Conexpon satoa osa III: Conexpo-näyttelyssä esiteltiin rakennuskoneiden lisäksi myös monenlaista kuljetuskalustoa

Ari-Hetra niminen yritys valmistaa monenlaisia liikuteltavia pylväsnostureita. Kahdeksalla pylväällä saavutetaan yli 65 tonnin nostokyky. Pylväät kommunikoivat keskenään langattomasti. Nostimia on saatavana niin akku- kuin verkkovirtakäyttöisinäkin versioina.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
OSW Equipmentin varustelema maansiirtoauto oli varustettu alas laskeutuvalla lisä-akselilla. Runsailla akseleilla pyritään vähentämään etenkin siltoihin kohdistuvaa rasitusta. Rapautuneen infran vuoksi Yhdysvaltojen sallitut kokonaismassat ovat Suomea pienempiä. Lisää asiasta voi lukea Koneviestin numerosta 2/2020.
OSW Equipmentin varustelema maansiirtoauto oli varustettu alas laskeutuvalla lisä-akselilla. Runsailla akseleilla pyritään vähentämään etenkin siltoihin kohdistuvaa rasitusta. Rapautuneen infran vuoksi Yhdysvaltojen sallitut kokonaismassat ovat Suomea pienempiä. Lisää asiasta voi lukea Koneviestin numerosta 2/2020. Kuva: Arto Turpeinen
Ford F-750 voidaan varustaa laajasti eri käyttökohteisiin. Tässä tapauksessa oli päädytty nosturilliseen huolto-autoon. Moottoriksi voi valita kaasukoneen tai 300 hevosvoimaisen dieselin. Uusissa malleissa on siirrytty V8-moottoriin aiemman V10:n sijaan. Automaattivaihteisto TorqShift on kuusiportainen.
Ford F-750 voidaan varustaa laajasti eri käyttökohteisiin. Tässä tapauksessa oli päädytty nosturilliseen huolto-autoon. Moottoriksi voi valita kaasukoneen tai 300 hevosvoimaisen dieselin. Uusissa malleissa on siirrytty V8-moottoriin aiemman V10:n sijaan. Automaattivaihteisto TorqShift on kuusiportainen. Kuva: Arto Turpeinen
Stellar Industries esitteli erilaisia koukkulavaratkaisuja – valikoiman kerrotaan olevan Pohjois-Amerikan laajin. Pienimmät mallit soveltuvat myös pickup-autojen alustalle. Flex36 84-10:n nostokyvyksi ilmoitetaan 7257 kiloa. Järjestelmä soveltuu 3048–3658 mm pitkille rungoille. Voimanlähteenä hydraulimoottori, joka on yhdistetty vaihteistoon ulosoton kautta.
Stellar Industries esitteli erilaisia koukkulavaratkaisuja – valikoiman kerrotaan olevan Pohjois-Amerikan laajin. Pienimmät mallit soveltuvat myös pickup-autojen alustalle. Flex36 84-10:n nostokyvyksi ilmoitetaan 7257 kiloa. Järjestelmä soveltuu 3048–3658 mm pitkille rungoille. Voimanlähteenä hydraulimoottori, joka on yhdistetty vaihteistoon ulosoton kautta. Kuva: Arto Turpeinen
Peterbilt on periamerikkalainen kuorma-autovalmistaja. 337-malli edustaa keskiraskasta sarjaa. Voimansiirto ja moottori ovat Paccarin valmistamia. Osa malleista on saatavana myös sähköisellä voimansiirrolla. Esittelyauto oli varusteltu raskaan kaluston huoltoliikkeen tarpeisiin.
Peterbilt on periamerikkalainen kuorma-autovalmistaja. 337-malli edustaa keskiraskasta sarjaa. Voimansiirto ja moottori ovat Paccarin valmistamia. Osa malleista on saatavana myös sähköisellä voimansiirrolla. Esittelyauto oli varusteltu raskaan kaluston huoltoliikkeen tarpeisiin. Kuva: Arto Turpeinen
Terex-konserniin kuuluva Franna valmistaa nostamiseen ja kantamiseen soveltuvia runko-ohjattuja nostureita. AT22-mallin kapasiteetiksi mainitaan 22 tonnia ja suurimmaksi nostokorkeudeksi 17,9 metriä. Konetyyppiä käytetään esim. kaivoksissa ja pienillä siltatyömailla, joissa osia täytyy siirrellä paikasta toiseen ahtaissa olosuhteissa.
Terex-konserniin kuuluva Franna valmistaa nostamiseen ja kantamiseen soveltuvia runko-ohjattuja nostureita. AT22-mallin kapasiteetiksi mainitaan 22 tonnia ja suurimmaksi nostokorkeudeksi 17,9 metriä. Konetyyppiä käytetään esim. kaivoksissa ja pienillä siltatyömailla, joissa osia täytyy siirrellä paikasta toiseen ahtaissa olosuhteissa. Kuva: Arto Turpeinen
Raycoren työ- ja lisävalot on suunniteltu rankkaan käyttöön. Järeimpien X60-sarjan lamppujen valaisutehoksi ilmoitetaan jopa 60 000 lumenea. Valonväriä voidaan hienosäätää erilaisilla suodattimilla. Valmistajalla on ilmeisen kova luotto tuotteisiinsa, sillä valot voi hankkia myös leasing sopimuksella.
Raycoren työ- ja lisävalot on suunniteltu rankkaan käyttöön. Järeimpien X60-sarjan lamppujen valaisutehoksi ilmoitetaan jopa 60 000 lumenea. Valonväriä voidaan hienosäätää erilaisilla suodattimilla. Valmistajalla on ilmeisen kova luotto tuotteisiinsa, sillä valot voi hankkia myös leasing sopimuksella. Kuva: Arto Turpeinen
Teiden kunto huolestuttaa myös rapakon takana. Ames Engineering on erikoistunut tien kuntoa analysoiviin sensoreihin. Järjestelmään on mahdollistaa liittää esimerkiksi ilmankosteutta, tärinää ja lämpötilaa aistivia antureita. Valokennot aistivat tienpinnan epätasaisuuksia, myös routaheitot rekisteröidään automaattisesti. Ajonopeus voi olla jopa yli 100 km/h.
Teiden kunto huolestuttaa myös rapakon takana. Ames Engineering on erikoistunut tien kuntoa analysoiviin sensoreihin. Järjestelmään on mahdollistaa liittää esimerkiksi ilmankosteutta, tärinää ja lämpötilaa aistivia antureita. Valokennot aistivat tienpinnan epätasaisuuksia, myös routaheitot rekisteröidään automaattisesti. Ajonopeus voi olla jopa yli 100 km/h. Kuva: Arto Turpeinen
Jenkkikoon pickupit mahdollistavat monenlaiset kuljetusratkaisut. Travalongin traileri soveltuu maa-ainesten ja koneiden kuljettamiseen. Kantavuudeksi ilmoitetaan 6350 kiloa. 45 astetta kippaava lava toimii omalla hydrauliikalla. Lisävarusteena saatavana on lavapeite, ajorampit sekä erilaisia perälautoja. Vetokuulan lisäksi kärryä voidaan vetää joutsenkaula-aisan avulla.
Jenkkikoon pickupit mahdollistavat monenlaiset kuljetusratkaisut. Travalongin traileri soveltuu maa-ainesten ja koneiden kuljettamiseen. Kantavuudeksi ilmoitetaan 6350 kiloa. 45 astetta kippaava lava toimii omalla hydrauliikalla. Lisävarusteena saatavana on lavapeite, ajorampit sekä erilaisia perälautoja. Vetokuulan lisäksi kärryä voidaan vetää joutsenkaula-aisan avulla. Kuva: Arto Turpeinen
Fellingin laajassa trailerivalikoimassa on myös kippaavia malleja. IT-E lavettien kantavuuden ovat 3347–6713 kiloa. Pohjamateriaaleja on tarjolla seitsemän aina puusta verkkoritilään. Ratkaisun ansiosta esim. olemattoman maavaran omaava trukki on helppo ajaa kyytiin, sillä erillisiä ramppeja ei tarvita. Valikoimaan kuuluu myös hydraulisesti kippaavia peräkärryjä.
Fellingin laajassa trailerivalikoimassa on myös kippaavia malleja. IT-E lavettien kantavuuden ovat 3347–6713 kiloa. Pohjamateriaaleja on tarjolla seitsemän aina puusta verkkoritilään. Ratkaisun ansiosta esim. olemattoman maavaran omaava trukki on helppo ajaa kyytiin, sillä erillisiä ramppeja ei tarvita. Valikoimaan kuuluu myös hydraulisesti kippaavia peräkärryjä. Kuva: Arto Turpeinen
Amerikassa kokonaan oma tuoteryhmänsä on erilaiset voiteluainekärryt. American Eaglen versiossa on kolme 378 litran säiliötä uusille öljyille sekä samankokoinen polttoainesäiliö. Jäteöljysäiliön koko on 757 litraa. Kaikille nesteille on oma letkunsa. Lisäksi ominaisuuksiin lukeutuu 54 kilon vaseliinisäiliö ja ilmakompressori. Voimanlähde on Kohlerin 14 heppainen polttomoottori.
Amerikassa kokonaan oma tuoteryhmänsä on erilaiset voiteluainekärryt. American Eaglen versiossa on kolme 378 litran säiliötä uusille öljyille sekä samankokoinen polttoainesäiliö. Jäteöljysäiliön koko on 757 litraa. Kaikille nesteille on oma letkunsa. Lisäksi ominaisuuksiin lukeutuu 54 kilon vaseliinisäiliö ja ilmakompressori. Voimanlähde on Kohlerin 14 heppainen polttomoottori. Kuva: Arto Turpeinen
RoadDryer on suunniteltu asfalttipintojen kuivaukseen. Tarkoituksena on nopeuttaa asfaltoinnin ja muiden korjausten aloittamista sateen jälkeen. Laite puhaltaa tulikuumaa ilmaa pinnalle kuivattaen veden ja sulattaen. Voimanlähde on 80 heppainen polttomoottori. Kärryä voidaan vetää esim. pickupilla. Olosuhteista riippuen etenemisnopeus on 3–15 metriä minuutissa. Työleveys on 2,35 metriä.
RoadDryer on suunniteltu asfalttipintojen kuivaukseen. Tarkoituksena on nopeuttaa asfaltoinnin ja muiden korjausten aloittamista sateen jälkeen. Laite puhaltaa tulikuumaa ilmaa pinnalle kuivattaen veden ja sulattaen. Voimanlähde on 80 heppainen polttomoottori. Kärryä voidaan vetää esim. pickupilla. Olosuhteista riippuen etenemisnopeus on 3–15 metriä minuutissa. Työleveys on 2,35 metriä. Kuva: Arto Turpeinen
SmithCo on erikoistunut sivukippaaviin perävaunuihin. Maansiirtoon tarkoitetun CP-mallisarjan kärryjen kantavuus on joko 20 tai 30 tonnia. Lava on kipattavissa molemmille puolille. Lisälaidoilla kukkurakuorman koko voi olla jopa 37 kuutiota. Vetokoneen tehon riittäessä kaksi kärryä voidaan liittää peräkkäin letkaksi.
SmithCo on erikoistunut sivukippaaviin perävaunuihin. Maansiirtoon tarkoitetun CP-mallisarjan kärryjen kantavuus on joko 20 tai 30 tonnia. Lava on kipattavissa molemmille puolille. Lisälaidoilla kukkurakuorman koko voi olla jopa 37 kuutiota. Vetokoneen tehon riittäessä kaksi kärryä voidaan liittää peräkkäin letkaksi. Kuva: Arto Turpeinen
Mash Scorpion II on irrotettava törmäyspehmustin esimerkiksi asfaltointityömailla. Laite nostetaan pystyyn kuljetusasentoon hydraulisesti. Tarjolla on myös vedettävä malli. Vetoauton minimipainoksi ilmoitetaan 6804 kiloa. Scorpion pehmentää jopa 80 km/h:n nopeudella törmäävän henkilöauton iskua huomattavasti. Kolarin jälkeen laite on korjattavissa alkuperäiseen kuntoon.
Mash Scorpion II on irrotettava törmäyspehmustin esimerkiksi asfaltointityömailla. Laite nostetaan pystyyn kuljetusasentoon hydraulisesti. Tarjolla on myös vedettävä malli. Vetoauton minimipainoksi ilmoitetaan 6804 kiloa. Scorpion pehmentää jopa 80 km/h:n nopeudella törmäävän henkilöauton iskua huomattavasti. Kolarin jälkeen laite on korjattavissa alkuperäiseen kuntoon. Kuva: Arto Turpeinen
Dodge Ram 2500 on Amerikassa saatavana myös pakettiautona. Auto vastaa suurelta osin Fiat Ducatoa, mutta moottori on 3,6 litrainen ja 280 hevosvoimainen Pentastar. Vaihteisto on kuusiportainen automaatti. Kantavuudeksi ilmoitetaan 1814 kiloa ja omamassaksi 3878 kiloa.
Dodge Ram 2500 on Amerikassa saatavana myös pakettiautona. Auto vastaa suurelta osin Fiat Ducatoa, mutta moottori on 3,6 litrainen ja 280 hevosvoimainen Pentastar. Vaihteisto on kuusiportainen automaatti. Kantavuudeksi ilmoitetaan 1814 kiloa ja omamassaksi 3878 kiloa. Kuva: Arto Turpeinen

Las Vegasissa pidetyssä Conexpo-näyttelyssä oli esillä myös kuljetuskalustoa. Pinta-alaltaan Yhdysvallat on eräs maapallon suurimmista valtioista, joten ei olekaan mikään ihme, että myös esillä olleet laitteet olivat astetta normaalia suurempia.