Suomalainen Ferguson pura ja kokoa -ryhmä Okrassa - Ensiesiintyminen Koneviestin osastolla

Irlantilaiset ovat jo vuosien ajan hioneet taitojaan Fergusonin nopeassa kasaamisessa ja saaneet traktorin toimintakuntoiseksi reilussa seitsemässä minuutissa. Okra-näyttelyssä tullaan näkemään, kuinka sama onnistuu suomalaisryhmältä. Ainakin ensimmäiset harjoitukset onnistuivat hyvin.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Fergusonin kasaustiimi kokoontui ensimmäisiin harjoituksiin helluntain aattona 14.5. Ryhmän kokoonpano vasemmalta lukien on seuraava; joukkueen kapteeni ja koollekutsuja Arto Haapakorpi, Lauri Hietanen, Jukka Mattila, valmentaja Lauri Kumpulainen ja Juho Haapakorpi. Kaikki kokeneita konemiehiä.
Fergusonin kasaustiimi kokoontui ensimmäisiin harjoituksiin helluntain aattona 14.5. Ryhmän kokoonpano vasemmalta lukien on seuraava; joukkueen kapteeni ja koollekutsuja Arto Haapakorpi, Lauri Hietanen, Jukka Mattila, valmentaja Lauri Kumpulainen ja Juho Haapakorpi. Kaikki kokeneita konemiehiä.
Fergusonin palastelussakaan ei kauaa nokka tohissut, vaikka ennätysyritys koskeekin vain traktorin kasaamista takaisin toimintakuntoiseksi. Lähtötilanne on tämä, irlantilainen ryhmä on palauttanut Fergun ennalleen 7 minuutissa 18 sekunnissa ja naispuolinen ”The Heather Angels” -tiimikin alle 11 minuutissa. Okrassa selviää, hoitavatko suomalaiset homman ennätysajassa – melko varmasti.
Fergusonin palastelussakaan ei kauaa nokka tohissut, vaikka ennätysyritys koskeekin vain traktorin kasaamista takaisin toimintakuntoiseksi. Lähtötilanne on tämä, irlantilainen ryhmä on palauttanut Fergun ennalleen 7 minuutissa 18 sekunnissa ja naispuolinen ”The Heather Angels” -tiimikin alle 11 minuutissa. Okrassa selviää, hoitavatko suomalaiset homman ennätysajassa – melko varmasti.

Viime syksynä Irlannin kansallisten kyntökilpailujen yhteydessä järjestettyä Fergusonin kasausesitystä seuratessa syntyi ajatus samanlaisesta näytöksestä Suomessa. Tämä Ferguson pura ja kokoa-show on esitelty Koneviestin numerossa 3/2016. Kolme asiaa selvisi vajaat kahdeksan minuuttia kestäneen huippusuorituksen aikana. Suomalaisryhmän kokoaisi ja sitä johtaisi veteraanitraktoreiden kunnostukseen erikoistunut huippumies Arto Haapakorpi Hyvinkäältä, hanke toteutettaisiin Koneviestin nimissä ja ensimmäinen näytös olisi kesän 2016 Okra-näyttelyssä.

Ennakkoaavistusten mukaisesti Arto oli heti juonessa mukana ja Koneviestin päällystökin näytti suunnitelmille vihreää valoa. Kasausryhmän kokoonpano varmistui huhtikuun aikana ja siihen kuuluvat kapteenina toimivan Arton lisäksi Haapakorven nuorempaa remonttisukupolvea edustava Juho, vähintään yhtä innokas nuori konemies Lauri Hietanen, sekä taannoiseen Avance-moottoriauran kunnostusprojektiin aktiivisesti osallistunut Jukka Mattila. Samassa vaativassa Avance-prosessissa mukana ollut Lauri Kumpulainen on lupautunut tekemään mittatilaustyönä joitakin kasauksessa tarvittavia välineitä ja olemaan harjoitusten takapiruna.

Vain käsityövälineet sallittuja

Kisassa on tarkat säännöt, joita käsiteltiin jo helmikuisessa traktorinumerossa, mutta kerrataan niitä vielä tässä. Joukkueeseen kuuluu neljä henkilöä, jotka saavat käyttää kasausvaiheessa pelkästään käsityövälineitä, kuten kampi- ja räikkävääntimiä, räikällä varustettuja lenkkiavaimia ja meisseleitä, mutta niin sanotut ruuvipumput ovat kiellettyjä, samoin sähkö- ja paineilmakäyttöiset työkalut. Purkuvaiheessa ei ole välinerajoituksia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Esiintymislava on kooltaan 6 x 6 metriä, eikä siellä saa kasausryhmän lisäksi olla muita kuin kuuluttaja, tuomari ja yksi valokuvaaja, jotka eivät saa olla kasaajien tiellä. Moottori saa olla kokonaisena, mutta siitä on irrotettava startti, ilmanputsari, jäähdyttäjä ja pakari. Tankki ja akku otetaan irti, samoin simpukka, kojetaulu ja vaihteiston kansi, mutta ne saavat olla yhtenä kokonaisuutena.

Etuakseli puretaan, mutta olka-akselit saavat olla koossa. Vaihteiston rattaat saavat olla sijoillaan, mutta laatikko, peräkotelo, tasauspyörästö, voimanottoakseli, banjot, vetoakselit ja jarrurummut puretaan erilleen. Istuin sekä veto- ja nostovarret irrotetaan, ja tietenkin nostolaitekoneisto, mutta sitä ei tarvitse purkaa. Tietenkin myös pyörät, konepeitto ja lokasuojat kuuluvat irrotettavien listaan.

Kun traktori on valmis, istuu kapteeni ohjaimiin ja muut jäsenet siirtyvät sivuun ja nostaen oikeat kätensä valmistumisen merkiksi. Jos traktori ei starttaa heti, uusintayritykseen saa käydä vasta 15 sekunnin kuluttua ja jos ei vieläkään onnistu, on suoritus hylätty. Kaikki ruuvit ja mutterit on kiristettävä, sormitiukkuudesta tulee sakkominuutteja.

Okrassa näytöksiä päivittäin

Kuten edellä on kerrottu, esiintyy ryhmä ensikertaa julkisesti Okra-näyttelyssä Koneviestin osastolla. Näytösten määristä ei ole vielä varmuutta, mutta joka päivä kuitenkin. Kovin tiuhaan ei esityksiä voi olla, koska traktori on välillä purettavakin, eikä siinä vaiheessa parane pitää ennätystahtia. Osat kun on aseteltava juuri oikeisiin paikkoihin ympäri lavaa ja tismalleen oikeaan järjestykseen. Huippusuoritukset vaativat millimetrin tarkkoja ennakkovalmisteluja.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kylmiltään pidetyt ensimmäiset harjoitukset sujuivat sikäli sähäkästi, että siinäkin olisi riittänyt monella ihmettelemistä, vaikka kierteissä oli vielä ruostetta ja oikeat toimintatavat olivat vielä osittain hakemisessa. Heinäkuun kuudes päivä sitten selviää, millaisia mestareita harjoituksella saatiin. Tervetuloa seuraamaan Fergusonin nopeaa muuttumista osakasasta traktoriksi.

Esitysajat klo 11 ja 14!