Konevalmistuksen uudet trendit Agritechnicaa silmällä pitäen – mitalien voittajat ja tuoteuutuudet ovat jo pääosin julkaistu
Maatalouskoneiden uutuuksien esittelyaikataulut ovat Euroopassa vakiintuneet loppukesään ja syksyyn. Periaatteessa uutuuksia voitaisiin esitellä milloin tahansa kalenterivuoden kuluessa, mutta merkittävimmät alan messut ovat nykyisin keskittyneet syksyyn, niin Saksassa, Italiassa kuin Suomessakin.
Agritechnican kulta- ja hopeamitalien saajat ovat jo pääosin tiedossa. Kuvituskuva. Kuva: AgritechnicaLehdistölle ja palkintoraatien jäsenille esitellään uutuuksia jo ennen messuja, jotta lehtijutut olisivat valmiina etupainoisesti, kun uutuudet lanseerataan ja palkinnot voidaan jakaa messuilla.
Tämän syksyn palkinnot ja tuoteuutuudet alkavat jo olla tiedossa. Muutamia nähtäneen vasta messuilla. Agritechnica-messujen kulta- ja hopeamitalien voittajat ovat jo luettavissa, samoin kuin kaikki lukemattomat ehdolle asetetut tuoteuutuudet. Messuosallistujalle sekä voittajat että koko ehdokaslista toimivat hyvänä etukäteismateriaalina, kun haluaa etukäteen tutustua näytteilleasettajien kohokohtiin.
Tämän vuoden palkintojen trendeistä on löydettävissä kolme aihepiiriä: uudet rakenneratkaisut ja vaihtoehtoiset polttoaineet, automaatio- ja mekatroniikka sekä autonomiset traktorit. Viimeksi mainittuja Agritechnica-messujen osastoilta löytyy enemmän kuin koskaan – enää prototyypit eivät rajoitu startup-yritysten ja parin isomman valmistajan konsepteihin, vaan nyt niitä löytyy lähes kaikkien isojen valmistajien osastoilta. Kypsyysaste vaihtelee edelleen suuresti. Automaatio- ja mekatroniikkainnovaatiot ovat hallinneet mitalilistoja noin viisitoista vuotta – puolet mitaleista voidaan tälläkin kertaa luokitella tähän kategoriaan.
Messuista erillinen syksyn trendi näyttävät olevan erilaiset maatalouskonevalmistajiin liittyvät yrityskaupat. Viime vuosina hyvin käynyt maatalouskonekauppa on tuonut valmistajien kassaan rahaa. Oman tuotekehityksen lisäksi kassaa voidaan käyttää yritysostoihin: joko isompi konevalmistaja ostaa pienemmän konevalmistajan, tai konevalmistaja ostaa osajärjestelmä- tai komponenttitoimittajan.
Erityisesti jälkimmäinen näyttää olevan tämän syksyn trendi. Vertikaalisessa integraatiossa traktorivalmistaja voi ostaa esimerkiksi etukuormaajatoimittajan, puimurivalmistaja leikkuupöytien valmistajan, tai ruiskuvalmistaja suutintoimittajan jne. Yrityskaupan osapuolten intressit myymiseen ja ostamiseen vaihtelevat. Eräitä yleisiä syitä ovat myyjän puolelta heikentyneet tulevaisuuden näkymät, edessä olevat suuret investoinnit ja strateginen oikea-aikaisuus. Ostajan motiiveja voivat olla kustannustehokkuus, kilpailuedun saavuttaminen tai toimitusvarmuuden parantaminen.
Suuri osa näistä kaupoista ei edes ylitä maatalousmedian uutiskynnystä, sillä suuri yleisö ei juuri ole kiinnostunut, minkä valmistajien komponenteista traktori, puimuri tai työkone on rakennettu. Pitkällä aikavälillä nämä yrityskaupat kuitenkin näkyvät tuotteissa, kun komponentit vaihtuvat. Konsolidaatiossa isot yritykset kasvavat entisestään ja pienet yrittävät pysyä kilpailukykyisinä.
"Kirjoittaja toimii maatalouskoneautomaation professorina Münchenin teknillisessä yliopistossa."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


