
Tractor Pulling 2018 - Kausi alkoi Härmästä




Tractor Pullingin kattojärjestö ETPC:n vaunutarkastaja oli paikalla Alahärmän SM-Pullingin osakilpailussa katsastamassa kaikki kolme vetolavettia. Niihin oli talven aikana tehty uudistuksia ja parannuksia, joita päästiin nyt testaamaan tositoimissa.
Vetolavettien kehitykseen on tälle kaudelle panostettu poikkeuksellisen paljon. Yleisön viihtyvyyttä parannetaan uudella reaaliaikaisella mittajärjestelmällä, joka nopeuttaa tulosten saantia. Mittaustulos valmistuu heti, kun lavetti on vedon päätyttyä pysähtynyt. Yleisö näkee vedon pituuden lavetin molemmilla puolille sijoitetuista näytöistä. Rakenteilla on myös pilvipohjainen tulospalvelu, jonka kautta katsojat voivat seurata kilpailun kulkua omilla älylaitteillaan.
Reaaliaikainen tulosjärjestelmä nopeuttaa huomattavasti kilpailun kulkua, koska vetokone voidaan irrottaa heti vedon päätyttyä ja radan kunnostus aloittaa heti.
Uutta verta kisaan
Alahärmässä kilpailtiin 12 luokassa, sillä järjestäjä päätti, että Heavy Modified luokkaa ei tällä kertaa ajeta. Julkaisemme tulokset luokkien ja kilpailijoiden runsauden vuoksi vain netissä. Lista löytyy osoitteesta koneviesti.fi tai jutun aloituskuvassa olevan QR-koodin avulla.
Compact Diesel -luokkaa ajetaan SM-tasolla vasta toista kertaa. Uusi luokka kiinnostaa, sillä luokassa nähtiin kaksi uutta konetta ja kolme tuoretta kuljettajaa. Luokassa sattuu ja tapahtuu paljon, mikä on lajin kehityksen kannalta tervetullutta. Uudet kuljettajat ovat Oskari Kivimäki (Disaster Pulling), Tuomas Hantula (Volvo BM). Eleonore on saanut uuden kuljettajan, kun Pyry Takkunen aloitti Green Teamissa.
Kuorma-autoluokkien osallistujamäärä on kasvussa. Jaakko Linna tiimeineen kilpailee Race Trucks 6500 kg -luokassa. Vetokoneena on V8-mootorilla varustettu Scania P114. Scanian V8:n hengitystä tullaan loppukaudesta parantamaan kahdella lisäturbolla. Race Truck 8500 kg -luokassa oli 4 kilpailijaa.
Farm Sport 6000 kg -luokassa radalla nähtiin uusi kilpailija, kun Mikko Levä veti niukasti toiselle sijalle New Holland M135 koneellaan. Kilpailijoita oli kaikkiaan 5.
Matti Herlevi vaihtoi luokkaa
Super Sport 4500 kg -luokassa oli kaikkiaan 8 kilpailijaa, mikä tuo mukavaa vaihtelua tulostauluihin. Ville Pitkämäki, luokan hallitseva viime vuoden euroopanmestari, jätettiin avauskilpailussa neljänneksi. Talven aikana tehty moottorin kehitystyö oli selkeästi onnistunut, sillä pull off -vedossa löytyi voimansiirrossa ollut ”sulake”, joka antautui Full Pull -vedossa.
Aikaisemmin Pro Stock -luokassa kilpaillut Mad-Croc Energy oli Matti Herlevin käsissä vaihtanut luokkaa. Super Sport 4500 kg -luokkaa varten jouduttiin koneeseen vaihtamaan mm. männät, syöttöpumppu, nokka-akseli, perävälitys, turbo sekä asentamaan kierrosrajoitin. Lisäksi painoa tarvittiin 1 000 kg lisää. Ensimmäinen veto uudella tekniikalla menikin vielä testauksen merkeissä, ja veto pysähtyi turbon akselin katkeamiseen ja 7. sijaan.
Kilpailukausi jatkuu Piikkiössä 9.6.2018. SM-osakilpailuja on yhteensä kahdeksan.
Tulevat SM-osakilpaliut
Kesäkuu
9.6. Piikkiö
24.6. Haapajärvi
Heinäkuu
14.7. Lievestuore
21.7. Tyrnävä
Elokuu
4.8. Lappeenranta
18.8. Kalajoki
Katso täältä tulokset: http://tractorpulling.fi/?sivu=kilpailukalenteri&action=results&kilpailuid=110
Teksti ja kuvat: Janne Lusua
Osaston luetuimmat
- Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta
- Agritechnicassa metsävarusteet vähissä, mutta bioenergian tarjonta monipuolista
- Patu – isältä pojalle
- Kaikkiruokainen kotimainen - Vanhat Valmetit ry 10 vuotta
- Hyötykelkat pitäneet tehtaan Suomessa - Lynx 50 vuotta
- Valtran Suolahden tehtaalla tuotantoa kehitetään portaittain, jotta tuotantomääriä saadaan kasvatettua – yhden traktorin valmistusaika on noin kahdeksan tuntia
- SkogsElmia -näyttely 2011, osa 2: Omatoimisen puunkorjaajan onnela