Mörinöillä positiivista virettä - Mansen Mörinät

Uutena E-sarjalaisen esiteltiin massiivisen näköinen Cat 329E.Työpainoa on noin 30 tonnia.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Volvon uutta D-sarjaa edustaa EW180D. Rolacin tuotepäällikkö  Teijo Lähdekorven mukaan moniosaiset puomit ovat erittäin yleisiä Ruotsissa ja Keski-Euroopassa. Taittuvapuomiset koneet yleistynevät hiljalleen myös Suomessa.
Volvon uutta D-sarjaa edustaa EW180D. Rolacin tuotepäällikkö Teijo Lähdekorven mukaan moniosaiset puomit ovat erittäin yleisiä Ruotsissa ja Keski-Euroopassa. Taittuvapuomiset koneet yleistynevät hiljalleen myös Suomessa.
Atlas Copcon osastolla oli nähtävillä hydraulisten käsikoneiden tuoteperhe. Laitteita löytyy laaja valikoima aina kallioporista reikäsahoihin ja uppopumppuihin. Koneiden tarvitsema öljy voidaan ottaa esimerkiksi kaivinkoneen tai traktorin hydrauliikkaliittimistä. Tarvittava teho voidaan tuottaa myös Atlas Copcon Power Pack -hydrauliikkayksiköllä, joka on saatavana bensiini-, diesel- tai sähkömoottorikäyttöisenä.
Atlas Copcon osastolla oli nähtävillä hydraulisten käsikoneiden tuoteperhe. Laitteita löytyy laaja valikoima aina kallioporista reikäsahoihin ja uppopumppuihin. Koneiden tarvitsema öljy voidaan ottaa esimerkiksi kaivinkoneen tai traktorin hydrauliikkaliittimistä. Tarvittava teho voidaan tuottaa myös Atlas Copcon Power Pack -hydrauliikkayksiköllä, joka on saatavana bensiini-, diesel- tai sähkömoottorikäyttöisenä.
Konekeskon uutuuskuormain Case SV185 on varustettu 60 hevosvoiman moottorilla. Painoa on 2950 kiloa. Nostolaite mahdollistaa pystysuoran noston, mikä vuoksi SV185 soveltuu erityisesti nostamiseen ja kantamiseen. Akselivälin pidentyminen ja 30/70:een painojakauma etu- ja taka-akselin välillä tuovat vakautta työskentelyyn.  Ohjaamon kokoa on kasvatettu ja näkyvyyden luvataan parantuneen.
Konekeskon uutuuskuormain Case SV185 on varustettu 60 hevosvoiman moottorilla. Painoa on 2950 kiloa. Nostolaite mahdollistaa pystysuoran noston, mikä vuoksi SV185 soveltuu erityisesti nostamiseen ja kantamiseen. Akselivälin pidentyminen ja 30/70:een painojakauma etu- ja taka-akselin välillä tuovat vakautta työskentelyyn. Ohjaamon kokoa on kasvatettu ja näkyvyyden luvataan parantuneen.
Volvon L60G on kokenut monia uudistuksia. Työpainoltaan 13-tonnisen koneen pellin alla murisee Volvon 161-hevosvoimainen StageIIIB/Tier4B-normit täyttävä D6H-moottori. Vääntömomentin luvataan olevan korkea jo pienillä kierroksilla, mikä säästää polttoainekuluissa ja vähentää päästöjä. Torque Parallel -aisaston avulla kauha pysyy vaakatasossa koko nostoalueella.
Volvon L60G on kokenut monia uudistuksia. Työpainoltaan 13-tonnisen koneen pellin alla murisee Volvon 161-hevosvoimainen StageIIIB/Tier4B-normit täyttävä D6H-moottori. Vääntömomentin luvataan olevan korkea jo pienillä kierroksilla, mikä säästää polttoainekuluissa ja vähentää päästöjä. Torque Parallel -aisaston avulla kauha pysyy vaakatasossa koko nostoalueella.
Rodent RD-700 on kaivinkoneisiin suunniteltu pyörivä rumpujyrsin. Rodentissa on sisäinen mäntämoottori ja suoraveto. Suomessa valmistettua jyrsintä käytetään mm. uranleikkauksessa. Lopputuloksena on pienirakeista mursketta.
Rodent RD-700 on kaivinkoneisiin suunniteltu pyörivä rumpujyrsin. Rodentissa on sisäinen mäntämoottori ja suoraveto. Suomessa valmistettua jyrsintä käytetään mm. uranleikkauksessa. Lopputuloksena on pienirakeista mursketta.
Finntractorin toimipisteessä oli ihasteltavissa mm. italialaisvalmisteisia Eurocomach-minikoneita. Finntractorin edustamiin tuotemerkkeihin kuuluvat myös mm. Atlas-kaivinkoneet, Terex-maanrakennuskoneet sekä Amman-jyrät ja -tärylätkät.
Finntractorin toimipisteessä oli ihasteltavissa mm. italialaisvalmisteisia Eurocomach-minikoneita. Finntractorin edustamiin tuotemerkkeihin kuuluvat myös mm. Atlas-kaivinkoneet, Terex-maanrakennuskoneet sekä Amman-jyrät ja -tärylätkät.
Volvon uudessa tela-alustaisen D-sarjassa kuvan EC220Dl korvaa suositun EC210c-mallin. Paino pysyy samana, mutta D-sarjan uudistusten lisäksi mm.hydrauliikan paineita on nostettu. Ensimmäiset koneet on jo toimitettu uusille omistajille.
Volvon uudessa tela-alustaisen D-sarjassa kuvan EC220Dl korvaa suositun EC210c-mallin. Paino pysyy samana, mutta D-sarjan uudistusten lisäksi mm.hydrauliikan paineita on nostettu. Ensimmäiset koneet on jo toimitettu uusille omistajille.
Rotator Oy on käynnistämässä myös rakennusvälineiden vuokraustoimintaa.
Rotator Oy on käynnistämässä myös rakennusvälineiden vuokraustoimintaa.
Komatsun 36-tonninen PC360LC-10 on osa uudistettua Dash-10-sarjaa. Kyseinen malli on saanut muiden uudistusten lisäksi aiempaa tehokkaammat ajomoottorit. Tärinävaimennetun ohjaamon luvataan olevaan aiempaa hiljaisempi ja tilavampi. Dash-10-sarjan esittely on sivulla 51.
Komatsun 36-tonninen PC360LC-10 on osa uudistettua Dash-10-sarjaa. Kyseinen malli on saanut muiden uudistusten lisäksi aiempaa tehokkaammat ajomoottorit. Tärinävaimennetun ohjaamon luvataan olevaan aiempaa hiljaisempi ja tilavampi. Dash-10-sarjan esittely on sivulla 51.
Casen uudistetun C-sarjan edustaja CX250C  on saanut mm. Tier 4 -päästövaatimukset täyttävän moottorin ja uusitun hydrauliikkajärjestelmän. Uudistusten luvataan tuovan merkittävää polttoainesäästöä ja lisääntynyttä kaivutehoa. Myös ohjaamon ergonomiaan, äänitasoon ja näkyvyyteen on panostettu.
Casen uudistetun C-sarjan edustaja CX250C on saanut mm. Tier 4 -päästövaatimukset täyttävän moottorin ja uusitun hydrauliikkajärjestelmän. Uudistusten luvataan tuovan merkittävää polttoainesäästöä ja lisääntynyttä kaivutehoa. Myös ohjaamon ergonomiaan, äänitasoon ja näkyvyyteen on panostettu.
Kuva: Hitachi
Kuva: Hitachi
Dae-Tek esitteli Bobcat-pienkuormainten erittäin laajaa lisävarustevalikoimaa. Saatavilla on laitteita harjakoneesta hydraulivasaraan ja betonipumpusta jyrsimeen. Dae-Tek maahantuo myös Doosanin, Ahlmanin, Montabertin ja Canycomin maanrakennuskoneita.
Dae-Tek esitteli Bobcat-pienkuormainten erittäin laajaa lisävarustevalikoimaa. Saatavilla on laitteita harjakoneesta hydraulivasaraan ja betonipumpusta jyrsimeen. Dae-Tek maahantuo myös Doosanin, Ahlmanin, Montabertin ja Canycomin maanrakennuskoneita.
Indexatorin rt60 rototiltti multikiinnityksellä ja OilQuick-kiinnitysjärjestelmällä. Kombinaation avulla lisävarusteiden, kuten seulakauhan, vaihto tapahtuu vaivattomasti ilman letkujen irrottelua suoraan ohjaamosta.
Indexatorin rt60 rototiltti multikiinnityksellä ja OilQuick-kiinnitysjärjestelmällä. Kombinaation avulla lisävarusteiden, kuten seulakauhan, vaihto tapahtuu vaivattomasti ilman letkujen irrottelua suoraan ohjaamosta.
Myös Cat-pyöräkuormaimet uudistuvat. Uudessa K-sarjassa selkeimmin näkyvä muutos on kotelomallisen aisaston vaihtuminen kahden nostoaisan rakenteeseen. Moottorit ovat TasoIIIb/Tier4-päästövaatimusten mukaiset. Voimansiirto on hydrostaattinen ja neliportainen. Moottorin kierroksia ja etenemisnopeutta on mahdollista säätää erillisillä polkimilla, jolloin esimerkiksi hiljaista vauhtia, mutta suurta tehoa vaativat työt helpottuvat. Ohjaamon varustelu on parantunut mm. uudella Soft Touch -näytöllä. Työhydrauliikka on saanut oman pumppunsa, jolla virtauksen riittävyys turvataan kaikille toiminnoille.
Myös Cat-pyöräkuormaimet uudistuvat. Uudessa K-sarjassa selkeimmin näkyvä muutos on kotelomallisen aisaston vaihtuminen kahden nostoaisan rakenteeseen. Moottorit ovat TasoIIIb/Tier4-päästövaatimusten mukaiset. Voimansiirto on hydrostaattinen ja neliportainen. Moottorin kierroksia ja etenemisnopeutta on mahdollista säätää erillisillä polkimilla, jolloin esimerkiksi hiljaista vauhtia, mutta suurta tehoa vaativat työt helpottuvat. Ohjaamon varustelu on parantunut mm. uudella Soft Touch -näytöllä. Työhydrauliikka on saanut oman pumppunsa, jolla virtauksen riittävyys turvataan kaikille toiminnoille.
Atlas Copcon hydraulisella maantiivistäjä HC1050:llä päästään  jopa metrin tiivistyskerroksiin. HC1050 on suunniteltu 20–40 tonnisiin koneisiin. Permanent Lube -voitelujärjestelmän ansiosta pyörittäjä on huoltovapaa.
Atlas Copcon hydraulisella maantiivistäjä HC1050:llä päästään jopa metrin tiivistyskerroksiin. HC1050 on suunniteltu 20–40 tonnisiin koneisiin. Permanent Lube -voitelujärjestelmän ansiosta pyörittäjä on huoltovapaa.
Volvon uusi C-sarjan liukukuormainmallisto sisältää neljä erikokoista pyöräkonetta: MC60C, MC70C, MC95C ja MC115C. Telakoneita on kolme: MTC85C, MCT125C ja MCT145C. Kuormaimet on varustettu yksiaisatekniikalla. Pystysuora nosto helpottaa lastaustyötä. Ohjaamoon on helppo nousta suuren sivulle aukeavan oven kautta. Näkyvyys eri suuntiin on erittäin hyvä. Monoaisa, helposti kippaava ohjaamo ja suuri konehuoneen ovi helpottavat huoltoa.
Volvon uusi C-sarjan liukukuormainmallisto sisältää neljä erikokoista pyöräkonetta: MC60C, MC70C, MC95C ja MC115C. Telakoneita on kolme: MTC85C, MCT125C ja MCT145C. Kuormaimet on varustettu yksiaisatekniikalla. Pystysuora nosto helpottaa lastaustyötä. Ohjaamoon on helppo nousta suuren sivulle aukeavan oven kautta. Näkyvyys eri suuntiin on erittäin hyvä. Monoaisa, helposti kippaava ohjaamo ja suuri konehuoneen ovi helpottavat huoltoa.
Merlo ROTO 40.30 MCSS edusti kurottajien järeämpää mallistoa. Koneen omapaino on 19 200 kiloa ja nostokykyä maksimissaan 4000 kiloa. Ulottuvuus on peräti 25,5 metriä. Maksimi nostokorkeus 29,2 metriä, jossa nostokyky riittää vielä 1500 kilon painoon. Eteenpäin nostettaessa maksimi on 400 kiloa.
Merlo ROTO 40.30 MCSS edusti kurottajien järeämpää mallistoa. Koneen omapaino on 19 200 kiloa ja nostokykyä maksimissaan 4000 kiloa. Ulottuvuus on peräti 25,5 metriä. Maksimi nostokorkeus 29,2 metriä, jossa nostokyky riittää vielä 1500 kilon painoon. Eteenpäin nostettaessa maksimi on 400 kiloa.
Mateko esitteli mm. JCB-kurottajia. Kuvassa malliston pienin JCB 515–40, jonka työpaino on 3480 kg. Nostokykyä luvataan 1500 kiloa ja nostokorkeutta neljä metriä. Voimansiirto on hydrostaattinen ja siirtonopeus 20 km/h.
Mateko esitteli mm. JCB-kurottajia. Kuvassa malliston pienin JCB 515–40, jonka työpaino on 3480 kg. Nostokykyä luvataan 1500 kiloa ja nostokorkeutta neljä metriä. Voimansiirto on hydrostaattinen ja siirtonopeus 20 km/h.

Arto Turpeinen

Keväiseksi perinteeksi muodostunut Mörinät järjestettiin 30.–31.4. Pirkkalan ja Tampereen alueella. Yli kolmenkymmenen koneliikkeen ja heidän yhteistyökumppaneidensa voimin järjestetty tapahtuma keräsi jälleen kerran runsaasti innostunutta konekansaa. Tapahtumassa nähtiin muutamia kiinnostavia uutuuksia ja myös lisävarustetarjonta oli kattavasti esillä.

Maaliskuun konemessukiertue sai Humppilan Telakonepäivien ja Turun Villi Länsi Konepäivien jälkeen jatkoa Mansen Mörinöillä. Kevät on ollut messurintamalla vilkas, sillä myöhemmin huhtikuussa järjestettiin Oulun Oikiat Konepäivät ja myös Liebherrin sekä Wihurin CAT-demokiertueet ovat kiinnostaneet koneväkeä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Konekauppiaiden parissa vallitsi varovaisen toiveikas ilmapiiri, sillä hyvän viime vuoden jatkoksi on myös kuluva vuosi käynnistynyt positiivissa merkeissä.

Rotator Oy:n toimitusjohtajan Thomas Åhmanin mukaan lievää varovaisuutta on kuitenkin ilmassa, vaikka kevät onkin vauhdittanut markkinoita.

Euroopan valuuttakriisin ainakin hetkellinen helpottuminen ja urakoitsijoiden hyvä työtilanne ovat myös siivittäneet konekauppaa.

Messuvieraita huolestutti polttoaineiden ja muiden kustannusten jatkuva nousu, sillä urakkahintoihin ei lisäkuluja yleensä saada siirrettyä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mansen Mörinöihin tapahtumana oltiin tyytyväisiä, vaikka parkkipaikkojen puute hieman harmia aiheuttikin. Tulevaisuudessa tämä lienee yksi kehittämiskohde muuten mainiossa tapahtumassa. n

Mansen Mörinöillä esiteltiin uusia kaivinkonemalleja erityisesti suurempiin kokoluokkiin. Yhteistä kaikille lanseerauksille on uusimmat päästömääräykset täyttävät moottorit ja parantunut polttoainetalous. Myös ohjaamojen ergonomia ja käytettävyys on mallistoissa huomioitu.

Arto Turpeinen

Volvon D-sarja sisältää tela-ja pyöräalustaisia malleja 14–50 tonnin painoluokissa. Uusitulla polttoainejärjestelmällä saavutetaan merkittävä maksimitehon lisäys sekä laaja vääntömomentti. Tämä mahdollistaa alhaisten kierroslukujen käytön ja tuo polttoainesäästöjä.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Polttoainetehokkuutta pyritään parantamaan myös uudella ECOMode-alueella, joka minimoi hydrauliikan paine-ja tuottohäviöt. Hallittavuutta ja taloudellisuutta on parannettu myös hydrauliikkapumppujen ohjaus-elektroniikkaa kehittämällä. D-sarjan rakenteita on parannettu muun muassa tappeja vahvistamalla.

Witraktor esitteli Mörinöillä

E-sarjan uusia kaivinkoneita. Caterpillar on varustanut uutuudet EGR-moottoreilla ja DPF-hiukkassuodattimilla. Kaivuvoimia ja tuottavuutta on parannettu hydrauliikan optimoinnilla ja työskentelyalueiden muutoksilla.

Ohjaamot ovat E-sarjassa muuttuneet hiljaisemmiksi ja hallintalaitteiden sekä istuimen säätöjä on parannettu. LCD-näyttöpaneelin koko on kasvanut ja sen käytettävyyttä on parannettu. Alavaunua on parannettu muun muassa uusituilla tela-ohjureilla. Myös vetokehän muotoilua on kehitetty maa-aineksen pakkautumisen estämiseksi.

Case esitteli tela-alustaisten C-sarjan uutuuksiaan. Uudet päästönormit täyttävä sarja luottaa jäähdytettyyn pakokaasujen kierrätysjärjestelmään (CEGR). Pienemmistä päästöistä ja parantuneesta polttoainetaloudesta huolimatta myös kaivuvoimien luvataan parantuneen.

Uusittu hydraulijärjestelmä laskee moottorin kierroksia vähemmän vaativien kaivuliikkeiden aikana ja pienentää täten kulutusta. Ohjaamon alentunut melutaso ja hallintalaitteiden parempi säädettävyys parantavat työskentelymukavuutta. n

Hitachin ZX5-sarja sai Euroopan ensiesittelynsä Mansen Mörinöillä

Rotator sai kunnian suorittaa ensimmäisenä Euroopassa Hitachin ZX-5-sarjan esittelyn. Virallisesti mallisto julkaistaan vasta Intermat-näyttelyssä. Uusittu vitossarja on jatkoa suositulle ZX-3-sarjalle. Nyt julkistettiin neljä konetta painoluokassa 25–48 tonnia.

Hitachi kertoo ZX-5-sarjan olevan hiljainen, taloudellinen ja puhdas. Uuden hydrauliikkajärjestelmän luvataan tuovan työskentelyalueesta riippuen 9–18 prosentin polttoainesäästöt verrattuna ZX-3-mallistoon.

Uusi HIOS III -hydrauliikkajärjestelmä tasapainottaa moottorin suorituskyvyn ja hydrauliikan tuoton, mikä lisää puomin nopeutta ja voimaa.

ZX-5-sarjassa on StageIIIB/TierR3-päästönormit täyttävät dieselpartikkelisuodattimella varustetut Isuzun EGR-moottorit. Päästöjä pyritään pienentämään myös moottorin automaattisella sammutustoiminnolla. Moottorien huoltoa on helpotettu suodattimien paremmalla sijoittelulla.

Viitossarja on saanut uusitut ROPS-ohjaamot, joista näkyvyyttä on parannettu uudistetulla ovella, peileillä ja muotoilulla. Kopista on nyt parempi näkyvyys puomin suuntaan ja jalkatiloja on saatu suurennettua näyttöpaneelia korottamalla.

Näkyvyys taaksepäin on EGR-moottorista ja partikkelisuodattimesta huolimatta säilynyt hyvänä. Kaikki mallit ovat saaneet myös entistä käyttäjäystävällisemmät LCD-näyttöpaneelit.

Alustan rakenne on pääpiirteissään säilynyt samana. Perusketjua on kuitenkin vahvistettu ja kiristysnipan suunta käännetty sivulle, mikä helpottaa telan kiristämistä.

Mansen Mörinät 2012 järjestäjät

Oy Atlas Copco

Louhintatekniikka Ab

Avant Tecno Oy

Aweko Ky

CE Rental Oy

CT-Finland Oy

Daetek Oy

Fintractor Oy

Honka Trading Oy

Iveco Finland Oy

Huolto Kaurala / Liugong

KH-Koneet Oy

Konefarmi Oy

Konekesko Oy

Konekesko Oy/MAN

Konesilta Oy

Lännen Center Oy

Mateko Oy

Muotopeite Oy

Niemikorpi Oy

Rautionmaan Kone Oy

Renault Trucks Finland Oy

RealMachinery Oy

Rotator Oy

Samexcon Oy

Scania Suomi Oy

Suomen Rakennuskone Oy

Tammer Diesel Oy

Tampereen Autovaraosa

(Tavo Oy)

Veho Group Oy Ab

Vianor Oy

Voitelukeskus Tonttila Oy Ltd

Volvo CE Finland

Volvo Truck Center Tampere

Wihuri Oy Witraktor

Avaa artikkelin PDF