Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lisää Intermat-näyttelyuutuuksia esittelyssä – keskiössä sähkökoneet ja purkukalusto

    Ranskassa pidettävä Intermat-näyttely on yksi Euroopan suurimmista. Tässä vielä pieni kattaus tapahtuman annista.
    Kuva: Arto Turpeinen

    Intermat 2024:

    • Järjestetään joka kolmas vuosi Pariisissa.
    • Näytteilleasettajia noin 1000.
    • Vierailijoita 127 500.
    • Esillä rakennuskalustoa monilta eri sektoreilta.

    Intermat-näyttely järjestettiin jälleen onnistuneesti Pariisissa. Edellisen kerran tapahtuma järjestettiin vuona 2018. Pandemian ja maailmatapahtumien vuoksi näytteilleasettajia oli hieman aiempaa vähemmän. Merkillepantavaa kuitenkin oli uusien merkkien esilletulo.

    Kun aiemmin kiinalaiset esittelivät lähinnä monenlaisia komponentteja tuulilasinpyyhkimistä lähtien, niin nyt esitellään yhä enemmän kokonaisia mallisarjoja. Erityisesti sähkökoneet ovat keskiössä. Tämä on ymmärrettävää, sillä maa on yksi johtavista akkujen tuottajista.

    Pinnalla vaikutti olevan myös purkutyökalujen runsas tarjonta, mikä näkyy myös Suomessa, sillä vanhoja taloja puretaan jatkuvalla syötöllä. Esillä oli runsaasti myös pienikokoisia kaivinkoneita – ahtaassa kaupunkiympäristössä kompakteja ulkomittoja tarvitaan.

    Intialainen rengasvalmistaja Mahansaria Tyres hakee vahvasti kasvua päämerkillään Ascensolla, joka aiemmin tunnettiin EATD-nimellä. Tarjolla on tällä hetkellä renkaita niin maa- ja metsätalouden koneisiin ja laitteisiin kuin kuormaajiin, kurottajiin ja materiaalinkäsittelyyn. Osastolta viestittiin, että yksi Ascenson valteista on hintakilpailukyky.
    Intialainen rengasvalmistaja Mahansaria Tyres hakee vahvasti kasvua päämerkillään Ascensolla, joka aiemmin tunnettiin EATD-nimellä. Tarjolla on tällä hetkellä renkaita niin maa- ja metsätalouden koneisiin ja laitteisiin kuin kuormaajiin, kurottajiin ja materiaalinkäsittelyyn. Osastolta viestittiin, että yksi Ascenson valteista on hintakilpailukyky.  Kuva: Timo Rintakoski
    Alkuvuodesta Japanissa esitelty 15,3 tonnin lyhytperäinen Komatsu PC138E-11 sähkökaivukone sai Euroopan ensi-illan. Sähkömoottorissa on tehoa 72,5 kW ja litium-akun kapasiteetti on 225,6 kWh. Sekä akulle että sähkökomponenteille on oma jäähdytysjärjestelmä. Päästöttömyys, alhaisempi melutaso sekä tärinän pieneneminen ovat välittömiä etuja työmailla.
    Alkuvuodesta Japanissa esitelty 15,3 tonnin lyhytperäinen Komatsu PC138E-11 sähkökaivukone sai Euroopan ensi-illan. Sähkömoottorissa on tehoa 72,5 kW ja litium-akun kapasiteetti on 225,6 kWh. Sekä akulle että sähkökomponenteille on oma jäähdytysjärjestelmä. Päästöttömyys, alhaisempi melutaso sekä tärinän pieneneminen ovat välittömiä etuja työmailla. Kuva: Timo Rintakoski
    Ranskalaiseen Vensys Groupiin kuuluva Soerma valmistaa kompakteja Easy Grader -tiehöyliä. Vuonna 2015 syntyi ajatus kehittää riittävän pienikokoinen höylä, jolla voitaisiin työskennellä ahtaissa työkohteissa. Valmis kone painaa 2,7 tonnia, voimansiirto ja ohjaus ovat hydrostaattisia ja tarjolla on joko 4x4- tai 6x6-vetotapa. Työskentelyleveys on 1 524–2 200 mm. Moottorina joko 50 hv Perkins tai Yanmar.
    Ranskalaiseen Vensys Groupiin kuuluva Soerma valmistaa kompakteja Easy Grader -tiehöyliä. Vuonna 2015 syntyi ajatus kehittää riittävän pienikokoinen höylä, jolla voitaisiin työskennellä ahtaissa työkohteissa. Valmis kone painaa 2,7 tonnia, voimansiirto ja ohjaus ovat hydrostaattisia ja tarjolla on joko 4x4- tai 6x6-vetotapa. Työskentelyleveys on 1 524–2 200 mm. Moottorina joko 50 hv Perkins tai Yanmar.  Kuva: Timo Rintakoski
    Myös Dieci sähköistää mallistoaan. Apollo 26.6 -kurottajasta esiteltiin sähköinen versio. Vakiona 22 kWh akku, optiona 44 kWh kapasiteetin akkupaketti. Työpaino on noin 5,1 tonnia ja nostokykyä 2,6 tonnia, suurin nostokorkeus on 5,73 metriä. Latauspapoja on kolme: mode 3 type2, 220 V ja 380–400V pistokkeet.
    Myös Dieci sähköistää mallistoaan. Apollo 26.6 -kurottajasta esiteltiin sähköinen versio. Vakiona 22 kWh akku, optiona 44 kWh kapasiteetin akkupaketti. Työpaino on noin 5,1 tonnia ja nostokykyä 2,6 tonnia, suurin nostokorkeus on 5,73 metriä. Latauspapoja on kolme: mode 3 type2, 220 V ja 380–400V pistokkeet.  Kuva: Timo Rintakoski
    Espanjalaisen minidumppereita, maastotrukkeja sekä kurottajia valmistavan Ausan valikoimissa on mm. pieni maastokykyinen T144H kurottaja, jonka nostokyky on  1,35 tonnia, nostokorkeus 4,0 m ja ulottuvuus 1,7 m ulottuvuus. Ja koska koneen omapaino on 2,5 tonnia, riittää sopivan trailerin kanssa kuljettajalle B-kortti.
    Espanjalaisen minidumppereita, maastotrukkeja sekä kurottajia valmistavan Ausan valikoimissa on mm. pieni maastokykyinen T144H kurottaja, jonka nostokyky on 1,35 tonnia, nostokorkeus 4,0 m ja ulottuvuus 1,7 m ulottuvuus. Ja koska koneen omapaino on 2,5 tonnia, riittää sopivan trailerin kanssa kuljettajalle B-kortti.  Kuva: Timo Rintakoski
    Erilaisiin nostoratkaisuihin erikoistuneen Ganterudin valikoimiin kuuluvat mm. taakantasaajat ja nostimet. Kuvan L20 on malliston suurin, kapasiteetiltaan 20 tonnia. Kuvan laitteella on mahdollista kääntää nostettavaa taakkaa 90 astetta kaukosäätimen avulla, mikä mahdollistaa nostettavan kohdistamisen esimerkiksi asennustöissä haluttuun kohtaan.
    Erilaisiin nostoratkaisuihin erikoistuneen Ganterudin valikoimiin kuuluvat mm. taakantasaajat ja nostimet. Kuvan L20 on malliston suurin, kapasiteetiltaan 20 tonnia. Kuvan laitteella on mahdollista kääntää nostettavaa taakkaa 90 astetta kaukosäätimen avulla, mikä mahdollistaa nostettavan kohdistamisen esimerkiksi asennustöissä haluttuun kohtaan.  Kuva: Timo Rintakoski
    Vaikka uusien voimalinjaratkaisujen esiinmarssi oli kovaa, on dieselillä vielä vahva asema. HD Hyundai Infracore esitteli uudet 5,0 ja 7,5 litraiset DX05- ja DX08-moottorit. Kuvan DX05 on nelisylinterinen, joko kaksivaiheisella tai WGT-turbolla varustettu ja se antaa 171 kW tehon ja 955 Nm väännön. Pakokaasut käsitellään DOC:n DPF:n ja SCR:n yhteispaketilla.
    Vaikka uusien voimalinjaratkaisujen esiinmarssi oli kovaa, on dieselillä vielä vahva asema. HD Hyundai Infracore esitteli uudet 5,0 ja 7,5 litraiset DX05- ja DX08-moottorit. Kuvan DX05 on nelisylinterinen, joko kaksivaiheisella tai WGT-turbolla varustettu ja se antaa 171 kW tehon ja 955 Nm väännön. Pakokaasut käsitellään DOC:n DPF:n ja SCR:n yhteispaketilla.  Kuva: Arto Turpeinen
    Kellfrin edustama Lovol on Suomessa tullut tunnetuksi lähinnä pienistä traktoreistaan. Merkin suurimmat kaivinkoneet kuitenkin painavat 69 tonnia. FR36F-u:n työpaino on 3800 kiloa. Koneessa on Yanmarin 18,2-kilowattinen moottori. Koneviestin testissä on juuri tällä hetkellä hieman pienempi malli, josta raporttia on luvassa kesän aikana.
    Kellfrin edustama Lovol on Suomessa tullut tunnetuksi lähinnä pienistä traktoreistaan. Merkin suurimmat kaivinkoneet kuitenkin painavat 69 tonnia. FR36F-u:n työpaino on 3800 kiloa. Koneessa on Yanmarin 18,2-kilowattinen moottori. Koneviestin testissä on juuri tällä hetkellä hieman pienempi malli, josta raporttia on luvassa kesän aikana.  Kuva: Arto Turpeinen
    Sunward on aloittanut runko-ohjattujen pienkuormaajien valmistamisen. Aiemmin tarjolla oli ainoastaan liukuohjattuja malleja. Malleja on kolme kokoluokissa 1700–4400 kiloa, näistä pienin on  kuvan SL06W. Moottorin tehoksi kerrotaan 18,2 kilowattia. Lisäksi merkiltä oli esillä uusia pyöräalustaisia kaivinkoneita.
    Sunward on aloittanut runko-ohjattujen pienkuormaajien valmistamisen. Aiemmin tarjolla oli ainoastaan liukuohjattuja malleja. Malleja on kolme kokoluokissa 1700–4400 kiloa, näistä pienin on kuvan SL06W. Moottorin tehoksi kerrotaan 18,2 kilowattia. Lisäksi merkiltä oli esillä uusia pyöräalustaisia kaivinkoneita.  Kuva: Arto Turpeinen
    Korealainen TiltPro on täysin uusi kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistaja. Lisäksi yrityksen valikoimaan kuuluvat erilaiset pikaliittimet. Kaikki mallit toimivat ilman erillisiä kallistussylintereitä. Yrityksen alkutaival ei ollut helppo, yrityksen edustaja kertoi eurooppalaisille markkinoille pääsyn olevan todella vaikeaa. Koreassa laitteita myydään noin sata kappaletta vuodessa.
    Korealainen TiltPro on täysin uusi kallistuvien kauhanpyörittäjien valmistaja. Lisäksi yrityksen valikoimaan kuuluvat erilaiset pikaliittimet. Kaikki mallit toimivat ilman erillisiä kallistussylintereitä. Yrityksen alkutaival ei ollut helppo, yrityksen edustaja kertoi eurooppalaisille markkinoille pääsyn olevan todella vaikeaa. Koreassa laitteita myydään noin sata kappaletta vuodessa.  Kuva: Arto Turpeinen
    Uusi tulokas kaivinkonemarkkinoille oli kiinalainen Zut. Kyseessä ei ole mikään pieni kyläpaja, vaan työntekijöitä on 1000 ja tehdasalue 40 hehtaaria. Suurimmat yrityksen valmistamat koneet painavat yli 50 tonnia. Valikoimaan kuuluvat myös pyöräalustaiset koneet. Lisäksi yhtiö valmistaa mm. hydraulipumppuja ja moottoreita. Uusi ZT27 sijoittuu noin kolmen tonnin kokoluokkaan.
    Uusi tulokas kaivinkonemarkkinoille oli kiinalainen Zut. Kyseessä ei ole mikään pieni kyläpaja, vaan työntekijöitä on 1000 ja tehdasalue 40 hehtaaria. Suurimmat yrityksen valmistamat koneet painavat yli 50 tonnia. Valikoimaan kuuluvat myös pyöräalustaiset koneet. Lisäksi yhtiö valmistaa mm. hydraulipumppuja ja moottoreita. Uusi ZT27 sijoittuu noin kolmen tonnin kokoluokkaan.  Kuva: Arto Turpeinen
    Mecalac esitteli sähkökoneidensa prototyppejä jo vuosia sitten, nyt esillä olivat tuotantoversiot. E12-mallimerkinnän saaneen pyöräalustaisen kaivinkoneen työpaino on 11 300 kiloa. Akussa on kapasiteettia 150 kilowattiatuntia. Virran riittävyydeksi luvataan kahdeksan tuntia. ES100 on puolestaan 7085 kilon painoinen pyöräkuormaaja.
    Mecalac esitteli sähkökoneidensa prototyppejä jo vuosia sitten, nyt esillä olivat tuotantoversiot. E12-mallimerkinnän saaneen pyöräalustaisen kaivinkoneen työpaino on 11 300 kiloa. Akussa on kapasiteettia 150 kilowattiatuntia. Virran riittävyydeksi luvataan kahdeksan tuntia. ES100 on puolestaan 7085 kilon painoinen pyöräkuormaaja.  Kuva: Arto Turpeinen
    Cummins tutkii tosissaan vetyä työkoneiden polttoaineena. Yhtiö on tehnyt yhteistyötä vetysäiliöiden valmistaja NPROXX:n kanssa vuodesta 2020 alkaen. Yritys esitteli Cumminsille suunnittelemansa 700 barin paineen kestävän vetysäiliön, joka on valmistettu vahvistetusta hiilikuidusta.
    Cummins tutkii tosissaan vetyä työkoneiden polttoaineena. Yhtiö on tehnyt yhteistyötä vetysäiliöiden valmistaja NPROXX:n kanssa vuodesta 2020 alkaen. Yritys esitteli Cumminsille suunnittelemansa 700 barin paineen kestävän vetysäiliön, joka on valmistettu vahvistetusta hiilikuidusta. Kuva: Timo Rintakoski
    Sähköisiä kulkuvälineitä valmistava Frisian Motors etsii, kuten moni muukin messuilla ollut, uusia jälleenmyyjiä. Hollantilaisvalmistajan valikoima käsittää Leffert-mallin 2–6 paikkaiset 2- tai 4WD versiot. Kantavuutta parhaimmillaan noin 500 kg. Toimintamatkaa luvataan 60–100 kilometriä.
    Sähköisiä kulkuvälineitä valmistava Frisian Motors etsii, kuten moni muukin messuilla ollut, uusia jälleenmyyjiä. Hollantilaisvalmistajan valikoima käsittää Leffert-mallin 2–6 paikkaiset 2- tai 4WD versiot. Kantavuutta parhaimmillaan noin 500 kg. Toimintamatkaa luvataan 60–100 kilometriä.  Kuva: Timo Rintakoski
    Trelleborg esitteli  erikoisseoksista valmistetun Excavator Dual -rengaskokoonpanon, jossa on puhkeamaton rakenne. Vakauden lisäksi ratkaisulla haetaan luotettavuutta sekä pyritään minimoimaan rengasrikkojen aiheuttamat seisokit.
    Trelleborg esitteli erikoisseoksista valmistetun Excavator Dual -rengaskokoonpanon, jossa on puhkeamaton rakenne. Vakauden lisäksi ratkaisulla haetaan luotettavuutta sekä pyritään minimoimaan rengasrikkojen aiheuttamat seisokit.  Kuva: Timo Rintakoski
    Saksalainen hydrauliosien valmistaja Hain Hydraulicsin liittimet ovat ns. flatface-mallisia, minkä ansiosta ne on helppo pitää puhtaana.
    Saksalainen hydrauliosien valmistaja Hain Hydraulicsin liittimet ovat ns. flatface-mallisia, minkä ansiosta ne on helppo pitää puhtaana.  Kuva: Timo Rintakoski
    Hyundai valmistaa 2,4-litraiseen nelisylinteriseen dieseliin liitettyä ladattavaa hybridiä. Tuotteesta kerrottiin vielä sangen vähän, mutta lataustavat ovat kuin autoissa, eli normaali ja pikalataus. Akku on  litiumia, mutta sen tarkempia tietoja ei annettu. Sähkömoottori antaa 33 kW jatkuvan ja 55 kW huipputehon. Sähkö antaa 320 Nm lisäväännön dieselin 320 Nm päälle.
    Hyundai valmistaa 2,4-litraiseen nelisylinteriseen dieseliin liitettyä ladattavaa hybridiä. Tuotteesta kerrottiin vielä sangen vähän, mutta lataustavat ovat kuin autoissa, eli normaali ja pikalataus. Akku on litiumia, mutta sen tarkempia tietoja ei annettu. Sähkömoottori antaa 33 kW jatkuvan ja 55 kW huipputehon. Sähkö antaa 320 Nm lisäväännön dieselin 320 Nm päälle.  Kuva: Timo Rintakoski
    Hollantilainen rengasvalmistaja Magna Tyres esitteli oman automaattisen renkaiden paineenvalvontajärjestelmän (Magna TMPS). Perusominaisuuksien lisäksi Magna on kehittänyt ladattavan virtalähteen, joka lähettää tietoa renkaista, vaikka koneen virrat katkaistaisiin. Yksittäisen rengastiedon lisäksi järjestelmä kerää tietoa koneen käytöstä ja yleiskunnosta sen koko elinkaaren ajan.
    Hollantilainen rengasvalmistaja Magna Tyres esitteli oman automaattisen renkaiden paineenvalvontajärjestelmän (Magna TMPS). Perusominaisuuksien lisäksi Magna on kehittänyt ladattavan virtalähteen, joka lähettää tietoa renkaista, vaikka koneen virrat katkaistaisiin. Yksittäisen rengastiedon lisäksi järjestelmä kerää tietoa koneen käytöstä ja yleiskunnosta sen koko elinkaaren ajan.  Kuva: Timo Rintakoski
    ZF jatkaa vahvaa sitoutumistaan sähköisten voimansiirtoratkaisujen tuotekehitykseen, joilla haetaan entistä parempaa polttoainetehokkuutta. Kuvan eCD140 on tarkoitettu 110–210 kW tehoisiin, yli 20 tonnisiin pyöräkuormaajiin. Malli on jo koekäytössä, mutta merkkiä ei ZF:ltä haluttu kertoa. Sarjatuotantoon ja markkinoille kuvan voimansiirto päätyy vuonna 2026.
    ZF jatkaa vahvaa sitoutumistaan sähköisten voimansiirtoratkaisujen tuotekehitykseen, joilla haetaan entistä parempaa polttoainetehokkuutta. Kuvan eCD140 on tarkoitettu 110–210 kW tehoisiin, yli 20 tonnisiin pyöräkuormaajiin. Malli on jo koekäytössä, mutta merkkiä ei ZF:ltä haluttu kertoa. Sarjatuotantoon ja markkinoille kuvan voimansiirto päätyy vuonna 2026.  Kuva: Timo Rintakoski
    Arden on ranskalainen kallistuvien kallistuvien kauhanpyörittäjien ja muiden lisälaitteiden valmistaja. Tilttejä valmistetaan konekokoluokkiin välillä 2–30 tonnia. Tuotteiden kysyntä on Keski-Euroopassa kovassa kasvussa. Yrityksen mukaan Ranskassa myydään vuosittain noin 1000 kauhanpyörittäjää.
    Arden on ranskalainen kallistuvien kallistuvien kauhanpyörittäjien ja muiden lisälaitteiden valmistaja. Tilttejä valmistetaan konekokoluokkiin välillä 2–30 tonnia. Tuotteiden kysyntä on Keski-Euroopassa kovassa kasvussa. Yrityksen mukaan Ranskassa myydään vuosittain noin 1000 kauhanpyörittäjää.  Kuva: Arto Turpeinen

    Joko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje