Uutta työkonerenkaissa

Suurimmat rengasuutuudet Mansen Mörinöissä esittelivät Michelin ja Nokian renkaat. Michelinin CrossClimate ensimmäisenä kesärenkaana, jolle on myönnetty 3PMSF-talvipitomerkintä, on luonnollisesti kiinnostava uutuus. Renkaalla voidaan venyttää kesärengaskautta sekä syksystä että keväästä. Kitkarenkaisiin verrattuna etuna on varsinkin parempi toimivuus kesällä ja märissä oloissa.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Toinen Michelinin uutuus oli XTXL-pyöräkuormaajarengas, jonka jalkaosa on 30 % leveämpi, millä saavutetaan 20 % suurempi vääntömomentti. Renkaan pinnan pistovauriokestävyyttä on saatu kasvatettua vankemmalla teräsvyöpaketilla. Kaiken kaikkiaan renkaassa on 40 % aiempaa enemmän metallia. Näin rengas kestää paremmin hiertävää liikettä sekä pitkiä siirtomatkoja kovalla alustalla.

Nokia on suunnannut kehityspanoksensa kaivukonekäyttöön, uutuutena esiteltiin Excavator-yksikköpyörä. Sen suunnittelussa pyrittiin erityisesti matalaan pintapaineeseen. Tästä huolimatta renkaan kulutuspintasekoitus nyt kestävämpi ja keskialue on aiempaa yhtenäisempi. Urasyvyys on 40 mm.

Renkaissa voidaan käyttää aiemman 480 Kpa:n enimmäispaineen sijasta korkeampia 550/600 Kpa:n paineita. Myös kantavuus on noussut. Esimerkiksi 600-koossa kantavuus on noussut 4 750 kilosta 6 000 kiloon. Vahvistettu runkorakenne tarkoittaa myös parempaa piston kestoa. Kokoja on 22,5” vannekoossa 600/50, 650/45 ja 710/40 vaihtoehdot.

Nokian Raskaiden tuotepäällikkö Matti Kaunisto muistuttaa, että korkea painetason vuoksi pitää varmistaa, että myös vanteen kantavuus on riittävä. Jos vannetta ei ole valmiina, voi Nokian Renkailta tilata valmiin pyöräpaketin. Kaikissa vanteissa on 10-pulttinen keskiö, reunavahvistus ja venttiilin putkisuoja. Vanteita saa sekä keltaisina että hopeanvärisinä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Nokian Hakkapeliitta Loader on pyöräkuormaajiin tarkoitettu talvirengas. Sen suunnittelussa pääpaino on ollut hyvissä talviomiaisuuksissa, mutta rengasta voi turvallisesti käyttää myös kesäaikaan. Epäsymmetrisen pintakuvion lamellit lisäävät pitoa liukkaissa oloissa. Kulutuspinta on entistä paksumpi ja kumiseos on uusi. Tyypillisiä käyttökohteita ovat lentokentät sekä teiden ja katujen talvikunnossapito.

Timo Rintakoski