
Versioita joka tarpeeseen - Volkswagen-hyötyajoneuvojen varustelu laajenee






Hämeenlinnaan, Katisten Kartanon alueelle siirretty talviajokoulu piti sisällään niin liukkaan kelin ajoharjoituksia kuin maastoajoharjoittelua sekä tutustumista autojen maasto-ominaisuuksiin. Koeajettavissa oli yli 40 erilaista VW hyötyajoneuvoa, joista osa oli monipuolisesti varusteltuja erikoisautoja. Ensiesittelyssä oli myös Continentalin uusi talvirengasmalli.
Jopa 4 500 kg kantavuudella
Amarokia saa nykyään myös vetopöydällä ja siihen kytkettävällä, ns. hanhenkaula-aisalla varustetulla 02-luokan puoliperävaunulla. Vetopöytä asennetaan lähelle lavan etureunaa. Kytkentälaite saadaan piilotettua kannen alle, kun perävaunulle ei ole käyttöä. Näin lavan pinta on tasainen muuta käyttöä ajatellen.
Perävaunu on 2 200 mm leveä, pituuksia on tarjolla neljä kappaletta 3 050–6 060 mm välillä. Akselit ovat Knottin valmistetta, kantavuus on 1 800 kg/kpl. Jarruina E35 EC -hyväksytyt sähköiset jarrut. Renkaat ovat 195/50R13C kokoiset. Vetopää on säädettävä 650–750 mm välillä. Perävaunun pohja on 18 mm paksua vaneria.
Kokonaispainoa on enimmillään 5 300 kiloa, joten suurin kantavuus on noin 4 500 kilon luokkaa.
VW kertoo, että hollantilaiselta perävaunuvalmistajalta odotetaan vielä lisädokumentteja, jotta maksimivetopaino voidaan määritellä tehtaan kanssa. Alustavan tulkinnan mukaan BE-ajokortti riittäisi, koska osa perävaunun painosta jakautuu vetokytkimen välityksellä auton kuormaksi.
Talvikunnossapitoon
Amarok taipuu myös talvikunnossapitoon. Demoauto oli varusteltu amerikkalaisvalmisteisella Sno-Way-auralla. Sen runko suurlujuusterästä ja aurapinta pakkasenkestävää polykarbonaattia. Tällä ratkaisulla auran paino on ainoastaan 130 kiloa. Varustelu sisältää myös sähkökäyttöisen hiekan ja suolan levittäjän 250 litran vetoisella säiliöllä.
Niin aura kuin levitin kiinnitetään runkopalkeissa oleviin kiinnityspisteisiin. Näin varustelu ei vaadi autoon mitään muutoksia. Pikakiinnikkeiden ansiosta laitteet voidaan irrottaa alle minuutissa. Asennusta ei suositella jatkuvatoimisella nelivedolla varustettuihin manuaalivaihteisiin malleihin. Suomessa asennuksista vastaa LMS Service Oy. LMS-varustuksen hinta asennettuna ja muutoskatsastettuna on 14 800 euroa.
Lisää maastokelpoisuutta
Vuonna 1949 NSU:n polku- ja moottoripyörien myynnillä ja huoltotoiminnalla aloittanut Seikel on kasvanut VW:n viralliseksi yhteistyökumppaniksi. Yrityksen ydinosaamista ovat autojen neliveto- ja maastokelpoisuusratkaisut.
Suomessa Seikelin ratkaisuja on käytetty lähinnä Transportereissa sekä Amarokeissa. Amarokiin on saatavilla kahta erilaista alustasarjaa. Rankkaan maastokäyttöön tarkoitettu Desert-alustasarja käsittää etupään pidemmät jouset sekä uudelleensäädetyt iskunvaimentimet. Takapäähän asennetaan pidemmät iskunvaimentimet, joissa on suurempi öljytilavuus sekä erityiset asetukset. Lehtijousien kannattimia on muokattu ja sinne tulee 25 mm holkit, lisätuki sekä stopparit. Kevyempään maastokäyttöön suunniteltu Field&Forest -sarja käsittää etujouset sekä takapään jousituksen muutososat. Molemmilla sarjoilla saadaan maavaraa kasvatettua 25 mm ja alustaa sovitettua paremmin maastokäyttöön. Lisäksi alle mahtuu suuremmat renkaat. Parhaimillaan 17” renkailla ja alustamuutoksella maavara kasvaa 50 mm.
Monitoimidoppeli
VW:n hyötyajoneuvovalikoima on laajentunut Transporter doppeli-malleilla.
Esillä olleessa miehitöhytillisessä versiossa on Seikel-alustankorotussarja, panssarit vaihdelaatikon ja tasapyörästöjen sekä moottorin ja polttoainetankin alla. Huomionarvoisin seikka on vaihdelaatikon välitysten muutos. Välityksiä on tihennetty 1. ja 2. -vaihteilla noin 18 %, muilla vaihteilla noin 10 %. Perutuusvaihde on noin 17% tiheämpi kuin perusautossa. Tiheämmin välitetty vaihteisto parantaa auton käytettävyyttä vaikeassa maastoissa ja helpottaa raskaiden kuormien vetämistä. Vaihteiston muutostyölle tulee hintaa noin 5 200 euroa.
Lisäksi esittelyautossa oli Piako Oy:n tekemä 2 100 mm leveä ja pitkä lava sekä heidän asentamansa Palfinger-nosturi. Lavan runko on upottamalla kuumasinkittyä teräsprofiilia. Pohja on liukuestepintaista vaneria ja avattavat sivulaudat alumiinia. Alumiinisermi on muotoiltu ohjaamon mukaan, ja siinä on pitkän tavaran teline sekä reikäprofiili ikkunan kohdalla.
Sähköhydraulisessa puomissa on kaksi jatkoa. Maksimi nostoteho on 1,2 metrin etäisyydellä 990 kiloa, suurimman ulottuman ollessa 3,1 metirä 440 kilon kuormalla. Lisäksi varustelu käsittää lukittavan RST-työkalulaatikon, led-työvalot sekä alustavalot sekä led-tasovilkut.
Osaston luetuimmat
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Agritechnicassa metsävarusteet vähissä, mutta bioenergian tarjonta monipuolista
- Patu – isältä pojalle
- Kaikkiruokainen kotimainen - Vanhat Valmetit ry 10 vuotta
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- SkogsElmia -näyttely 2011, osa 2: Omatoimisen puunkorjaajan onnela