää mm. AluRack alumiiniset katto- ja pitkän tavaran telineet avolavoihin, sekä versiot avolavojen kovien kuomujen päälle. Alurackin verollinen hinta asennettuna on 1 800 euroa. Maahantuojana toimii Pajakulma.
Belgialaisen Prime Desing Europen tuotevalikoima käsittää mm. AluRack alumiiniset katto- ja pitkän tavaran telineet avolavoihin, sekä versiot avolavojen kovien kuomujen päälle. Alurackin verollinen hinta asennettuna on 1 800 euroa. Maahantuojana toimii Pajakulma. 

Hämeenlinnaan, Katisten Kartanon alueelle siirretty talviajokoulu piti sisällään niin liukkaan kelin ajoharjoituksia kuin maastoajoharjoittelua sekä tutustumista autojen maasto-ominaisuuksiin. Koeajettavissa oli yli 40 erilaista VW hyötyajoneuvoa, joista osa oli monipuolisesti varusteltuja erikoisautoja. Ensiesittelyssä oli myös Continentalin uusi talvirengasmalli.

Jopa 4 500 kg kantavuudella

Amarokia saa nykyään myös vetopöydällä ja siihen kytkettävällä, ns. hanhenkaula-aisalla varustetulla 02-luokan puoliperävaunulla. Vetopöytä asennetaan lähelle lavan etureunaa. Kytkentälaite saadaan piilotettua kannen alle, kun perävaunulle ei ole käyttöä. Näin lavan pinta on tasainen muuta käyttöä ajatellen.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Perävaunu on 2 200 mm leveä, pituuksia on tarjolla neljä kappaletta 3 050–6 060 mm välillä. Akselit ovat Knottin valmistetta, kantavuus on 1 800 kg/kpl. Jarruina E35 EC -hyväksytyt sähköiset jarrut. Renkaat ovat 195/50R13C kokoiset. Vetopää on säädettävä 650–750 mm välillä. Perävaunun pohja on 18 mm paksua vaneria.

Kokonaispainoa on enimmillään 5 300 kiloa, joten suurin kantavuus on noin 4 500 kilon luokkaa.

VW kertoo, että hollantilaiselta perävaunuvalmistajalta odotetaan vielä lisädokumentteja, jotta maksimivetopaino voidaan määritellä tehtaan kanssa. Alustavan tulkinnan mukaan BE-ajokortti riittäisi, koska osa perävaunun painosta jakautuu vetokytkimen välityksellä auton kuormaksi.

Talvikunnossapitoon

Amarok taipuu myös talvikunnossapitoon. Demoauto oli varusteltu amerikkalaisvalmisteisella Sno-Way-auralla. Sen runko suurlujuusterästä ja aurapinta pakkasenkestävää polykarbonaattia. Tällä ratkaisulla auran paino on ainoastaan 130 kiloa. Varustelu sisältää myös sähkökäyttöisen hiekan ja suolan levittäjän 250 litran vetoisella säiliöllä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Niin aura kuin levitin kiinnitetään runkopalkeissa oleviin kiinnityspisteisiin. Näin varustelu ei vaadi autoon mitään muutoksia. Pikakiinnikkeiden ansiosta laitteet voidaan irrottaa alle minuutissa. Asennusta ei suositella jatkuvatoimisella nelivedolla varustettuihin manuaalivaihteisiin malleihin. Suomessa asennuksista vastaa LMS Service Oy. LMS-varustuksen hinta asennettuna ja muutoskatsastettuna on 14 800 euroa.

Lisää maastokelpoisuutta

Vuonna 1949 NSU:n polku- ja moottoripyörien myynnillä ja huoltotoiminnalla aloittanut Seikel on kasvanut VW:n viralliseksi yhteistyökumppaniksi. Yrityksen ydinosaamista ovat autojen neliveto- ja maastokelpoisuusratkaisut.

Suomessa Seikelin ratkaisuja on käytetty lähinnä Transportereissa sekä Amarokeissa. Amarokiin on saatavilla kahta erilaista alustasarjaa. Rankkaan maastokäyttöön tarkoitettu Desert-alustasarja käsittää etupään pidemmät jouset sekä uudelleensäädetyt iskunvaimentimet. Takapäähän asennetaan pidemmät iskunvaimentimet, joissa on suurempi öljytilavuus sekä erityiset asetukset. Lehtijousien kannattimia on muokattu ja sinne tulee 25 mm holkit, lisätuki sekä stopparit. Kevyempään maastokäyttöön suunniteltu Field&Forest -sarja käsittää etujouset sekä takapään jousituksen muutososat. Molemmilla sarjoilla saadaan maavaraa kasvatettua 25 mm ja alustaa sovitettua paremmin maastokäyttöön. Lisäksi alle mahtuu suuremmat renkaat. Parhaimillaan 17” renkailla ja alustamuutoksella maavara kasvaa 50 mm.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Monitoimidoppeli

VW:n hyötyajoneuvovalikoima on laajentunut Transporter doppeli-malleilla.

Esillä olleessa miehitöhytillisessä versiossa on Seikel-alustankorotussarja, panssarit vaihdelaatikon ja tasapyörästöjen sekä moottorin ja polttoainetankin alla. Huomionarvoisin seikka on vaihdelaatikon välitysten muutos. Välityksiä on tihennetty 1. ja 2. -vaihteilla noin 18 %, muilla vaihteilla noin 10 %. Perutuusvaihde on noin 17% tiheämpi kuin perusautossa. Tiheämmin välitetty vaihteisto parantaa auton käytettävyyttä vaikeassa maastoissa ja helpottaa raskaiden kuormien vetämistä. Vaihteiston muutostyölle tulee hintaa noin 5 200 euroa.

Lisäksi esittelyautossa oli Piako Oy:n tekemä 2 100 mm leveä ja pitkä lava sekä heidän asentamansa Palfinger-nosturi. Lavan runko on upottamalla kuumasinkittyä teräsprofiilia. Pohja on liukuestepintaista vaneria ja avattavat sivulaudat alumiinia. Alumiinisermi on muotoiltu ohjaamon mukaan, ja siinä on pitkän tavaran teline sekä reikäprofiili ikkunan kohdalla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Sähköhydraulisessa puomissa on kaksi jatkoa. Maksimi nostoteho on 1,2 metrin etäisyydellä 990 kiloa, suurimman ulottuman ollessa 3,1 metirä 440 kilon kuormalla. Lisäksi varustelu käsittää lukittavan RST-työkalulaatikon, led-työvalot sekä alustavalot sekä led-tasovilkut.