
Eima-näyttelyssä Italiassa esiteltiin runsaasti sähköisiä, autonomisia ja tekoälyä hyödyntäviä työkoneita
Eima Italiassa on mielenkiintoinen näyttely hyvästä syystä. Se ei pysty kokonsa ja uutuuksien puolesta vetämään vertoja saksalaiselle Agritechnicalle, mutta se voi tituleerata itseään Euroopan toiseksi parhaaksi maatalousnäyttelyksi.Eima 2024
- Näyttely järjestetään joka toinen vuosi Bolognassa, Italiassa.
- 6.–10.11.2024 pidetty näyttely oli 46:s Eima.
- Näyttelyssä oli yli 1 750 näytteilleasettajaa, joista Italian ulkopuolelta tuli 700. Kävijöitä näyttelyssä vieraili 346 800, joista 63 100 Italian ulkopuolelta.
Eimassa on nähtävillä lukuisia viininviljelyn, kastelutekniikoiden, erikoistraktoreiden ja ruiskutustekniikan osastoja.
Vaikka valmistajien määrä saattaakin olla pienempi esimerkiksi 20 vuoden takaiseen verrattuna, on esimerkiksi jyrsinten, murskainten, kultivaattoreiden ja kasvinsuojeluruiskujen valmistajien määrä lähes lukematon. Ensivilkaisulla kaikki koneet näyttävät samalta, erot tulevat esiin vasta tarkemmin tutkiessa.
Eiman suurimpia trendejä olivat jälleen sähköistyminen sekä traktoreiden ja itsekulkevien työkoneiden autonominen tekniikka. Sähkötraktoreiden, sähkökäyttöisten apevaunujen ja sähköisten työkoneiden määrä kasvaa tällä hetkellä todella voimakkaasti.
Näyttelyn erityismaininnalla huomioitiin muun muassa Alpegon sähkökäyttöinen tasojyrsin, jossa on erillinen sähkömoottori jokaisen pyörivän terän yläpuolella. Esillä oli myös sähköisiä appeen sekoittimia, kurottajia ja tietysti erikoistraktoreita ja minikaivureita.
Alpego näytti konseptimallin sähkökäyttöisestä tasojyrsimestä. Kone ei ole vielä sarjatuotannossa, saati myynnissä, mutta Alpego haluaa varustautua työkoneiden sähköistymiseen ajoissa. Useat traktorivalmistajat esittelevät nyt ratkaisuja työkoneiden sähkökäyttöön. Alpegon jyrsimen työleveys on kolme metriä ja siinä on viisi sähkömoottoria. Jokainen moottori käyttää kahta roottoria oman planeettavaihteensa kautta. Tehontarpeen ilmoitetaan olevan 50–80 kW. Kuva: Per Magne Tøsse
Merlo esitteli Eimassa hedelmätarhojen ruiskutuksiin suunniteltua Merlo M01-e-robottia. Tämä 100% sähkörobotti ajaa täysin itsenäisesti hedelmätarhojen läpi ruiskuttamaan puita ja pensaita. Robotti navigoi sateellittidatan ja konenäön perusteeella. Se on 75 senttimetriä leveä ja voi ajaa 4 tuntia yhdellä akun latauksella. Kuva: Bas van Hattum
Ferrari TwistWeed AI on sähkömoottoreiden voimin toimiva mekaaninen rikkahara, joka leikkaa rikkaruohot maan sisällä kulkevien kiertyvien terien avulla. Konenäöllä varustettu työkone käyttää tekoälyä rikkaruohojen sijainnin määrittämiseen, minkä ansiosta kasveja ei tarvitse kylvää pituussuunnassa kovin tarkasti. Tekoälyn käyttö lisää ajonopeutta ja myös tarkkuutta ja aiheuttaa vähemmän kasvien likaantumista.
New Holland FR on saanut uuden ohjaamon, jossa on enemmän mukavuutta ja tilaa. Esimerkiksi lattiapinta-alaa on 12,5 % enemmän lattiapinta-alaa ja penkin jousituksessa 6 cm enemmän joustomatkaa. Äänieristysmateriaali on vaihdettu parempaan ja etu- ja takalasit ovat nyt kaksinkertaista lasia. IntelliFill-järjestelmä huolehtii torven ohjaamisesta täyttäen perävaunun mahdollisimman täyteen, kun taas CropSpeed-järjestelmä valvoo sadon mahdollisia liian alhaisia nopeuksia tukosten estämiseksi.
New Holland T5 Utility -sarjan traktoreita on päivitetty. Malliso on varustettu 3,6 litran FPT-moottorilla, tehoversiot alkavat 80 hv:sta ja päätyvät 117 hv:n huippumalliin. Nostolaite ja hydrauliikka ovat nyt vahvempia (87 l/min avoin järjestelmä). Kaikissa traktoreissa on 24x24-vaihteisto 2-portaisella pikavaihteella. Taakse mahtuvat 38 tuuman renkaat, ohjaamojousitus on saatavilla lisävarusteena. Kuva: Bas van Hattum
Case IH Farmall C -mallit ovat New Holland T5 Utility -traktoreiden sisarmalleja ja päin vastoin. Edellisen sukupolven Farmall-malleihin verrattuna nostotehoa on lisätty, aivan kuten hydraulipumppujen kapasiteettiakin. Traktorin kokonaispaino on noussut 7 tonniin. Maavara on nyt 7,5 cm suurempi uudelleensuunnitellun polttoainesäiliön ansiosta. Uuden sukunäön omaava traktori on nyt saatavana 38 tuuman takarenkailla ja mekaanisella ohjaamon jousituksella.
Uusi Massey Ferguson 5M -sarja on 5700 M -sarjan seuraaja. Tässä 4-sylinterisessä traktorissa on vakiona 16x16 Dyna-4-powershift-vaihteisto. Uusi mallisto sisältää kuusi mallia 95 hv: sta 5M.95: stä 145 hv: iin 5M.145: stä.
Landini esitteli sähkökäyttöjärjestelmän uuteen Trekker4-telatraktoriinsa tänä kesänä. Nyt sama järjestelmä on saatavana tavalliseen REX4-traktoriin. Molemmissa traktorimalleissa käytetään samaa Deutz AG:n nelisylinteristä moottoria, johon on paritettu hihnavetoinen generaattori. Työkoneelle voidaan ottaa enintään 11 kW sähkötehoa, kun moottorissa on tarpeeksi kierroksia. Järjestelmä toimii 48 voltilla, joten sähkötekniikan erityiskoulutusta ei tarvita korjaustöissäkään. Kuva: Per Magne Tøsse
Solis esitteli tämän 90 hevosvoimaisen kapean raidevälin N90-traktorin näyttelyn ensimmäisenä päivänä. Sisällä ohjaamo näyttää trendikkäältä, mutta esimerkiksi voimansiirto on edelleen täysin mekaaninen. Nelisylinterinen moottori täyttää Stage V -päästövaatimukset. Vaihteita on eteen ja taakse 12 kappaletta. Traktori painaa 3,3 tonnia. Suurin takarengaskoko on 360/70 R28. Kuva: Bas van Hattum
Same Deutz Fahrin (SDF) osastolla katseenvangitsijana oli musta kapean raidevälin TTV 5115 -traktori. Ohjaamon etu-, taka- ja sivukamerat sekä GPS-antenni ja turvapuskurit paljastavat, että kyseessä on autonominen traktori. Traktori on vasta konseptiasteella, eikä tule myyntiin ainakaan kahteen vuoteen. Autonominen teknologia tulee ranskalaiselta robottivalmistajalta VitiBotilta, joka valmistaa omissa nimissään Bakus-robottia viinitarhojen leikkaamiseen ja ruiskuttamiseen. SDF osti tämän valmistajan kaksi vuotta sitten. Kuva: Bas van Hattum
Intialainen Tafe aloitti traktoreiden tuonnin Eurooppaan heinäkuussa 2023 ja nyt niitä on myyty yli 1 000 kappaletta. Valmistajan pitkän aikavälin tavoitteena on myydä Euroopassa 5 000 traktoria vuodessa. Jopa perusmalleihin voidaan asentaa Tafe Terra -järjestelmä, johon kuuluu esimerkiksi yhteistyössä Fieldbeen kanssa tehtävä automaattiohjausjärjestelmä. Perusvarustein 75 hv:n Tafe 7515 maksaa noin 30 000 euroa. Kuva: Tapio Vesterinen
Quicke esitteli uuden N-sarjan etukuormainmalliston, joka on tarkoitettu erityisesti asennettavaksi pienempiin perusmallintraktoreihin ja käytettyihin traktoreihin. N-sarjasta valmistetaan sekä mekaanisella vakaimella että ilman vakainta olevia mallea. Yhteensä mallistoon kuuluu kuusi mallia, jotka sopivat 60-180 hv: n traktoreihin. Kuvan N5S-kuormain sopii 80-140 hv traktoreihin ja sen nostokyky maasta on 2 050 kg. Kuva: Tapio Vesterinen
Valtran nostolaitteiden valmistajana vuosikymmeniä tunnettu suomalainen LH Lift kuuluu nykyisin samaan JOST-konserniin Rockingerin kanssa. Yhteistyöstä johtuen markkinoille tuodaan uudenlainen vetovarren pikakoura patentoidulla lukitusjärjestelmällä Rockinger-tuotemerkin alla. Lukko voidaan vapauttaa vetämällä kahvaa suoraan ylöspäin ilman ranteen käännöksiä tai väännöksiä. Jousi huolehtii kielekkeen kääntämisestä lukitusasentoonsa. Koura voidaan lukita tuuppaamalla kahvaa kädellä tai jalalla. Kuva: Tapio Vesterinen
Case IH AF10 -puimuri teki Euroopan messudebyyttinsä Eimassa. Täysin uudistetussa puintikoneistossa, joka on 15 % leveämpi kuin aiemmissa Axial Flow -malleissa, on uudenlainen portaattomalla voimansiirrolla toteutettu voimalinja. AF10 on asennettu kaikkien aikojen suurimmalla yksittäisellä puintisylinterillä. Viljasäiliöön mahtuu 20 kuutiometriä viljaa, joka voidaan purkaa 210 l/s nopeudella. Kuva: Tapio Vesterinen
Weidemann on aiemmin tuonut markkinoille sähköversion pienestä 4512-kurottajasta joillakin markkinoilla. Eimassa malli näytettiin virallisesti italialaisille puutarhureille ensimmäistä kertaa. 4512e:n nettopaino on 3100 kg ja hyötykuorma 1400 kg. Ajomoottori tuottaa 33 kW, kun taas hydraulipumppua pyörittävä moottori tarjoaa 21 kW tehon. Ulkopuolisen hydrauliikan tuotto on 41 l/min. Akkuvaihtoehtoja on kaksi. Pienin on 18 kWh ja sen kanssa käyttöajaksi luvataan 3,1 tuntia, kun taas suurimman 28 kWh:n akun kerrotaan tarjoavan 5,3 tunnin ajoajan. Molempien akkujen jännite on 96 volttia. Kuva: Per Magne Tøsse
Manitou MLT 635e on ensimmäinen täysin sähköinen maatalousmallin kurottaja Manitoulta. Näyttelysäs esiteltiin prototyyppiä, mutta tilauskirjojen pitäisi avautua helmikuussa 2025. Ulkomitat ovat samat kuin vastaavalla dieselmallilla, myös ohjaamo ja ulkonäkö ovat yhtenevät. Maksiminostokapasiteetti on 2,5 tonnia ja Manitoun omissa testeissä se ylsi normaalissa työssä 5 tunnin käyttöaikaan. Li-ion-akku voidaan ladata 9 kW:n kolmivaihelaturilla 0:sta 80 prosenttiin 3 tunnissa. Kuva: Tapio Vesterinen
Merlo on myynyt pientä sähköistä E-Worker 25.5 -kurottajaa yli kahden vuoden ajan. Eimassa se esitteli myös 100% sähköisiä konsepteja suuremmasta Turbo Farmer-e (TF-e) 30.9: stä (3 tonnin nostokapasiteetti, 9 metrin nostokorkeus) ja TF-e 43.7: stä (4,3 tonnia, 7 m nostokorkeus). Tällä Merlo haluaa osoittaa sitoutumisensa täysin sähköiseen teleskooppikurottajamallistoon. 12–24 kuukauden kuluttua molemmat litiumakkukoneet tulevat virallisesti myyntiin. Käyttöajaksi täydellä akullisella kerrotaan 8 tuntia. Kuva: Bas van Hattum
Manitoun NewAg-teleskooppikurottajat ovat olleet markkinoilla vuodesta 2016, nyt on kasvojenkohotuksen aika. Uudessa mallistossa kaikissa malleissa on vankempi kahdeksankulmainen puomi, joka on periaatteessa otettu isommista malleista. Matkustamon mukavuutta on lisätty pienillä päivityksillä, esimerkiksi tehokkaamman ilmastointilaitteen muodossa. Asiakastoimitusten on suunniteltu alkavan vuoden 2025 lopussa. Kuva: Tapio Vesterinen
Kuhn Optimer -lautasmuokkain Smart Soil -teknologialla mahdollistaa työskentelysyvyyden älykkään säätämisen. Kone säätyy automaattisesti, todellinen työskentelysyvyys mitataan paine- ja asentoantureilla ja konetta säädetään tietokoneella jatkuvasti. Työskentelysyvyyttä voidaan säätää ennalta tehdyn kartan mukaan tai toteutunut työsyvyys voidaan tallentaa sijainnin mukaan. Koneet ovat nyt myös Isobus-versioita. Kuva: Tapio Vesterinen
Lemken esittelee uuden puolihinattavan Diamant 18 -kääntöauran korvaamaan nykyisen Diamant 16:n. Diamant 18:ssa on 5–8 terää ja 180 x 180 x 12,5 mm:n runkopalkki. Se on suunniteltu äärimmäisiin olosuhteisiin ja erityisesti suuriin traktoreihin, joiden teho on enintään 650 hv. Suurin ero vanhaan on taakse asennettu tukipyörä. Lemkenin mukaan tämä vähentää runkoon kohdistuvaa rasitusta. Kuva: Bas van Hattum
Tämä Nardi 8 -kääntöaura ei ole vallankumouksellinen, mutta on italialaisittain epätavallisen näköinen. Muovisiipien kerrotaan toimivan myös tarttuvilla maalajeilla ja kestävän paremmin kivisiä olosuhteita. Kuvassa oleva mallii on Nardi Ergon fe/8tt. Jokainen terä painaa 15 kiloa vähemmän, mutta on noin 40–50 prosenttia kalliimpi kuin teräsversio. Kuva: Bas van Hattum
Intialainen BKT esitteli uuden VF-rengassarjan: Agrimax ProCropin. Se on kestävämpi matalapainerengas, joka on suunniteltu itsekulkeviin koneisiin, kuten ruiskuihin ja korjuukoneisiin. Rengas sisältää hieman enemmän terästä kuin tavallinen rengas ja siinä on keskellä yhtenäinen ripakuvio, jonka kerrotaan lisäävän mukavuutta tieajossa. Valmistaja kertoo myös, että kuvio puhdistaa itsensä nopeammin savimaasta, minkä ansiosta tiet pysyvät puhtaampina. Eima-näyttelyssä BKT näytti neljä kokoa, kaikki ovat profiililtaan 270/95, ja ne sopivat 32, 36, 38 tai 48 tuuman vanteille. Vuoden 2025 aikana lisätään vielä 4-5 korkeampaa ja leveämpää kokoa, jopa 54 tuuman vanteeseen. Kuva: Bas van Hattum
Nyt myös Kubota on tehnyt pyöröpaalaimesta älykkäämmän. Uuden muuttuvakammioiden BV6160-mallin vetokarttu on hydraulisesti käännettävissä. Automaattinen järjestelmä mittaa paalin tiheyttä kummallakin puolella ja säätelee vetopistettä siten, että noukin noukkii enemmän siltä puolelta, jossa on vähemmän materiaalia kammiossa. Eniten tästä on hyötyä sivurinteissä paalatessa. Kuva: Per Magne Tøsse
Kuhn on päivittänyt muuttuvakammioiset paalaimet nyt uudella ohjausjärjestelmällä. Tähän sisältyy muun muassa mahdollisuus mitata ja tallentaa kosteutta ja satotasoa jatkuvasti. Tulokset on taulukoidaan, joten esimerkiksi jokaisen paalauskerran tuloksia voidaan analysoida jälkikäteen. Noukin nousee ja laskee automaattisesti päisteessä, samoin paalin pudotusta varten peruuttaessa. Kuva: Tapio Vesterinen
McHalen kiinteäkammioiset F5-yksikköpaalaimet ovat vanhan F5000-sarjan parannettuja versioita. Paalien tiheys voidaan nyt valita ohjaamosta Isobus- tai iControl 5 -ohjaimella. Profi Flo -noukin on uutta tässä paalaimessa, myös esimerkiksi ketjuveto on aiempaa järeämpi ja varustettu jousikiristimellä ja suuremmalla öljysäiliöllä. Paalain pystyy tekemään paaleja, joiden koko on 1,25–1,30 m. Kuva: Tapio Vesterinen
Italialainen Seko osti elokuussa CNH:lta kaikki oikeudet Kongskilden kultivaattoreihin, kivikoneisiin ja seosrehuvaunuihin. Parin hektisen kuukauden aikana tuotantoa on siirretty Puolan Kutnosta Sekon tehtaalle Italiaan. Seko tarjoaa tulevaisuudessa markkinoille molempia merkkejä, ja he ovat ottaneet haltuunsa koko jälleenmyyjien luettelon ympäri Eurooppaa CNH:lta. Kuva: Per Magne Tøsse
Faresin on havainnut siirtymän sähköisiin apesekoittimiin jo vuosien aja erityisesti niiden viljelijöiden keskuudessa, joilla on omat biokaasureaktorit ja/tai paljon aurinkopaneeleja navetan katolla. Nyt esiteltiin Faresin Leader PF1.17 'Full Electric'. Litiumakun kapasiteetti on 91,3 kWh, mikä riittää 4 kuorman sekoittamiseen ja purkamiseen. Laite käyttää neljää sähkömoottoria. Yksi moottori ajolle, yksi sekoitusruuville, yksi muille ja hydraulisille toiminnoille ja yksi lastauspäälle. Vaikka tavoitehinta on noin kolmanneksen dieselversiota korkeampi (noin 300 000 euroa), valmistaja lupaa käyttökustannusten olevan 70 prosenttia pienemmät. Saatavana on kolme mallia: 11, 14 ja tämä 17 kuutiometrin versio. Faresin kertoo testanneensa konetta Euroopassa äärimmäisissä olosuhteissa ja sanoo, että sen pitäisi toimia helposti ongelmitta 10 vuoden ajan. Kuva: Bas van Hattum
Italialainen Aries esitteli teleskooppista etukuormaintaan. Tämä etukuormain soveltuu traktoreihin, joiden teho on 80-120 hv. Suurimmalla ulottumallaan etukuormain saavuttaa 4,92 metrin korkeuden. Riippuen siitä, kuinka kaukana taakka on, kuormain voi nostaa 1200-2600 kg. Aries ei toimita tätä etukuormainta suoraan loppuasiakkaille, vaan valmistaa sitä traktorivalmistajille, kuten Case IH:lle ja Steyrille ensiasennuksiin. Kuva: Bas van Hattum
Annovi Aldon paalipihti voidaan asentaa traktorin taka- tai etunostolaitteeseen. Italiassa patentoidussa pihdissä on tukipyörät, joiden ansiosta pihtiä voidaan pitää maan pinnan lähellä ajon aikana. Pihdillä voidaan tarttua paaliin varovasti pysäyttämättä traktoria. Kahden erillisen varren ansiosta se voi myös kerätä erikokoisia paaleja liikkeellä ollessaan. Kuva: Tapio Vesterinen
Startec-automaatiosarja muuttaa minkä tahansa kasteluletkukelan automaattiseksi. Uutta automaatiosarjassa on puheentunnistus, järjestelmää voidaan käyttää ja valvoa äänikomennoilla kotoa, toimistosta tai esimerkiksi autosta. Kastelun aloittaminen ei kuitenkaan ole mahdollista etänä, pumppu on käytävä käynnistämässä paikan päällä. Kuva: Tapio Vesterinen
Ranskalainen Infaco esitteli oksasaksien turvaominaisuuden. Normaalisti käyttäjä pitää sakset toisessa kädessään ja on olemassa vaara, että vapaa käsi joutuu terään. Tässä järjestelmässä käyttäjällä on vapaassa kädessä erityinen käsine, jossa on lähetin. Kun lähetin saapuu ennalta määrätylle turva-alueelle, leikkurit lakkaavat toimimasta estäen onnettomuuksia. Tämän lisävarusteen hinta on noin 240 euroa. Kuva: Tapio VesterinenTeksti ja kuvat: Bas van Hattum, Per Magne Tøsse ja Tapio Vesterinen
Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



