
Intermat 2024 -näyttelyssä oli pienemmästä näytteilleasettajamäärästä huolimatta paljon uutta tekniikka – esillä rakennuskalustoa monilta eri sektoreilta
Rakennusalan Intermat-näyttely päästiin järjestämään Pariisissa yhden välikerran jälkeen. Näytteilleasettajien määrä oli hieman edelliskertaa pienempi.Intermat 2024:
- Järjestetään joka kolmas vuosi Pariisissa.
- Näytteilleasettajia noin 1000.
- Vierailijoita 127 500.
- Esillä rakennuskalustoa monilta eri sektoreilta.
Normaalisti joka kolmas vuosi Pariisissa järjestettävä Intermat-näyttely päästiin järjestämään vihdoin kuuden vuoden tauon jälkeen. Edelliskerta (2021) jouduttiin perumaan pandemian vuoksi. Esillä Villepintessä oli maarakennuskoneiden lisäksi myös monenlaista alaan liittyvää tarviketta sekä uutta teknologiaa. Neljän päivän kuluessa tapahtuman tarjontaan tutustui noin 127 500 messuvierasta 130 eri maasta.
Edelliskertaan verrattuna meno oli hieman vaisumpaa. Nyt näytteilleasettajia oli 1065, kun aiemmin lukema oli yli 1300. Ilmeisesti maailman myllerrykset ja yleinen talouden epävarmuus rajoittivat osallistumishalukkuutta, sillä osanotto messuille vaatii aina suuria taloudellisia panostuksia.
Useat suuret valmistajat keskittyvät yhä enemmän omiin tapahtumiinsa, joissa koneita voi esitellä suoraan asiakkaille. Kuitenkin noin 70 % näytteilleasettajista saapui Ranskan ulkopuolelta, joten tapahtuma on hyvin kansainvälinen. Näyttelyn kokonaispinta-alaa ei kerrottu, mutta aiempaan verrattuna tyhjää tilaa oli tilkitty erilaisilla lepoalueilla ja tiivistämällä halleja pressuseinillä.
Perinteiset polttomoottorivalmistajatkin pyrkivät sähköistymään. Deutz esitteli sähköisen kaivinkoneen, joka tosin perustuu Sanyn alustalle. Koneessa on 360 voltin järjestelmä, jossa on kaksi erillistä akkua. Jatkuva teho on 40 kilowattia ja huipputeho 80 kW. Tavoitteena on luoda latausjärjestelmä, jossa akku saataisiin ladattua 30 minuutissa 20 %:sta 80 prosenttiin. Kuva: Arto Turpeinen
Volvo esitteli L120H:n muutettuna sähköversioksi. Projekti on toteutettu yhteistyössä Parkerin ja Volvon omien insinöörien kanssa. Työpaino on noin 19–20 tonnia. Tehoksi ilmoitetaan 204 kilowattia. Akun kapasiteetti on 237 kWh ja volttimäärä 600. Rinnalla kulkee 24 voltin järjestelmä, joka huolehtii ohjaamon järjestelmistä. Kuva: Arto TurpeinenPienet koneet trendinä
Näytteilleasettajien tilastojen mukaan valo pilkistää tunnelin päässä. Rakennusalan vuosittaisen kasvun arvioidaan olevan jatkossa 3,9 % luokkaa. Tähän vaikuttaa mm. EU:n ja valtioiden tuki infrahankkeille. Arvioiden mukaan lyhyellä aikavälillä kasvua luo asumisrakentaminen, mutta pidemmällä jänteellä suuremmat infraprojektit. Esimerkiksi tiestö rapistuu Ranskassakin huolestuttavaa vauhtia, minkä sai messumatkalla vuokra-autokin kokea siirtymien aikana.
Kokonaisuutena tunnelmat olivat kuitenkin hieman epävarmat ja odottavat. Käännettä parempaan odotetaan, mutta kukaan ei vaikuta tietävän milloin tämä tapahtuu. Komponenttipula on pääosin helpottamassa ja toimitusajat lyhentyneet. Kuitenkin joistain perusosista, kuten ohjaamoista, on edelleen pulaa.
Rakennusala pyrkii vähentämään hiilidioksidipäästöjä merkittävästi seuraavan vuosikymmenen aikana. Tämän vuoksi näyttelyn pääteemana oli uudet teknologiat, joilla voidaan tehostaa työskentelyä ja samalla pienentää päästökuormaa.
Oilquick on valmistanut etenkin pikaliittimiä, joissa lisälaitteen hydraulikaan saa kytkettyä ilman erillistä letkujen liittämistä. Nyt markkinoille on tullut myös merkin oma kallistuva kauhanpyörittäjä, joka tosin on osin valmistettu yhteistyössä Engconin kanssa. Yrityksen ratkaisussa pikaliittimet on integroitu valmiiksi kauhanpyörittäjään. Suurimmat pikaliitinmallit soveltuvat jopa 120-tonnisiin koneisiin. Kuva: Arto TurpeinenUusia merkkejä
Merkille pantavaa oli runsas kattaus täysin uusia konemerkkejä. Etenkin pieniä sähkökäyttöisiä kaivinkonemerkkejä esiteltiin useita. Kaupungistumisen myötä näille lienee tarvetta, sillä etenkin Keski-Euroopassa saatetaan vaatia nollapäästöisiä työkoneita urbaanissa ympäristössä toimittaessa.
Toinen trendi vaikutti olevan yhä suuremmat akkukoneet. Tilanne kuitenkin elää, sillä yli kymmenen tonnin kokoluokissa isoillakaan valmistajilla ei ole yhtenäistä näkemystä siitä, mikä on tulevaisuuden vallitseva voimanlähde. Vetymoottoreiden lisäksi esiteltiin myös hybridiratkaisuja ja sähköisiä voimansiirtoja. Rakentamisen osalta myös purkukalustolle vaikuttaa olevan yhä suuremmat markkinat.
Näytteilleasettajien mukaan tilanteet markkinoilla vaihtuvat hyvin nopeasti. Sama pätenee myös tulevaisuuden suuriin konenäyttelyihin. Maailmantilanteen keikahdukset näkyvät suoraan näytteilleasettajien määrissä.
Hitachi esitteli tähän saakka suurimman sähköisen kaivinkoneensa. Mallimerkintä on ZE135-7. Ominaisuksiltaan kone vastaa perinteistä seiskasarjalaista. Työpaino on 14 550 kiloa. Akun kapasiteetti on 300 kWh ja jännite 800 volttia. Työajaksi kerrotaan tilanteesta riippuen noin kuusi tuntia. Prototyyppivaiheessa on myös 16 tonnin versio, mutta sitä ei vielä esitelty. Kuva: Arto Turpeinen
Wacker Neuson WL28E -kuormaajaan on saatavana kolme eri akkuvaihtoehtoa. Vakiona koneessa on 14,1 kilowattitunnin akku. Optiona on saatavana 18 tai 28 kWh:n versio. Koneessa on kolmen kW:n laturi, mutta saatavana on myös kuuden kilowatin laturi. Huippunopeus on 15 km/h ja työpaino 2950 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen
Milwaukee on tunnettu etenkin monenlaisten akkukäyttöisten käsityökalujen valmistajana. Intermatissa esiteltiin kuitenkin myös maantiivistäjiä. Tärylätkä on ollut tarjolla jo aiemmin, mutta nyt on tulossa myös täryjuntta, jonka paino on 70 kiloa. Laite toimii kahdella 12 Ah:n akulla. Pikalaturilla akut saa täyteen 65:ssä minuutissa. Kuva: Arto Turpeinen
Takeuchin merkittäviin uudistuksiin lukeutui pyöräalustainen kaivinkone TB370W, jonka työpaino on noin kahdeksan tonnia. Koneessa on Kubotan moottori ja Bosch Rexrothin hydrauliikka. Malli perustuu pitkälle tela-alustaiseen TB370-koneeseen, mutta nyt pyörille nostettuna. Siirtonopeus on 30 km/h. Kone saapunee Suomeen tämän vuoden aikana. Kuva: Arto Turpeinen
Dynaset voitti Intermatin innovaatiopalkinnon hydraulisella HRVB-kierrätysimukauhallaan. Laite tuottaa imu- ja puhallustehoa erilaisiin puhdistus- ja keräystehtäviin.. Puhallusteho on kolme kuutiota sekunnissa. Laitetta voi käyttää monenlaisten roskien imurointiin purkutyömailta rautateiden putsaamiseen. Kauha soveltuu kaivinkoneiden lisäksi myös esim. traktoreihin. Kuva: Arto Turpeinen
Liugong esitteli useita sähköisiä pyöräkuormaajia. Suurin on painaa peräti 24,2 tonnia. Akkuversiot erottaa limenvihreästä väristä. 820TE:n työpaino on 6600 kiloa. Kone hyödyntää Litium-rautafosfaattiakkua, jonka kapasiteetti on 70,5 kilowattituntia. Huipputehoksi ilmoitetaan 60 kW. Kuva: Arto Turpeinen
Kobelco SK380SRLC-7 on merkin suurin lyhytperäinen malli. Kyseessä on ylipäätään yksi markkinoiden suurimmista lyhytperäisistä koneista. Työpaino on noin 38–39 tonnia. Aiempaan mallisarjaan verrattuna teho on kasvanut 6 %. Isuzun moottorissa on nyt 210 kilowattia. DPF-suodattimen vaihtoväli on kasvanut 4500 tunnista 8000 tuntiin. Kuva: Arto Turpeinen
Italialaisen Maucotools Oy:n LBM-250 siirrettävä linjaporaus & hitsauslaite on tarkoitettu mm. raskaan kaluston kauhojen ja puomien sekä kaivuvarsien ylläpitoon ja korjaukseen. Työstöhaarukka on 22–600 mm välillä. Laitteiston asennus työmaalle kestää 14 minuuttia. Paino kuljetuskunnossa on 132 kg. Kuva: Timo Rintakoski
Ranskan Isuzu on rakentanut lyhytohjaamoisesta ja kaksivetoisesta D-Maxista työmaille edullisen kuljettimen, jossa on lava ja hydraulikippi. Lavan tilavuus on noin 1,72 kuutiota ja kantavuus 1 130 kg. Hintaa tällä kokoonpanolla Ranskassa on hiukan alle 37 000 euroa. Kuva: Timo Rintakoski
Ranskalainen Grau on erikoistunut paketti- ja kevytkuorma-autojen alustamallien päälirakenneratkaisuihin. Kuvan Renault Masteriin on asennettu alumiinirakenteinen kippilava sekä Arkane 250 -vinssilaite. Lavan ja ohjaamon välissä on erillinen kaappi, johon on asennettu vesisäiliö. Kuva: Timo Rintakoski
Ranskalainen Vensys Group on erikoistunut mm. energiaratkaisuihin sekä työkoneiden sähköistämisiin. Yhtiö on rakentanut mm. muutossarjan Cat 302.7 -kaivukoneen sähköistämiseksi. Myös erilaiset siirrettävät energiantuotantoyksiköt sekä vetyratkaisut ovat yrityksen toimialaa. Kuva: Timo Rintakoski
Myös Caterpillar on sähköistämässä mallistoaan pienistä suuriin koneisiin. Noin 2 tonninen 301.9 on varustettu 32 kWh akkupaketilla ja koneelle luvataan noin kahdeksan tunnin työskentelyaika. Latausvaihtoehdot 3 kW tai 9 kW. Akkukaivinkone on tarkoitettu yhä kasvaviin purku-urakoihin tai sisätiloissa tapahtuvaan työskentelyyn, joihin usein halutaan/vaaditaan päästöttömiä koneita. Kuva: Timo Rintakoski
Liebherr toi Intermatissa vahvasti esille erilaisia sähköisiä ratkaisuja niin voimansiirtojen kuin moottoriteknologian puolelle. Tavoitteena on nopeassa kaupungistumiskehityksessä kyetä tarjoamaan päästöttömiä tai vähäpäästöisiä ratkaisuja sekä alentaa melutasoja kautta linjan. Yksi osaston kiinnostavimmista oli nelisylinterinen, 9-litrainen H964 -vetymoottori, jonka eduiksi mainitaan mm. dieseliä selvästi pienemmät typpioksidipäästöt sekä pidemmät huoltovälit. Kuva: Timo Rintakoski
Caterpillar on tuomassa markkinoille sähköntuotannon mikroverkkoratkaisuja, kuten aurinkokennot sekä tuulivoimalat. Nämä voidaan linkittää vaikkapa työkoneiden latausjärjestelmiin, erilaisiin akkujärjestelmiin tai tuottamaan virtaa työpisteelle. Kuva: Timo Rintakoski
Bobcat esitteli TL25.60 mallin kurottajan täyssähköisen prototyypin, joka on jo saavuttanut vastaavan dieselversion 2,5 tonnin nimelliskapasiteetin. Kolmen sähkömoottorin ja hydrostaattisen voimansiirron sekä 25 km/h nopeuden yhdistelmällä haetaan tehokasta ja hiljaista, 0-päästöistä sekä alhaisempien käyttökustannusten kokonaisuutta. Kuva: Timo RintakoskiJoko sinulle tulee Koneviestin uutiskirje? Tilaamalla maksuttoman uutiskirjeen saat noin kerran kuukaudessa sähköpostiisi toimituksen valitsemia kiinnostavimpia juttuvinkkejä. Tilaa uutiskirje
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


