
Pykälän järeämpiä metsäkoneita – KWF 2012 -näyttely Tagung, Bopfingen, Saksa
Maataloustraktoreita varustellaan Keski-Euroopassa runsaasti metsäkäyttöön. Yleinen ratkaisu on asentaa koneeseen keulalle kaksoisvinssi, taakse puskulevy ja runkojen kasausta varten lyhytpuominen kuormain.
Case CX 210W -kaivukoneen pidennetty, kolmiakselisen alusta on erikoisvalmisteinen. Ensimmäinen ja kolmas akseli ovat kääntyviä, keskimmäinen on kiinteä. Kone on maastokelpoinen, koska ohjaavat akselit ovat keinuvia ja pintapaine on kolmannen akselin sekä metsärenkaiden ansiosta alhainen. Kone kääntyy keskimmäisen akselin varassa ketterästi. Akseli täyttää saksalaisen suunnittelijan ja konepajan mukaan turvallisuusmääräykset.Ohjaamo on monessa tapauksessa nostettu ja siirretty korokepaloilla edemmäs, jolloin nosturi saadaan sijoitettua taka-akselin päälle. Perävaunujen varustukseen kuuluu lähes aina nelipyöräjarrut. Traktoriyhdistelmien pääsääntöinen käyttö lieneekin jatkettu lähikuljetus.
Erilaisiin tehtäviin muokattuja kaivukoneita oli KWF-näyttelyssä runsaasti esillä. Hakkuupäävarusteiset koneet työskentelevät vinssien ja juontokoneiden kumppaneina karsittujen runkojen katkonnassa ja kasauksessa. Kauhapuomin tilalle asennetulla pylväsvinssillä saadaan edullisesta kaivukoneesta nopeasti pystytettävä rinnevinssi. Hakkuutyössä tela-alustaiset koneet ovat kuitenkin erikoiskoneita, jotka on varustettu pituussuuntaisen kallistuksen mahdollistavalla alavaunulla.
Muun muassa Steyr valmistaa tilauksesta traktoria, jonka ohjaamo on siirretty edemmäs ja taka-akselin päällä on paikka nosturille. Myös Valtran jälleenmyyjät tekevät vastaavia malleja.
1–2. Metsäperävaunut ovat pääsääntöisesti järeitä. Nosturit ovat metsäkonekokoluokkaa, osassa nosturia käytetään kuorma-autotyylisesti nosturin pylvääseen sijoitetulta istuimelta.
Etukuormaajakäyttöön oli monella osastolla normaalin puutavarakouran ja kourankääntäjän yhdistelmiä.
Kuulavetolaite tekee tuloaan myös metsäperävaunuhin. Lukituksena oli tässä versiossa sokkalukitteinen järeä tukilevy.
FT Speedy on etunostolaitteen runkoon pikakiinnitettävä tiekarhun korvike. Ketteryyden parantamiseksi runkoa voi kääntää sivusuunnassa.
1–2. Steel Rubbers -teloja oli sovitettu kuormatraktoreiden lisäksi muihinkin koneisiin. Yläkuvan tela-alustaisessa harvesterissa osa lapuista on kumipinnoitettuja, mikä mahdollistaa liikkumisen asfalttipinnoilla. Osassa telakengistä oli X-mallinen teräskuviointi maastopidon parantamiseksi. Alakuvan ”puolitelavarustus” taatusti parantaa pyöräalustaisen koneen kulkua pehmeällä.
Ison veden takana on kaikki suurempaa, sirkkelissäkin on neljä suurta rengasta. Jarraf Inc. valmistaa linjaraivauksiin kuvan pyöräalustaisen mallin lisäksi myös tela-alustaista versiota. 60-senttinen terä ulottuu yli 20 metrin korkeuteen.
Menzi-Munc tunnetaan vaikeiden maastojen koneena. Näyttelyssä sitä esiteltiin hakkuuvarusteisena versiona. Hakkuupäänä Woody 50. Koneen ohjaamo on yllättävän tilava.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





