Video: Akku on kuormaimen kallein komponentti – katso, millainen on Avant Tecnon uusi akkuvalmistuslinjasto
Avant Tecno Oy on siitä poikkeuksellinen yritys, että se voi käyttää pienkuormaimissaan itse valmistamiaan akkuja. Uudella tuotantolinjalla valmistuu nyt akkupaketteja 5 kappaletta päivässä. Tuotantoa ollaan kasvattamassa ja akkujen kehityksessä halutaan olla mukana.”Liikkuvien koneiden, kuten autojen, uudet akut ovat poikkeuksetta Lithium-akkuteknologiaa, ja niin on myös Avantin osalta tilanne. Akun kuorien sisällä on varauskennoja, nestettä ja ulkopuolella ohjauselektroniikkaa”, Jani Käkelä, Avantin toimitusjohtaja esittelee uutuutta.
Akku on kuormaimen kallein komponentti. Kun akkutuotanto on omissa käsissä, ja akut ostetaan omalta yhtiöltä, on mahdollista valmistaa kuormaimia kohtuullisella hinnalla ja tehdä tuotekehitystä samaan aikaan. Tämä alentaa kustannuksia myös pitkällä tähtäimellä.
Avantin akkuteknologian erikoispiirre on se, että akkukomponentit ovat nesteen sisällä, uppoasennuksessa ‒ tästä nimi OptiTemp-akku. Nesteen lämpötilaa ohjaamalla saadaan koteloitu akkupaketti pysymään mahdollisimman sopivassa lämpötilassa. Talvella kylmää akkua lämmitetään ja kesällä lämmintä akkua jäähdytetään. Nesteen koostumusta ei kerrottu. Avantilla on patenttisuojaushakemus vireillä kyseiseen rakenteeseen.
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


