Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Agrimarket palaa juurilleen – oma huolto-organisaatio takaisin

Moni muistaa, kuinka parikymmentä vuotta sitten laman kirittämät koneliikkeet yksityistivät huoltotoimintansa. Huoltoyrittäjien oli määrä tehdä tietä tulevaisuuteen. Nyt Agrimarket ottaa rohkean askeleen taaksepäin ja aloittaa paluun vanhan ajan huolto-organisaatioon.
Jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Eskola (oik.) ja Pohjois-Suomen konemyynnin päällikkö Vesa Lithovius toteavat oman huollon olevan merkittävä askel asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Eskola (oik.) ja Pohjois-Suomen konemyynnin päällikkö Vesa Lithovius toteavat oman huollon olevan merkittävä askel asiakkaiden toivomaan suuntaan. 
Tapani Matinolli esittelee Sampo Rosenlewin valmistamaa pesukonetta, jolla pinttyneetkin osat saadaan turvallisesti ja nopeasti puhtaaksi.
Tapani Matinolli esittelee Sampo Rosenlewin valmistamaa pesukonetta, jolla pinttyneetkin osat saadaan turvallisesti ja nopeasti puhtaaksi. 

Omat erikoiskoulutetut asentajat ottavat jatkossa entistä enemmän vastuuta Agrimarketin koneiden huollosta.

Oulun, tai paremminkin Kempeleen, uuden Agrimarketin avajaisissa puhunut jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Eskola kertoo syyn omaan huolto-organisaatioon paluuseen olevan useamman tekijän summan. Samalla hän korosti, ettei nyt aloittava oma huoltopiste ei korvaa mitään aiempaa huoltoa. Kyse on yksinomaan palvelun parantamisesta.

Asiakkaiden aloitteesta

Eskolan mukaan paluu vanhaan toimintamalliin on Agrimarketille suuri asia. Päätöstä edelsi laaja asiakastyytyväisyyttä kartoittanut kysely. Nykyajan kehittyneet koneet vaativat huollolta huippuosaamista. Tähän on sujuvinta vastata omalla henkilökunnalla. Koneiden nopea kehitys on asettanut huollolle melkoisia haasteita.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Kun katsoo alueen huoltoyrittäjien reilusti yli 50 vuoden keski-ikää, huomaa tosiaan, että jotain on tehtävä. Ja toimet kannatta aloittaa hyvissä ajoin. Tämän päivän nuoret yrittäjät eivät ole kovin innokkaita perustamaan suuria investointeja vaativaa huoltoyritystä.

Agrimarketin paluu juurille huoltoasiassa ei ole tule kentällä yllätyksenä, sillä useammalla konekaupalla tuntuu olevan samansuuntaisia hankkeita suunnitelmissa ja toteutuksessakin.

Kempeleen oma huolto on lisänä voimakkaan maatalousalueen huoltotarjonnassa. Pilottihankkeella kerätään tietoa tulevien päätösten pohjaksi. Huollossa työskentelevät Tapani Matinolli ja Pekka Leipivaara kertovat nykytraktoreiden olevan sen verran vaativia kokonaisuuksia, että niiden huolto kannattaa keskittää korjaamolle.

Kempeleen huollolla on luonnollisesti myös asianmukainen huoltoauto kenttäkäyntejä ja sesonkiaikojen päivystyskeikkoja varten.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Päivystyskeikkojen kattavuudesta Mikko Eskola ei osannut kertoa tarkkoja yksityiskohtia, mutta hän totesi asentajien asennoitumisen ja kokonaisuuden hahmottamisen kyvyn olevan onnistumisen edellytyksenä. Myös päivystyksen ja hälykeikkojen kokemukset kerätään tarkasti talteen tulevan kehitystyön pohjaksi.

Osumatarkkuus paranee

Leipivaaran ja Matinollin kokemuksen mukaan tiloilla tapahtuva huolto on enää lähinnä öljyjen ja antureiden vaihtoa. Ajanmukaisessa korjaamossa vikojen diagnosointi on nopeampaa ja varmempaa.

Kokemus on osoittanut, että etenkin nuoret viljelijät ja urakoitsijat luottavat yhä enemmän huollossa ja korjauksessa ammattilaisten apuun. Korjaamolla tehdyn diagnoosin jälkeen tarvittava osa löytyy suuremmalla todennäköisyydellä huoltokorjaamon isosta varastosta, kuin huoltoauton vaatimattomasta käsivarastosta.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Agrimarketilla on jo useampia vuosia ollut John Deeren ostajille tarjolla kolmen vuoden palvelusopimus, PowerGard. Eritasoiset

sopimukset mahdollistavat tarkemman kustannuslaskennan tuleville vuosille.

Kolmivuotiseen sopimukseen on valittavissa neljä ajotuntimäärää, jotka toimivat hinnoittelun pohjana: 750, 1500, 2250 tai 3000 tuntia.

Kun huolto- ja varaosakauppa ovat omissa käsissä, etenkin paljon ajavien viljelijöiden ja urakoitsijoiden tarvitsema palvelu sopimuksen viimeisenä vuonna on varmasti mukava lisä liikevaihtoon. Ja mielenrauhakin on taattu, kun tietää monimutkaisten koneiden olevan osaavien ihmisten vastuulla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tällä jatkoturvalla katetaan määritellyt huollot ja takuuturva. Tänä vuonna lisäturvan otti kolmannes uuden JD:n ostaneista. Mikko Eskolan mukaan PowerGard on osoittautunut hyödylliseksi niin sopimushuoltajan kuin traktorin käyttäjänkin vinkkelistä tarkasteltuna. Yllätyksiä tulee harvoin ja itse kukin voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

Oman huolto-organisaation myötä PowerGardin rooli pysyy edelleen vahvana ja todennäköisesti tulee jopa vahvistumaan.

Sopimuksen ansiosta oma koulutettu huoltohenkilöstö pystyy suunnittelemaan tulevia töitään entistä tarkemmin.

Aika näyttää, onko paluu vanhaan huoltoasioissa avain parempaan tulevaisuuteen. n

Avaa artikkelin PDF