Länsitalon tila on luottanut Deutziin jo vuodesta 1982 – tilalle hankittiin yksi ensimmäisistä Keskon myymistä Deutz-Fahreista

Länsitalon tilalla Maskussa on ollut käytössä Deutz-traktoreita jo vuodesta 1982 asti – ja käyttö jatkuu aktiivisena edelleen.
Kuvassa Länsitalon isäntäväki Tiina Nylund-Jokinen ja Jussi Jokinen sekä labradorinnoutaja Armas. Taustalla näkyvällä DX 92 -traktorilla on ajettu lähes 10 000 h. Traktoria käytetään etukuormainkäytössä sekä metsäajossa. Ohjaamon takana on melko hyvin jalkatilaa, koska siellä alun perin ollut polttoainekäyttöinen lämmitin on poistettu.
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Maskussa sijaitsevaan Länsitaloon hankittiin ensimmäinen Deutz-traktori vuonna 1982. Tilalla oli aiemmin ollut saksalainen maatalousharjoittelija, joka oli kertonut Deutzin uusista malleista. Kai Nylundilla oli omalta tilaltaan hyviä kokemuksia Deutz-puimurista ja varsinkin sen ilmajäähdytteisestä moottorista.

Kai Nylund päätti lähteä appiukkonsa kanssa Saksaan tutustumaan traktoriin paikalliseen traktoriliikkeeseen, jossa tilalla työskennelleen saksalaisharjoittelijan sukulainen oli työssä. Koeajo sujui hyvin ja kone miellytti ostajaehdokkaita. Kai Nylund halusi kuitenkin ennen hankintaa varmistua traktorin huollon jatkuvuudesta, minkä vuoksi hän päätti soittaa Viitasalolle, joka oli paikallinen huoltoyrittäjä. ” Viitasalo kertoi, että he voivat huoltaa Deutz-traktoreita. Samalla hän kertoi, että Konekesko on päättänyt aloittaa Deutz-traktoreiden myynnin”, muistelee Kai.

Länsitaloon hankittiin yksi ensimmäisistä Keskon myymistä Deutz-Fahreista. ”Päädyin ahdettuun DX 92 -mallin, vaikka naapurit pelottelivat turbon rikkoontumisella” kertoo Kai. ”Seuraava Deutz-Fahr hankittiin vuonna 1988, kun Kesko luopui Deutz-Fahr -traktoreiden myynnistä. Ostin 6.05-mallin traktorin näkemättä jo ennen kun se oli lähtenyt tehtaalta”.

”Molemmat Deutz-Fahrit ovat edelleen käytössä, joskin 92 on jo osa-aikaeläkkeellä. 92:seen on asennettu etukuormain. Vaihteiston porrastus ja hyvä synkronointi tekevät siitä kätevän kuormainkoneen, vaikka 1980-luvun traktorissa ei ole hydraulista suunnanvaihdinta”, kertoo Länsitalon nykyinen isäntä Jussi Jokinen. ”Olemme kunnostaneet Jan-Miikkael Rytsälän kanssa Deutz 6.30 -traktorin muokkaustraktoriksi”.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Jussi Jokisen mielestä 6.05 on onnistunein malli. Hän kynti sillä viime syksynä noin 70 hehtaaria, vaikka tilalla on myös kolme uudempaa traktoria. DX 6.05:n käyttöominaisuuksia on parannettu jälkiasenteisella ilmastointilaitteella.

Deutz-Fahrit ovat toimineet pääosin hyvin. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on poistettu, koska se ei toiminut. ”Moottori käy joskus käärimen pyörityksessä kuumana, koska jäähdytyspuhallin ei pyöri täydellä teholla. Sen saa käynnistymään aikaisemmin irrottamalla hydrauliikkaöljyn lauhduttimen lämpötila-anturille menevän johdon”, vinkkaa Jussi Jokinen. Jarruja on pitänyt myös herkistellä, jotta ne eivät laahaa ja kuumene maantieajossa.

Deutziin saa osia hyvin, mutta alkuperäisosat ovat melko kalliita. Moottorin ja sen apulaitteiden osia löytyy hyvin, koska ilmajäähdytteisiä Deutzeja on käytetty paljon teollisuusmoottoreina.

Lue myös tarkempi esittely 1978 ilmestyneestä Deutz-Fahr DX -mallistosta:

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Ilmajäähdytteinen Deutz-Fahr DX -traktorimallisto kasvatti Deutz-traktoreiden menekkiä – Deutz-Fahr oli tervetullut vaihtoehto monille K-ryhmän Nuffield- ja Leyland-asiakkaille (KV 18/2021)

Sinua saattaa kiinnostaa myös muut Deutz-aiheiset Koneklassikko-artikkelit:

Koneviestin arkistosta 12/1985: Deutz-Fahr DX 3.50 on ketterä kierroskone (KV 18/2021)