Kuljetus 2011 19.5.– 21.5. Jyväskylässä: Suomalaisen Sisun paluu
Vuoden 2011 kuljetusalan näyttelyssä Jyväskylän Paviljongissa teki suomalainen Sisu paluun parrasvaloihin. Polar-mallisto kohtaa kilpailijat kovassa kilpailussa. Muutakin mielenkiintoista oli esillä.
Sisu Polar on uusi mallisto. Sisun runko on saanut kavereikseen Mercedeksen tekniikkaa. Ohjaamo, moottori ja voimansiirtolinja ovat Mersua, vaihteistona saatavissa myös synkronoimaton Fuller. Sisu tarjoaa erilaisia valmiita alustapaketteja, alkuun tarjolla maansiirtoauto Rock, puutavara-auto Timber ja nosturiautoalusta Crane. Myöhemmin tulossa Works-tienhoitoauto, Carrier-koneenkuljetusauto ja Roll-vaihtolava-auto.
Hitaissa nopeuksissa lisävetovoimaa antava Man HydroDrive on varsin huomaamaton rakenneratkaisu. Etuakselille sijoitetut säteismäntä-tyyppiset hydraulimoottorit lisäävät vetovoimaa alle 30 km/h nopeudessa ja parantavat ohjattavuutta. Etuveto vetää aina oikealla nopeudella, sillä tarvittava öljyvirtaus tuotetaan vaihteiston yhteydessä olevalla vakiotilavuuspumpulla. Näin öljyvirtaus seuraa varsinaisen voimansiirron pyörintänopeutta. HydroDriveä on myyty Eurooppaan viiden vuoden aikana jo n. 5 000 kpl.
Scanian 13-litraiset 440/480 hv moottorit ovat nyt Euro 6 -normit vaatimukset täyttäviä. Päästöarvot putoavat edeltävään Euro 5 -tasoon nähden reilusti. Uutuutena esiteltiin myös mahdollisuus saada levyjarrut ja ilmajousitus napavälitteisen telivedon yhteyteen.
Kappaletavara-autojen kuormaaminen ja purkaminen nosturilla vaatii avattavan katon kuormatilaan. Pyhäsalmelaisen Pikapaja Oy:n MiroJack nosturi poistaa tämän ongelman, nosturilla voi nostaa avattavakylkisestä kuormatilasta suuriakin taakkoja. Nosturi asennetaan kuormatilan alle ja se on kuljetusasennossa taitettuna huomaamattomasti suojakoteloonsa. Sieltä se kääntyy esille ja ulottuu koko kuormatilan alueelle. Nosturissa on yksi hydraulinen ja yksi mekaaninen puomiston jatke, hallinta on radio-ohjauksella. Omapainoa nosturilla on n. 2 000 kg ja hinta asennettuna on n. 50 000 €.
Järeät hakkuri- ja murskainyksiköt vaativat siirroissa riittävästi pyöriä alle. Yksi kiinteä ja neljä kääntyvää akselia Faymonville lavettiperävaunussa tarjoavat kantavuutta ja ketteryyttä tieliikenteeseen.
Alucar esitteli nosturinkäyttäjän selän välilevyjä säästävän uutuuden. Kuusi hydraulisylinteriä puristavat 300 bar paineella nosturipukkia I-palkkien sisäpinnasta auton runkoa vasten. Näin välykset poistuvat ja nosturin liikkeet rauhoittuvat, mikä tuntuu etenkin silloin, kun nosturin ohjaamo sijaitsee korkealla. ”Välilevynsäästäjät” lisäävät auton hintaa n. 1 300 @.
Sortimo esitteli usealla osastolla erilaisia ratkaisuja huoltoautojen varusteluun. Kuvassa todellinen asentajan ”yksiö terassiteltalla”, asennus- ja korjaustöitä voi tehdä suojassa tuulelta ja tuiskulta.
AP-Trukit tuo maahan espanjalaista Mast-trukkimallistoa. Malliston erikoisuus on rengastus ja voimansiirto. Perinteisen etuvetoisen lisäksi on saatavissa hydraulisella takavedolla avustava malli, sekä kuvan mekaanisella nelivedolla varustettu hydrostaattivaihteistollinen malli. Rengastus on maastokelpoinen, trukin suorituskyvystä huonoissa oloissa voi katsella videon osoitteessa www.mecanocontinental.com
Volvon jakeluautokokoluokkaan on saatavissa hybridimoottori. 7,2-litraiset 300 ja 340 hv D7 FE -moottorit omaavat I-SAM-sähkömoottorin, joka toimii latausgeneraattorina, käynnistinmoottorina ja moottorijarruna. Sen käyttöjännite on 600 V. Tehoa on tarjolla 120 kW ja vääntöä 800 Nm.
Pienet kaksipaikkaiset pakettiautoksi tyyppikatsastetut Ford Fiesta SportVan 1,6 TDCi ja Opel Corsa 1,3 CDTI Van ovat edullinen vaihtoehto pienempiin kuljetuksiin. Fordin saa omakseen reilulla 19 000 €:lla ja pienempimoottorinen Opel maksaa 17 000 €.
Fiat Doblosta on tullut uusi Van Maxi-pakettiautomalli ja saatavilla on myös maakaasukäyttöinen versio. 1,4 l turboahdettu T-Jet Natural Power -moottori tarjoaa 88 kW ja vaihteisto on käsivalintainen kuusivaihteinen. Varustuksesta riipuen hinta pyörii 30 000 euron molemmin puolin.
WV Amarok tarjoaa kaksi vaihtoehtoa valittavaksi voimansiirtoon: torsen-tyyppisellä muuttuvalla voimanjakosuhteella varustettu malli 4motion tai perinteinen kytkettävä takaveto/neliveto 4motion offroad. Moottorina Amarokissa on kaksilitrainen 120 kW:n TDi. Amarokin lavan pyöräkoteloiden suuri väli mahdollistaa 120 cm trukkilavan lastaamisen lavalle, myös kuvan huoltokäyttöön varustellun mallin vetolaveri hyödyntää lähes koko lavan leveyden.