
Agritechnican rengasuutuuksissa esiin nousivat maantielle ja pellolle sopivat hybridirenkaat – valmistajat panostavat myös renkaiden ympäristövaikutusten vähentämiseen
Pellolle ja maantielle tarkoitettujen hybridirenkaiden tarjonta kasvaa nopeasti, koska tieajon osuus kasvaa tilakoon suurenemisen ja traktorin käyttökohteiden lisääntymisen myötä. Valmistajat panostavat renkaiden valmistuksen ympäristövaikutusten vähentämiseen.
Työlaitteiden rengaskoot kasvavat. Kuvassa on lietevaunu 42 tuuman renkailla. Iso halkaisija renkaassa helpottaa liikkumista pehmeissä olosuhteissa. Jos vielä rengaspainetta päästään säätämään, voidaan pellolla liikkua pienillä paineilla ja tieajossa paineet ovat korkeammat. Kuva: Uolevi OristoRengastuksen haasteita
Erikoisrenkaille pieni kysyntä, jolloin tuotanto ei käynnisty.
Rengaspaineiden säätöjärjestelmiä harvassa koneessa.
Rengas on aina kompromissi eri ominaisuuksien suhteen.
Rengasvalmistajien osastot olivat traktorihalleissa eikä samaan aikaan järjestyn komponentteja esittelevän rinnakkaisnäyttelyn puolella. Useimmilla valmistajilla oli oma osasto tai sitten ne olivat Michelin tavoin esillä eri konevalmistajien tonteilla.
Useimpien yritysten tuotekehityksen painopiste on sekä maantielle että pellolle sopivien ns. hybridirenkaiden kehitystyössä. Palapintarengas on osoittanut toimivuutensa maantiellä tehtävässä kuljetusajossa ja kunnallisteknisissä tehtävissä, mutta kuvion tukkeutumisherkkyyden takia niillä ei kannata työskennellä märällä sänkipellolla. Hybridirenkaissa on perinteinen traktorikuvio, jonka rivat on jaettu ”nappuloihin”. Vetoripoihin on tehty uria, jotka ovat 90 asteen kulmassa rivan pituussuuntaan nähden, jotta ne lisäävät renkaan sivuttaispitoa.
Uusimmat hybridirenkaat ovat ns. VF-renkaita, joiden kantavuus on 40 % korkeampi kuin samaa painetta käyttävässä perinteisessä renkaassa. Esimerkiksi Continentalin hybridirenkaan keskellä on vyömäinen nappulakuvio, joka lisää mukavuutta ja kulutuskestävyyttä maantieajossa. Pellolla renkaan reunan harvempi kuvio pitää ja puhdistuu pellolla. Nokia-hybridirenkaiden valikoimassa on jo yli 20 kokoa.
Trelleborg TM1 Eco Power -renkaat on tarkoitettu sähkökäyttöisiin traktoreihin ja työkoneisiin, joita käytetään maantieajossa ja ympäristön hoitoon. Renkaiden vierintävastus on uuden runkorakenteen ansiosta alhainen, jotta energian kulutus on pieni. Rengas on valmistettu 65-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista.
Uusi Nokian Float King VF on tarkoitettu raskaisiin perävaunuihin ja levittimiin, joita käytetään pehmeissä olosuhteissa ja maantiellä. Joustava rakenne kantaa hyvin ja pintakuvio varmistaa renkaan pyörimisen. Kuva: Uolevi Oristo
Continental AgriMaster Hybrid on pelto- ja tieajoon tarkoitettu rengas, jonka pinta on ripa- ja palakuvion yhdistelmä. Rengas sai hyvät arvostelut DLG:n testissä. Kuva: Uolevi Oristo
Trelleborgin uutuus TM1 Eco Power on matalan vierintävastuksen rengas. Se sopii koville alustoille, joilla ei ole tiivistymisvaaraa. Parhaimmillaan rengas on sähkötraktorissa, koska energiankulutus on pieni. Kuva: Uolevi Oristo
Mitas kasvatti Premium-sarjaan kuuluvien VF-renkaiden mallistoa esittelemällä Agriterra 02 SP VF -renkaat traktoreihin, HC 3000 R sarjan renkaat lietevaunuihin sekä kasvisuojeluiskuhin tarkoitetut HC 1000 NRO -renkaat. Kuva: Uolevi Oristo
Galileo yhdistää on renkaan ja telan ominaisuudet joustavalla runkorakenteella. Se sopii parhaiten kohteisiin, joissa renkaan puhkeamisen riski on suuri. Kehitystyötä on tehty kauan, mutta läpimurto puuttuu. Kuva: Uolevi Oristo
Ceat on italiassa perustettu yritys, jonka tuotanto siirtyi Intiaan v 1958. Valikoima on kattava maatalousrenkaita myöden. Galileo-tyyppinen ”kuppirengas” oli esillä myös Ceatin osastolla. Kuva: Uolevi Oristo
Shark Wheel on ilmaton pyörä kastelulaitteisiin tms. jotka kulkevat useita kertoja samaa reittiä edestakaisin. Sen kosketusala on leveä ja rengas ”vemppaa”. Tämä tarkoittaa, että rengas kiemurtelee eikä kulje suoraan, jotta se kulkee eri ajokerroilla eri kohdista pellon pintaa ja tiivistää peltoa vähemmän. Kuva: Uolevi OristoJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

